MC utan skyddskläder?

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
Händer ju att man drar till gymmet med moppen och då orkar jag inte slänga på mig allt, utan kör dit med träningskläderna, hjälm och handskar.

Gjorde det senast igår.

Brukar annars alltid ha på mig det mesta av skydden.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag har varit lyckligt lottad i mitt liv, redan när jag tog Eu-kortet hade jag turen att ta det hos en trafikskola där vi var tvungna att bära mc ställ, och därav lite biten av att köpa ett. Så redan efter 2-3 veckor med moppe köpte jag min första all-väders jacka med skydd och någon månad efter det mina första all-väders mc byxor med skydd! Använder stället än idag! =) (handskar och hjälm och stövlar har jag bytt dock), har dock inte införskaffat mig en rygg-platta, får be om ursäkt men det är verkligen något jag måste titta på inom snar framtid ! =)
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Men sluta lyfta den här tråden ffs, hur ska jag trolla folk om 3månader när det det här ligger färskt i minnet på alla :mad:
 

Ronin_Anr1

Medlem
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Nynäshamn
Hoj
GSX 1100 E
P.s. Slängde mig ner från en 4,5 meter balkong på fyllan, det var korkat! Allt som hände var bara detta..
View attachment 372053

Tur du var på fyllan annars hade du slagit dej som fan! :skrämd ;)

angående falla & fylla:fyllisar........-09 var min säng granne på K S där pga en liknande bravad.
Skillnaden var att han i fyllan & villan glömt lägenhets nycklarna,,,, så han försökte klättra upp till balkongen........3-4m upp - han hade ingen tur (uppenbarligen) så han "slog sig som f-n" :huvet

Övrigt vad man har på sig när man kör hoj.....?

Tillhör du min bekantskapskrets eller annat löst folk som är trevlig (min åsikt) ser jag hellre att du har skydd när du kör. Av den enkla anledning att jag bryr mig om personerna ifråga........:tummenupp

Är du i mina ögon en idiot - någon jag inte direkt känner eller dylikt? Så får du gärna vara naken när du far fram.......


Valet är fritt
 
Last edited:

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Mc är som med barn.....
- har man inte fattat att man skall skydda sig__ kan man få problem & en massa onödiga utgifter

Inte för att vara sån, men har du sex med barn så lär du förr eller senare få problem oavsett om du skyddar dig eller inte ;)
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Varför har man inte en massa skydd på sig när man cyklar racercykel, det går hyfsat fort man är mitt i trafiken med smala däck, taskig körställning ganska kassa bromsar, inga backspeglar osv.... För att det inte funkar, man blir för varm, obekvämt osv..... MTB åkarna kör inte heller med mer än hjälm av samma skäl, Dom som kör downhill har ofta skydd, men det varierar ganska mycket hur mycket skydd dom har.
Skall jag köra fort med hoj så vill jag ha skydd, både på vägen och i skogen.
Skall jag åka mc till kiosken, provköra enduron ner till sjön för att bada etc.blir det hjälm och handskar, tycker det är på samma nivå som att cykla. Det går inte mycket fortare än på cykel, jag har bättre bromsar osv... Självklar kan olyckan vara framme, men det kan den om jag cyklar till kiosken också. Det handlar om medvetna risktaganden, det är inte heller riskfritt att köra hoj även om man använder skydd.
Det kanske viktigaste "skyddet" är att vara uppmärksam och att försöka läsa trafiken, jag råkade ut för betydligt fler tillbud och olyckor de första 3 åren med körkort än under de senaste 30 åren och generellt sett kör jag inte långsammare nu.
De gånger jag kör hoj utan skydd så ökar jag också omedvetet mina marginaler markant,
 

noll8:an

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2011
Ort
Lund
Hoj
Aprilia Tuono Factory -20 (Såld - KTM Super Duke GT -18, såld - Aprilia Tuono Factory -20, såld -17 Aprilia Tuono 1100RR, såld -06 Aprilia RSV1000R Tuono, såld -00 Suzuki GSX750F)
Man klär sig väll efter eget omdömme, å brist på omdömme har vi ju sett en hel del bevis på vad det kan medföra?
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag kör alltid med skyddskläder sen en olycka i somras, gjorde jag även innan men jag tyckte det var bökigt till jobbet så då körde jag bara i arbetskläder + handskar.

Det här med vettiga kläder är väl ens egen sak att avgöra men jag skulle aldrig rekommendera någon att köra utan skyddsutrustning.
 

ThePreToriaN

Medlem
Gick med
5 Jul 2010
Ort
Borås
Hoj
Suzuki S650S -02, Kawasaki Z1000SX -11
När det gäller allvarliga olyckor så är ju just cyklister och fotgängare överrepresenterade i statistiken. Och när det gäller allvarliga menar vi olyckor där vederböranden har behövt söka läkarvård.
Bara för att man inte har fordon är det inte ofarligt att vistas i trafiken.

Debatten om skyddskläder och riskerna med att åka motorcykel är kul och läsa när ingen tänker på detta så länge man sitter i bil, cyklar eller går. Det var en och annan som fick en tankeställare på bron här om dagen tror jag. De som cyklar dagligen vet vad jag menar. Det händer i regel 1-2 mycket farliga incidenter på cykel varje vecka men hittills har jag klarat mig.

På motorcykel är man ju i alla fall sedd och utrustningsnivån är generellt hög.
 

Little lady

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2008
Ort
Ängelholm
Hoj
Street Triple R
Jag har trillat en gång på hoj, på väg till stallet i hästkläder, och jag slog mig inte alls. På samma sträcka har jag cyklat omkull två gånger och den ena slutade i ambulans till akuten. Känns som tur/otur ofta spelar en större roll än senaste superstället/jeans.
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Jag har trillat en gång på hoj, på väg till stallet i hästkläder, och jag slog mig inte alls. På samma sträcka har jag cyklat omkull två gånger och den ena slutade i ambulans till akuten. Känns som tur/otur ofta spelar en större roll än senaste superstället/jeans.

nja , tror inte turen spelar speciellt stor roll om man gör en lowsider i 90 blås och kör i speedos å flipflops vs skinnkådis å riktiga boots , eller så har killen i skinn mera tur än flipflop piloten :)
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Olyckor händer alltid när man minst anar det ....
Att inte vara riskmedveten är bara korkat (gäller även de som inte fattar att de inte fattar)

Att köra omkull på bana eller i endurospåret är ingen olycka, bara en vurpa. :huvet
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Jort det ett antal gånger nu. Faaan va jobbigt de e me magont!

Samarin, Novalukol, Sjukvårdsupplysningen, 112 i nämnd ordning! ;-)

Vad folk har på sig när de kör hoj är, precis som många andra redan skrivit, upp till var och en. Vad de har på sig NÄR de kraschar är deras ensak. För så enkelt är det ju, det jag/du har på dig när du kör hoj är det du skall krascha i.
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
Samarin, Novalukol, Sjukvårdsupplysningen, 112 i nämnd ordning! ;-)

Tog en kopp te. Hjälpte för tillfället:)

Vad folk har på sig när de kör hoj är, precis som många andra redan skrivit, upp till var och en. Vad de har på sig NÄR de kraschar är deras ensak. För så enkelt är det ju, det jag/du har på dig när du kör hoj är det du skall krascha i.

Fan nu fick jag ont i magen igen:huvet nää skämt osido jag har faktiskt ont i magen:smasha
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top