Arrangerar man mera än en resa, bokar t. ex. boende och tar tar betalt av resans deltagare för detta - då finns det ett lagkrav på att man ska ska ställa garanti via Kammerkollegiet. Detta så inte skojare kan bluffa resenärer på pengar och låta dom sitta nånstans ute i världen, utan retur resa. Det är så jag har förstått SMC tolkar lagen!
SMC:s primäre syfte är MC politik, vart ett av målen är att vi kan köra vore hojar på rimliga villkor.
Travel verksamheten, är i ärlighetens namn en väldig beskedlig del av SMC!
Om det finns några som vill arrangera genomföra "kamrat resor" i SMC regi - dvs att SMC inte ska hålla i anmälan, betalflöden, administration, kreditrisker, annonser, etc.. och detta är är legalt möjligt enligt Kammerkollegiet, även om sådana resor kan marknadsföres ex. vis på SMC:s hemsida (kostnadsfritt) - tycker jag absolut att SMC kan kolla på detta, som ett alternativt till befintliga "Paket resor vart allt serveras i priset."
Vi har faktisk under flera år - föreslagit att intresserade bör kolla på detta. Bifogar en slide/bild, som jag har använd på bl. a SMC:s Introduktions kurser, vid möten i distrikt, klubbar, sedan 2008 - Vart jag/vi faktisk ber om "koncept utveckling med enklare, billigare resor" - men, inga har återkommit med förslag!
Bästa vägen att gå är självfallet att ta direkt kontakt till SMC, och då kommer SMC i vanlig ordning värdera förslaget, ta en snack med förslagsställaren och framför allt ge vettigt svar retur. Under mina år i SMC, kan jag inte påminna mig att fått ett sådant förslag på mitt skrivbord. Om det sedan är mitt "hov" som inte delger mig sånt, eller jag är glömsk, då får jag beklaga.
Även om jag har fått en fin titel - är jag fortfarande som andra SMC´are - en hojåkare, som älskar att köra MC! Och det går absolut jätte bra att ta kontakt direcKt med oss / mig..
Och ja - jag har bett att SMC TRAVEL´s styrelse kommer diskutera möjligheten för
"SMC Kamrat Resor"