MC vält och fungerar ej därefter! Stort behov av hjälp!

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Ort
08 City
Hoj
KTM 990 SMT
Låter som det skulle kunna vara förgasarna , kanske något inne i någon av förgasarna som har lossnat eller fastnat
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Tusen tack för alla svar/tips! Grymt!

Är själv inte så händig av mig när det gäller MC-meck, det är "tyvärr" därför jag lämnat den till verkstaden...
Antar att de kollat alla cylindrar, dock vet jag att den fick en rätt stadig stöt mot avgassystemet när den välte, kanske kan varit det som spökar....?

Tipsensor har den inte, den är för gammal, tack iaf för tipset :) (Känns som det skulle kunna vara en sån basic grej)
Provade att köra med öppet lock, det funkade inte heller :-(

Det sjuka är att på tomgången går den bättre än någonsin, den svara brutalt bra och låter som ett monster, men så fort jag kommer ut på vägen och ska köra med den så vill den inte för fem öre.


Det är framförallt vid första gaspådraget och runt 4-5000 varv som den krånglar som mest, men svårt att säga, den går även hackigt hur som helst!

Än en gång, Tack för tipsen! Ska försöka kolla igenom/snacka med dem igen!

//Tapeworm

Hör man den beskrivningen låter det som om kamtiderna är fel, hur det hänger ihop med att den vält på stödet är en annan sak.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tusen tack för alla svar/tips! Grymt!

Är själv inte så händig av mig när det gäller MC-meck, det är "tyvärr" därför jag lämnat den till verkstaden...
Antar att de kollat alla cylindrar, dock vet jag att den fick en rätt stadig stöt mot avgassystemet när den välte, kanske kan varit det som spökar....?

Tipsensor har den inte, den är för gammal, tack iaf för tipset :) (Känns som det skulle kunna vara en sån basic grej)
Provade att köra med öppet lock, det funkade inte heller :-(

Det sjuka är att på tomgången går den bättre än någonsin, den svara brutalt bra och låter som ett monster, men så fort jag kommer ut på vägen och ska köra med den så vill den inte för fem öre.


Det är framförallt vid första gaspådraget och runt 4-5000 varv som den krånglar som mest, men svårt att säga, den går även hackigt hur som helst!

Än en gång, Tack för tipsen! Ska försöka kolla igenom/snacka med dem igen!

//Tapeworm

Om den får för lite bensin, så varvar den glatt men orkar dåligt.
Tjuvluft tror jag.
 

Bringen

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Mora
Hoj
2001, Yamaha FZS 1000 Fazer, KTM 950 SM 2005
Som ovan sa, tjuvluft eller ihopptryckt soppa ledning någonstans? :va
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag fick problem med hojen efter att ha bromsat omkull mig i dieselspill i promenadhastighet. Det visade sig att generatorn hade gett upp. Kanske sprack lacken på lindningarna? Hursom, kolla laddningen!
 

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Ort
Utanför Ulvatorp
Hoj
KTM 950sm -06, Honda cbr 600 -85
En del hojar har brytare vid sidostödet, så man inte kan köra iväg med det nere. Kan den ha fått sej en tryckare kanske? Den borde kanske stanna helt eller inte gå att starta alls då, men det kanske kan ha blivit nåt glapp i skiten.
 

masund

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2009
Ort
BOLLEBYGD
Hoj
Yamaha 900 S Diversion -98
En annan glapp kontakt kan ju vara motordödarn, den ramlade på höger sida sa du.
Motordödarn brukar sitta på höger sida av styret och den kan ju fått sig en smäll.
 

RKI

Ny medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Staden
Hoj
Plastgris
Kan det ha hänt nåt inuti avgassystemet. Smällen har skakat loss nåt som blockerar avgasflödet. Det borde inte påverka vid tomgång och lågt flöde men när mer avgaser ska ut så stoppar det upp. Om nåt lossnat så kan det kanske t.o.m förklara varför du upplever att motorn svarar mer brutalt på tomgång. Kanske en förändring i ljudet?
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
En del hojar har brytare vid sidostödet, så man inte kan köra iväg med det nere. Kan den ha fått sej en tryckare kanske? Den borde kanske stanna helt eller inte gå att starta alls då, men det kanske kan ha blivit nåt glapp i skiten.

Om stödsensorn gått sönder så går det vanligtvis inte över huvudet taget att starta motorn. Tror att alla stödsensorer är kopplade så. Av och på bara. Att ett glapp skulle orsaka dålig motorgång är nog inte troligt om jag får gissa. Stödsensorn sitter lite utsatt på den hoj som jag kör och far det upp en sten och knockar den är man vanligtvis rökt. Så jag har lärt mig hur man kopplar förbi den så att man kan köra vidare. Fram med en Leatherman bara..... :tummenupp

Men jag har aldrig hört talas om att en stödsensor kan orsaka dålig motorgång. Funkar den så går motorn som vanligt och är den trasig så går det inte att starta hojen.
 

street_sm

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2012
Ort
Kalmar
Hoj
CB400N -82
Du sa att den låter som ett monster nu efter att den vält? Då bör väl något hänt som har med luft eller avgas att göra...
 

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Ort
Utanför Ulvatorp
Hoj
KTM 950sm -06, Honda cbr 600 -85
Om stödsensorn gått sönder så går det vanligtvis inte över huvudet taget att starta motorn. Tror att alla stödsensorer är kopplade så. Av och på bara. Att ett glapp skulle orsaka dålig motorgång är nog inte troligt om jag får gissa. Stödsensorn sitter lite utsatt på den hoj som jag kör och far det upp en sten och knockar den är man vanligtvis rökt. Så jag har lärt mig hur man kopplar förbi den så att man kan köra vidare. Fram med en Leatherman bara..... :tummenupp

Men jag har aldrig hört talas om att en stödsensor kan orsaka dålig motorgång. Funkar den så går motorn som vanligt och är den trasig så går det inte att starta hojen.

Nä, jag tror kanske inte heller det är så troligt. Men jag tänkte mer om den låg och fulglappade. Vid ett visst varvtal så vibrerar den och stänger av som då leder till att den går på som gör att den kommer upp i det varvtalet där den vill bryta............osv.osv.
Troligast är nog att det är bränsletillförseln som fular. Fast det är ju redan sagt.
 

Attitude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2012
Ort
Skara
Hoj
2008, Suzuki Intruder C1800
Ingen aning om det är i närheten i liknelse, men min bil krockade jag med för ett tag sen och efterverkstaden fixade den så kunde jag inte komma upp över 90 (och ändå är det en sportbil). Det visade sig vara någon slang som helt enkelt hade lossnat. Precis som dig lät det suveränt vid tomgång, men i 80 kom den knappt till 90, det kändes som att det var massa vind som tog emot.. Men då var det i alla fall någon ventil som lossnat.
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Stödsensorn är ju dessutom lätt att utesluta, i friläge påverkar den ju inte alls.
Går motorn sämre när växel läggs i så kam maj ju börja misstänka den, annars inte.
 

Smagatusk

Guest
låter som ett monster.


Nu ska vi vara lite återhållsamma med orden.:hihi

Jag har en likadan som jag kör bana på i regn, och är vurpad fler gånger än jag kan räkna. Aldrig några problem att starta den.

Däremot har jag haft samma problem som du har efter att jag pluggat den med Db-killer. "Inga förslag är för dumma". Lossa framme vid grenrören och kolla att den går som den ska. Glöm inte skydda öronen.:D
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Jag fick problem med hojen efter att ha bromsat omkull mig i dieselspill i promenadhastighet. Det visade sig att generatorn hade gett upp. Kanske sprack lacken på lindningarna? Hursom, kolla laddningen!

Om man försökt köra en hoj med dålig spänning i batteriet så känner man igen lite hur din hoj beter sig. Fast då så har den även svårt att varva ur utan växel. Hur beter den sig om du bara står och varvar på neutralen? Svara den fint hela vägen i registret?

Mät spänningen på batteriet med hojen igång samt avstängd.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Om man försökt köra en hoj med dålig spänning i batteriet så känner man igen lite hur din hoj beter sig. Fast då så har den även svårt att varva ur utan växel. Hur beter den sig om du bara står och varvar på neutralen? Svara den fint hela vägen i registret?

Mät spänningen på batteriet med hojen igång samt avstängd.

Vid för låg spänning kan den mycket väl gå bra vid låg belastning, men kass vid hög.
Gnistan blir sämre vid högt tryck.

OTkuriosa:
Jag hade en opel rekord för länge sedan.
Den hade egenheten att vindrutetorkarna startade i uppförsbackar.
Det berodde på för stort gnistgap.
Ergo:
Elektricitet är en sorts magi.
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Kom bara å tänka på att polarn hade en zx7r 96a som hade en lustig strypning i trottlarna ett litet hål som täpptes med nåt som hade en förmåga att trilla bort! Alltså en i varje trottel!
Vet ju ej om du kan ha samma?
Men kan vara värt att kolla:va:)
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top