Medborgerlig samling (MED)

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Riksdagsvalet är sluträknat och både AfS och MED minskar från föregående val. Lär väl dröja någon vecka innan kommunerna och regionerna är sluträknade.
CF4A1EAC-8F69-4FD3-ABAA-1A1BB2A88E29.png

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ja, nu har dom provat, dom går bakåt istället för framåt, alltså är det något fel på deras politik, hur dom kommunicerar den, eller deras företrädare.
Eller alla tre.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jo pannkaka blev det. Men handen på hjärtat. Vad väljer du, MED eller L? MED är ju inget dåligt parti, bara irrelevanta.
MED så klart men det är inte en politisk spelare i Sverige, man kan prata om dem i filosofiska rummet.
Antingen är man med och bestämmer eller inte, MED är inte nära någonting någonstans.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är inte deras inriktning mer mot M?
Vilka L-inslag hittar du?
Rent tekniskt bör ju liberaler vara för en mindre statsapparat med mer frihet för individen. Att våra liberaler inte riktigt lever upp till det kan ju villigt erkännas. Men MED ser ju ut att ha en sådan inriktning iaf.

Raderad medlem 51742

Guest
Sympatiserar man med MED kan man egentligen vara rätt nöjd med överenskommelsen, rent sakpolitiskt. Blandningen mellan de fyra partiernas politik tycks ha landat i förslag som i många avseenden kunde varit hämtade ur MEDs sakpolitiska program, eller kanske till och med är det?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.

Raderad medlem 51742

Guest
Undrar hur populärt det är bland MED:s medlemmar och sympatisörer att ha en partiledare som är så tight sammankopplad med Chang Frick och Nyheter Idag, med tanke på Paludans koranbränning.

Kopplingen mellan SD och Frick tror jag är ett mindre problem - deras sympatisörer ser väl snarare kulturkrig och att häckla islam som en del i sitt varumärke och överordnad alla andra frågor, inklusive NATO-frågan.

Men gissar att MED och Sadé får det rätt tufft framöver.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Undrar hur populärt det är bland MED:s medlemmar och sympatisörer att ha en partiledare som är så tight sammankopplad med Chang Frick och Nyheter Idag, med tanke på Paludans koranbränning.

Kopplingen mellan SD och Frick tror jag är ett mindre problem - deras sympatisörer ser väl snarare kulturkrig och att häckla islam som en del i sitt varumärke och överordnad alla andra frågor, inklusive NATO-frågan.

Men gissar att MED och Sadé får det rätt tufft framöver.
Jag är väl böjd att hålla med Chang i hans åsikt att om det här stjälper NATO så var det så fruktansvärt skakigt från början att det var tveksamt.
Sverige ska inte böja sig för en despot som torterar och mördar meningsmotståndare.

Raderad medlem 51742

Guest
Jag är väl böjd att hålla med Chang i hans åsikt att om det här stjälper NATO så var det så fruktansvärt skakigt från början att det var tveksamt.
Sverige ska inte böja sig för en despot som torterar och mördar meningsmotståndare.
Det där tyckte jag kändes som en dålig efterkonstruktion av Chang efter att han fått kalla fötter. Oavsett vad man tycker om Turkiet så går det inte att ducka för den konsekvensetiska dimensionen av detta. Naturligtvis är processen känslig och skakig, men just därför och utifrån det faktum att vi är mitt i en anslutningsprocess med NATO är ju Chang en idiot om han inte kunde inse vårdslösheten i och konsekvenserna av agerandet, såvida han inte medvetet ville förstöra processen.

Vad Sverige borde gjort är att kyligt sitta lugn i båten. Vad Chang gjort är snarare det motsatta och spelar nu Erdogan och Putin rakt i händerna. Konsekvenserna av detta kan mycket väl bli att vi missat chansen att bli NATO-medlemmar för lång tid framöver, detta i ett mycket känsligt läge där vi bantat vårt försvar extremt mycket och officiellt avsagt oss vår alliansfrihet. Det är extremt allvarligt. Dessutom verkar ju detta nu få kraftiga reaktioner i hela muslimska världen och det skulle inte förvåna mig om detta kan leda till såväl terrordåd som oljeembargon (behöver vi verkligen dyrare bensin nu?) i förlängningen.

Observera att detta inte handlar om att på något sätt ifrågasätta yttrandefriheten, det handlar om att Chang Frick gjort sig till Putins och Erdogans nyttiga idiot och jag betraktar honom nu närmast som en landsförrädare.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Det där tyckte jag kändes som en dålig efterkonstruktion av Chang efter att han fått kalla fötter. Oavsett vad man tycker om Turkiet så går det inte att ducka för den konsekvensetiska dimensionen av detta. Naturligtvis är processen känslig och skakig, men just därför och utifrån det faktum att vi är mitt i en anslutningsprocess med NATO är ju Chang en idiot om han inte kunde inse vårdslösheten i och konsekvenserna av agerandet, såvida han inte medvetet ville förstöra processen.

Vad Sverige borde gjort är att kyligt sitta lugn i båten. Vad Chang gjort är snarare det motsatta och spelar nu Erdogan och Putin rakt i händerna. Konsekvenserna av detta kan mycket väl bli att vi missat chansen att bli NATO-medlemmar för lång tid framöver, detta i ett mycket känsligt läge där vi bantat vårt försvar extremt mycket och officiellt avsagt oss vår alliansfrihet. Det är extremt allvarligt. Dessutom verkar ju detta nu få kraftiga reaktioner i hela muslimska världen och det skulle inte förvåna mig om detta kan leda till såväl terrordåd som oljeembargon (behöver vi verkligen dyrare bensin nu?) i förlängningen.

Observera att detta inte handlar om att på något sätt ifrågasätta yttrandefriheten, det handlar om att Chang Frick gjort sig till Putins och Erdogans nyttiga idiot och jag betraktar honom nu närmast som en landsförrädare.
Om vi inte kan använda våra friheter så är de inte värda piss. Har Chang nu visat på en svaghet med NATOs ansökningsmetod så är det väl snarare bra än dåligt? Och kan en enda individ fälla den så är det bra om det kommer upp till ytan, tycker iaf jag.

Sverige har ett alternativ till NATO med, att driva på en försvarsallians värd namnet under EUs paraply. Vilket skulle smyga in oss under NATO-paraplyt indirekt. Och skulle EU se till att få fason på en försvarsunion så skulle EU vara en av de stora spelarna i världen sett till materiel tillgängligt.

Om NATO nu huserar några så vidriga personer som Erdogan kanske det är en klubb vi egentligen inte vill vara med i? Och om det nu slutar med att en koranbränning hindrar vårt medlemsskap i klubben så får det väl helt enkelt vara så. Alternativet är att vi börjar krypa för avskum, och det tycker jag inte vi ska göra.

Raderad medlem 51742

Guest
Om vi inte kan använda våra friheter så är de inte värda piss. Har Chang nu visat på en svaghet med NATOs ansökningsmetod så är det väl snarare bra än dåligt? Och kan en enda individ fälla den så är det bra om det kommer upp till ytan, tycker iaf jag.

Sverige har ett alternativ till NATO med, att driva på en försvarsallians värd namnet under EUs paraply. Vilket skulle smyga in oss under NATO-paraplyt indirekt. Och skulle EU se till att få fason på en försvarsunion så skulle EU vara en av de stora spelarna i världen sett till materiel tillgängligt.

Om NATO nu huserar några så vidriga personer som Erdogan kanske det är en klubb vi egentligen inte vill vara med i? Och om det nu slutar med att en koranbränning hindrar vårt medlemsskap i klubben så får det väl helt enkelt vara så. Alternativet är att vi börjar krypa för avskum, och det tycker jag inte vi ska göra.
Jag kan förstå de argumenten om man är emot NATO eller i alla fall ser det som en underordnad fråga, men MED är ju ett parti som starkt propagerar för en NATO-anslutning, därav att Ilan Sadés starka koppling till Chang Frick och Nyheter Idag blir så belastande i det här läget.

Ang. yttrandefriheten - det är inte den jag ifrågasätter. Detta handlar om det moraliska ansvaret som inblandade personer har för ett agerande som det lätt hade gått att föreställa sig konsekvenserna av.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin