Jag har ett generellt intryck av att alla som är moralkärringar på det här forumet är de personer som kör hoj en solig sommar dag till en fik för att sedan låta den stå till nästa säsong, de har en ungefärlig snittålder på 45 och kör volvo v70. Sen är de sådana människor som har blivit gamla och förståndiga som de själva skulle uttrycka det; men jag ser det tvärtom, endast som om de tappat livsglädjen.
Ja, det är inte lika säkert att ha en t-shirt och ett par jeans med sneakers och köra motorcykel men det är inte rent ut sagt korkat. Var man drar sin egen säkerhetsgräns får var och en avgöra och i Sverige verkar vi ha den absolut största säkerhetsnojjan i världen (förutom när det handlar om terrorism).
De människor som har starka synpunkter på vilken idiot man är om man slangar, eller kör mer än 15 kilometer i timmen för fort är de människor som inte kan förstå att ur mitt perspektiv så kör jag hoj för att njuta av livet väl medveten om riskerna.
Det sagt, om jag går ut med ambitionen att köra riktigt fort på landsvägar och dyligt har jag alltid skinnställ, ryggskydd, handskar, stövlar och hjälm. Men jag kan förstå den andra sidan om man kör en hoj till skolan genom stan och kommer på sin höjd upp i 65. Finns ingen anledning till hysteri det är inte värre än att köra moppe.
Här i Holland verkar de ha en väldigt avslappnad inställning till konceptet då det inte är hjälmkrav på mopeder. Ser varje kväll folk som slangar två personer i 60 km/h utan hjälm, 3-4 ungdommar och racar varandra på gatan utan hjälm osv. (t.om. vuxna människor kör utan hjälm!! ingen har det!)
Vad vill jag säga med det då? Jo, vi i Sverige måste inse att det är bra att vara säker, men säkerhet är inte allt, då kan du ju skippa att köra motorcykel överhuvudtaget och ligga i sängen hela dagen. Nej jag dör hellre när jag är ung och har haft massor av fantastiska upplevelser än när jag är 90 och levt ett säkert svensson liv.
Älskar att klättra, vandra, köra motorcykel etc. Risker är en del i livet (även om vissa är onödiga) var man drar den gränsen är upp till var och en.
P.s. Slängde mig ner från en 4,5 meter balkong på fyllan, det var korkat! Allt som hände var bara detta..
View attachment 372053