Är hur nöjd som helst med min nyligen inköpta R1:a -04 men jag har de senaste två åren börjat gå runt i chopper-tankar. (jag vet... trodde aldrig den här dagen skulle komma...) Jag kommer givetvis inte att ge upp min R1:a för det är så jävla sköj med sporthoj men det hade också varit rätt nace att glida runt längre sträcker med en billig enkel chopper. Jag tänker mig också retrostil lite äldre modell, kanska lite andra värdskriget-bike-stuk-fast-lite-chopper-med. =)
En sådan kan man ju åka på långsemester med osv, det är det jag saknar med R1:a lite, att kunna göra de här långresorna.
Nu till min fråga, någon som vet någon schysst retrohoj typ chopperliknande för runt 20-30 lök?
Fy fan... nu när jag läser det jag skriver så fattar jag hur hemskt detta låter men men... jag börjar för fan närma mig 27 bast, jag börjar få krämpor och blir mer och mer sliten i leder, rygg och snart ryker väl lårbenshalsen...
En äkta chopper är stelben, inget för en mes med krämpor
Edit: En bobber är dessutom kortad och strippad. Nästan raka motsatsen till chopper faktiskt.
Edit2:
Om man ska vara lite mer ingående:
Chopper = extrema gaffelvinklar och gafflar (yes GuW har fått det rätt), till för att se balla ut. I Sverige ofta med goda köregenskaper (Peders byggen t.ex.)
Bobber/Café Racer = Strippad, ofta kortad (inte alltid), till för låg vikt och cleana byggen. Nej, inte fläskiga. Det är någon ny blaha-trend. Lite som hinckley-trajjor
.
En bobber och en café racer är i grund och botten samma koncept (låg vikt, hög fart, cleana byggen). Bara olika sidor atlanten. Därav lite olika byggstilar.
Custom = Allt som är
hemmabyggt. Eller i firmafall, något som är producerat enbart för bygget i fråga. Att köpa 30kg krom och skruva dit en lördagskväll är
inte custom.
Detta är min högst objektiva uppfattning efter att ha läst de flesta MCM sedan 80-talet. Fick ärva faderkakans samling och prenumerar själv.
Har dessutom alltid sett chopprar och café racers som klart ballare än sporthojar.
En sporthoj köper vilken idiot som helst för att åka fort.
En custom har en personlighet och formas av hur du är som person. En custom är ett självförverkligande i form av en motorcykel. Det är resan som är målet.
Yes, jag är en sucker för höga hastigheter och gillar sporthojar. Men det är ändå mer "klass" över en custom i mina ögon
och dit räknas inte en 09as harley med postorder-krom.
Jag har en outtömlig kärlek för gamla brittiska hojar.
Det ska spruta olja, ventilerna ska ställas var 10e mil, man ska behöva ha en följebil för att samla ihop skruvarna som bokstavligt talat rasar ur maskinen och rätt som det är måste man kolla till bensinen, efter att man fyllt på olja
En motorcykel ska ha en personlighet helt enkelt.