Nejdå, jag var på väg att tappa dig vid nativitetstalsberäkningen men inlägget ovan var bland det mest välskrivna och klarsynta jag läst på länge. Även om BMW bidrog med en hel del hjälp... please go on. Du kanske kan övertala mig att gå med i SMC igen.
Kul att någon ville lägga tid på tränga igenom all text!
Det
är verkligen konstigt att BMWs rockad att dumpa bushojar och troligen även sporthojar som nästa steg inte inte röjt större uppmärksamhet - men man ser det man vill se, antar jag.
Troligen har varumärkesstrategerna kommit fram till att man plöjt ner så mycket både pengar och prestige i konceptet "Efficient dynamics" att man bedömer även ett lönsamt BMW Motorrad som en belastning för det man vill kommunicera på bilsidan inom en inte alltför avlägsen framtid. Adios balla hojar alltså, och välkommen "Urban mobility och e-mobility" istället alltså.
'Stoppa världen, jag vill kliva av' anyone...?
Jag är heller inte förtjust i sifferexercis - jag är inte ens bra på det.
Men det går inte att förneka att man kan hitta mycket intressantl i statistik.
Något som stört mig är uppfattningen att SMC-folk skulle vara så förbannat
gamla.
Jag tycker det är en skev bild - i mina ögon är motorcyklister
gamla rent generellt.
Varför skulle SMCare vara äldre?
Och: Den som söker han finner! Det tog ett tag, men bland all massiva statistik som SMC ställr samman och presenterar för press, beslutsfattare och politiker står att finna:
Medelåldern på en svensk MC-ägare med motorcykel i trafik var 25 mars 2013: 52,2 år.
Medelåldern på alla svenska MC-ägare: 51,5 år.
Medelålder SMC-medlemmar: 49,95 år.
http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Statistik/
Ser man, ser man! En SMC-medlem är faktiskt yngre än den genomsnittlige svenska motorcyklisten som håller igång sin hoj, och
ändå lite yngre än den som bara har sin hoj ståendes i garaget på ålderdomshemmet...
Så snacket att SMC-folk är "gamla" har ingen riktig bäring mot verkliga förhållanden. Bra! Då vet vi det med.
Inte äldre än hojkollektivet i stort.
Allt frid och fröjd...? Inte fan!
Sanningen är den att dessa tre siffror inte direkt har varit stabila de sista 5 åren.
Istället har dom hoppat upp med ungefär ett år, varje år. Någon som ser det dramatiska i det?
Precis - nytillströmningen av motorcyklister är så liten att den inte förmår röra den stora tunga massan av utövare. Vi blir stadigt äldre, inte bara som individer, utan även som kollektiv.
Men rör det mig?
Jo, det gör nog det. Väldigt grovt räknat så riskerar vi att förlora en tredjedel av antalet aktiva motorcyklister inom en 10-års period.
Det är illa! ...och jag talar inte i första hand om SMC-medlemmar, utan om utövare.
Men, värre är att nästa 10 års-period tar bort ytterligare en tredjedel av de som är aktiva motorcyklister idag!
Inom en 20-årsperiod reduceras svenska motorcyklister ned till 1/3-del av det vi är idag!
..om vi skall titta på den aktuella demografiska profilen.
Jag frågar er: vem skall hålla emot myndigheternas påfund när vi bara är en spillra av det vi är idag?
Och den demografiska profilen ser ungefär lika illa ut i hela den del av världen vi en en gång kallade "Västeuropa". Några länders puckel ligger lite längre bak än våran, men trenden är den samma: motorcyklister är ett åldrande - rent av
utdöende släkte.
Ledsen att vara en sådan partypooper så här på lördagskvällen, men jag anser att ju tidigare man blir medveten om en förestående katastrof, desto mer kan man påverka skeendet.
Har vi några bra förslag?
...å till dig,
Maverick kan jag bara säga: om du liksom jag är en av dem som är fast besluten att köra MC även om 20 år -
med så stor frihet som det bara är möjligt så lär du snart bli medlem igen. Helst aktiv, påverkande och drivande i den riktning DU tycker är rätt. Du behövs!
Alla kommer att behövas för att försvara rätten att köra motorcykel i ett genomreglerat trafiksystem som idag inte vet hur dom skall hantera fria radikaler som motorcyklister.