Med risk för att bli bannad för evigt...

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Det är precis detta sporthoj.com är till för... förhindra folk från att göra dumma misstag... (att köpa custom)

Nu när jag ser mig själv sittandes i någon alpstuga i Österrike efter en längre sträcka på en "bopper" så är man antagligen rätt svullen i röven ändå, skillnaden är att man bara har åka 20 mil istället för 60 om man hade haft R1:an för att customhojen e föö jaefla slö...

och med svullen i röven menar jag av sadeln på hojen och inget annat...
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Låter som du behöver ta bort kåporna och bygga en streetfighter :D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det är precis detta sporthoj.com är till för... förhindra folk från att göra dumma misstag... (att köpa custom)

Nu när jag ser mig själv sittandes i någon alpstuga i Österrike efter en längre sträcka på en "bopper" så är man antagligen rätt svullen i röven ändå, skillnaden är att man bara har åka 20 mil istället för 60 om man hade haft R1:an för att customhojen e föö jaefla slö...

och med svullen i röven menar jag av sadeln på hojen och inget annat...

Toppen. Då var den snart 70 år gamla chopperkulturen avhandlad på under 60-minuter. Skönt att Sh finns. Man får så bra svar. :D
 

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Det är precis detta sporthoj.com är till för... förhindra folk från att göra dumma misstag... (att köpa custom)

Nu när jag ser mig själv sittandes i någon alpstuga i Österrike efter en längre sträcka på en "bopper" så är man antagligen rätt svullen i röven ändå, skillnaden är att man bara har åka 20 mil istället för 60 om man hade haft R1:an för att customhojen e föö jaefla slö...

och med svullen i röven menar jag av sadeln på hojen och inget annat...


En custom/chopper/bobber måste ju va bland det sämsta man kan långtoura med, visst kan dom va coola (ibland) men utöver det är dessa hojtyper ofta (inte alltid kanske) Obekväma att sitta på/köra, Vibrerar massor, Låter för högt, Drar mycket sås, Obefintligt vindskydd, Tvivelaktig driftsäkerhet, Opraktiska att få nån packning på och sist men inte minst, är det ett custombygge så kan det nog vara svårt att hitta reservdelar ute i världen efter ett eventuellt haveri = jobbigt.

Slutsats: Ska du toura, köp en touringhoj, ska du åka till glasskiosken i jeans å t-shirt en varm sommardag, tjacka en sån hoj du länkade till :tungan:krama
 

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
Tjacka en riktigt touringhoj i sånt fall. Att toura runt på en vibrerande kromsläde låter ju inte som någon höjdare i mina öron.
 

grillchirre

Bryt mönstret...
Gick med
15 Jan 2008
Ort
Där du inte bor
Hoj
SV1000S -06
Är oxå 27 och går i tankarna på ny hoj och långkörningar. Semestra runt på bågen låter förbaskat kul, men gäller givetvis att man har rätt hoj, och det enda rätta är nog en sporttouring.

...undrar om Honda VFR 800 är nåt att ha, desto nyare desto mer intressant. :va
Men klart att man inte och kommer aldrig sitta på en guldgruva, så 60 papp är kanske gränsen till pank :gnissla
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En chopper kan vara både bättre och sämre än en R1'a att toura med, men inget slår en touringhoj på det.

Vi kanske först ska definiera dom olika modellerna
Chopper = Hemmabygge (ev av chopperbyggfirma) extrema gaffelvinklar, varierande användbarhet
Bobber = Hemmabygge/fabriksbygge med fläskigt utseende, clean och avskalad
Caféracer = Hemmabygge (ev av firma) clean och avskalad
Custom = Fabriksbyggen som faktiskt är rätt bekväma att åka långt på
Touring = Fabriksbygge som är gjord för att åka långt på.

Många i tråden verkar tänka Viagra/Intruder/Maruder/liknande, det är inte chopper för mig.
 

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Är hur nöjd som helst med min nyligen inköpta R1:a -04 men jag har de senaste två åren börjat gå runt i chopper-tankar. (jag vet... trodde aldrig den här dagen skulle komma...) Jag kommer givetvis inte att ge upp min R1:a för det är så jävla sköj med sporthoj men det hade också varit rätt nace att glida runt längre sträcker med en billig enkel chopper. Jag tänker mig också retrostil lite äldre modell, kanska lite andra värdskriget-bike-stuk-fast-lite-chopper-med. =)

En sådan kan man ju åka på långsemester med osv, det är det jag saknar med R1:a lite, att kunna göra de här långresorna.

Nu till min fråga, någon som vet någon schysst retrohoj typ chopperliknande för runt 20-30 lök?

Fy fan... nu när jag läser det jag skriver så fattar jag hur hemskt detta låter men men... jag börjar för fan närma mig 27 bast, jag börjar få krämpor och blir mer och mer sliten i leder, rygg och snart ryker väl lårbenshalsen... :)


Skrattar.
När jag läste rubriken trodde jag först att du skulle bygga chopper av din R1á
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
en chopper är verkligen inget för långresor, ja å polarn va nere i europa 3 veckor förra sommaren och han åkte HD super glide. då man sitter men rätt krökt rygg på en glidare så vart det inte särskilt bekvämt i längden och han e knappt 175 cm lång. för någon som är 190 lång lär det vara olidligt.

för långresor funkar antingen touring- eller sporttouringhojar bättre, även offroadtouringhojar som typ varadero etc.

sedan är inte 5-6 dagar en långresa i mina ögon! ;) Jag drar iväg en månad nere i europa i sommar på min honda hornet 900! :) Ska ända ner till italien och kroatien! Blir nog minst 500-600 mil om inte mer!
 

grillchirre

Bryt mönstret...
Gick med
15 Jan 2008
Ort
Där du inte bor
Hoj
SV1000S -06
sedan är inte 5-6 dagar en långresa i mina ögon! ;) Jag drar iväg en månad nere i europa i sommar på min honda hornet 900! :) Ska ända ner till italien och kroatien! Blir nog minst 500-600 mil om inte mer!

Usch, hur pallar du blåsten?
Jag blåser nästan av på min XT, likaså Hornetten som jag körde på trafikskolan :gnissla
 

m4ng4n

Retar alltid någon!
Gick med
1 Sep 2008
Ort
Skåneland
Hoj
XT 660 X Adventure edition
Jag köpte mig en Kinakvadd och har lagt ner ganska många timmar i garaget för att få den att gå som en gokart, att burka hårt i 65-70 km/h i en rondell känns som ett bättre alternativ! :banana

 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Är hur nöjd som helst med min nyligen inköpta R1:a -04 men jag har de senaste två åren börjat gå runt i chopper-tankar. (jag vet... trodde aldrig den här dagen skulle komma...) Jag kommer givetvis inte att ge upp min R1:a för det är så jävla sköj med sporthoj men det hade också varit rätt nace att glida runt längre sträcker med en billig enkel chopper. Jag tänker mig också retrostil lite äldre modell, kanska lite andra värdskriget-bike-stuk-fast-lite-chopper-med. =)

En sådan kan man ju åka på långsemester med osv, det är det jag saknar med R1:a lite, att kunna göra de här långresorna.

Nu till min fråga, någon som vet någon schysst retrohoj typ chopperliknande för runt 20-30 lök?

Fy fan... nu när jag läser det jag skriver så fattar jag hur hemskt detta låter men men... jag börjar för fan närma mig 27 bast, jag börjar få krämpor och blir mer och mer sliten i leder, rygg och snart ryker väl lårbenshalsen... :)

En äkta chopper är stelben, inget för en mes med krämpor :fakta

Edit: En bobber är dessutom kortad och strippad. Nästan raka motsatsen till chopper faktiskt.

Edit2:
Om man ska vara lite mer ingående:

Chopper = extrema gaffelvinklar och gafflar (yes GuW har fått det rätt), till för att se balla ut. I Sverige ofta med goda köregenskaper (Peders byggen t.ex.)

Bobber/Café Racer = Strippad, ofta kortad (inte alltid), till för låg vikt och cleana byggen. Nej, inte fläskiga. Det är någon ny blaha-trend. Lite som hinckley-trajjor :zpy.
En bobber och en café racer är i grund och botten samma koncept (låg vikt, hög fart, cleana byggen). Bara olika sidor atlanten. Därav lite olika byggstilar.

Custom = Allt som är hemmabyggt. Eller i firmafall, något som är producerat enbart för bygget i fråga. Att köpa 30kg krom och skruva dit en lördagskväll är inte custom.

Detta är min högst objektiva uppfattning efter att ha läst de flesta MCM sedan 80-talet. Fick ärva faderkakans samling och prenumerar själv.
Har dessutom alltid sett chopprar och café racers som klart ballare än sporthojar.
En sporthoj köper vilken idiot som helst för att åka fort.

En custom har en personlighet och formas av hur du är som person. En custom är ett självförverkligande i form av en motorcykel. Det är resan som är målet.

Yes, jag är en sucker för höga hastigheter och gillar sporthojar. Men det är ändå mer "klass" över en custom i mina ögon :) och dit räknas inte en 09as harley med postorder-krom.
Jag har en outtömlig kärlek för gamla brittiska hojar.
Det ska spruta olja, ventilerna ska ställas var 10e mil, man ska behöva ha en följebil för att samla ihop skruvarna som bokstavligt talat rasar ur maskinen och rätt som det är måste man kolla till bensinen, efter att man fyllt på olja :kär
En motorcykel ska ha en personlighet helt enkelt.
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top