Mc'n På Föräldrarna ????

DuccePidde

Socio #2502
Gick med
29 Jun 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
KTM 690 SM -07 & Suzuki DR350s Ducati 900 SS -98 Såld
90% av alla som jag snackat försäkringar med har sin hoj på någon av föräldrarna, och ingen som har klotat har haft problem med att få ut ersättning för hojen.

Detta talar sitt tydliga språk tycker jag, varför det är som det är med höga premier.

Samt alla som försäkrar sina klass 7 hojar som klass 3 hos "if" tex. Gör inte saken bättre heller.

Ex R1 eller Ducce 996 för 3000 helf/helår samt avställningsbar! har jag hört.

:va :rolleyes: :dummer :yoparty

Jag har självklart hojen på mig och betalar 5700 helf/helår.

Ps köp hoj du har råd med,samt klarar att hantera.
 

ReoReo

Proud member of Lucius fan club!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bangkok
Hoj
Kawasaki minimotard i Bangkok.
...som exempelvis en KTM 660. 2100kr Helförsäkrat/år (R1 kostade 2900/månaden). Då har jag ändå hundra gånger roligare på den än min gamla R1.
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
KawaChris skrev:
Fallskärmar = största möjliga inkomst, skenförsäkring = minsta möjliga utgift. Är det svårt att förstå?

Båda är "osolidariska", men lagliga. Försäkringsbedrägeri är ju olagligt men att lägga en mcförsäkring på föräldrarna är inte olagligt, man kan inte få böter eller straffas för det, så därför tycker jag att man kan jämföra dessa båda fenomen..

Skenförsäkring är alltid fel. Fallskärmar behöver inte vara det, det beror på förutsättningarna. Girighet är fel men det är inte riktigt samma sak.

Vad sen gäller skenförsäkringars eventuella laglighet, så är det faktiskt så att när man ingår försäkringsavtal har man en skyldighet att till sin motpart ange de rätta förhållanden som skall gälla för försäkringsavtalet. Detta är exakt samma skyldighet som man har när man ingår andra former av avtal.

Om du köper en mc som säljaren uppger har rullat 500 mil, men som sen visar sig ha gått 3000 mil, så är det samma sak. Säljaren har fört dig bakom ljuset om förutsättningarna för avtalet. Precis som du för försäkringsbolaget bakom ljuset när du skenförsäkrar.

Det är ingen tvekan om att skenförsäkring kan leda till situationer som är att bedöma som bedrägeri.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Kom att tänka på en sak igår kväll.
Ett tidigare inlägg gick ut på nåt i stil med att det är ok att skenförsäkra eftersom det bara drabbar fbolagen.
Ett förtydligande för de som inte greppat hur ett vinstdrivande företag arbetar:
Skenförsäkring drabbar INTE bolagen, det drabbar de som finns i den aktuella gruppen.
Dvs om Pelle, 24, ställer knarren på pappsen, 50, så kommer Pelles polares farsor att drabbas. INTE fbolagen. De sätter premie efter hur skadegruppen utvecklas. Om gamlingarnas hojar orsakar många olyckor så går gamlingarnas försäkringar upp. End of discussion.

Och en till sak:
Att öppet uppmana till kriminella handlingar på ett öppet forum som detta är IQ fiskmås! Tänk på lilla Swedie, en liten snäll grabb som inte vill nåt annat än att åka från alla i Rookie 1000. Det är HAN som drabbas av såna inlägg. Det är HAN som ansvarar för SH (Lagen om elektroniska anslagstavlor). Det är HAN som blir hängd om nån uppmanar till kriminella handlingar, ex vis försäkringsbedrägeri.

I övrigt har jag inte läst hela tråden eftersom den växt med 4(!) sidor sen igår kväll.
Och jag har medvetet undvikit att citera något tidigare inlägg eftersom jag inte kommer att ha tid att besvara det här under dagen. Så ha´t fint allihop!

Edit: Är det verkligen nån som tror att skenförsäkring är lagligt?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top