Medlem i SMC eller inte?

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Du kallar det råsopor att man tycker det är dyrt att betala en resa till Isle of Man för 16000 i en ideellt arbetande förening som försöker tjäna pengar på medlemmarna.
Märkligt att du som en instruktör i den sk demokratiska organisationen SMC försvarar ett beteende där man inte tillåter oliktänkande av annan åsikt. Tycker det luktar som ett folkförakt i största allmänhet.
det en betydande jäv situation mellan de olika personerna som har något att säga till inom SMC.

För de av oss som är både ovetande och nyfikna, kan du inte ge oss ett exempel?
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
För de av oss som är både ovetande och nyfikna, kan du inte ge oss ett exempel?

Jag tycker annorlunda än tex Börje och Roffe S, mina argument anses både kommunistiska och verklighetsfrämmande.

Begrunda Citatet taget från SMC hemsida.
SMC skrev:
SMC är en demokratisk, allmännyttig och ideell organisation som drivs utan vinstintresse.

Var finns allmännyttan i att arrangera en resa via SMC travel som kostar skjortan och relativt få har råd med?

Det har blivit en klassfråga!

På den gamla goda tiden var det sk kamratresor, nu är det både vinstintresse och där vissa åker med gratis (gärna kompisar) där andra får betala deras boende. Det ideella initiativet har försvunnit och nu ska det plötsligt vara vinstdrivande,

Det demokratiska har jag redan skrivit om att din röst är värd som en brakskit i universum när man tar upp frågan om att driva ideella alternativ.

Jag tror de SMC medlemmar här som själva försvarar SMC agerande i frågan själva kanske har ett eget intresse ekonomiskt eller för att rättfärdiga sina beslut.

Som sagt jag gillar när det är högt i taket men alla gillar det inte och skiljer inte på person och sakfrågan.
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Du har vridit ur dig en massa om verksamheter som andra besvarar bättre än jag, men just i detta



...är du verkligen fel ute. Skulle en demokrati innebära att man man delar solidariskt på kostnader?
Jag tror inte att det finns något (fungerande) styrelseskick eller ideologi som arbetar efter den tesen.
Inte ens Louis Blancs gamla Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov fyller riktigt dina krav på demokrati. Möjligen kan utopin göra det, men där är vi inte riktigt ännu...


Demokrati är ett samlingsnamn för olika besläktade former av styrelseskick där den politiska makten i ett samhälle utgår från medborgarna via allmänna och fria val. Du behöver avgjort läsa på!

Inte undra på att du blir ilsk om du går och släpar en så grundläggande samhällsbyggsten om bakfoten.

Nej men när en förening utger sig vara något annat än en vinstdrivande organisation så undrar jag vad de heliga idealen tog vägen?

Man får aldrig glömma att SMC ska vara till för medlemmarna och inte tvärtom.
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Vacker tanke. I en demokrati är väl annars kärnan att en person har en röst, sedan bestämmer man i god demokratisk anda spelreglerna. Däribland ekonomin.

Kommunism däremot... ;)

Jag vet inte hur mycket Du jobbat ideellt men visst är guide precis som andra funktionärsysslor mer ett jobb än åkning för sin egen skull? All planering, allt bokande, allt gullande med folk och fä gör nog att de egna behoven får stå tillbaka. De ersättningsnivåer jag känner till är långt ifrån full "marknadsmässig" ersättning för tid, kostnader (traktamenten, värdeminskning, slitage) etc utan mer att se som plåster på såren.

Krasst sett är det lagen om tillgång och efterfrågan som styr, jag är tvärt emot Dig imponerad, glad och tacksam över den tid och energi som folk lägger ned till medlemmarnas fromma!

Men som sagt - jag ser fram emot vår IoM-resa... :)

Plåster på såren för att bedriva sin hobby i den ideella föreningen som värnar om demokrati och allmännyttighet. Borde inte vi alla få ta del av detta, eller vilka är utvalda att få detta.

Borde man inte sträva efter att leva upp till det man vill vara?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Plåster på såren för att bedriva sin hobby i den ideella föreningen som värnar om demokrati och allmännyttighet. Borde inte vi alla få ta del av detta, eller vilka är utvalda att få detta.

Borde man inte sträva efter att leva upp till det man vill vara?
Jupp, alla som är reiseleiters, funktionärer eller på annat sätt engagerar sig och avstår egen tid för andra medlemmars fromma. Ingen mannamån, lika för alla och ett enhetligt regelverk. Som det funkar idag, vad jag vet.

Din röst är lika värd som min, Du vet mycket väl att för att förändra måste Du sakligt argumentera för Din åsikt i akt och mening att vinna röster för Din sak. Det är medlemsdemokrati.

Att spekulera i misshälligheter, åberopa gamla påstådda synder och som grädde på moset helt grundlöst anklaga individer i denna tråd, individer Du inte känner och vet ett dugg om, det hjälper inte Din sak. Inte i mina ögon.

Vendetta?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag tror de SMC medlemmar här som själva försvarar SMC agerande i frågan själva kanske har ett eget intresse ekonomiskt eller för att rättfärdiga sina beslut.

Jag såg absolut en ekonomisk vinst i att vara SMC-medlem. Rabatt på färjeavgiften och rabatt på försäkringspremien gjorde att mitt medlemskap gick ihop sig ordentligt! Att jag sen har kvar nåt dimmigt ideal om kollektivets styrka gör att jag gärna "betalar" årsavgiften. Tror många håller med mig.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Var finns allmännyttan i att arrangera en resa via SMC travel som kostar skjortan och relativt få har råd med?

Det har blivit en klassfråga!

På den gamla goda tiden var det sk kamratresor, nu är det både vinstintresse och där vissa åker med gratis (gärna kompisar) där andra får betala deras boende. Det ideella initiativet har försvunnit och nu ska det plötsligt vara vinstdrivande,

Just resorna har jag alltid undrat vad som egentligen kostar så mycket för slutpriset är ganska högt.

Exempelvis denna tur i Europa kostar 13500kr. För det får man 11 hotellnätter och färja TOR samt någon som håller en i handen och visar vägen.

Färjan kostar 900kr/väg inkl hytt dvs 1800kr. 11700kr för 11 nätter på hotell är ganska dyrt, när jag har tourat runt i Tyskland, Österrike, Ungern, Tjeckien kostar ett rum sällan över 40€/pers framförallt inte i Ungern/Tjeckien. Summa summarum 6000kr i fasta kostnader.

Med exemplet ovan så blir där 7500kr*14pers=105 000 över till guidens kostnader och vinst.

Antingen så har jag missat något eller så är detta en ruskigt bra deal för SMC:D
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag tycker annorlunda än tex Börje och Roffe S, mina argument anses både kommunistiska och verklighetsfrämmande.
Ja, din definition av demokrati var då verklighetsfrämmande så det sjöng om det i vart fall.

Var finns allmännyttan i att arrangera en resa via SMC travel som kostar skjortan och relativt få har råd med?
Som flera har nämnt - det fanns flera olika anledningar till att man bröt ut researrangemangen och lade dessa i ett eget bolag. Det hävdas ingen "allmännytta" vad gäller resorna, men man siktar heller inte på att maxa några vinster. Bolaget skall gå runt, och det är tydligen bestämt att bolaget skall lämna ett nominellt litet plus, som skall gå till mamma SMC.

Troligen hade man kunnat driva resedelen även i stiftelseform. Det hade varit lite roligt att höra ramaskriet när folk får upp ögonen för hur ogenomskinlig en sådant upplägg är... :fakta

Det har blivit en klassfråga!

På den gamla goda tiden var det sk kamratresor...

Ånk! "Klassfråga" - ett sådant unket och överanvänt uttryck. Menar du att alla som åker på motorcykelresor skulle "bytt klass", eller att en sorts "klass" skulle lagt ner hojåkandet helt och hållet - och en annan "klass" skulle börjat...?

Du måste väl ändå inse att motorcyklister inte är unga längre? Arrangerade motorcykelresor lär väl ändå i hög grad rikta in sig mot lite bekvämare, medelålders plasticfantastic människor, eller hur?
Folk som fortfarande vill ha upplevelser, men kanske har fått en mer selektiv syn på "överraskningar".

Vet du, egentligen är vi nog rätt lika - även jag tycker att sjuttio- och åttiotalets stolleprov var vansinnigt roliga när ett kompisgäng gav sig ut på vinst och förlust till ett ställe man bara hört någon annan, äldre berättat om.
Fan, 6 kompisar skulle starta från Göteborg. Han som startade från Kungälv nådde aldrig fram till Tingstadstunneln innan packning och därmed hoj brann upp. Vi andra stod och trampade länge innan vi fick beskedet. En hoj mäktade inte med Hallandsåsen, en annan ledsnade i Danmark.
3 av oss nådde Tyskland, ingen kom fram till Medelhavet. Den gången i vart fall. En vansinnigt rolig resa där hela den noggranna (nåja) planeringen brann upp tillsammans med packningen redan innan avfärd.

Men, skillnaden är att jag inser att dom tiderna inte kommer tillbaka. Ett mindre och samdansat kompisgäng kan väl ge sig ut och toktoura - men den stora massan vill har styr på grejerna, någon som leder dem rätt och framförallt - ha någon att Rejta och kanske claima om allt inte gick som det var tänkt.

Jag skiter i vilket. Jag kan se tillbaka på den tidens turer med varmt hjärta, men idag kör jag hellre 200-mila stint och sover i en busskur än att att krångla med incheckningar när jag reser.
Men det är jag! Att jag har en udda syn på saker och ting gör inte att jag kräver att alla andra skall vrida tillbaka klockan och tälttoura.

...nu är det både vinstintresse och där vissa åker med gratis (gärna kompisar) där andra får betala deras boende. Det ideella initiativet har försvunnit och nu ska det plötsligt vara vinstdrivande

Nej, det är inte "vinstintresse" i traditionell form. Att fastslå att man skall landa på en vinstmarginal om 5% är snarare ett sätt att lägga ett lock och visa att det inte är vinsten som är viktig. Ett företag MÅSTE gå med vinst, över tid i vart fall, och företagsformen var ett villkor för att kunna driva verksamheten vidare.
Du står under alldeles fel träd och skäller!

Att turledaren får sina utlägg ersatta är för mig alldels självklart, och även så att man ibland har resor som blir så uppskattade och välbokade att man inte längre klarar sig med en turledare utan - ibland med kort varsel måste hysta in en hjälpguide i gruppen för att resan skall flyta smidigt.

Vad skulle alternativet vara? Bouncea medlemmar som står med pengarna i hand och vill boka?
Visst, det lär man tvingas göra ibland - speciellt på de arrangemang som inte tål för stora grupper, men går det att ta ombord de sista intresserade genom att komplettera upp med en hjälpguide så klart att man gör det, eller hur?
Du väljer att se det som att resedeltagarna tvingas betala "deras boende".
Jag ser det som att en resa med 6 betalande och en guide nu plötsligt blir en resa med 9 deltagare och 2 guider! En bättre upplevelse för alla deltagare. Speciellt för de tre som hade fått stanna hemma annars...

Men, resans pris per deltagare förblir den samma! Däremot påverkas möjligen arrangemangets TB i procent räknat, medans totalvinsten lär vara oförändrad, eller troligen högre.
Vi ser så otroligt annorlunda på detta, Lindhamre.

Och om hjälpryttaren skulle råka vara bekant med den som är huvudguide, är det så underligt...?
Jag ser det mer som en fördel - två människor som känner varandra sedan tidigare skall bolla runt en grupp människor under ett antal dagar. Vad är oddsen på att det arbetet funkar bättre om dessa två känner varandra sedan tidigare? Jag tror dom flesta har svaret klart för sig...

Även i mina ögon är gruppresor med MC dyra, oavsett vem som arrangerar dem.
Men eftersom jag inte är intresserad så bryr jag mig inte. SMC-Travel har kunder som bokar resorna.
Återkommade kunder som bokar olika, eller rent av samma resa år efter år.
Kan det inte få vara bra så...? Live and let live, typ.


Lindhamre!
Vad är det som hindrar dig att själv arrangera "kamratresor" där du är en i gänget som betalar dina egna kostnader fullt ut? Om du verkligen tror på iden så är det bara att dra igång!
Jag ser ibland kommentarer på nätet om att MC-resor är "dyra" så det borde absolut finnas marknad för ett kostnadssolidariskt lågprisalternativ. Vad är det som håller dig tillbaka?
Att hacka på hela SMC och därmed på det politiska arbete dom driver för att du anser att SMC-Travel arrangerar fel sorts resor - det verkar lite snett, ärligt talat.


Det demokratiska har jag redan skrivit om att din röst är värd som en brakskit i universum när man tar upp frågan om att driva ideella alternativ.

Det klart att du inte kan göra din stämma hörd om du är själv! Du måste nätverka, tala för din sak, sälja in ditt koncept hos fler, entusiasmera, engagera, skapa förväntningar, övertyga om att du är rätt man att driva ett sådant projekt. Är det där skon klämmer? Att inga andra verkar vilja hänga på...? Though luck - men där ser vi demokratrin i sin prydno: det stora flertalet bestämmer varthän utvecklingen skall ta vägen härnäst.

Jag tror de SMC medlemmar här som själva försvarar SMC agerande i frågan själva kanske har ett eget intresse ekonomiskt eller för att rättfärdiga sina beslut.

Ah! The good ol' misstänkliggörande som lite magsur eftersläng.
Jag kan reta upp dig ytterligare med att meddela att jag inte är inblandad i varken SMC-Travel eller några beslut någonstans som behöver rättfärdigas. Mitt engagemang ligger i motorcyklismens framtid och jag är en vanlig medlem, en engagerad medlem. Jag accepterar inte längre stillatigande att SMC trashtalkas utan anledning.

Du inledde denna senaste sejouren på forumet med att breda en rejäl bajsmacka som du nu tvingas äta upp själv:


Vad får man som medlem?

En rent otroligt kass partitidning som kallas för MC folket som enväldigt styrs av några få som borde bytts ut för länge sen. Medlemmarnas pengar går till dessa sk journalister som har treviga solresor för medlemmarnas pengar.

Rabatter på ett par procent på däck och resor som jag aldrig utnyttjat.

Ett lurendrejeri företag som heter SMC travel som finansierar deras övriga förlustveksamheter.

Kortegekörningar med reflexväst.


Inget av dina argument håller när man sätter ljuset på dem. Du snackar skit helt enkelt!
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Just resorna har jag alltid undrat vad som egentligen kostar så mycket?...

Med exemplet ovan så blir där 7500kr*14pers=105 000 över till guidens kostnader och vinst.

Antingen så har jag missat något eller så är detta en ruskigt bra deal för SMC:D
Boris, jag tror Du bortser från bla kostnaderna för att ställa 1.3 MKr i säkerhet för resegarantier, annonskostnader, marknadsföring, att resorna inte alltid går fullbokade etc.

Årsredovisningen för 2013 kan Du hitta här, tror att det är sidan 43 det börjar på: http://iqpager.quid.se/iqpager.aspx?currentUserRepositiory=User740311600&language=sv&pagerid=6410

Notera gärna resultat (17 909:- på en nettoomsättning av 1 315 kkr) och personalkostnad (ca 114 kkr) för samtliga resor. Knappast gasellvarning med det resultatet och inte precis vad jag skulle kalla att skära guld med täljkniv, men det är jag det:)

Med det resultatet kommer det att ta ett slag innan det egna kapitalet motsvarar borgenskravet för resegarantin, det kan vi nog lugnt konstatera...
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Boris, jag tror Du bortser från bla kostnaderna för att ställa 1.3 MKr i säkerhet för resegarantier, annonskostnader, marknadsföring, att resorna inte alltid går fullbokade etc.

Årsredovisningen för 2013 kan Du hitta här, tror att det är sidan 43 det börjar på: http://iqpager.quid.se/iqpager.aspx?currentUserRepositiory=User740311600&language=sv&pagerid=6410

Notera gärna resultat (17 909:- på en nettoomsättning av 1 315 kkr) och personalkostnad (ca 114 kkr) för samtliga resor. Knappast gasellvarning med det resultatet och inte precis vad jag skulle kalla att skära guld med täljkniv, men det är jag det:)

Med det resultatet kommer det att ta ett slag innan det egna kapitalet motsvarar borgenskravet för resegarantin, det kan vi nog lugnt konstatera...

Dokumentet du länkar till har bara 24 sidor men jag misstänker att du ämnade länka till årsredovisningen för SMC AB, nu hittar jag bara 2012 så utgår ifrån den.

Den största utgiften är föga förvånande "övriga externa kostnader" som slukar nästan hela omsättningen. Säkert delvis beroende på att ungefär hälften av de genomförda resorna är SMC inte arrangör av resan utan den görs i samarbete med "Vincents resor" mfl. Då fakturerar säkert Vincents resor nästan lika mycket som SMC tar ut till kund. Så den verkliga omsättningen från "egna" resor är säkert betydligt lägre.

Mer intressant är väl att tjänsten för administration, marknadsföring etc köps in av SMC kansliet och hamnar under övriga externa kostnader, dvs man köper tjänster av sig själv. Ett synnerligen smidigt sätt att trolla bort vinster genom att man höjer priset på sina tjänster och minimerar vinsten då SMC AB hade tvingats betala skatt på vinsten vilket organisationen SMC slipper. Ungefär som när Sthlm stad tar ut internhyror från sina skolor i förorten som matchar kontorshyra kring Stureplan.

Gör man inte mer vinst på sina resor än vad "sista raden" på årsredovisningen ger sken av så gör man fel.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Dokumentet du länkar till har bara 24 sidor men jag misstänker att du ämnade länka till årsredovisningen för SMC AB, nu hittar jag bara 2012 så utgår ifrån den.

Mittåt, länken till luntan för 2013 har Du här: http://iqpager.quid.se/iqpager.aspx?currentUserRepositiory=User425707600&language=sv&pagerid=6411

Den största utgiften är föga förvånande "övriga externa kostnader" som slukar nästan hela omsättningen. Säkert delvis beroende på att ungefär hälften av de genomförda resorna är SMC inte arrangör av resan utan den görs i samarbete med "Vincents resor" mfl. Då fakturerar säkert Vincents resor nästan lika mycket som SMC tar ut till kund. Så den verkliga omsättningen från "egna" resor är säkert betydligt lägre.
Helt rätt noterat.

Mer intressant är väl att tjänsten för administration, marknadsföring etc köps in av SMC kansliet och hamnar under övriga externa kostnader, dvs man köper tjänster av sig själv. Ett synnerligen smidigt sätt att trolla bort vinster genom att man höjer priset på sina tjänster och minimerar vinsten då SMC AB hade tvingats betala skatt på vinsten vilket organisationen SMC slipper. Ungefär som när Sthlm stad tar ut internhyror från sina skolor i förorten som matchar kontorshyra kring Stureplan.

Gör man inte mer vinst på sina resor än vad "sista raden" på årsredovisningen ger sken av så gör man fel.
Ja, bolaget har de facto ingen anställd personal, ingen lokal, inga resurser för IT men fortfarande ska det skrivas annonser och reseinformation, SMC:s boknings- och betalsystem används och det ska ske en del handpåläggning rent administrativt kring varje resa. Så då är väl frågan hur mycket som då skulle vara "överuttag" för de tjänsterna, jag tror inte vi talar uppseendeväckande siffror då det inte precis är rocket science för revisorerna att genomlysa en verksamhet av detta slag...?

Kommer jag ihåg det rätt var det någon resa som avblåstes i sent skede och allt mackel med det kostade säkert en hel del i fjol. Det är inte en verksamhet som är helt utan risker.

Men som sagt, som jag förstått det är målsättningen uthålligt 5% av omsättningen, och inget i redovisningen motsäger väl det? Det kan tyckas magert men nu är det medlemsnytta, inte vinstmaximering, som styr SMC, ägardirektiven hittar Du här: http://svmc.se/upload/Travel/Ägardirektiv nov 2009.pdf
 
Last edited:

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Just resorna har jag alltid undrat vad som egentligen kostar så mycket för slutpriset är ganska högt.

Exempelvis denna tur i Europa kostar 13500kr. För det får man 11 hotellnätter och färja TOR samt någon som håller en i handen och visar vägen.

Färjan kostar 900kr/väg inkl hytt dvs 1800kr. 11700kr för 11 nätter på hotell är ganska dyrt, när jag har tourat runt i Tyskland, Österrike, Ungern, Tjeckien kostar ett rum sällan över 40€/pers framförallt inte i Ungern/Tjeckien. Summa summarum 6000kr i fasta kostnader.

Med exemplet ovan så blir där 7500kr*14pers=105 000 över till guidens kostnader och vinst.

Antingen så har jag missat något eller så är detta en ruskigt bra deal för SMC:D

Ungefär det jag räknat ut att det kostar det dubbla att åka med SMC.

Personligen tycker jag därför det är trevligast med sk kamratresor, man kan hyra in en guide om nu vill det vilket innebär i praktiken gratis boende för guiden.
Fler har råd och så får man dela på nöjet, tyvärr har profiten i samhället blivit som en pest. Ingen lyfter på ett finger utan att man ska betala för det.

Edit: Alla kan räkna ut att det enda som är säkert är att någon vill ha dina pengar, oavsett om det är SMC eller researrangörer eller resegarantier.

Men i min värld kommer arrangerad hojåkning/resa vara en resa som man gör till ett självkostandspris.
Rättvist enkelt och självklart.

Länge leve idealismen!
 
Last edited:

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ungefär det jag räknat ut att det kostar det dubbla att åka med SMC.

Personligen tycker jag därför det är trevligast med sk kamratresor, man kan hyra in en guide om nu vill det vilket innebär i praktiken gratis boende för guiden.
Fler har råd och så får man dela på nöjet, tyvärr har profiten i samhället blivit som en pest. Ingen lyfter på ett finger utan att man ska betala för det.

Edit: Alla kan räkna ut att det enda som är säkert är att någon vill ha dina pengar, oavsett om det är SMC eller researrangörer eller resegarantier.

Men i min värld kommer arrangerad hojåkning/resa vara en resa som man gör till ett självkostandspris.
Rättvist enkelt och självklart.

Länge leve idealismen!

...så varför arrangerar du inte "kamratresor" till halva priset?
Varför gör ingen annan det? Vad är det du missat...?

Kan det vara det att "Idealism" tyvärr står i ett motsatsförhållande till "Realism"...?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ungefär det jag räknat ut att det kostar det dubbla att åka med SMC.

Personligen tycker jag därför det är trevligast med sk kamratresor, man kan hyra in en guide om nu vill det vilket innebär i praktiken gratis boende för guiden.
Fler har råd och så får man dela på nöjet, tyvärr har profiten i samhället blivit som en pest. Ingen lyfter på ett finger utan att man ska betala för det.

Edit: Alla kan räkna ut att det enda som är säkert är att någon vill ha dina pengar, oavsett om det är SMC eller researrangörer eller resegarantier.

Men i min värld kommer arrangerad hojåkning/resa vara en resa som man gör till ett självkostandspris.
Rättvist enkelt och självklart.

Länge leve idealismen!
Mmm, på kamratresor slipper Du ju allt krångel med resegarantier, annonsering, bokningssystem, minutiös planering för att tillfredsställa alla olika typer av deltagare, telefonsamtal, mailväxlingar etc. Friheten brukar vara stor, de flesta känner varandra rätt väl och det egna ansvarstagandet är rejält samtidigt som man hjälps åt om någon får problem.

Arrangerade resor erbjuder ett större mått av trygghet och en erfaren guide som väntar in eftersläntrare, hjälper till vid punkteringar eller olyckor och fixar stort som smått, ett annat klientel helt enkelt - och ett mervärde som uppenbarligen uppskattas. Många deltagare (ca 120 st under 2013) är vad jag förstår det rookies när det gäller långtouring/upplevelseresor.

Personligen reser jag mest egenbokat, gäller både hoj, fritid och jobbrelaterade resor. Men första gången jag åker t ex till IoM kommer jag med all sannolikhet att åka med på ett arrangemang, det tar för lång tid att boka själv och jag har inte kunskapen för att veta var smultronställena finns, väl på plats vill jag fokusera på tävlingarna. Blir det fler besök kanske jag väljer ett annorlunda upplägg..?

Men det är jag som individ det, jag har full respekt för den som väljer antingen det ena eller andra. Utan att kasta glåpord på den som inte delar min åsikt.

Jag har klurat en del, ställt någon fråga och rannsakat mitt minne, jag blev aktiv i SMC rätt sent men har hört gluntas om att de första åren med Travel var långt ifrån enkla och vägen inte precis spikrak - minusresultat, enormt mycket administativt och ej förutsett merarbete, olika men starka viljor angående hur problemen skulle lösas... Ungefär som det ofta ser ut i nystartad verksamhet utan tidigare erfarenhet, kanske?

Måhända var det under denna tid Du hade någon taskig erfarenhet? Av vad jag ser idag är det en helt annan ordning på torpet numera, så att den tiden tack och lov är förbi, det vågar jag nästan lova. Idag gäller t ex enhetliga regler för kostnadsersättningar, samma för alla funktionärer. Är Du nyfiken på förändringarna kanske det vore på sin plats att göra ett studiebesök och prata resor i samband med något event nästa säsong?

Travel fyller en medlemsnytta och genererar ett blygsamt positivt resultat, det kan vi väl i alla fall enas kring? Vill nya guider ordna nya resor till en lägre kostnad tar kansliet säkert tacksamt emot ett sådant erbjudande. Och nu är jag inte ironisk.

Idealism är en vacker filosofi, den är också relativt tolerant om jag inte missminner mig? Då kanske även Du kan visa lite tolerans mot de som kanske tänker lite annorlunda än Dig i detaljerna, men i det stora hela delar Dina värderingar och Ditt mc-intresse?
 
Last edited:

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Mmm, på kamratresor slipper Du ju allt krångel med resegarantier, annonsering, bokningssystem, minutiös planering för att tillfredsställa alla olika typer av deltagare, telefonsamtal, mailväxlingar etc. Friheten brukar vara stor, de flesta känner varandra rätt väl och det egna ansvarstagandet är rejält samtidigt som man hjälps åt om någon får problem.

Arrangerade resor erbjuder ett större mått av trygghet och en erfaren guide som väntar in eftersläntrare, hjälper till vid punkteringar eller olyckor och fixar stort som smått, ett annat klientel helt enkelt - och ett mervärde som uppenbarligen uppskattas. Många deltagare (ca 120 st under 2013) är vad jag förstår det rookies när det gäller långtouring/upplevelseresor.

Personligen reser jag mest egenbokat, gäller både hoj, fritid och jobbrelaterade resor. Men första gången jag åker t ex till IoM kommer jag med all sannolikhet att åka med på ett arrangemang, det tar för lång tid att boka själv och jag har inte kunskapen för att veta var smultronställena finns, väl på plats vill jag fokusera på tävlingarna. Blir det fler besök kanske jag väljer ett annorlunda upplägg..?

Men det är jag som individ det, jag har full respekt för den som väljer antingen det ena eller andra. Utan att kasta glåpord på den som inte delar min åsikt.

Jag har klurat en del, ställt någon fråga och rannsakat mitt minne, jag blev aktiv i SMC rätt sent men har hört gluntas om att de första åren med Travel var långt ifrån enkla och vägen inte precis spikrak - minusresultat, enormt mycket administativt och ej förutsett merarbete, olika men starka viljor angående hur problemen skulle lösas... Ungefär som det ofta ser ut i nystartad verksamhet utan tidigare erfarenhet, kanske?

Måhända var det under denna tid Du hade någon taskig erfarenhet? Av vad jag ser idag är det en helt annan ordning på torpet numera, så att den tiden tack och lov är förbi, det vågar jag nästan lova. Idag gäller t ex enhetliga regler för kostnadsersättningar, samma för alla funktionärer. Är Du nyfiken på förändringarna kanske det vore på sin plats att göra ett studiebesök och prata resor i samband med något event nästa säsong?

Travel fyller en medlemsnytta och genererar ett blygsamt positivt resultat, det kan vi väl i alla fall enas kring? Vill nya guider ordna nya resor till en lägre kostnad tar kansliet säkert tacksamt emot ett sådant erbjudande. Och nu är jag inte ironisk.

Idealism är en vacker filosofi, den är också relativt tolerant om jag inte missminner mig? Då kanske även Du kan visa lite tolerans mot de som kanske tänker lite annorlunda än Dig i detaljerna, men i det stora hela delar Dina värderingar och Ditt mc-intresse?

Vill jag boka en charterresa genom ett företag eller liknande som har vinstintresse ser jag inget problem med detta.
Du kan väl inte ifrågasätta att jag tycker det är för dyrt att åka med SMC travel om jag kan åka samma resa med min hoj för halva priset?

Ungefär som att den lokala klubben/föreningen SMC ska arrangera en resa via någon person som erbjuder ett "all include" paket. Denna person råkar vara medlem i klubben och har ett genuint intresse men han vill utöva en profit för att driva sin egna rörelse.

Föreningens medlemmar får betala för extra kostnaden som är för dyra för många. Ett fåtal har råd eller får plats samt att man inte gynnar det billiga alternativet.

Hur jävla svårt ska det vara att arrangera en resa?

1.Lägger ut en intresseanmälan om maxantal och syfte, kostnad etc. Det tar ca 20 min.
2.Man lyfter på telefonen ringer boendet och bokar, detta tar ca 10 min.
Det kräver att man är ute i god tid bokar boende och färjor etc.

Dvs 30 minuter av din dyrbara gratis-tid för att få ihop ett gäng för en resa, min erfarenhet är att dom resorna och arrangemangen är mycket uppskattade!

Den kan också vara spontan över en dag då behövs inget bokande

Genom olika entusiastforum tex BMW klubben, facebook grupper, forum, lokala kontakter etc går det att få mycket billigare resor.
Kan erkänna att jag gjort mycket uppskattade resor vid 4-5 tillfällen till självkostnadspriser!
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Vill jag boka en charterresa genom ett företag eller liknande som har vinstintresse ser jag inget problem med detta. Du kan väl inte ifrågasätta att jag tycker det är för dyrt att åka med SMC travel om jag kan åka samma resa med min hoj för halva priset?
Nej, det gör jag inte. Som jag tydligt skrev anser jag det vara Ditt fria val.

Ungefär som att den lokala klubben/föreningen SMC ska arrangera en resa via någon person som erbjuder ett "all include" paket. Denna person råkar vara medlem i klubben och har ett genuint intresse men han vill utöva en profit för att driva sin egna rörelse.

Föreningens medlemmar får betala för extra kostnaden som är för dyra för många. Ett fåtal har råd eller får plats samt att man inte gynnar det billiga alternativet.
Nej, nu tror jag vi skiljer oss lite. Ditt resonemang talar om profit, i det Du kritiserar - SMC Travel - VET vi nu att det inte tjänas några ohemula pengar. Så i Ditt hypotetiska fall med medlemmen som ska arrangera en resa motsvarande en "charterresa" med allt vad det innebär att pyssla om, vara trevlig och avstå egen körning för deltagarnas fromma anser jag att han inte ska behöva ligga ute med allt för mycket stålar för sin insats. En "kompisresa" u p a och där egentligen ansvaret för att deltagarna tar sig till samlingspunkterna (hotell och färja) ligger på deltagarna själva är en helt annan femma.
Hur jävla svårt ska det vara att arrangera en resa?

1.Lägger ut en intresseanmälan om maxantal och syfte, kostnad etc. Det tar ca 20 min.
2.Man lyfter på telefonen ringer boendet och bokar, detta tar ca 10 min.
Det kräver att man är ute i god tid bokar boende och färjor etc.

Dvs 30 minuter av din dyrbara gratis-tid för att få ihop ett gäng för en resa, min erfarenhet är att dom resorna och arrangemangen är mycket uppskattade!

Den kan också vara spontan över en dag då behövs inget bokande

Genom olika entusiastforum tex BMW klubben, facebook grupper, forum, lokala kontakter etc går det att få mycket billigare resor.
Kan erkänna att jag gjort mycket uppskattade resor vid 4-5 tillfällen till självkostnadspriser!
Jag är inte ett dugg förvånad över att Du gjort trevliga resor till sjk-priser, det Du beskriver ovan är mer vad jag skulle kalla kompisresor. Det finns inget av de komplexiteter som uppstår när Du arrangerar en "charterresa" i det förfaringssättet, ingen att stämma när något klickat och inga krav på t ex en resegaranti.

Vad jag (efter lite forskande) vet att SMC Travel hanterar för att kunna erbjuda det Du kallar "charter" är:
- Reiseleiter med grundutbildning, ledarskaps-, LABC- och gärna en vanlig KNIX-utbildning
- Manuell hantering av varje deltagares inbetalning - Nordea tar inte OCR
- Guidemöten, en eller två gångar per år
- Guiders deltagande i div SMC-kurser: Min Ledarskap-, Trafik- och LABC-kurs.
- Besök på turistmässan
- Texter till diverse broschyrer, grafik, layout, tryckkostnader, distribution
- Annonsbokning och produktion
- Telefonsupport till guider, leverantörer, avstämning med guider, kreditkort, revision (EY)
- Analys av en uppsjö av idéer från guider, mer eller mindre genomförbara, och säkerställa att humöret är gott bland samtliga trots bifall/avslag
- Interna diskussioner kring önskemål om mer marknadsföring, uppmärksamhet etc.
- Bokslutsfrågor - bl a beskattas denna typ av verksamhet tydligen med en schablon på intäkterna.
- Avgiftshantering till Resegarantifond – utöver det deponerade belopp (numera nästan 1.8 MKr)
- Övriga legala ärenden och skatteteknik (oh yes, det uppkommer alla möjliga frågor kring t ex försäkringar, sjukvård, utlägg för bärgning)
- Underhåll av ett AB - styrelsemöten, bokslut, budget etc.

Kostnad för detta? Ca 1 000:-/deltagare, plus 3% i kalkylerad vinst om jag förstått det hela rätt. Rimligt? Ja, i min bok.

Guidens arbetsuppgifter:
- Homestay´s – massor av personlig kontakt, telefonsamtal, mail eller fax etc. Mycket mera krävande än ett hotell där alla kan bo.
- Egen provresa (finns inga rekognoseringsresor längre).
- Ruttplanering – låter kanske enkelt, men innebär järnkoll på allt som gäller tider - stopp, fika, tankning, mat etc. Dessutom i alla fall utkast till en "plan B", om och när det ursprungliga schemat spricker.
- Bilder för webb, annons, trycksaker.
- Texter -"-
- Webbhantering
- Telefon- och mailkontakt med deltagare
- Under resan är ansvarsområdet att bistå och hantera allt möjligt och omöjligt som inträffar, t ex deltagare som klotar, räddningstjänst, bärgning, vidaretransport, deltagare som blir skraja, folk som blir sjuka, glömmer dricka eller dricker för mycket, hojar som pajar, jaga reparatörer och reservdelar, däck som ska bytas, deltagare som gör som dom själva vill, boka bord till måltider, strul med hotellägare när något inte stämmer med bokningen eller när deltagare tycker kaffet är för kallt, mat som inte smakar som hemma etc. Slutsats: Egen fri åkning = bara att glömma!

Så Lindhamre - låt oss enas om att vi inte talar om samma slutprodukt. Det är stor skillnad på en kompisresa enligt Din beskrivning och en resa enligt de förväntningar som finns på SMC Travel - kompisresorna finns även bland SMC:s medlemmar och anslutna klubbar, bara med den skillnaden att de inte behöver eller ens är lämpliga att hantera via Travel. Dessa sköter och hanterar medlemmarna själva, ungefär på det sätt Du beskriver.

Det står var och en fritt att välja vilken produkt man förväntar sig och bägge alternativen har uppenbarligen sin plats i mc-världen. Det är väl inte så mycket att bråka om? Egentligen? :)
 
Last edited:

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Nej, det gör jag inte. Som jag tydligt skrev anser jag det vara Ditt fria val.

Nej, nu tror jag vi skiljer oss lite. Ditt resonemang talar om profit, i det Du kritiserar - SMC Travel - VET vi nu att det inte tjänas några ohemula pengar. Så i Ditt hypotetiska fall med medlemmen som ska arrangera en resa motsvarande en "charterresa" med allt vad det innebär att pyssla om, vara trevlig och avstå egen körning för deltagarnas fromma anser jag att han inte ska behöva ligga ute med allt för mycket stålar för sin insats. En "kompisresa" u p a och där egentligen ansvaret för att deltagarna tar sig till samlingspunkterna (hotell och färja) ligger på deltagarna själva är en helt annan femma.

Jag är inte ett dugg förvånad över att Du gjort trevliga resor till sjk-priser, det Du beskriver ovan är mer vad jag skulle kalla kompisresor. Det finns inget av de komplexiteter som uppstår när Du arrangerar en "charterresa" i det förfaringssättet, ingen att stämma när något klickat och inga krav på t ex en resegaranti.

Men vänta nu ditt fria val skriver du... vad innebär det egentligen. Har du några alt valmöjligheter inom SMC att delta i ?, först till kvarn med begränsat antal och utbud samt höga priser. Ett fåtal har möjligheten att välja pga detta.
Du glömmer vilka resorna är till för... för medlemmarna och inte tvärtom.

Jag med flera deltar i massa resor utanför SMC, organiserade av ideella krafter. Väldigt uppskattade. Borde det inte finnas ett intresse för SMC att hitta alternativen?

Jag vill erbjuda ett konkurrens kraftigt alternativ som tillfaller medlemmarna och mig en tillfredsställelse att, dvs grundstenarna som gäller inom föreningen SMC 1 Utan vinst intresse 2. Demokratiskt 3 Idellt.

Vad jag (efter lite forskande) vet att SMC Travel hanterar för att kunna erbjuda det Du kallar "charter" är:
- Reiseleiter med grundutbildning, ledarskaps-, LABC- och gärna en vanlig KNIX-utbildning
- Manuell hantering av varje deltagares inbetalning - Nordea tar inte OCR
- Guidemöten, en eller två gångar per år
- Guiders deltagande i div SMC-kurser: Min Ledarskap-, Trafik- och LABC-kurs.
- Besök på turistmässan
- Texter till diverse broschyrer, grafik, layout, tryckkostnader, distribution
- Annonsbokning och produktion
- Telefonsupport till guider, leverantörer, avstämning med guider, kreditkort, revision (EY)
- Analys av en uppsjö av idéer från guider, mer eller mindre genomförbara, och säkerställa att humöret är gott bland samtliga trots bifall/avslag
- Interna diskussioner kring önskemål om mer marknadsföring, uppmärksamhet etc.
- Bokslutsfrågor - bl a beskattas denna typ av verksamhet tydligen med en schablon på intäkterna.
- Avgiftshantering till Resegarantifond – utöver det deponerade belopp (numera nästan 1.8 MKr)
- Övriga legala ärenden och skatteteknik (oh yes, det uppkommer alla möjliga frågor kring t ex försäkringar, sjukvård, utlägg för bärgning)
- Underhåll av ett AB - styrelsemöten, bokslut, budget etc.

Kostnad för detta? Ca 1 000:-/deltagare, plus 3% i kalkylerad vinst om jag förstått det hela rätt. Rimligt? Ja, i min bok.

Guidens arbetsuppgifter:
- Homestay´s – massor av personlig kontakt, telefonsamtal, mail eller fax etc. Mycket mera krävande än ett hotell där alla kan bo.
- Egen provresa (finns inga rekognoseringsresor längre).
- Ruttplanering – låter kanske enkelt, men innebär järnkoll på allt som gäller tider - stopp, fika, tankning, mat etc.
- Bilder för webb, annons, trycksaker.
- Texter -"-
- Webbhantering
- Telefon- och mailkontakt med deltagare
- Under resan är ansvarsområdet att bistå och hantera allt möjligt och omöjligt som inträffar, t ex deltagare som klotar, räddningstjänst, bärgning, vidaretransport, deltagare som blir skraja, folk som blir sjuka, glömmer dricka eller dricker för mycket, hojar som pajar, jaga reparatörer och reservdelar, däck som ska bytas, deltagare som gör som dom själva vill, boka bord till måltider, strul med hotellägare när något inte stämmer med bokningen eller när deltagare tycker kaffet är för kallt, mat som inte smakar som hemma etc. Slutsats: Egen fri åkning = bara att glömma!

Så Lindhamre - låt oss enas om att vi inte talar om samma slutprodukt. Det är stor skillnad på en kompisresa enligt Din beskrivning och en resa enligt de förväntningar som finns på SMC Travel - kompisresorna finns även bland SMC:s medlemmar och anslutna klubbar, bara med den skillnaden att de inte behöver eller ens är lämpliga att hantera via Travel. Dessa sköter och hanterar medlemmarna själva, ungefär på det sätt Du beskriver.

Det står var och en fritt att välja vilken produkt man förväntar sig och bägge alternativen har uppenbarligen sin plats i mc-världen. Det är väl inte så mycket att bråka om? Egentligen? :)

Vi kan vara helt överens om att det inte är samma ekonomiska kostnad, denna administrativa apparat för att skapa en resa kostar pengar. Medlemmen betalar denna kostnad.
Glöm inte heller att vi är ute efter slutprodukten, upplevelser och att köra hoj.
Jag känner 2 SMC guider riktigt bra och som jag har mycket bra relation med så jag vet att det inte stämmer det du beskriver.
Dom har inga utbildningar för att vara specifikt formade för att vara guider. Dom håller med mig att resorna är för dyra :hihi

Ok med 500 kr per dag Xtra är hutlöst för att köra sin egen hoj via SMC.

Jag själv var nere 10 dagar i Transylvanien med mina kamrater 400 mil, det dyraste boendet var 600kr natten det billigaste 150kr, snittet runt 300kr och mat kanske runt 120 kr/dag. Vi kan säga 500kr/dag. All bokning av boendet skedde supereffektivt via nätet.


Provresa? det finns GPS och hyfsat kännedom om vägarna, hela Europa är redan kartlagt.
Att köra vilse några gånger ingår, det gäller att planera med marginal ffa i de forna öststaterna, köer etc.

Webbhantering skriver du, det finns en enorm potential via forum, socialt nätverk som är egentligen är helt gratis ...ok internet uppkopplingen.

Man ska inte krångla till det så förbannat.

Du verkar inte emot det "billiga" alternativet men verkar inte acceptera att jag ifrågasätter SMC strategi även om vi båda är egentligen nog håller med om att det bör finnas ett större utbud av alternativ? för jag vet att det finns en stor efterfrågan på vissa typer av resor.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Men vänta nu ditt fria val skriver du... vad innebär det egentligen. Har du några alt valmöjligheter inom SMC att delta i ?, först till kvarn med begränsat antal och utbud samt höga priser. Ett fåtal har möjligheten att välja pga detta.
Du glömmer vilka resorna är till för... för medlemmarna och inte tvärtom...
Jag besvarade nog detta i förra inlägget - en "charterresa" kräver faktiskt det arrangemang jag tidigare beskrev, för att SMC ska kunna erbjuda det skydd, säkerhet och trygghet som dessa kunder förväntar sig!

Jag med flera deltar i massa resor utanför SMC, organiserade av ideella krafter. Väldigt uppskattade. Borde det inte finnas ett intresse för SMC att hitta alternativen?

Jag vill erbjuda ett konkurrens kraftigt alternativ som tillfaller medlemmarna och mig en tillfredsställelse att, dvs grundstenarna som gäller inom föreningen SMC 1 Utan vinst intresse 2. Demokratiskt 3 Idellt....
Jättebra:tummenupp Jag är personligen bara inte säker på att Travel är rätt forum för det arrangemanget, risken är nämligen att Du får deltagare som förväntar sig "charter" till Dina "kompisresor" med det kackalorum som kunde bli följden - besvikna deltagare, badwill och en massa onödiga kostnader. Det är viktigt att medlemmarna som VILL åka på "kompisresor" verkligen förstår att nu kan de glömma charterformen. OK?

Men tanken är god, och förtjänas att diskuteras. Vi pratar kanske en ny produkt?

Vi kan vara helt överens om att det inte är samma ekonomiska kostnad, denna administrativa apparat för att skapa en resa kostar pengar. Medlemmen betalar denna kostnad.
Glöm inte heller att vi är ute efter slutprodukten, upplevelser och att köra hoj.
Jag känner 2 SMC guider riktigt bra och som jag har mycket bra relation med så jag vet att det inte stämmer det du beskriver.
Dom har inga utbildningar för att vara specifikt formade för att vara guider. Dom håller med mig att resorna är för dyra :hihi

Ok med 500 kr per dag Xtra är hutlöst för att köra sin egen hoj via SMC.

Jag själv var nere 10 dagar i Transylvanien med mina kamrater 400 mil, det dyraste boendet var 600kr natten det billigaste 150kr, snittet runt 300kr och mat kanske runt 120 kr/dag. Vi kan säga 500kr/dag. All bokning av boendet skedde supereffektivt via nätet.

Provresa? det finns GPS och hyfsat kännedom om vägarna, hela Europa är redan kartlagt.
Att köra vilse några gånger ingår, det gäller att planera med marginal ffa i de forna öststaterna, köer etc.

Webbhantering skriver du, det finns en enorm potential via forum, socialt nätverk som är egentligen är helt gratis ...ok internet uppkopplingen.

Man ska inte krångla till det så förbannat...
Nej, det är Din åsikt, och den framgår med all önskvärd tydlighet. Men det finns ett behov bland SMC-medlemmarna av all den trygghet, all den service och all den support som charteralternativet ger. Det behovet ska vi också se till att tillfredsställa, och då blir kostnaderna därefter. Vinstmarginalen är inte orimlig, snarare att se som ett riskpåslag.

Bra att Du känner guider, har de synpunkter tycker jag de ska framföra dem till kansliet. De har kanske missat något eller några av åtagandena som åligger dom? Ingen har väl påstått att de utbildningar jag nämnde skulle vara skräddarsydda för guider, det räcker så bra med de vanliga? Och tyvärr kräver charterresorna det upplägg jag skisserade, Dina "vilseturer" och parerande åtgärder upplever jag personligen som charmiga och en krydda i tillvaron medan minsta avvikelse från programmet retar gallfeber på andra...

Men det är bra att lyssna på flera olika synpunkter, även engagerade guider måste ha en förståelse för de krav som finns på en officiell researrangör och ett aktiebolag, de går inte att trolla eller önska bort.
Du verkar inte emot det "billiga" alternativet men verkar inte acceptera att jag ifrågasätter SMC strategi även om vi båda är egentligen nog håller med om att det bör finnas ett större utbud av alternativ? för jag vet att det finns en stor efterfrågan på vissa typer av resor.
Nej för sjutton, kompisresor är legio bland oss som gillar bana men bor 50 mil från den närmaste... :) Som jag skrev tidigare förekommer de även inom SMC och dess klubbar, bara det att de inte hanteras via Travel utan mer som Du beskriver det. Risken är högre, det är mer upp till deltagaren att själv ansvara för kvaliteten på upplevelsen, man måste bidra själv och inte förvänta sig att stekta sparvar flyger in i munnen hela tiden. Och det är gott så!

Men det är som sagt viktigt att deltagarna verkligen ser skillnaden mellan ett "charter-" och ett "kompisarrangemang", det minsta vare sig SMC eller medlemmarna behöver är en massa otydlighet och sammanblandning mellan de olika produkterna.

Vill Du utveckla Din ide tycker jag att Du ska kontakta kansliet och bolla Dina/Era ideer om en något annorlunda produkt och vilket stöd/vilka resurser SMC i så fall skulle bidra med. Utan att börja med att kräva skrotning av det befintliga "charterupplägget", det är ingen bra start på en dialog ;)
 
Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag anser att denna bullerfråga är ett ickeproblem eftersom det handlar om att inte acceptera oliktänkande. Ingen krake har dött av lite HD muller!
Låt mig berätta en kort anekdot, för jag håller inte med om att HD-muller är ett ickeproblem.

I väntan på att jag skulle slutföra mitt MC-kort skaffade jag en cab. I somras tog jag en tur genom götatunneln i Göteborg när ett gäng HD-pojkar upp jämsides och vred runt gashantagen fullt. Jag tror aldrig att jag hört något med högre ljudvolym, inte ens nära scenen på större konserter.

Det var bedövande när ljudet av flera raka rör på fullgas studsade i tunneln. Jag minns att jag oroade mig över trafiken, eftersom det blev svårare att köra, då det gjorde rent ut sagt förbannat ont i mina öron.

När jag kom ut hörde jag knappt något mer än ett högljutt tjutande, som skulle sitta kvar i många timmar medan jag oroade mig för permanenta hörselskador.

Detta är inte ett undantag eller en engångsföreteelse. Man kanske ska fråga sig vad som är mest frihetsberövande.
1. Att riskera straff för buller
2. tvingas köra runt med ett originalsystem
3. Att jag som medtrafikant ska behöva undvika tunnlar med risk för hörselskador eller olyckor till följd av ouppmärksamheten som smärtan skapar.

Missförstå mig inte nu. Jag är inte den som skickar störningsjouren eller sätter arga lappar i tvättstugan. Jag förstår varför man vill ha ett välbyggt effektsystem, det råare, elakare ljudet och den högre effekten. Tillsammans med skrytfaktorn att man faktiskt kan köra runt och visa upp sitt snygga avgassystem.

Men det var inte vad det handlade om när de gasade i tunneln, det var enbart om att det skulle dåna så högt som möjligt.

För mig är inte det frihet under ansvar. Frihet under ansvar är att få göra vad man vill så länge det inte går ut över ens omgivning.

Vi måste börja tänka längre än näsan räcker och förstå att detta inte är ett ickeproblem när detta händer någon politiker eller annan inflytelserik person istället för mig.
 
Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top