Med eller utan ABS?

Hast

Hast Photography
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
KTM Duke 690 2012
Nu när jag köpte ny hoj kände jag att ABS var ett måste, finns ju inga nackdelar med det, dom flesta går ju att stänga av det på. Enda nackdelen kan väl vara vikten, men på min KTM väger ABS enheten runt 1kilo.
BMW F800S borde du kunna få för ungefär samma pengar.

Ronja333

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2012
Hoj
-
Uppskattar alla svar! Känns som majoriteten är för ABS och känns som frågan var ganska dum från mitt håll :)

Kan ju vara en väldigt billig livförsäkring!

Kita

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2011
Hoj
Stor blågrön sak
Bara för att:
Kör hoj Utan Abs.
Behövde tvärnita, Klipper till.
Låsa hjul? - Nix :gråta
Packboxbyte dagen efter? - jupp jupp :rock

Abs räddar ikke liv
Abs förhindrar ikke cykeln att "ställa sig upp vid bromsning i kurva"
O.s.v:fakta

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Jag skulle byta ut "kan" mot vill.
Mjo, klart det inte är nåt bekymmer mer än mentalt under alla normala former. Grundläggande funktion är ju densamma lixom: dra i handtaget så stretar det lite... Den mentala biten hos relativa nybörjare, och ibland gamla rävar, är dock inte att underskatta... :)

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Tror inte man behöver oroa sig för hållbarheten på systemen, som någon skrev...

Finns dussintals och åter dussintals bilar med fungerande ABS som är 20+ år gamla, många har det aldrig strulat på alls, och då sköts verkligen inte en bil likabra som en hoj.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Skit i ABS, skaffa en större hjälm istället :yoparty

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Lägg lite extra pengar på att köpa en med ABS. Du tjänar in det på lägre premie och du får (nu talar jag mot egen erfarenhet, men men) en hoj som går att sälja när du tröttnar.

Du kan köpa min t ex, ingen annan vill ha den.

Last edited:

Wolfkin

Lilla Ida sätt fart, vill ha sommar
Gick med
5 Jun 2007
Hoj
Triumph Sprint ST -09
Uppskattar alla svar! Känns som majoriteten är för ABS och känns som frågan var ganska dum från mitt håll :)

Kan ju vara en väldigt billig livförsäkring!

Nej, definitivt inte en dum fråga.
Kan vara en självklarhet för de som provat hoj med ABS men om man inte vet eller har provat hoj med ABS så tycker jag det är en väldigt befogad fråga. Har haft min nuvarande hoj i snart 4 år, första med ABS, och även om den inte har det absolut bästa state-of-art ABS-system så är det så mycket bättre än utan. Nu när jag provat ett tag har jag svårt att se att jag nånsin kommer skaffa en hoj utan ABS igen, har räddat mig från minst två omkulläggningar.

Enda nackdelarna jag kan se är att det kostar några kronor mer, väger lite mer men bara viktigt för de som rejsar och jagar varenda extra kilo, för stuntare eftersom de inte kan göra en stoppie.

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Bara för att:
Kör hoj Utan Abs.
Behövde tvärnita, Klipper till.
Låsa hjul? - Nix :gråta
Packboxbyte dagen efter? - jupp jupp :rock

Abs räddar ikke liv
Abs förhindrar ikke cykeln att "ställa sig upp vid bromsning i kurva"
O.s.v:fakta

Problemet är inte bra fäste, då kan man bromsa lite hur som helst utan att det biter en i arslet dock. Jag har också kört hoj utan abs, och jag kunde bromsa alldeles utmärkt på grusväg och sånt skit med. Men abs är inget man märker, alls, när man bromsar och verkligen inte bromsar för hårt. Den hjälper däremot till att undvika att lägga hojen när det är halt och man måste nita.

Och jo, ABS räddar ett par liv om året. :)
Det är bara inte den omgwtfbbq-livräddaren det verkar som på en del.

mojja83

Guest
Suck ABS är riktigt bra grejer om man använder detta hjälpmedel på rätt sätt. Men att tro att man kan knipa till hur som helst i vilken situation som helst och klara av situationen är inte sanningen och det är det jag vill förmedla.

Står du mellan samma två likadana hojar den ena med abs och den andra utan så ska du självklart välja den med abs.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Suck ABS är riktigt bra grejer om man använder detta hjälpmedel på rätt sätt. Men att tro att man kan knipa till hur som helst i vilken situation som helst och klara av situationen är inte sanningen och det är det jag vill förmedla.

Står du mellan samma två likadana hojar den ena med abs och den andra utan så ska du självklart välja den med abs.

Nej det är ju inga stödhjul vi pratar om. Det är klart att man kan lägga hojen ändå.

Men för gemene man (och kvinnor) så är det en väldigt billig livförsäkring. Och ja jag har provat att låsa framhjulet på en hoj utan och försökt låsa det på en med.

mojja83

Guest
Nej det är ju inga stödhjul vi pratar om. Det är klart att man kan lägga hojen ändå.

Men för gemene man (och kvinnor) så är det en väldigt billig livförsäkring. Och ja jag har provat att låsa framhjulet på en hoj utan och försökt låsa det på en med.

Precis som jag skrev och precis det jag menar är att ABS är ett riktigt grymt hjälpmedel. Men att tro att man kan bete sig hur som helst på en cykel och att ABS kommer rädda dagen är lite att ta i.

Och ja jag har hellre ABS på cykeln än är utan. Men hade cykeln jag velat ha varit utan abs hade jag inte valt bort den bara för det.

P.s Bromssträckan bli längre med abs än utan så det kan vara den avgörande faktorn till om du dundrar in i älgen eller inte!! :tummenupp

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Precis som jag skrev och precis det jag menar är att ABS är ett riktigt grymt hjälpmedel. Men att tro att man kan bete sig hur som helst på en cykel och att ABS kommer rädda dagen är lite att ta i.

Och ja jag har hellre ABS på cykeln än är utan. Men hade cykeln jag velat ha varit utan abs hade jag inte valt bort den bara för det.

P.s Bromssträckan bli längre med abs än utan så det kan vara den avgörande faktorn till om du dundrar in i älgen eller inte!! :tummenupp

Nja, visst den kan bli längre om du är en riktig jävel på att bromsa rätt och gör det även i en paniksituation. Något jag tror mycket få människor klarar av.

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Hoj
R1 1999 såklart!

Du har rätt i att man kan korta ner bromssträcka utan abs men det är typ killarna i pro superbike som kan lyckas med det :)

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Det där är bara sant på torr och bra asfalt, alla andra underlag är det fel. Dessutom skiljer det inte alls mycket på en modern ABS på hoj och en perfekt inbromsning utan ABS.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati