MC utan skyddskläder?

Ronin_Anr1

Medlem
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Nynäshamn
Hoj
GSX 1100 E
När jag har skinnstället på mig så kör jag betydligt fortare än när jag inte har det. Så i mitt fall tror jag det är säkrare att köra utan.

"jeans håller 1meter på asfalt" :arsele

Ditt resonemang att köra lugnare utan skydd är ett dumdristigt sätt att se på saken.
För det krävs ingen högre hastighet för att få rejäla skrubbsår & kross skador

Du ser ju ganska ung ut,,,,,,,,,,så har du väl trots det antagligen redan glömt dina g:a bravader på trampcykel - som slutade mindre bra:näsblod
även om man ramlade man & slog sig ganska rejält ibland (även om det för de flesta inte hamnade på sjukhus) så gjorde det ont.......!
Men på en Mc blir marksyningen bra mycket värre än vad du lyckades med på en simpel cykel:rolleyes:

Skydd är en försäkring att ha " i f a l l " eventuell olycka inträffar.:tummenupp

gear-funny-motivational-poster.jpg
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Plus att ryggskyddet inte ens var uppfunnet dåförtin.
Fanns bara en smal ficka i ryggen på skinnjackan.
Där kunde man sticka in en ryggskena.
Någon som vet hur den såg ut? :va
View attachment 371820



/e

Jag kommer 80-talets "ryggskydd". En remsa av typ abs eller hammarplast. Ungefär som t ex IKEAs böjbara skärbrädor, något styvare. 1 dm bred, ca 4 dm lång och ca 3-4 mm tjock, stoppades in i ett fack i det sladdriga innerfodret i skinnstället. Ganska värdelöst kan tyckas. Tack vare detta skräpskydd finns det ett flertal personer som får uppleva sin ålderdom.....gående. Ja, det blev en påtaglig nedgång i antalet dödliga eller förlamande skador pga våld mot ryggraden. Någon strök väl med för att det blev en sån fin kant att bryta nacken emot om inte den ändå gått av. Totalt sett blev det en vinst trots det fåtal som använde det.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
"jeans håller 1meter på asfalt" :arsele

Ditt resonemang att köra lugnare utan skydd är ett dumdristigt sätt att se på saken.
För det krävs ingen högre hastighet för att få rejäla skrubbsår & kross skador

Du ser ju ganska ung ut,,,,,,,,,,så har du väl trots det antagligen redan glömt dina g:a bravader på trampcykel - som slutade mindre bra:näsblod
även om man ramlade man & slog sig ganska rejält ibland (även om det för de flesta inte hamnade på sjukhus) så gjorde det ont.......!
Men på en Mc blir marksyningen bra mycket värre än vad du lyckades med på en simpel cykel:rolleyes:

Skydd är en försäkring att ha " i f a l l " eventuell olycka inträffar.:tummenupp

View attachment 371995

Den eviga diskussionen om skyddskläder :)

I mitt fall är det en större risk för kross-skador när jag kör i full racingmundering. Detta på grund av att jag kör fortare och mer lekfullt när jag har det lilla extraskyddet. Självklart försöker man köra säkert både med och utan, men man ser till att ha extra goda marginaler när man kör utan skinnstället.

Älskar frihetskänslan när man lunkar fram i en fläktande t-shirt på en riktigt varm sommardag. Parkerar hojen vid ett fik och sätter sig och njuter av en kall läsk (utan att vara genomsvettig). Har man skinnstället på är det näst intill omöjligt att njuta en sån dag (under 120 km/h).

För övrigt så körde jag en moped som gick i ca 70 km/h när jag var i åldern 14 till 18. Visst vart det ett och annat skrapsår som fortfarande syns på benen när man är solbränd, men inget jag minns att jag lidit av mer än första veckan. På mopeden körde man i allt från badshorts till vinterkläder, ibland utan hjälm också. Idag kör jag enligt mig själv 100 gånger förståndigare och säkrare än jag gjorde då. Så jag satsar på att det ska gå bra :).

Jag respekterar erat val även om jag inte alltid delar det. Ingen av oss kan oavsett försvara motorcykelåkning sett ur ett säkerhetsperspektiv :7peta
 

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Jag tillhör dem som ibland sätter mig på hojen i jeans och t-shirt men några saker gör mig fundersam. Bilderna några inlägg upp gör att jag nog funderar lite extra nästa gång. Jag har inga synpunkter på att man väljer att ta risker. Det gör man ju direkt varje gång man väljer att sätta sig på en hoj, men jag tycker att man bör vara klar över konsekvenserna av sitt risktagande.
Den andra saken som gör att jag funderar lite extra är det faktum att detta är det enda forum jag någonsin varit på, som har en minneslund. Den fylls också på lite för ofta för att det ska kännas bra.
Jag älskar att köra hoj och tillhör nog dem som hornen växer ut på lite extra. Jag väljer att ta risker men är väldigt medveten om vad det kan leda till. Väljer nog oftast att köra i skyddskläder för att påverka de saker jag KAN påverka. Vill gärna fortsätta att köra hoj ett tag till.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
jag tror nog att ingen är intresserad av vad någon annan tycker kring det här ämnet. Det finns bara folk som stör sig på vad andra tycker. Jag stör mig på "full mundering till kjosken annars får hojen stå till helgen" folket till ex. De stör sig säkert på att jag wheelar i jeans och sneakers på väg till jobbet
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
So what om de stör sig ??? Fuck´em och så var det med den saken. Skulle man bry sig om vad folk runtom tycker om en alla gånger skulle man fan blir gråhårig i 9an. Alltid är det någon jävel som stör sig på något...I shit you not...jag VET att det är så.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Jag förstår inte hur folk orkar upprepa sig en gång om året om vad de har på sig när de kör .. Evighetstråden - för man kan inte kalla detta debatt.
 

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
jag tror nog att ingen är intresserad av vad någon annan tycker kring det här ämnet. Det finns bara folk som stör sig på vad andra tycker. Jag stör mig på "full mundering till kjosken annars får hojen stå till helgen" folket till ex. De stör sig säkert på att jag wheelar i jeans och sneakers på väg till jobbet

Hade det varit så, att ingen är intresserad av vad andra tycker då tror inte jag denna tråd hade blvit fem sidor lång. Men man försvarar alltid sin egen ståndpunkt. Jag retar mig inte ett dugg på vad andra gör. Då skulle jag inte få göra mycket annat än att reta mig på saker. Om du wheelar i jeans och foppa så är det helt upp till dig! :)
Men faktum kvarstår. detta forum innehåler trådar och inlägg som gör att man blir väldigt medveten om riskerna. Detta tror jag snarare är problemet. Man VILL inte vara medveten om riskerna. men som sagt... jag kör också till kiosken i jeans och kortarmat! Samtidigt vill jag inte att mitt hojåkande ska få ett abrubt och onödigt slut. Vill köra i många år till. Så att vara medveten om konsekvenserna av sitt rikstagande tycker inte jag är fel.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Hade det varit så, att ingen är intresserad av vad andra tycker då tror inte jag denna tråd hade blvit fem sidor lång. Men man försvarar alltid sin egen ståndpunkt. Jag retar mig inte ett dugg på vad andra gör. Då skulle jag inte få göra mycket annat än att reta mig på saker. Om du wheelar i jeans och foppa så är det helt upp till dig! :)
Men faktum kvarstår. detta forum innehåler trådar och inlägg som gör att man blir väldigt medveten om riskerna. Detta tror jag snarare är problemet. Man VILL inte vara medveten om riskerna. men som sagt... jag kör också till kiosken i jeans och kortarmat! Samtidigt vill jag inte att mitt hojåkande ska få ett abrubt och onödigt slut. Vill köra i många år till. Så att vara medveten om konsekvenserna av sitt rikstagande tycker inte jag är fel.

väl skrivet ..
 

El Caballo Loco

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2012
Ort
Tält
Hoj
Tidigare: CROSS: Kawa 60cc, Honda 80cc, Yamaha YZ125cc. MOPED: Yamaha DT 50 R BIKES: Yamaha TW 125cc. Yamaha Dragstar 650, Kawasaki VN900, Harley Davidson Street Bob. NUVARANDE: KTM 990 SMR 11
Personligen har jag en lång lista av olämplig klädsel bakom mig, Sovjetisk stridsvagnsmössa, Nassehjälm, shorts, gummistövlar etc etc.

Och jag måste säga att det är bekvämare att köra i ordentlig utrustning! :banana
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Jag har ett generellt intryck av att alla som är moralkärringar på det här forumet är de personer som kör hoj en solig sommar dag till en fik för att sedan låta den stå till nästa säsong, de har en ungefärlig snittålder på 45 och kör volvo v70. Sen är de sådana människor som har blivit gamla och förståndiga som de själva skulle uttrycka det; men jag ser det tvärtom, endast som om de tappat livsglädjen.

Ja, det är inte lika säkert att ha en t-shirt och ett par jeans med sneakers och köra motorcykel men det är inte rent ut sagt korkat. Var man drar sin egen säkerhetsgräns får var och en avgöra och i Sverige verkar vi ha den absolut största säkerhetsnojjan i världen (förutom när det handlar om terrorism).

De människor som har starka synpunkter på vilken idiot man är om man slangar, eller kör mer än 15 kilometer i timmen för fort är de människor som inte kan förstå att ur mitt perspektiv så kör jag hoj för att njuta av livet väl medveten om riskerna.

Det sagt, om jag går ut med ambitionen att köra riktigt fort på landsvägar och dyligt har jag alltid skinnställ, ryggskydd, handskar, stövlar och hjälm. Men jag kan förstå den andra sidan om man kör en hoj till skolan genom stan och kommer på sin höjd upp i 65. Finns ingen anledning till hysteri det är inte värre än att köra moppe.

Här i Holland verkar de ha en väldigt avslappnad inställning till konceptet då det inte är hjälmkrav på mopeder. Ser varje kväll folk som slangar två personer i 60 km/h utan hjälm, 3-4 ungdommar och racar varandra på gatan utan hjälm osv. (t.om. vuxna människor kör utan hjälm!! ingen har det!)

Vad vill jag säga med det då? Jo, vi i Sverige måste inse att det är bra att vara säker, men säkerhet är inte allt, då kan du ju skippa att köra motorcykel överhuvudtaget och ligga i sängen hela dagen. Nej jag dör hellre när jag är ung och har haft massor av fantastiska upplevelser än när jag är 90 och levt ett säkert svensson liv.

Älskar att klättra, vandra, köra motorcykel etc. Risker är en del i livet (även om vissa är onödiga) var man drar den gränsen är upp till var och en.

P.s. Slängde mig ner från en 4,5 meter balkong på fyllan, det var korkat! Allt som hände var bara detta..
2012-10-22 15.02.54.jpg
 

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Bispgården
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Lagen säger hjälm! Övrig skyddsutrustning valfri.. Är upp till var och en hur dom uppfattar lämplig klädsel! (Min åsikt)
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Jag har ett generellt intryck av att alla som är moralkärringar på det här forumet är de personer som kör hoj en solig sommar dag till en fik för att sedan låta den stå till nästa säsong, de har en ungefärlig snittålder på 45 och kör volvo v70. Sen är de sådana människor som har blivit gamla och förståndiga som de själva skulle uttrycka det; men jag ser det tvärtom, endast som om de tappat livsglädjen.

Ja, det är inte lika säkert att ha en t-shirt och ett par jeans med sneakers och köra motorcykel men det är inte rent ut sagt korkat. Var man drar sin egen säkerhetsgräns får var och en avgöra och i Sverige verkar vi ha den absolut största säkerhetsnojjan i världen (förutom när det handlar om terrorism).

De människor som har starka synpunkter på vilken idiot man är om man slangar, eller kör mer än 15 kilometer i timmen för fort är de människor som inte kan förstå att ur mitt perspektiv så kör jag hoj för att njuta av livet väl medveten om riskerna.

Det sagt, om jag går ut med ambitionen att köra riktigt fort på landsvägar och dyligt har jag alltid skinnställ, ryggskydd, handskar, stövlar och hjälm. Men jag kan förstå den andra sidan om man kör en hoj till skolan genom stan och kommer på sin höjd upp i 65. Finns ingen anledning till hysteri det är inte värre än att köra moppe.

Här i Holland verkar de ha en väldigt avslappnad inställning till konceptet då det inte är hjälmkrav på mopeder. Ser varje kväll folk som slangar två personer i 60 km/h utan hjälm, 3-4 ungdommar och racar varandra på gatan utan hjälm osv. (t.om. vuxna människor kör utan hjälm!! ingen har det!)

Vad vill jag säga med det då? Jo, vi i Sverige måste inse att det är bra att vara säker, men säkerhet är inte allt, då kan du ju skippa att köra motorcykel överhuvudtaget och ligga i sängen hela dagen. Nej jag dör hellre när jag är ung och har haft massor av fantastiska upplevelser än när jag är 90 och levt ett säkert svensson liv.

Älskar att klättra, vandra, köra motorcykel etc. Risker är en del i livet (även om vissa är onödiga) var man drar den gränsen är upp till var och en.

P.s. Slängde mig ner från en 4,5 meter balkong på fyllan, det var korkat! Allt som hände var bara detta..
View attachment 372053

Instämmer med det mesta, men jag vill inte dö ung, eller medelålders. Vill dö gammal, omringad av familjen. Då ska jag dela ut mina enorma rikedomar till alla som har kommit och hälsat på mig ofta.
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Instämmer med det mesta, men jag vill inte dö ung, eller medelålders. Vill dö gammal, omringad av familjen. Då ska jag dela ut mina enorma rikedomar till alla som har kommit och hälsat på mig ofta.

Vill inte heller dö ung. Men dör hellre ung än att leva ett helt liv på jorden utan att ta chanser ;)
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Personligen har jag en lång lista av olämplig klädsel bakom mig, Sovjetisk stridsvagnsmössa, Nassehjälm, shorts, gummistövlar etc etc.

Och jag måste säga att det är bekvämare att köra i ordentlig utrustning! :banana

Nassehjälm, shorts och gummistövlar kan ALDRIG vara olämplig klädsel ! :rock
 

El Caballo Loco

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2012
Ort
Tält
Hoj
Tidigare: CROSS: Kawa 60cc, Honda 80cc, Yamaha YZ125cc. MOPED: Yamaha DT 50 R BIKES: Yamaha TW 125cc. Yamaha Dragstar 650, Kawasaki VN900, Harley Davidson Street Bob. NUVARANDE: KTM 990 SMR 11
Nassehjälm, shorts och gummistövlar kan ALDRIG vara olämplig klädsel ! :rock

My bad! XD Menade ju "enligt gängse uppfattning olämpligt". Måste vara alla snusförnuftiga människor här på Sporthoj som smittar av sig på en :tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top