MCK Vilse - Skånevårenturen™ 2007 - 04 - 21

röris

Rätar ut böjarna
Gick med
13 Aug 2005
Hoj
Gsx-r 1000 K7
Kan inte mer än hålla med Maverick dessa turer är först en social sammankomst i andra hand kommer körningen. Valde själv Jkays grupp pga att det inte funkar bra med tokgas med 20 hojar, inte värt riskerna. Vill man gasa så finns det bättre tillfällen.
All heder åt MCK Vilse som vill arrangera dessa turer.:tummenupp
Obs min personliga åsikt.

Dragon

Hell was full so i came back..
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
Cbr 929 RR Fireblade
För att sätta lite punkt för diskussionen.

1. Alla tar eget ansvar för sitt val av grupp.
2. Om jag eller min sisteman ser att någon inte hänger med i det valda tempot så frågar jag först varför det blir en lucka. Får jag då ett acceptabelt svar åker vi vidare. Om det fortsätter vara lucka så ber jag personen flytta bakåt i gruppen.
3. Om detta ändå innebär att det blir lucka så ber jag deltagaren flytta ner eller hoppa av. För allas trevnad och säkerhet. JKay bad faktiskt folk att kliva av. Jag bad en kille flytta upp till PGH i Ängelholm då han höll på att somna som tredjeman i min grupp.
4. Det är omöjligt att få upp tempot långt bak i grupper på 20+. Enda sättet att lösa det är att begränsa deltagarantalet till 19 x 4 = 76 personer och kvotera grupperna. Inte det vi önskar att göra så vi får leva med att det inte är rejstempo. Dom som vill gazza satan får göra det på onsdagsgazzen och tisdagsturerna.

Vi ska vara sociala och ha trevligt.

Det va nåt i den stilen jag skrev eller hur...menmen...
skit samma..man hoppas ju bara att folk aggerar anerlunda nästa gång sölig som snabb

yoohan

Team Manwhore
Gick med
25 Feb 2005
Hoj
Honda VTR1000 SP-1
För att sätta lite punkt för diskussionen.

1. Alla tar eget ansvar för sitt val av grupp.
2. Om jag eller min sisteman ser att någon inte hänger med i det valda tempot så frågar jag först varför det blir en lucka. Får jag då ett acceptabelt svar åker vi vidare. Om det fortsätter vara lucka så ber jag personen flytta bakåt i gruppen.
3. Om detta ändå innebär att det blir lucka så ber jag deltagaren flytta ner eller hoppa av. För allas trevnad och säkerhet. JKay bad faktiskt folk att kliva av. Jag bad en kille flytta upp till PGH i Ängelholm då han höll på att somna som tredjeman i min grupp.
4. Det är omöjligt att få upp tempot långt bak i grupper på 20+. Enda sättet att lösa det är att begränsa deltagarantalet till 19 x 4 = 76 personer och kvotera grupperna. Inte det vi önskar att göra så vi får leva med att det inte är rejstempo. Dom som vill gazza satan får göra det på onsdagsgazzen och tisdagsturerna.

Vi ska vara sociala och ha trevligt.

Ord upp min mörkhyade bror! ;)

Speedgirl

Ducatislyna
Gick med
7 Sep 2006
Hoj
Ducati 848 -10
Det har blivit en massa missförstånd här efter SVT....
Varken jag, eller någon annan förmodar jag, är ute efter ett rejstempo i PGH's grupp. Det jag är ute efter är ett jämnt tempo där det flyter på bra! Vilket det gjorde till min fulla belåtenhet tills två grupper slogs ihop. Skit samma. Det som hände är historia och jag hoppas att de som låg i "fel" grupp inte tar detta som personliga påhopp utan som en vägledning i vilken grupp som passar bäst för var och en. Det handlar trots allt om säkerheten i första hand.

Så jag hoppas att vi alla ses igen sen på nationaldagsrundan :tummenupp

:pannkyss

ulv

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2006
Hoj
CBR1100XX
Om inget oförutsett inträffar för min del, är jag på, på NDR. Ska bli kul. Hur länge har du haft Koltrasten då? Hade ju en -97:a och mådde bra på den. Men vet ju inte hur skillnaden är mellan den och din årsmodell, förutom större tank och insprutare på din. körmässigt har jag ingen aning. Men kan tänka mig den är snarlik. Rätt skön var även den. :tummenupp
Jag köpte bb'n i mitten på augusti förra året. Koltrasten har det mesta som tilltalar mig i ett paket. Den är inte snabbast, inte snyggast, inte sportigast, inte mest komfortabel men har mer än nog av alla delarna för mitt behov. Mellanregistret är betydligt bättre på insprutningsmodellen och det är oftast där jag befinner mig, bäst går den mellan 6-8k rpm tycker jag, det är ju där vridet finns, sen blir det lite för hetsigt för min smak ;) men det är kul när det är läge!

Last edited:

PGH

Cool kille helt enkelt
Gick med
26 May 2004
Hoj
Piaggio x9 180cc
Finns det någon vänlig själ i Mck Vilse som kan tänka sig att dela med sig av turen (ett foto av kartan med vägarna markerade borde räcka fint) för oss stackare som missade rundan och gärna vill köra den på egen hand? :)

Missade man turen så SORRY. Kartan slänger vi direkt efter varje tur så... En djupt bevarade hemlighet. Jag fixar en i em.

Det har blivit en massa missförstånd här efter SVT....
Varken jag, eller någon annan förmodar jag, är ute efter ett rejstempo i PGH's grupp. Det jag är ute efter är ett jämnt tempo där det flyter på bra! Vilket det gjorde till min fulla belåtenhet tills två grupper slogs ihop. Skit samma. Det som hände är historia och jag hoppas att de som låg i "fel" grupp inte tar detta som personliga påhopp utan som en vägledning i vilken grupp som passar bäst för var och en. Det handlar trots allt om säkerheten i första hand.

Så jag hoppas att vi alla ses igen sen på nationaldagsrundan :tummenupp

:pannkyss

Vaddå, klart vi skall sträva efter rejstempo:va :tungan Annars hoppar jag nästa tur. Ok, rejstempo tar vi på andra rundor.

Högt i tak skalll det vara för eftersnacket. Ingen är väl ändå ute efter ngn att hänga ut ngn. Vi villl att det skall blli bättre, inte därmed sagt att det skall gå fortare, till nästa tur. Jämna grupper, inte därmed sagt att vi bara får vara 20, 22, 24, 26 osv:gnissla ) är mållet. Och att de flesta är jättenöjda.

Känns som vi återigen måste lyfta fram ngr punkter som är viktiga inför nästa tur. Men det tar vi den 6/6.

Obs HAR ALLA SOM TAGIT FOTO LLAGT UPP I BILDTRÅDEN?!?!?!?!?!?

Last edited:

Chaimera

Det är inte farten som dödar...
Gick med
18 Sep 2006
Hoj
GSXR 600 -01
Hörru, nu ska do nog inte hetsa upp dig alltför mycket över just det. Att skylla på att man är ny på hojen/kortet är väl knappast en ursäkt för att lägga sig i SNABB grupp, och sen dessutom inte ha vett att byta, utan att istället pressa sig själv så till den milda grad att det händer olyckor. Är man så osäker på att köra borde man kanske inte vara så tvärsäker när man väljer snabb grupp heller. Det fanns en anledning till att turen kördes med olika ledare, och olika tempo, och jag är nästan helt säker på att det inte berodde på att sänka någons självförtroende, men jag kan ha fel?

JAG var en av dom som var irriterad över att det gick äckligt långsamt där bak i snabba gruppen. Jag tog rollen som sisteman som ett hedersuppdrag, och samlade klungan på vägen upp till Båstad. Ingen av de jag tillfrågade var speciellt sugna på att ta den på vägen hem, så jag gick in då med. Med den stora gruppen vi blev, och de oförmågorna som fanns i gruppen så resulterade detta i komplett vansinneskörning där bak. Det handlade inte enbart om att det gick långsamt, för när det skulle köras ikapp så började X antal personer att skära blinda vänstersvängar, gick över backkrön på vänster sida av vägen, bromsadnde i kurvor, för att nämna Några saker som gjorde att jag satt och svor innanför hjälmen och verkligen undrade "Vad i hela HELVETE" folk tänker med... DÄRFÖR vart jag irriterad.

Att välja fel grupp handlar inte enbart om att ställa till det för sig själv, utan man förstör i mångt och mycket åkandet för så många andra. Om man är osäker på sin förmåga eller hur snabbt det kommer gå, så börjar man i långsam, och jobbar sig uppåt, knappast tvärtom. Nu gjorde jag EN stor tabbe i Lördags, och det var att inte snacka med de personerna som hamnat fel när vi stod och tankade i Klippan, enbart av den anledningen att jag inte ville verka stöddig eller taskig. Jag gjorde då istället så att jag bytade bort min roll som sisteman mot en åkare som inte kunde hålla det tidigare tempot. Att denna killen sen inte valde att lita på sig själv och köra i SITT tempo är inget jag tänker ta ansvar för, det överlåter jag till var och en...

Jag har preachat detta budskap 1000 ggr tror jag, och jag är bara så mäkta trött på att behöva uppleva samma idiotiska beteende varje gång det händer. Att sen försöka försvara det är ju bara lönlöst. Vi kör ihop för att vi ska tycka det är kul, det ska vara roligt för alla, och det är allas plikt att se till att det är så... snabb som långsam. Men att vara ärlig mot sig själv, DET är ju en bra start i alla fall!

/ Johan

Problemet var att grupperna slogs ihop som sagt. Jag var i grupp 2 ( i snabbhet) från början och det tyckte jag var väldigt bra tempo mestadels, ibland lite sakta. När grupperna sen slogs ihop ökade tempot markant. Lite väl för min del kanske men när grupperna slogs ihop var det ju inte mycket att välja på. Dock hängde jag på ganska bra tycker jag. (var jag långsam har jag inga problem att ta det) Personer som inte hade några problem i grupp 2 från start fick problem efter sammanslagningen. Ingen av dom, vi, valde SNABB grupp. Det bara blev ju så iom sammanslagningen och det sades att det inte skulle bli så mycket skillnad mot innan.
Sen om folk bakom nån som kör sakta börjar köra "konstigt" är det ju inte den långsamma personens fel. Kör om vid nästa stopp/vägbyte.

OBS: Detta är inget illa menat mot nån, ink de som annordnade detta. Tvärtom tycker jag det överlag var väldigt bra ordnat. Och väldigt trevliga "galningar". :D Hoppas jag får komma på nästa "grej" också. :tummenupp

Dragon

Hell was full so i came back..
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
Cbr 929 RR Fireblade
Problemet var att grupperna slogs ihop som sagt. Jag var i grupp 2 ( i snabbhet) från början och det tyckte jag var väldigt bra tempo mestadels, ibland lite sakta. När grupperna sen slogs ihop ökade tempot markant. Lite väl för min del kanske men när grupperna slogs ihop var det ju inte mycket att välja på. Dock hängde jag på ganska bra tycker jag. (var jag långsam har jag inga problem att ta det) Personer som inte hade några problem i grupp 2 från start fick problem efter sammanslagningen. Ingen av dom, vi, valde SNABB grupp. Det bara blev ju så iom sammanslagningen och det sades att det inte skulle bli så mycket skillnad mot innan.
Sen om folk bakom nån som kör sakta börjar köra "konstigt" är det ju inte den långsamma personens fel. Kör om vid nästa stopp/vägbyte.

OBS: Detta är inget illa menat mot nån, ink de som annordnade detta. Tvärtom tycker jag det överlag var väldigt bra ordnat. Och väldigt trevliga "galningar". :D Hoppas jag får komma på nästa "grej" också. :tummenupp

Håller med föregående talare...temopt ökade markant efter sammanslagningen..
Inte till den grad att det blev något problem för mig personligen men som sagt både tempot och svårighets graden på vägarna även så...

fargo

gammelsmurf
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
gt550
Kan inte mer än hålla med Maverick dessa turer är först en social sammankomst i andra hand kommer körningen. Valde själv Jkays grupp pga att det inte funkar bra med tokgas med 20 hojar, inte värt riskerna. Vill man gasa så finns det bättre tillfällen.
All heder åt MCK Vilse som vill arrangera dessa turer.
Obs min personliga åsikt.

Håller med denne herre till hundra procent, (även om han är från Teckomatorp):D :D :D :D

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R

Obs HAR ALLA SOM TAGIT FOTO LLAGT UPP I BILDTRÅDEN?!?!?!?!?!?

Det va då ett JÄVLA tjat om tempo, grupper och antal hojar! :mad:

Förstör inte efterdyningarna för mig nu när det mesta TROTS ALLT gick kanon! :yoparty Jag vill njuta av årets första tur även efteråt (Ni vet...efterspelet som tjejer lever länge på. ;) )

PGH: Nä, jag har inte lagt upp mina....än. Har precis avslutat jobbet sen i söndags och ska ta tag i detta nu.
EDIT: NU har jag lagt upp en ZIP med bilder.

Last edited:

Banditfredde

Raka rör o öppna spjäll
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Har inte tid :(
Ja just det det va JAG som hetsade upp mig:rolleyes:
Folket som tog på sig annsvaret att samordna detta skall ha en elogè och jag tyckte personligen att tempot i snabb gruppen va toppen och vägvalet va det sjukaste ever:yoparty
Men istället för att sitta här och gnälla iefterhand så kan man ju faktiskt ta mod till sig och gå fram till killen och be honom ta ett steg ner i grupperna.
Alla är vi snälla och förstående innanför dom hårda och tuffa skinnställen.

Är det så skysst o säga till killen att du pyser ner ett par kugg i ledet för du kör så dåligt ?!? eller nått i den stilen. Bättre o göra som jag gjorde. Går fram till ledarn vid en paus o säger att jag vill ligga längre fram i gruppen eller att jag bytar grupp o infinner sig i situationen så gott de går o hålla lite avstånd till varandra för att slippa irritationer. Många är ringrosiga nu i början av sesången. Många har inte kört så mycket båge o fått in rutin på körningen. De vet säkert du som jag att man e inte så smidig dom första milen efter vintern eller som när man börja köra båge. En aningen stelt var de då iaf för mig.

PGH

Cool kille helt enkelt
Gick med
26 May 2004
Hoj
Piaggio x9 180cc

Klart du är välkommen. Vad jag själv hörde och upprepade i Båstad var typ att " vi slår ihop grupperna och tänk då på att välja rätt grupp". Bättre o köra lugnare och komma hem än att köra fort och komma hem mkt senare... Det var en del som lämnade oss i Båstad så. Min grupp blev inte större än 20. Det är dock max när det är gp-tempo:gnissla Överlag är det inte många som flyttar runt i och bland grupperna på rundorna, ändå verkar det vara en del som har åsikter om fart mm.

Återigen, mycket kan bli bättre i framtiden. Vi lär oss av misstagen, förhoppningsvis. No hard feelings från min sida iaf:) Vi tar en sån här också till alla:pannkyss

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Klart du är välkommen. Vad jag själv hörde och upprepade i Båstad var typ att " vi slår ihop grupperna och tänk då på att välja rätt grupp". Bättre o köra lugnare och komma hem än att köra fort och komma hem mkt senare... Det var en del som lämnade oss i Båstad så. Min grupp blev inte större än 20. Det är dock max när det är gp-tempo:gnissla Överlag är det inte många som flyttar runt i och bland grupperna på rundorna, ändå verkar det vara en del som har åsikter om fart mm.

Återigen, mycket kan bli bättre i framtiden. Vi lär oss av misstagen, förhoppningsvis. No hard feelings från min sida iaf:) Vi tar en sån här också till alla:pannkyss

Men gulle då vad du är nutti nutti!!!
Jag säger så här..... dom som inte gillar att köra med oss i fullt rejstempo kan :glömdet :finger :censored :blah

Men eftersom alla gillar oss så blir det :2cool

Banditfredde

Raka rör o öppna spjäll
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Har inte tid :(
Nästa åktur???

Hej!!:)

Jag sitter redan o längtar efter någon sån här åktur igen :D Är där något på G eller nått kanske?

Jag vet TisdagsTräffen :tummenupp . Det finns ju fler träffar men var o när? Hade varit roligt att få lite tips om var och när träffarna äger rum.:confused:

Föresten sjöbo flygrakan om onsdagarna som det var i fjol. Är där eller ska där vara någon aktivitet i år?

:hojsmilie

ridgeback

En Dansk skalle sitter aldrig fel!
Gick med
8 Mar 2007
Hoj
snart så ..

Jag sitter redan o längtar efter någon sån här åktur igen :D Är där något på G eller nått kanske?

Jag vet TisdagsTräffen :tummenupp . Det finns ju fler träffar men var o när? Hade varit roligt att få lite tips om var och när träffarna äger rum.:confused:

Föresten sjöbo flygrakan om onsdagarna som det var i fjol. Är där eller ska där vara någon aktivitet i år?

Sjöbo rakan startar ikväll 25/4 :squid

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu

Håll ögonen öppna i både RoH och RR forumet. Det dyker upp trådar om gruppkörningar med jämna mellanrum. Även MCK Vilse arrangerar mindre turer med korta varsel då o då. Vet inte om Cel startat sina TGR (TrelleGazzRundor) och sen är det väl nån som kallar ihop ett gäng i Lund då o då.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...