Skönt! Det verkar som vi skakat av oss alla dom andra läsarna nu - då kan vi snacka vidare bara du och jag...
Ngt mer hanterbar siffra.
Men med tanke på att det är 300 000 registrerade hojar i Sverige så känns det ändå marginellt?
Det som händer är att det blir överskott av begagnade hojar.
Men blir det synbart resultat enbart därför på antal nya MC-kort?
Det är flera olika olyckliga vektorer som samverkar till den nuvarande och kommande situationen:
* Långvarig ekonomisk stagnation eller till och med tillbakagång.
Är det någon som idag minns att vi under 2008 diskuterade om finanskrisen skulle innebära ett V:
Långsam dip i världsekonomin, snabb vändning på botten, och sansad klättring upp till normalnivåer igen
eller ett U:
Snabb dykning till botten, längre period i bottenslammet och snabb återhämtning.
Någon som känner igen? De riktigt pessimistiska dysterkvistarna försökte dessutom varna för ljuset-i-tunneln villfarelsen med ett W som skulle indikera att en snabb återhämtning i världsekonomin skulle komma att åtföljas av en ny krasch.
Well, det är slut på bokstavsallegorierna nu. Ingen vill eller vågar sig fram till den mest troliga bokstaven i alfabetet för Europas del. Ett L...
Allmänt ekonomiskt läge är en faktor, nya intressen och fritidsmönster är en annan.
När man kan "E-sporta" utan att bli blöt, smutsig eller skadad - varför skall man då hålla på att böka sig i verkliga livet....? Trimma moppar har inte speciellt hög status idag, och när den bekväma WT-etiketten kan klistras på alla som accepterar en knipsad fingertopp eller ingrodda nagelband så tänker sig mer än en för innan han eller hon börjar en motorkarriär på vilket sätt det än vara må.
Sten till börda, tuvan som stjälper lasset och lökmoset som hamnar på gräddlaxen är just skakiga födelsetal.
Ett helt decennium med dåligt nuppande sätter sina spår i samhällskroppen...
Men, ingen behöver lita på vad jag säger. Lyssna till BMWs motivering till varför man slutar pumpa in pengar i det då hyfsat nyköpta Husqvarna-märket:
“In the context of changing motorcycle markets, demographic trends and increasing environmental demands, BMW Motorrad will expand its product offering to exploit future growth potential,” the company said in the statement. “The focus of the realignment will be on urban mobility and e- mobility.”
Hela releasen:
http://www.bloomberg.com/news/2013-...torbike-brand-to-focus-on-city-transport.html
Man släpper alltså bushojarna för man tror inte det finns en framtid för dem. Inga köpare, och på sikt heller inget lagligt och politiskt stöd för att fara fram på tvären i vardagstrafiken.
"Nähä? Å vaffö köper Pierer då?"
Det kan man fråga sig. KTM ser kanske synergieffekter med sitt övriga sortiment, Nu kommer man att kunna erbjuda oranga KTMer, blå KTMer och röda KTMer, alla med olika tankemblem. Badge engineering implementerat på tvåhjulingar... Sedan har faktiskt KTM nååågra fler konkurser bakom sig än BMW, numera Indiskt kapital till sitt förfogande och ett bra mycket rymligare samvete; KTM tycker fortfarande att det är okay att sälja hojar ned några leksakskilowatt i regbeviset och en stor röd flärp på hojen som är märkt med "Remove before flight for maximum amusement".
Familjeägda BMW synes inte tycka att just det är ett långsiktigt hållbart framgångsrecept...
...å vad i helvete har detta att göra med om man är medlem i SMC eller inte?
Ja, eftersom det bara är du och jag kvar här inne så kan jag berätta att motorcykeln som vi känner den är död. Den har ingen plats i ett framtida genomreglerat trafiksystem, där ingen förutsätts vilja ta eget ansvar för sin framfart, eller ens tycka att det är kul att köra själv.
Jag förstår inte att inte fler läste sig till dramatiken i BMWs tillkännagivande återgivet här ovan. Det är dynamit! Scootrar och elfordon. That's it. Det är framtiden för BMW. Så ser dom på sin egen framtid,
De nuvarande modellsortimentet nämns inte. Det får rulla på så länge det säljer antar jag, men där kommer det att skäras ned i takt med att de olika hojarna slutar vara lönsamma.
"Men, att BMW har knarkat toksvamp och fattar hheelltt fel beslut - hur skall SMC kunna påverka det...?
Det finns ett tänkbart, mörkare scenario...
Chefen för BMW Motorrad heter Stefan Schaller. Han är tillika hyfsat nybliven president för ACEM - Europeiska motorcykelproducenters intresseorganisation. Organisationens uppgift är att föra fram tillverkarnas syn på saker och ting gentemot lagstiftade organ, myndigheter och - EU!
Vad är oddsen att han ser varthän politiker vill styra europeisk motorcyklism...?
Jag kan mycket väl tänka mig att framtidens politiker är beredda att acceptera "urban mobility" i form av gulliga små scooters som minskar trängseln i stadskärnor, och gärna eldrivna sådana med.
Men finns det utrymme på scenen för Nudor som tomvarvar framför övergångsställen...? Inte enligt BMW!
Finns det plats för några 1000R som framförs på allmän väg? Tja, det kan man fråga sig.... Det är nog många som sitter och funderar på det just nu.
Med bristande intresse från uppväxande generationer, rent fysisk brist på ungdomar - kryddat med svårighet för ungdomar och unga vuxna att etablera sig i arbetslivet i större delen av Europa, tillsammans med allmänt risig ekonomisk utveckling och med trösklar inbyggda för att försvåra körkortstagandet så är vi jävligt illa ute!
Det kommer att krävs samlade och stridslystna motorcykelorganisationer över hela Europa, som tillsammans med ett aktivt FEMA och ett helst inte fullt så defaitistiskt ACEM kan upprätthålla någon slags retirerande fördröjningsstrid där vi ger upp så lite som möjligt åt gången. Jag ser slaget om motorcyklismen som vi känner den så som redan förlorad - men med gemensamma ansträngningar kan vi kanske pressa ut 10 eller 15 bra år till jämfört med vad som sker om vi inte är välorganiserade och stridsberedda.
Foliehatt? Moi...? Oh I wish!
Här önskar jag verkligen, av hela mitt hjärta att jag har fel.