Medlem i SMC eller inte?

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Skönt! Det verkar som vi skakat av oss alla dom andra läsarna nu - då kan vi snacka vidare bara du och jag...

"Massor av nyttig och intressant text..."

Foliehatt? Moi...? Oh I wish!
Här önskar jag verkligen, av hela mitt hjärta att jag har fel.
Nejdå, jag var på väg att tappa dig vid nativitetstalsberäkningen men inlägget ovan var bland det mest välskrivna och klarsynta jag läst på länge. Även om BMW bidrog med en hel del hjälp... please go on. Du kanske kan övertala mig att gå med i SMC igen.
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Hörde nån som följde 200+ på Instagram, hur fan hinner man med det?! Jag följer 8 pers på Twitter, MotGP relaterat, och jag har inte en chans att läsa alla deras tweets.

Det är den moderna tidens skvallertanter ;)
De har alltid funnits. Bara formen som är ny.

Men om jag ska dra en analogi så är det alltså ingen idé att tala för det används till så mkt onödigt idag så det kommer vi inte att ha nytta av?

Det är HUR vi använder nya medier som är viktigt.

Om en väldigt stor del använder en ny typ av forum och inte är intresserade av de som SMC använder sig av i nuläget, hur gör man då?
Struntar i dem?
 

notrightrider

But Mama...? That's where the fun is!
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nejdå, jag var på väg att tappa dig vid nativitetstalsberäkningen men inlägget ovan var bland det mest välskrivna och klarsynta jag läst på länge. Även om BMW bidrog med en hel del hjälp... please go on. Du kanske kan övertala mig att gå med i SMC igen.

Kul att någon ville lägga tid på tränga igenom all text!
Det är verkligen konstigt att BMWs rockad att dumpa bushojar och troligen även sporthojar som nästa steg inte inte röjt större uppmärksamhet - men man ser det man vill se, antar jag.
Troligen har varumärkesstrategerna kommit fram till att man plöjt ner så mycket både pengar och prestige i konceptet "Efficient dynamics" att man bedömer även ett lönsamt BMW Motorrad som en belastning för det man vill kommunicera på bilsidan inom en inte alltför avlägsen framtid. Adios balla hojar alltså, och välkommen "Urban mobility och e-mobility" istället alltså.
'Stoppa världen, jag vill kliva av' anyone...?

Jag är heller inte förtjust i sifferexercis - jag är inte ens bra på det.
Men det går inte att förneka att man kan hitta mycket intressantl i statistik.

Något som stört mig är uppfattningen att SMC-folk skulle vara så förbannat gamla.
Jag tycker det är en skev bild - i mina ögon är motorcyklister gamla rent generellt.
Varför skulle SMCare vara äldre?

Och: Den som söker han finner! Det tog ett tag, men bland all massiva statistik som SMC ställr samman och presenterar för press, beslutsfattare och politiker står att finna:

Medelåldern på en svensk MC-ägare med motorcykel i trafik var 25 mars 2013: 52,2 år.
Medelåldern på alla svenska MC-ägare: 51,5 år.
Medelålder SMC-medlemmar: 49,95 år.
http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Statistik/

Ser man, ser man! En SMC-medlem är faktiskt yngre än den genomsnittlige svenska motorcyklisten som håller igång sin hoj, och ändå lite yngre än den som bara har sin hoj ståendes i garaget på ålderdomshemmet...

Så snacket att SMC-folk är "gamla" har ingen riktig bäring mot verkliga förhållanden. Bra! Då vet vi det med.
Inte äldre än hojkollektivet i stort.

Allt frid och fröjd...? Inte fan! :gnissla
Sanningen är den att dessa tre siffror inte direkt har varit stabila de sista 5 åren.
Istället har dom hoppat upp med ungefär ett år, varje år. Någon som ser det dramatiska i det?

Precis - nytillströmningen av motorcyklister är så liten att den inte förmår röra den stora tunga massan av utövare. Vi blir stadigt äldre, inte bara som individer, utan även som kollektiv.

Men rör det mig?

Jo, det gör nog det. Väldigt grovt räknat så riskerar vi att förlora en tredjedel av antalet aktiva motorcyklister inom en 10-års period.
Det är illa! ...och jag talar inte i första hand om SMC-medlemmar, utan om utövare.

Men, värre är att nästa 10 års-period tar bort ytterligare en tredjedel av de som är aktiva motorcyklister idag!
Inom en 20-årsperiod reduceras svenska motorcyklister ned till 1/3-del av det vi är idag!
..om vi skall titta på den aktuella demografiska profilen.

Jag frågar er: vem skall hålla emot myndigheternas påfund när vi bara är en spillra av det vi är idag?
Och den demografiska profilen ser ungefär lika illa ut i hela den del av världen vi en en gång kallade "Västeuropa". Några länders puckel ligger lite längre bak än våran, men trenden är den samma: motorcyklister är ett åldrande - rent av utdöende släkte.

Ledsen att vara en sådan partypooper så här på lördagskvällen, men jag anser att ju tidigare man blir medveten om en förestående katastrof, desto mer kan man påverka skeendet.

Har vi några bra förslag?

...å till dig, Maverick kan jag bara säga: om du liksom jag är en av dem som är fast besluten att köra MC även om 20 år - med så stor frihet som det bara är möjligt så lär du snart bli medlem igen. Helst aktiv, påverkande och drivande i den riktning DU tycker är rätt. Du behövs! Alla kommer att behövas för att försvara rätten att köra motorcykel i ett genomreglerat trafiksystem som idag inte vet hur dom skall hantera fria radikaler som motorcyklister.
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
SMC, oavsett om vi gillar allt eller inget av vad SMC gör, är den enda organisation som har möjlighet att påverka.

Jag är motorman men Motormännen lär inte representera mig som motorcyklist.

Därför måste vi alla som vill fortsätta att köra hoj fortsätta att påverka vår organisation i den riktning som gör att vi får fortsätta att göra mil i sadeln på vägen.

Annars lär det bli bil med släp till en bana med hårda bullerkrav som gäller i framtiden...
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Den som söker han finner! Det tog ett tag, men bland all massiva statistik som SMC ställr samman och presenterar för press, beslutsfattare och politiker står att finna:

http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Statistik/

Ser man, ser man! En SMC-medlem är faktiskt yngre än den genomsnittlige svenska motorcyklisten som håller igång sin hoj, och ändå lite yngre än den som bara har sin hoj ståendes i garaget på ålderdomshemmet...

Tror nog att en hel del som räknas in i statistiken är skenförsäkringar :7peta
 

notrightrider

But Mama...? That's where the fun is!
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Tror nog att en hel del som räknas in i statistiken är skenförsäkringar :7peta

I den angivna statistiken finns det skenregistreringar dolda, helt klart. Det finns ingen möjlighet att skilja ur sådana med mindre än att man drar på sig vadarbyxorna och klampar ut i integritetshavet och rör upp en massa slam.

Men - hur många tusen hojar uppskattar du är skenregistrerade i Sverige?

De sista åren har antalet registrerade motorcyklar i trafik legat stadigt över 300.000

2009 302671
2010 303790
2011 305323
2012 307229

Orkar de skenregistrerade rubba medelvärdet med mer än något enstaka decimalkomma...?
Vad tror du?
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Kul att någon ville lägga tid på tränga igenom all text!
Det är verkligen konstigt att BMWs rockad att dumpa bushojar och troligen även sporthojar som nästa steg inte inte röjt större uppmärksamhet - men man ser det man vill se, antar jag.
Troligen har varumärkesstrategerna kommit fram till att man plöjt ner så mycket både pengar och prestige i konceptet "Efficient dynamics" att man bedömer även ett lönsamt BMW Motorrad som en belastning för det man vill kommunicera på bilsidan inom en inte alltför avlägsen framtid. Adios balla hojar alltså, och välkommen "Urban mobility och e-mobility" istället alltså.
'Stoppa världen, jag vill kliva av' anyone...?
Fast BMW verkar inte ha så brått med tanken på lanseringen av S1000R. Är dock säker på att de tittar mycket längre fram när de lägger upp sina strategier.
...å till dig, Maverick kan jag bara säga: om du liksom jag är en av dem som är fast besluten att köra MC även om 20 år - med så stor frihet som det bara är möjligt så lär du snart bli medlem igen. Helst aktiv, påverkande och drivande i den riktning DU tycker är rätt. Du behövs! Alla kommer att behövas för att försvara rätten att köra motorcykel i ett genomreglerat trafiksystem som idag inte vet hur dom skall hantera fria radikaler som motorcyklister.
Jag har faktiskt svårt att se mig själv som engagerad, påverkande och drivande inom SMC, jag har tillräckligt med engagemang i Sydskanes Emse. Medlem i SMC igen, ja det är troligt.
 

notrightrider

But Mama...? That's where the fun is!
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Med tanke på skillnaden i försäkringskostnad, definitivt.

...men även om så många som 10.000 youngsters under 25 skulle vilja skenregga sin hoj på en 50-årig pappa - och även om dessa pappor väljer att acceptera detta så förmår aldrig en 10 tons svansstump vifta på en 300 tons hund. Verklighetssifforna kan åka ner några decimalkomma - men trenden består: vi är jävligt illa ute!

Nästa vecka lär statistiken för årets nya körkortstagare dyka upp. Skåne hade väl uppkörningar förra veckan också...? Min magkänsla säger att det ser sämre ut än någonsin tidigare... TROTS nyinfört jobbskattepåslag i Göteborg så är proceduren att ta sig igenom en körkortsutbildning för MC alltför jobbig, tydligen.

Fast BMW verkar inte ha så brått med tanken på lanseringen av S1000R. Är dock säker på att de tittar mycket längre fram när de lägger upp sina strategier.
Ja, dom köpte Husqvarna 2007 för nästan 100 milj € - utan att Husqvarna då hade en enda riktigt säljande modell, och plöjer ner uppskattningsvis nästan lika mycket under 6 år, medans man presenterar flera modeller och utkast som verkar hyfsat intressanta. Plötsligt säljer man 2013 - i vad som verkar som PPAANNIIKK för en "hemlig summa". Konstigt?
Det blir konstigare: man säljer ju till den enda riktiga rivalen: KTM: som med den nya Adventureserien för första gången någonsin verkligen riktar in sig på den mycket lönsamma "weltbummler"-kategorin där GS-serien varit BMW Motorrads kassako.
Normalt sett hade man aldrig lämnat över ett verktyg - ett vapen till den ende utmanaren: jag kan bara tolka det som att man mycket hastigt håller på att kasta om kurs och planerar att lämna stora motorcyklar helt inom en överblickbar framtid. Sådant som låg sekvenserat för presentation och produktion tilläts rullas ut, men om det inte säljer så stryps det undan.
Känns en naken 1000 R som en storsäljare?
Den som lever får se - och jag hoppas sannerligen att jag har fel. Här med!

Jag har faktiskt svårt att se mig själv som engagerad, påverkande och drivande inom SMC, jag har tillräckligt med engagemang i Sydskanes Emse. Medlem i SMC igen, ja det är troligt.
Vackert så - bara att någon säger att dom är beredda att gå med igen på nytt efter ett helt år av trista diskussioner är något som bidrar till att återstarta den positiva rotationen.
Tips! Om man betalar in sin medlemsavgift redan nu så gäller medlemsskapet för hela 2014 - och man har chans att få hem årets sista nummer av den alldeles förtjusande utmärkta medlemstidningen MC-Folket. Helt gratis, liksom! :crash:crash:crash
 
Last edited:

notrightrider

But Mama...? That's where the fun is!
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Sådär ja.
Nu är anden ur flaskan. Försök stoppa tillbaka den, den som tror sig kunna...

http://www.gp.se/ekonomi/1.2196264-sjalvkorande-bilar-i-goteborg-om-fyra-ar

Klipp ur artikeln:


Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket, säger till Vetandets Värld, att självkörande bilar är en förutsättning för att uppnå nollvisionen, alltså att ingen människa skall omkomma i trafiken.

- Man ska vara väldigt försiktig med ordet paradigmskifte men för en gångs skull så tror jag att vi råkar ut för det nu när vi får självkörande bilar, säger han.

- På sikt är ju det här lösningen på säkerhetsproblemet i transportsystemet.

Människan bakom ratten kan ägna sig åt att läsa tidningen.

Att de självkörande bilarna kan minska antalet trafikolyckor beror på att datorer är bättre på att köra bil än människor, de tar inte några risker.

- Maskiner är i de flesta fall bättre på att handskas med bilkörning än vad en människa är, säger Tingvall.


Skrämmande framtid? För mig som inte gillar att lämna ifrån mig varken styren eller rattar är det hårresande skrämmande.
Inte bara självkörande bilar i sig själva, utan även att så många människor verkar stå redo att lämna över ansvaret för sin framfart på ett "system". Man ser fram emot att vegetativt sitta och bläddra i morgontidningen, eller läsa in sig på nattens mail på väg in till arbetet.
Kvintessensen av det gamla "Åka" vs "Köra"...

Men, riktigt jävla skrämmande blir det när vi väger in oss själva som motorcyklister i ekvationen:
"Självkörande motorcykel". Smaka på ordet.
Lämnar det en fadd eftersmak? Jag tvivlar inte på att det är tekniskt möjligt att skapa en sådan farkost - men är den önskvärd? Vill vi "transportera oss" eller vill vi köra?

...och glöm att det handlar om några "enstaka fordon" i en "avlägsen framtid".

Politikerna går all-in i detta - utåt för att det anses ge säkrare trafik [För din eeegen skuuuull...] men främst för att automatiserade vagnståg minskar kostnaderna för framtida infrastrukturinvesteringingar.
Man slipper helt enkelt bygga nya vägar och ta mark i anspråk när bilarna så mycket mer effektivt kan packas elektroniskt med minimiavstånd.

Bilar, bilar, bilar - jag talar om bilar.
Men det gör även politikerna, forskarna - alla! Man föreställer sig endast billiknande farkoster med standardiserade krockzoner i det framtida transportsystemet man bygger upp. Nu!

Fundera på var motorcyklar passar in i ett framtida totalreglerat transportsamhälle, och fundera över om det finns ett värde i en stark intresseorganisation för motorcyklister. Nu! För det är nu det händer. Inte sedan, när det presenteras som ett fullbordat faktum.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Faktum är ju att självkörande bilar har en bra mycket bättre körsäkerhet och olycksstatistik än bilar med meatbags som förare. Jag tror däremot inte att de kommer att uppfylla nollvisionen. Det kommer fortsätta att finnas olyckor, men de kommer bli markant färre.

Jag ser fram emot självkörande bilar, inte bara för att det blir säkrare för mig som trafikant, utan för att jag kan hoppa i bilen, säga åt den att köra till mitt mål och sedan läsa, jobba eller något annat och slippa att köra bilen (eftersom att det är rätt tråkigt)...

Däremot hoppas jag att man kommer fortsätta få köra själv.
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
På motorväg borde det vara lag på självstyrande fordon.
Då får man bort alla puckoförare direCkt och trafiken flyter på bättre när INGEN kan krypköra i vänsterfältet.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Slipper man ringa polare när man skall hem från krogen då? :va
 

notrightrider

But Mama...? That's where the fun is!
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det tog knappt 12 timmar...

http://www.gp.se/ekonomi/1.2196264-hulthen-da-kan-vi-parkera-tatare-

...innan en av våra politker antingen totalt missförstått den avsedda nyttan med systemet, eller avsiktligt försöker föra sina väljare bakom ljuset:

I Göteborg tar parkeringsplatserna stor plats. Anneli Hulthén ser en möjlighet att minska parkeringsytorna.

- Det blir ju mindre och mindre plats i centrum. Men självkörande bilar går det att parkera tätare och det behövs inte så mycket parkeringsutrymme, säger Anneli Hulthén.


Hur i helvete skall man kunna "parkera tätare" med förarlösa bilar?
Sure - om man kliver ur bilen innan parkering så inte dörrarna behöver öppnas så kanske man kan spara en halvmeter luft mellan två bilar, men det är ju inte det som är den stora utrymmesvinsten med auto-automobiler. Cheesus... :skrämd
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top