Hörru, nu ska do nog inte hetsa upp dig alltför mycket över just det. Att skylla på att man är ny på hojen/kortet är väl knappast en ursäkt för att lägga sig i SNABB grupp, och sen dessutom inte ha vett att byta, utan att istället pressa sig själv så till den milda grad att det händer olyckor. Är man så osäker på att köra borde man kanske inte vara så tvärsäker när man väljer snabb grupp heller. Det fanns en anledning till att turen kördes med olika ledare, och olika tempo, och jag är nästan helt säker på att det inte berodde på att sänka någons självförtroende, men jag kan ha fel?
JAG var en av dom som var irriterad över att det gick äckligt långsamt där bak i snabba gruppen. Jag tog rollen som sisteman som ett hedersuppdrag, och samlade klungan på vägen upp till Båstad. Ingen av de jag tillfrågade var speciellt sugna på att ta den på vägen hem, så jag gick in då med. Med den stora gruppen vi blev, och de oförmågorna som fanns i gruppen så resulterade detta i komplett vansinneskörning där bak. Det handlade inte enbart om att det gick långsamt, för när det skulle köras ikapp så började X antal personer att skära blinda vänstersvängar, gick över backkrön på vänster sida av vägen, bromsadnde i kurvor, för att nämna Några saker som gjorde att jag satt och svor innanför hjälmen och verkligen undrade "Vad i hela HELVETE" folk tänker med... DÄRFÖR vart jag irriterad.
Att välja fel grupp handlar inte enbart om att ställa till det för sig själv, utan man förstör i mångt och mycket åkandet för så många andra. Om man är osäker på sin förmåga eller hur snabbt det kommer gå, så börjar man i långsam, och jobbar sig uppåt, knappast tvärtom. Nu gjorde jag EN stor tabbe i Lördags, och det var att inte snacka med de personerna som hamnat fel när vi stod och tankade i Klippan, enbart av den anledningen att jag inte ville verka stöddig eller taskig. Jag gjorde då istället så att jag bytade bort min roll som sisteman mot en åkare som inte kunde hålla det tidigare tempot. Att denna killen sen inte valde att lita på sig själv och köra i SITT tempo är inget jag tänker ta ansvar för, det överlåter jag till var och en...
Jag har preachat detta budskap 1000 ggr tror jag, och jag är bara så mäkta trött på att behöva uppleva samma idiotiska beteende varje gång det händer. Att sen försöka försvara det är ju bara lönlöst. Vi kör ihop för att vi ska tycka det är kul, det ska vara roligt för alla, och det är allas plikt att se till att det är så... snabb som långsam. Men att vara ärlig mot sig själv, DET är ju en bra start i alla fall!
/ Johan