Medlem i SMC eller inte?

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Inte sluta med.
Förbättra.

Och mina inlägg startade med att ngn klagade på gnällspikar.

Jag argumenterade sedan utifrån den synvinkeln och deras upplevelse för jag tycker det ger en värdefull vinkel av hur en negativ bild av SMC kan gestalta sig.

Jag har alltid ansett att SMC (för det mesta) gör ett oerhört bra jobb.

Men intrycket som icke insatta får varierar en del och stöter tom bort presumtiva medlemmar.
Där florerar uttryck som "präktig", "bror duktig", "småpåve", "reflexväst", etc.

Det är en uppfattad image som behöver ändras för att få in fler nya.
Och den imagen måste kommuniceras över de kanaler som de med de intrycken rör sig i (t.ex. som nu i SH).
 

notrightrider

But Mama...? That's where the fun is!
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Men intrycket som icke insatta får varierar en del och stöter tom bort presumtiva medlemmar.
Där florerar uttryck som "präktig", "bror duktig", "småpåve", "reflexväst", etc.

Det är en uppfattad image som behöver ändras för att få in fler nya.
Och den imagen måste kommuniceras över de kanaler som de med de intrycken rör sig i (t.ex. som nu i SH).

Då drar jag mitt strå till stacken här och nu.
Jag har aldrig förstått mig på deom som rantar om att SMC skulle vara synonymt med varselvästanvändande.

SMC har gång på gång tagit avstånd från krav på obligatoriskt varselvästanvändande, och är hur tydliga som helst i sin kommunikation:
http://www.svmc.se/upload/Infomaterial/Varselväst eller inte 2.pdf

Att andra sedan väljer att ändå sätta på hela SMC en reflexväst och sedan ställer sig och pekar ett felaktigt finger rakt ut i ingenstans är bara tragiskt.
Skall man då lägga kraft och energi på en kampanj som indignerat säger "Vi är inte alls för reflexväst!" eller skall man kanske lägga tiden på något annat som lönar sig bättre för Sveriges motorcyklister?

Jag är övertygad om att det finns småpåvar, Bror Duktig-figurer och jobbigt präktiga jävlar bland SMCs medlemmar och aktiva - precis som det finns i vilket tvärsnitt som helst av Sveriges befolkning.
Frågan är vilket man väljer att fokusera på: jobbigheten hos enstaka individer, eller nyttan och meningen med det arbete som organisationen gör...?

Att plötsligt vikta över verksamheten, informationen och träffar från traditionella öga-mot-öga möten till något virtuellt forumklickagilla-gille är sannerligen ingen väg att lämna de präktigasmåpåveduktighetsbröderna bakom sig - snarare tvärt om. Det är jag själv ett talande exempel på...

Hur mycket bredband vi än är uppkopplade med, så måste vi ha klart för oss att all elektronisk kommunikation och umgänge är extremt smalbandig i jämförelse med det verkliga mötet mellan människor.
De olika formerna kompletterar varandra - jag kan inte säga att jag skulle vilja rösta fram en människa som jag bara träffat en halv dag på ett årsmöte, men heller inte någon jag bara sett hosta ur sig aldrig så ärtiga Twitter-oneliners på nätet, utan att fått bilda mig en uppfattning om i verkligheten.

Det är inget fel i att öka närvaron på nätet, men i mina ögon skall det inte ske på bekostnad av verkliga möten.
...och påståendet att man skulle tycka att det är besvärligt att fysiskt ta sig till en plats tycker jag låter underligt. Vi kör ju motorcykel...?
 
Last edited:

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Jag har aldrig förstått mig på deom som rantar om att SMC skulle vara synonymt med varselvästanvändande.

Kanske för att SMC säljer reflexvästar med sitt tryck på ;)

Vilket intryck gör SMC vid en hastig titt?
Det är inte mkt tid ngn har på sig innan en uppfattning skapas.

För att se vad SMC jobbar med krävs det att man ser förbi sin egna fördomar.

First impression counts.

ImageUploadedByTapatalk1383134754.063904.jpg
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
.Frågan är vilket man väljer att fokusera på: jobbigheten hos enstaka individer, eller nyttan och meningen med det arbete som organisationen gör...?
Syftar du på gnällspikarna så anser jag de är mer en tillgång än en belastning.

Visst de kan vara jobbiga att prata med. Men de petar onekligen på ömma punkter?
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Alla kan och får bli medlemmar. ALLA medlemmar har en röst var (varken mer eller mindre). Alla medlemmar får och bör göra sin röst hörd på årsmötena (det är där och då du väljer vem som skall representera oss som medlemmar).

Vill du får du dessutom (garanterat) jobba i styrelsen (det är därifrån du har störst möjlighet att förändra det du inte gillar) bara du kontaktar valberedningen.

Vad är det i detta som du tycker är odemokratiskt?

Ang. avsaknad av pengar:
Tja, hur BRUKAR det funka i ideella föreningar??? Under de senaste decennierna jag varit medlem i olika föreningar genereras pengar genom aktiviteter. Så länge inte någon sponsor (du kanske?) vill lägga en slant helt free of charge (det händer som du förstår inte så ofta).

SÅ då kvarstår att medlemmarna aktiverar sig och skapar aktiviteter. För det måste man inte vara vald in i en styrelse (det var så jag och ett fåtal till drog igång SMC Schools verksamhet i SMC Väst 2005/2006). Så sätt igång och aktivera dig om du vill något. Eller sitt och kura på din kammare och hoppas att någon annan gör det du vill.

1.Hur många deltar i valen.
2 Hur opartisk/jävig är egentligen en valberedning inför en styrelse.

Finns det någon anledning att vara medlem i en förening om man inte deltar aktivt i frågor?

Jag utnyttjar varken färjerabatter, SMC School mm eller är intresserad vilket avstånd man ska ha vid kortegekörningar eller hur mycket det ska bullra.

Jag har inte heller medmerakort, kampratposten eller prenumerar på ICA kuriren, MC folket...

Som sagt jag tror på den ideella iden men man skapar den själv tillsammans med andra.
 

notrightrider

But Mama...? That's where the fun is!
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Syftar du på gnällspikarna så anser jag de är mer en tillgång än en belastning.

Visst de kan vara jobbiga att prata med. Men de petar onekligen på ömma punkter?

Nej, jag syftar på just det jag citerade - att du menar att folks inställning till SMC stöter bort människor som inte är insatta i vad föreningen egentligen gör:

Men intrycket som icke insatta får varierar en del och stöter tom bort presumtiva medlemmar.
Där florerar uttryck som "präktig", "bror duktig", "småpåve", "reflexväst", etc.

Skall man följa minsta motståndets lag och hoppa av eller rent av sätta sig i opposition till varenda rörelse och verksamhet där man riskerar att konfronteras med stöniga människor så blir det nog inte mycket åstadkommet någonstans...?




Kanske för att SMC säljer reflexvästar med sitt tryck på ;)

Vilket intryck gör SMC vid en hastig titt?
Det är inte mkt tid ngn har på sig innan en uppfattning skapas.

För att se vad SMC jobbar med krävs det att man ser förbi sin egna fördomar.

First impression counts.

View attachment 394082


Visst, men när jag söker lika länge på Mercedes Benz-hemsida så hittar jag en 174-sidig(!) webkatalog som säljer det mesta utom just bilar https://epaper.mercedes-benz-accessories.com/mc/epaper?guid=13cf8f11536ee852&lang=en

Men uppfattar jag Mercedes Benz som en biltillverkare eller en klädmånglare...?



Jag tycker du målar upp en yngre generation med ett ytterst snävt uppmärksamhetsspann och med begränsad förmåga att tränga in i och bakom saker och skeenden. Jag hoppas innerligt att du har fel i din beskrivning, annars upplever jag att mer än bara framtidens motorcykelkörning i farozonen.

Jag har en annan bild av dagens unga, men om dom tycker att SMC är "gamla stötar" så har dom ju rätt!
Medlemmarna är medelålders! Snittålder är 47 år vill jag minnas, och för den som tycker att det är frånstötande så borde man förskräckas ännu mer över att detta faktum ger en hyfsat sann bild av den genomsnittliga motorcyklisten nuförtiden.
För mig är inte en eventuell svacka i vissa åldersklasser bland SMCs medlemmar det stora problemet - det kan man alltid rätta till på några års sikt med olika åtgärder. Katastrofen är att underlaget att rekrytera från är tunnare än hyvlad aluminiumfolie. Det fattas motorcyklister bland de unga.
...och, om vi skall växla upp till politisk och nationalekonomisk nivå: det fattas unga! Titta på demografin och häpna.

Ridskolor, som i decennier stått med årslånga köer för att ta in småtjejer som blivande ryttare tvingas nu rikta in sig på vuxna och lura in småtjejernas vuxna mammor för att hålla... ...eh... ...benen galopperande.

Mycket har SMC kunnats skyllas för om man tycker sådant är roligt - men fluktuationer i nativitetstal, det vete fan om det är deras fel.
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Mycket har SMC kunnats skyllas för om man tycker sådant är roligt - men fluktuationer i nativitetstal, det vete fan om det är deras fel.

He, he. Tror inte att de är låga födslotal som spökar utan dyra uppkörningar och höga kostnader allmänt som håller nere underlaget.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Mycket har SMC kunnats skyllas för om man tycker sådant är roligt - men fluktuationer i nativitetstal, det vete fan om det är deras fel.

Jodå, gamlingarna har ju spenderat sin tid med att köra hoj istället för att föröka sig! Det måste vara SMCs fel som jobbar för att det ska bli smidigare och lättare att få köra hoj!
 

notrightrider

But Mama...? That's where the fun is!
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
He, he. Tror inte att de är låga födslotal som spökar utan dyra uppkörningar och höga kostnader allmänt som håller nere underlaget.

Körkortsidotin lägger helt klart sten till börda - men du vet och jag vet att vi hade gjort oss besväret att gå igenom svårigheterna ändå för att få lappen.
Både nu, med facit i hand - men även då; för att vi förbannat gärna ville!

Har dagens körkortsaspiranter samma urge att bli motorcyklister? Är dom ens körkortsaspiranter...?

När vi inte har samma barnafödande längre i Sverige, när nativitetstalen stadigt ligger under 2 - ja, då faller hela tillväxtsufflén ihop och motorcykleriet får stå åt sidan för andra aktiviteter.

1990 till 1995 hade vi ett födelseöverskott i Sverige på 25,400 medans 95 - 00 gav ett underskott om 600 personer. Det är en jättegrop i kurvan bland de som skall in i MC-åldern nu!
Har du inte funderat över varför etablerade handlare som tjänat miljoner under decennier plötligt stupar...? Det är inte för att dom har gjort ett par dåliga år, eller ens för att näthandel och "taskigt kundbemötande" sänkt dem.

Det är för att deras banker - ytterst väl inlästa på demografi, inte vill låna ut pengar för att brygga över 7 svåra år. År där det helt enkelt saknas underlag i form av nytillkommande pengarullande köpboskap.
Sure - enstaka banker kunde nog tänka sig att gå in och stötta upp. Om dom visste att branschen tar fart igen.

Det tråkiga är att dom VET att MC-branschen inte kommer att ta fart på nytt. Ingen vet om nästa kull av babyboomare kommer att låta sina ungar köra hoj. Det mesta pekar på att dom som blev föräldrar inne i det nya millenniet inte tycker att det är så modernt att lasta crossen och köra till banan och stå där och frysa.

Det enda vi vet säkert är att en helvittes massa pensionsmässiga hojåkare kommer att trappa ner på sitt körande, sitt handlande och sitt liv i stort i ungefär samma veva som inga andra kommer att börja.
Där har vi verkligheten som Sveriges MC-handlare har att förhålla sig till, och där har vi den verklighet SMC arbetar i.

Var står Sveriges Motorcyklister när MC-körandet imploderar på allvar?
Enade och taggade? Det kommer att krävas för vi skall kunna hålla nya statliga och EU-baserade påfund stången lite till...


Edit:

Källa för födelsetal och trist trams: SCB http://www.scb.se/statistik/_publikationer/BE0401_2009I60_BR_BE51BR0901.pdf
 
Last edited:

notrightrider

But Mama...? That's where the fun is!
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
I min bok 0,6 tusen just 600. Med ett minustecken framför blir det -600 stycken. Däremot har jag satt ett kommatecken fel på perioden innan: rätt siffra skall vara 25,400 isf 254,000. Sorry.
 

notrightrider

But Mama...? That's where the fun is!
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ah. Missade vad baslinjen är.

-600 jämfört från när eller vad?

Födelseöverskott i reella tal. Det föds så få människor att det dör fler än det föds - under en period när antalet avlidna dessutom ligger ovanligt stabilt.
Du ser antalet födda i reella tal i första kolumnen, och kan se jacket i en tänkt kúrva genom att titta på perioderna 95-99 och 00-04.


N.B!
Innan någon påpekar en "brist" i mitt resonomang så kan jag själv säga att jag utelämnar gruppen "invandrade" i de siffor jag använder mig av. Det beror helt enkelt på att "invandrade" avser männskor i alla ålderskategorier, och att det svårligen kan prognosticeras när dessa individer kan tänkas bli bitna av MC-intresse och börja köpa egna motorcyklar.
Om någonsin! Nyanlända invandrare, gästarbetare eller flyktingar brukar normalt sett när man börjar tjäna pengar lägga dessa pengar på andra, mer basala och kanske rent av vettigare grejer som: boende, förvärva egen rörelse, betala tillbaka lån för flytt eller flykt, barns utbildning eller att stötta släkt och vänner i det gamla hemlandet. Köpa egen motorcykel kommer ganska långt ner på priostegen. No pun intended.


Edit!
Förlåt - det är ett gryffedokument jag länkar till. Jag refererar till tabell 2,1 på sidan 17.
Sorrysorrysorry
 
Last edited:

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Jo, fast...

De 240 00 för många får ju själva barn om några år.
Så siffrorna är ju relativa till de som dör, inte absoluta hur många 16 - 25 åringar det finns. .
Det är ju inte 240 000 färre som kan köpa hoj.

De absoluta siffrorna visar säkert också en nedåtgående trend. Men inte med en kvarts miljon.

Var trillar jämförelsen ut?
 
Last edited:

notrightrider

But Mama...? That's where the fun is!
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det blir siffertragglande nu, och sådant är aldrig roligt.
Men, summan av kardemumman är att det inte finns ett ständigt ökande flöde av nya kids att lura upp i sadeln. Det föddes åt helvete för få barn under perioden 95-04 för att man skall få tillräckligt många startande till en racingserie.

Det är en så lång period med risigt födande att det ger utslag i andelen utövare av allt motorrelaterat och andra fritidssysselsättningar likaså, nu i efterhand.
Lägg därtill ändrade intressen och umgängesmönster så har du på kornet BMWs officiellt meddelade motivering att släppa Husqvarna rakt ner i backen och hellre ta en megaloss nu än en ultraloss senare.
Problemet är inte unikt för Sverige, det gäller hela den "gamla världen".

OBS! 254,000 var egentligen 25,400, okay?
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Ngt mer hanterbar siffra.
Men med tanke på att det är 300 000 registrerade hojar i Sverige så känns det ändå marginellt?

Det som händer är att det blir överskott av begagnade hojar.
Men blir det synbart resultat enbart därför på antal nya MC-kort?
 

notrightrider

But Mama...? That's where the fun is!
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Skönt! Det verkar som vi skakat av oss alla dom andra läsarna nu - då kan vi snacka vidare bara du och jag...


Ngt mer hanterbar siffra.
Men med tanke på att det är 300 000 registrerade hojar i Sverige så känns det ändå marginellt?

Det som händer är att det blir överskott av begagnade hojar.
Men blir det synbart resultat enbart därför på antal nya MC-kort?

Det är flera olika olyckliga vektorer som samverkar till den nuvarande och kommande situationen:

* Långvarig ekonomisk stagnation eller till och med tillbakagång.
Är det någon som idag minns att vi under 2008 diskuterade om finanskrisen skulle innebära ett V:
Långsam dip i världsekonomin, snabb vändning på botten, och sansad klättring upp till normalnivåer igen

eller ett U:

Snabb dykning till botten, längre period i bottenslammet och snabb återhämtning.

Någon som känner igen? De riktigt pessimistiska dysterkvistarna försökte dessutom varna för ljuset-i-tunneln villfarelsen med ett W som skulle indikera att en snabb återhämtning i världsekonomin skulle komma att åtföljas av en ny krasch.

Well, det är slut på bokstavsallegorierna nu. Ingen vill eller vågar sig fram till den mest troliga bokstaven i alfabetet för Europas del. Ett L...

Allmänt ekonomiskt läge är en faktor, nya intressen och fritidsmönster är en annan.
När man kan "E-sporta" utan att bli blöt, smutsig eller skadad - varför skall man då hålla på att böka sig i verkliga livet....? Trimma moppar har inte speciellt hög status idag, och när den bekväma WT-etiketten kan klistras på alla som accepterar en knipsad fingertopp eller ingrodda nagelband så tänker sig mer än en för innan han eller hon börjar en motorkarriär på vilket sätt det än vara må.

Sten till börda, tuvan som stjälper lasset och lökmoset som hamnar på gräddlaxen är just skakiga födelsetal.
Ett helt decennium med dåligt nuppande sätter sina spår i samhällskroppen...

Men, ingen behöver lita på vad jag säger. Lyssna till BMWs motivering till varför man slutar pumpa in pengar i det då hyfsat nyköpta Husqvarna-märket:

“In the context of changing motorcycle markets, demographic trends and increasing environmental demands, BMW Motorrad will expand its product offering to exploit future growth potential,” the company said in the statement. “The focus of the realignment will be on urban mobility and e- mobility.”

Hela releasen:
http://www.bloomberg.com/news/2013-...torbike-brand-to-focus-on-city-transport.html

Man släpper alltså bushojarna för man tror inte det finns en framtid för dem. Inga köpare, och på sikt heller inget lagligt och politiskt stöd för att fara fram på tvären i vardagstrafiken.

"Nähä? Å vaffö köper Pierer då?"
Det kan man fråga sig. KTM ser kanske synergieffekter med sitt övriga sortiment, Nu kommer man att kunna erbjuda oranga KTMer, blå KTMer och röda KTMer, alla med olika tankemblem. Badge engineering implementerat på tvåhjulingar... Sedan har faktiskt KTM nååågra fler konkurser bakom sig än BMW, numera Indiskt kapital till sitt förfogande och ett bra mycket rymligare samvete; KTM tycker fortfarande att det är okay att sälja hojar ned några leksakskilowatt i regbeviset och en stor röd flärp på hojen som är märkt med "Remove before flight for maximum amusement".

Familjeägda BMW synes inte tycka att just det är ett långsiktigt hållbart framgångsrecept...



...å vad i helvete har detta att göra med om man är medlem i SMC eller inte?

Ja, eftersom det bara är du och jag kvar här inne så kan jag berätta att motorcykeln som vi känner den är död. Den har ingen plats i ett framtida genomreglerat trafiksystem, där ingen förutsätts vilja ta eget ansvar för sin framfart, eller ens tycka att det är kul att köra själv.

Jag förstår inte att inte fler läste sig till dramatiken i BMWs tillkännagivande återgivet här ovan. Det är dynamit! Scootrar och elfordon. That's it. Det är framtiden för BMW. Så ser dom på sin egen framtid,
De nuvarande modellsortimentet nämns inte. Det får rulla på så länge det säljer antar jag, men där kommer det att skäras ned i takt med att de olika hojarna slutar vara lönsamma.

"Men, att BMW har knarkat toksvamp och fattar hheelltt fel beslut - hur skall SMC kunna påverka det...?

Det finns ett tänkbart, mörkare scenario...

Chefen för BMW Motorrad heter Stefan Schaller. Han är tillika hyfsat nybliven president för ACEM - Europeiska motorcykelproducenters intresseorganisation. Organisationens uppgift är att föra fram tillverkarnas syn på saker och ting gentemot lagstiftade organ, myndigheter och - EU!
Vad är oddsen att han ser varthän politiker vill styra europeisk motorcyklism...?
Jag kan mycket väl tänka mig att framtidens politiker är beredda att acceptera "urban mobility" i form av gulliga små scooters som minskar trängseln i stadskärnor, och gärna eldrivna sådana med.

Men finns det utrymme på scenen för Nudor som tomvarvar framför övergångsställen...? Inte enligt BMW!
Finns det plats för några 1000R som framförs på allmän väg? Tja, det kan man fråga sig.... Det är nog många som sitter och funderar på det just nu.

Med bristande intresse från uppväxande generationer, rent fysisk brist på ungdomar - kryddat med svårighet för ungdomar och unga vuxna att etablera sig i arbetslivet i större delen av Europa, tillsammans med allmänt risig ekonomisk utveckling och med trösklar inbyggda för att försvåra körkortstagandet så är vi jävligt illa ute!

Det kommer att krävs samlade och stridslystna motorcykelorganisationer över hela Europa, som tillsammans med ett aktivt FEMA och ett helst inte fullt så defaitistiskt ACEM kan upprätthålla någon slags retirerande fördröjningsstrid där vi ger upp så lite som möjligt åt gången. Jag ser slaget om motorcyklismen som vi känner den så som redan förlorad - men med gemensamma ansträngningar kan vi kanske pressa ut 10 eller 15 bra år till jämfört med vad som sker om vi inte är välorganiserade och stridsberedda.

Foliehatt? Moi...? Oh I wish!
Här önskar jag verkligen, av hela mitt hjärta att jag har fel.
 
Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Jag tror det är 2 faktorer som är avgörande.

1.) Vi som är äldre har mycket mindre tid "över" idag. Tid som vi för 30 år sedan (eller mer) lade på att tillsammans med yngre göra aktiviteter och på så sätt få dem engagerade i föreningslivet.
Vill faktiskt kommentera detta, vi (lite) äldre har inte mer tid. Vi bara använder den annorlunda. Vi måste inte ha alla nya appar som finns, vi måste inte Fejsbooka, Twittra, Instagramma eller blogga och jaga "likes", vi spenderar inte lika mycket tid på att spela Angry Birds, Wordfeud, Ruzzle, Quiz cross eller andra spel.
Hörde nån som följde 200+ på Instagram, hur fan hinner man med det?! Jag följer 8 pers på Twitter, MotGP relaterat, och jag har inte en chans att läsa alla deras tweets.

Appar, internetforum och annat löser inga problem med engagemang, det gör bara en intressant och meningsfull verksamhet. Vill man ha information är det i dagens läge hittat på 1 sekund, Googla har ju blivit ett verb. Vissa vill tydligen alltid bli matade med info, det är ju jobbigt att söka själv och om detta upplevs som jobbigt så kommer ingen app i världen att få dem att spendera tid på ett årsmöte (3 - 4 timmar kanske), virtuellt eller ej.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top