Mc'n På Föräldrarna ????

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
69:an skrev:
Det har väl inte det minsta med saken att göra. Alla vet att man måste försäkra sin motorcykel mer eller mindre, av uppenbara anledningar. Att bryta ut försäkringskostnaden som en hemsk och omotiverad styggelse är rätt långsökt, den ingår i den totala kostnaden för att köra motorcykel. Det är ingen överraskning, och dessutom vet alla exakt *varför* premierna är så höga.

Men grejen är att bara en trafikförsäkring inte är helt oöverkomlig. Nu har jag inte kolla vad en R1 -04 skulle kosta på mig men jag tror att jag skulle ha råd med trafik på den. Så om jag skulle vinna säg 150K på en triss skulle jag tänka mig att handla en -04 och trafikförsäkra den.

MCdåre

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2003
Hoj
gixxer 1000
eus skrev:
Ja lite så är det
Fast, nu kommer förmodligen bli så att de som inte är med i facket kommer att lyftas ut och inte få ta del av den lokala potten.

sorry det blev lite offtopic.....

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Firefly skrev:
Men det har inte med skenförsäkring att göra som den här diskussionen egentligen handlar om.
Nej, det är sant
Men om man kollar på vilken åldersgrupp det är som kraschar mest.
Det vet ju att det är unga förare som gör det.
Det betyder ju att en sådan förare ska betala en högre avgift efter som de utgör en större del av kostnaden.
Genom att försäkra på nån i en lägre riskgrupp så betalar du in för lite i förhållande till vad du kostar.
På detta sättet förstör du för alla, annars hade du bara förstört för din egna riskgrupp

MCdåre

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2003
Hoj
gixxer 1000
soppatorsken skrev:
Men grejen är att bara en trafikförsäkring inte är helt oöverkomlig. Nu har jag inte kolla vad en R1 -04 skulle kosta på mig men jag tror att jag skulle ha råd med trafik på den. Så om jag skulle vinna säg 150K på en triss skulle jag tänka mig att handla en -04 och trafikförsäkra den.

nu spinner du in på min väg. man måste enligt lag ha trafikförsäkring. men det finns ingen lag som skyddar dig från att bli lurad på massa pengar av ett f-bolag. tycker du att 25000kr om året e rimligt att betala i trafikförsäkring?

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
MCdåre skrev:
nu spinner du in på min väg. man måste enligt lag ha trafikförsäkring. men det finns ingen lag som skyddar dig från att bli lurad på massa pengar av ett f-bolag.

Du kan väl anmäla ditt bolag till KO och se vad som händer :tungan

Firefly

Sporthojsnörd
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tokgul Fireblade 954 *SÅLD*
eus skrev:
Nej, det är sant
Men om man kollar på vilken åldersgrupp det är som kraschar mest.
Det vet ju att det är unga förare som gör det.
Det betyder ju att en sådan förare ska betala en högre avgift efter som de utgör en större del av kostnaden.
Genom att försäkra på nån i en lägre riskgrupp så betalar du in för lite i förhållande till vad du kostar.
På detta sättet förstör du för alla, annars hade du bara förstört för din egna riskgrupp
Sant, fast om en 20 åring har en hoj på sin farsa och smäller den, då höjs självrisken ganska rejält. I alla fall på Trygg Hansa vet jag. Så de är helt med på att 20 åringen får köra den i så fall... Fast han ska ju inte vara den som huvudsakligen kör hojen. Men, jag tror vi bägge förstår varandra... Nej, nu ska jag hämta ut biljetterna om 2 minuter, måste dra.. Hej!

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
MCdåre skrev:
nu spinner du in på min väg. man måste enligt lag ha trafikförsäkring. men det finns ingen lag som skyddar dig från att bli lurad på massa pengar av ett f-bolag. tycker du att 25000kr om året e rimligt att betala i trafikförsäkring?
Om du tycker att det är orimligt står det dej fritt att välja ett annat alternativ. Du är inte tvingad att köpa en retta....

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
MCdåre skrev:
du e smart du....
döm ut allt som kostar..... undrar hur samhället hade sett ut om vi inte hade haft nån sjukvård eller någon äldreomsorg, det e såna som inte genererar pengar till staten utan bara kostar en jävla massa. min poäng e att det måste finnas gränser på hur f-bolagen får regera när det gäller våra sakförsäkringar. vi sliter hårt hela dagarna för att kunna unna oss något för dom pengarna, men bara för att man e ex 22 så har man inte råd att köpa tex den fina R1 -04 som står på yamahacenter för att den skulle kosta mig 100000kr om året att försäkra.

hängde ni med?

Så det vi behöver är alltså någon statsunderstödd mc-fond som betalas ut till folk som vill ha nya rejshojjar men inte har råd. Lite kommunism sådär?

Coolt! Får man välja hoj själv eller blir det någon urvalsprocess?

MCdåre

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2003
Hoj
gixxer 1000
f-bolagen straffar ut klass 7 hojar.
bara av den anledningen att det kostar mycket. e min synpunkt på hela denna diskutionen galen då? jag förespråkar ju att alla skall få köra vilken hoj dom vill till ett rimligt försäkringspris. i och med att det just nu inte e möjligt så tycker jag att det e helt ok om nån skenförsäkrar för att få ner sin kostnad.

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
t-rex skrev:
Så det vi behöver är alltså någon statsunderstödd mc-fond som betalas ut till folk som vill ha nya rejshojjar men inte har råd. Lite kommunism sådär?

Nä, du får inte välja själv
Det väljer staten ala kommunism

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
t-rex skrev:

Folk i din ålder har inte rätt att äga en retta, det får bli en Ural istället :tungan :D

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
MCdåre skrev:
bara av den anledningen att det kostar mycket. e min synpunkt på hela denna diskutionen galen då? jag förespråkar ju att alla skall få köra vilken hoj dom vill till ett rimligt försäkringspris. i och med att det just nu inte e möjligt så tycker jag att det e helt ok om nån skenförsäkrar för att få ner sin kostnad.
Nej! Klass 7-hojägarna kraschar ut sej själva! Med mindre skadeutfall sjunker premien, enkel matte!

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Nr:18 skrev:
Folk i din ålder har inte rätt att äga en retta, det får bli en Ural istället :tungan :D

Med din aktningsvärda ålder torde du ju då kunna ge mig en fullständig utvärdering av nämnda fordon. Det var en sådan du körde upp på förstår jag? :D

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
t-rex skrev:
Med din aktningsvärda ålder torde du ju då kunna ge mig en fullständig utvärdering av nämnda fordon. Det var en sådan du körde upp på förstår jag? :D
Jajamän! Fjädringskomforten lämnar något lite att önska, annars var den helt ok :tummenupp :D

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
MCdåre skrev:

Nej, det är helt rätt. Maxpremien skall vara max 20' om året. Kostar det mer kan försäkringsbolagen sälja bingolotter för att täcka underskottet.

MCdåre

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2003
Hoj
gixxer 1000
Nr:18 skrev:
Nej! Klass 7-hojägarna kraschar ut sej själva! Med mindre skadeutfall sjunker premien, enkel matte!

NEJ! förstår du inte att klass 7 e MÄRKT som en högriskgrupp. det spelar ingen roll om ingen kraschar en klass 7 hoj 2005, 2006 kommer premien fortfarande vara lika hög för att f-bolagen vill straffa ut oss. inom försäkrings branschen finns inget så simpelt som enkel matte, allt handlar om att slippa betala ut ersättning.

Skitskraj Mike

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2003
Hoj
GSX-R 1000k4
MCdåre skrev:

där satt den.... :rofl

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
MCdåre skrev:
NEJ! förstår du inte att klass 7 e MÄRKT som en högriskgrupp. det spelar ingen roll om ingen kraschar en klass 7 hoj 2005, 2006 kommer premien fortfarande vara lika hög för att f-bolagen vill straffa ut oss. inom försäkrings branschen finns inget så simpelt som enkel matte, allt handlar om att slippa betala ut ersättning.
Ja men om ingen kraschar så behöver de inte betala ut nåt?

MCdåre

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2003
Hoj
gixxer 1000
t-rex skrev:
Nej, det är helt rätt. Maxpremien skall vara max 20' om året. Kostar det mer kan försäkringsbolagen sälja bingolotter för att täcka underskottet.

dom betalar ut fallskärmar till sina chefer på miljontals kronor istället för att erbjuda rimliga försäkrings premier.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln