Medlem i SMC eller inte?

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Ett pressmeddelande skulle inte vara till för att informera medlemmar och övriga hojåkare utan utgöra en markering och ett formellt tillkännagivande att SMC vågar visa för myndigheterna att man gjorde fel och ställer sig bakom sina medlemmar i att definitionen måste ändras.

Men titta här. Detta hade jag missat kring Förverkande av fordon.
Saxat från MC Folket #3 2013

ImageUploadedByTapatalk1382789622.234049.jpg

Återstår nu bara en formell omformulering av begreppet Extremt beteende.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Men vad anser du i kärnfrågan att så få SMC medlemmar är aktiva i fråga om beslut, ordförandeposter, valberedningar.
I min värld är det ett tecken på att det inte är demokratiskt.
Är det fel på medlemmarna eller på organisationen?

Hur skulle vår riksdag se ut om bara 2% deltog i röstandet!

Då finns det inte myck demokrati kvar.

Jag skulle vilja påstå att det stora flertalet idag gärna vill ha en massa saker, klaga när beslut är tagna men sällan will göra något som inkräktar på deras tid eller ekonomi.

Den enda gången man betalar är om det finns straff om man låter bli.

Vi ligger väl idag på ett totalt skattetryck på sådär 80-85% och för det får vi bland annat halka och skumpa omkring på våra vägar, betala sparkade politikers feta pensioner,...osv.

Vi knyter näven i fickan och betalar........eftersom vi blir straffade annars.

Medlemsföreningar har inte straffmöjligheten och relativt sätt extremt låga avgifter men ändå gruffas det alltid .............i efterhand om det inte blir som varje medlem tycker.

Demokrati i SMC, tja man betalar några hundra och för det försöker några eldsjälar göra något för en och vill man kan man säkert hjälpa dom.

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Hur då "klaga i efterhand".
Om de olika styrena inom SMC hade varit lite mer med i nutiden så hade man lagt ut alla frågor för debatt på sina forum i god tid INNAN årsmötena.

Men det går ju inte för då har man ju ingen kontroll över hur oppositionen (och opinionen) kommer att röra på sig.

Bättre att stänga in sig med sina närmast trogna i en lokal en gång om året där ingen kan komma och störa de höga herrarnas upplägg inför "omröstningarna".

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Hur då "klaga i efterhand".
Om de olika styrena inom SMC hade varit lite mer med i nutiden så hade man lagt ut alla frågor för debatt på sina forum i god tid INNAN årsmötena.

Men det går ju inte för då har man ju ingen kontroll över hur oppositionen (och opinionen) kommer att röra på sig.

Bättre att stänga in sig med sina närmast trogna i en lokal en gång om året där ingen kan komma och störa de höga herrarnas upplägg inför "omröstningarna".
Och hur många skulle delta i debatterna i de forumtrådarna? Hur många individer deltar idag?

Seriöst - kamma till Dig och Din debatteknik lite grand nu, detta inlägg svartmålar en helsickes massa ideella krafter som jobbar efter bästa förmåga för att dra sitt strå till stacken för motorcyklisterna i Sverige! Och det är väl onödigt?

Du får gärna kasta brandfacklor lite här och var, det skadar inte och håller debatten levande. Men med Ditt tal om höga herrar, närmast trogna och genom att skriva omröstningar inom citattecken rackar Du ner både på medlemsdemokratin (som är ett fundament inom organisationen - vilket Du vetat om Du haft minsta insikt), dessutom pissar Du på en massa engagerade och ideella människor som minst av allt behöver den typen av generaliserande och förklenande bredsidor som tack för sina insatser.

Håll Dig till sakfrågorna så tillför Du något. Engagera Dig så kan Du hjälpa till att dra lasset framåt. Men lägg av med att leka forumtaliban, det varken klär Dig, ökar tyngden i Dina argument eller skänker trovärdighet åt Din signatur...

Mina 2p

Last edited:

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Och där gick vi tydligen igång.

Funderade du ett enda ögonblick på om det finns ngn substans i mitt påstående?

Jag kritiserar fortfarande inte det ideella jobb som läggs ner i alla föreningar runt om i Sverige.
Det jag belyser är företeelsen av årsmöte, som på pappret ser ut som en bra idé och fungerade bra för många år sedan.

Men det har hänt saker på senare år. Du vet, sociala media och Gilla-knappar.

Årsmöte med formalia, tala ensam inför en församling, författa motioner, gå till votering, etc.
Allt det är en värld som få unga känner till eller ens bryr sig om. Men de bryr sig faktiskt, det är ju därför det "klagas".

De flesta som går på ett årsmöte är de som känner att de måste vara lojala med sin förening och ställa upp.
Dvs. de tycker i stort samma som den sittande styrelsen (om den inte misskött sig grovt).
Dessutom har de som kommer nya till ett årsmöte inte en chans när det gäller mötesregler.
Medan ordföranden raskt betar av punkter som styrelsen förberett under flera månader. Sitter de nytillkomna (som i bästa fall ögnat igenom handlingarna någon dag innan mötet) och försöker halvhjärtat sätta sig i i frågorna.
Att på ett stormöte resa sig upp och ställa "dumma" frågor kräver oerhört mkt av en enskild mötesdeltagare.

Är det en miljö som är flexibel och öppen för nya riktningar? Knappast.
Det är ett organ som lätt befäster de redan förhärskande åsikterna och upplagda riktningarna.
Då och då sugs det in en eldsjäl som kan röra om rejält i grytan. Men det är inte många.

Varför inte väcka intresset genom att lyfta ut debatter till ett mer tillgängligt och öppet forum?

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
"Det jag belyser är företeelsen av årsmöte, som på pappret ser ut som en bra idé och fungerade bra för många år sedan. "

Precis, en av dom saker jag påpekade fast det kanske inte passade.

Idag är det extremt få som är intresserade av att deltaga i föreningsmöten. Min gissning, efter att under många år försökt få nytt blod att ta aktiv del i olika föreningar, är att man inte vill riskera att behöva göra något.

Och precis som du säger är detta med engagemang något som upphörde för många år sedan.

Kvar är bara dom som fortfarande trotts alla odds och allt skit dom får i efterhand fortfarande orkar engagera sig.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Och där gick vi tydligen igång.

Funderade du ett enda ögonblick på om det finns ngn substans i mitt påstående?

Jag kritiserar fortfarande inte det ideella jobb som läggs ner i alla föreningar runt om i Sverige.
Det jag belyser är företeelsen av årsmöte, som på pappret ser ut som en bra idé och fungerade bra för många år sedan.

Men det har hänt saker på senare år. Du vet, sociala media och Gilla-knappar.

Årsmöte med formalia, tala ensam inför en församling, författa motioner, gå till votering, etc.
Allt det är en värld som få unga känner till eller ens bryr sig om. Men de bryr sig faktiskt, det är ju därför det "klagas".

De flesta som går på ett årsmöte är de som känner att de måste vara lojala med sin förening och ställa upp.
Dvs. de tycker i stort samma som den sittande styrelsen (om den inte misskött sig grovt).
Dessutom har de som kommer nya till ett årsmöte inte en chans när det gäller mötesregler.
Medan ordföranden raskt betar av punkter som styrelsen förberett under flera månader. Sitter de nytillkomna (som i bästa fall ögnat igenom handlingarna någon dag innan mötet) och försöker halvhjärtat sätta sig i i frågorna.
Att på ett stormöte resa sig upp och ställa "dumma" frågor kräver oerhört mkt av en enskild mötesdeltagare.

Är det en miljö som är flexibel och öppen för nya riktningar? Knappast.
Det är ett organ som lätt befäster de redan förhärskande åsikterna och upplagda riktningarna.
Då och då sugs det in en eldsjäl som kan röra om rejält i grytan. Men det är inte många.

Varför inte väcka intresset genom att lyfta ut debatter till ett mer tillgängligt och öppet forum?

Väl skrivet, PG! I ett öppet forym kan man till och med arbeta på dagsbasis med de frågor som intresserar medlemmarna. Det verkar som att det finns en förståelse för communities-tänket inom SMC, att man faktiskt ser forumsdiskutionerna dom mer än internetbrus, så vi får hoppas att det drivs vidare i den riktningen.

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Kvar är bara dom som fortfarande trotts alla odds och allt skit dom får i efterhand fortfarande orkar engagera sig.

Jag tror du förväxlar mötesdeltagande med engagemang.

Visst finns det färre som vill engagera sig nu än förut.
Men formen som du mäter efter passar inte längre.

Alla som på ngt sätt gör sin röst hörd (oavsett forum) har jag faktiskt tagit ett första steg mot att engagera sig.

Istället för att klaga på gnälliga personer så borde det ju vara bättre att fråga på vilket sätt de tror att de kan ändra på det.

En central del i konstruktiv feedback är att mottagaren faktiskt lyssnar och inte argumenterar emot direkt.
Ställ frågor istället för att få en klar bild av vad "gnällspiken" egentligen menar.

Oftare än man tror så har man i grunden samma inställning men beskriver det med olika ord som betyder olika saker för de inblandade.

Utgångspunkten måste vara att "gnällspiken" inte har fel. Däremot har de en annorlunda bild av hur saker förhåller sig som kan vara värdefull att förstå.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Funderade du ett enda ögonblick på om det finns ngn substans i mitt påstående?...
Jupp. Som Du kanske lade märke till så meddelade jag egentligen ingen avvikande åsikt i sakfrågan. Funderade Du ett enda ögonblick på tonen i Ditt inlägg? Läs det gärna igen.

...Jag kritiserar fortfarande inte det ideella jobb som läggs ner i alla föreningar runt om i Sverige...
Det framgick inte av Ditt inlägg. Jag är personligen hyfsat hårdhudad men jag vet människor som blir uppriktigt ledsna och sårade över de öknamn och beteckningar bl a Du använder i Ditt inlägg. Det förtjänar dessa personer inte. Inte alls.

...Årsmöte med formalia, tala ensam inför en församling, författa motioner, gå till votering, etc.

De flesta som går på ett årsmöte är de som känner att de måste vara lojala med sin förening och ställa upp...
Mmm, men vi har fortfarande många bland de sextio tusen som är mer intresserade av att köra hoj (bl a till årsmöten) än att hänga på forum. Jag tror och tycker personligen att internettrådar kring aktuella frågor är bra och ett modernt sätt att vända och vrida på frågeställningar. Men i en sådan stor organisation som SMC tar frågorna en hel del tid att diskutera, styrelsen och kansli vänder sig till distriktordisar, utbildningsansvariga och träningsledare i de flesta frågor av strategisk vikt.

Därför tror jag att vi som är vana vid forumdiskussioner/arbetssätt under ännu en tid får räkna med att skapa diskussionerna själva, med t ex årsmöteskallelse som grund. Med tiden kan säkert detta ändras, dock är demokratifrågan och medlemstanken så oerhört aktad i SMC och dess klubbar då det är en av de fundament som skiljer organisationen från t ex 1%-klubbarna. Därför tror jag personligen inte riktigt att tiden för att revidera beslutsordning är inne ännu.

För övrigt kan jag lova att debattens vågor går rätt höga både innan, under och efter de beslutande mötena, 60 000 medlemmar genererar rätt många viljor även i den ideella skaran... ;)

...Varför inte väcka intresset genom att lyfta ut debatter till ett mer tillgängligt och öppet forum?
När Du lyfter sakfrågan har jag inget problem att både formulera ett svar och hålla med Dig. Personligen anser jag forumformen bra för att stöta och blöta frågorna så länge det inte urartar till påhopp, generaliseringar och skyttegravskrig. Är det inte så att frågorna debatteras både frekvent och öppet på t ex svmc och SH numera? Vi kanske ska hjälpas åt att föregå med gott exempel och visa på fördelarna med det arbetssättet?

När det gäller sakfrågan om extremt beteende noterar jag att SMC:s inställning framgår rätt tydligt och att länk till MC-folkets artikel numera finns på http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcyklisten/Extremt-beteende/

Förstår jag saken rätt kommer MC- och mopedstrategin att uppdateras först 2014, förhoppningsvis har vi svaret från RPS angående kopplingen vårdslös hastighet/beslagtagande långt dessförinnan.

Jaja, vintern är lång så förmodligen vet vi mer till dess det är dags att tömma ut vinterluften igen :)

Last edited:

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Ok. Jag går förmodligen lite hårt fram ;)

Men jag försöker illustrera problemet med att få den nya generationen att känna sig bekväm med att delta på ett årsmöte.

Det finns mkt maktspråk och ovana situationer som man som garvad ledamot eller ordförande inte tänker på som kan hämma nya deltagare.

Jag tror inte de flesta styrelser medvetet försöker skrämma sina medlemmar till lydnad.

Ett sätt att komma förbi detta konkreta hinder att få fler unga deltagare är att flytta fokus och forum för debatter till en för de mer bekant omgivning.

Så när årsmötet väl avhölls så är frågorna mer harmoniserade (eller splittrade ;) )

I vilket fall har man fått fler synvinklar belysta än vad som är möjligt idag genom att enbart utlysa ett traditionellt årsmöte.

Jag säger att vi behöver "gnällspikarna" och att de är viktiga för förändringsarbetet.

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Hoj
Ingen
Ok. Jag går förmodligen lite hårt fram ;)

Men jag försöker illustrera problemet med att få den nya generationen att känna sig bekväm med att delta på ett årsmöte.

Det finns mkt maktspråk och ovana situationer som man som garvad ledamot eller ordförande inte tänker på som kan hämma nya deltagare.

Jag tror inte de flesta styrelser medvetet försöker skrämma sina medlemmar till lydnad.

Ett sätt att komma förbi detta konkreta hinder att få fler unga deltagare är att flytta fokus och forum för debatter till en för de mer bekant omgivning.

Så när årsmötet väl avhölls så är frågorna mer harmoniserade (eller splittrade ;) )

I vilket fall har man fått fler synvinklar belysta än vad som är möjligt idag genom att enbart utlysa ett traditionellt årsmöte.

Jag säger att vi behöver "gnällspikarna" och att de är viktiga för förändringsarbetet.

Eftersom jag ser mig själv tillhöra den "nya generationen" (25år) tänkte jag bara flika in hur jag ser på föreningslivet och engagemang.

Att ha årsmöte mm. på nätet i en form som passar fler och kräver mindre resor skulle passa många yngre mycket bättre. Att föreningar/organistationer idag måste vara tillgängliga på annat sätt en förr kräver verkligen mycket av en äldre generation för att sätta sig in i allt nytt för att kunna hänga med och konkurerra.

Att framtiden är youtube, twitter, instagram, facebook mm. för att marknadsföra sig har nog ingen missat och där släpar inte minst föreningar, institutioner och organisationer efter.

En del av problemet är säkert tillgängligheten men jag skulle vilja lägga fokus på engagemang och den anda som jag har vuxit upp med.

När det gäller att engagera sig i föreningsliv är det för mig mycket lättare att betala än att lägga ner många timmar av min tid på något där effekten/resultatet inte alltid är synligt.

Jag ska försöka dra en parallell till en båtklubb jag är med i för att tydliggöra synsättet. Båtklubben behöver en ny brygga för den gamla är trasig, alternativen står mellan två olika bryggor där man har tagit in offerter för de olika bryggorna.

På det mötet man håller för att välja brygga lyfts många olika åsikter som jag tycker speglar hur olika generationer resonerar.
De äldsta i klubben lyfter snabbt ett nytt förslag om att fixa till bryggan med egen handskaft såsom man har gjort många gånger tidigare. Problemet med att lägga ner många timmar av sin egen tid på föreningen existerar inte.

De lite yngre är mer inriktade mot att köpa en brygga som en entreprenör bygger. Här finns ändå en viss vilja att göra saker själv som man ändå kan se klara fördelar med gentemot kostnaden.

Eftersom det inte finns någon mer under 30 år än jag, vilket i sig sig kanske mer förtydligar problemet än vad jag gör, så är min åsikt den enda för den yngre generationen.
För det första så är jag inte ett dugg intresserad av att lägga ner många timmar på ett arbete på en brygga där jag inte ens har min båt. Om jag tex. skulle bidra med min svets så finns det ingen ersättning för gas, tråd mm.

Så väldigt kallt och egoistiskt så ser jag inte nyttan för min egen del att lägga ner timmar av arbete på bryggan.
Under diskussionen var det självklart att bryggan skulle betalas genom höjda avgifter för alla medlemmar, men till sist lyftes frågan om inte det vore bättre att de som har sina båtar på den aktuella bryggan också ska betala den nya bryggan själva.

Det här leder mig in på nästa sak som man kan tänka på när det gäller "min" generation, vilket anda vi är uppvuxna i.
Kort sagt är alla entreprenörer, alla tjänar sig själva och det man gör skall vara till gagn för individen. Individen är centrum, det är vad allting kretsar kring.

Man får ingenting gratis och den kollektiva andan som verkar funnits tidigare är som bortblåst. Föreningslivet konkurrerar i mitt fall med att extrajobb, skruva med motorcykeln, plugga som gagnar mig mer som individ än att bidra till båtklubben.

Framgång idag mäts i vilken karriär man gör som individ och inte vad man skapar tillsammans med andra, tillhörigheten kan oftast köpas.

Slutligen så speglar det här inte alla individer i "min" generation men det är den andan jag har uppfattat genom åren. Synsättet är varken beundransvärt eller önskvärt från min sida det är bara min uppfattning men det är den rådande andan som jag har uppfattat.

Hur ett årsmöte på nätet kunde gått till:
http://www.youtube.com/watch?v=vzgEi_u9-88

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Värst vilket fokus det är på årsmöte, i tron att det är endast på dessa möten man kan aktivera sig ideellt!?

Oavsett om man gillar möten eller ej (årsmöten, styrelsemöten, arbetsgruppsmöten, aktivitetsmöten) så finns inget osm helst hinder för att få lov att delta och jobba aktivt. För det krävs oftast inte mer än ett telefonsamtal, mail, sms eller inlägg på ett forum med kontaktuppgifte roch i vilken aktivitet man önskar jobba.

Problemet är garanterat inte årsmötena (som för övrigt anonnseras i god tid likväl som "alla" motioner) vill man utöver detta ta del av ytterligare punkter som brukar komma upp på årsmöten tar man kontakt med valberedningen och frågar vilka personer de kommer föreslå och till vilka poster. Fast det kräver ju att man själv gör något!

Alla dokument brukar också finnas tillgängliga för medlemmar (hur varierar men tillgängliga är de) i god tid (inte sällan mer än 3 veckor innan årsmötet). Vad är problemet med detta, för kort tid? För kort för vaddå i så fall?

Dialoger förs idag även på annat sätt än i klubblokaler (som förr). Tro inte att en aktiv styrelse är ointresserad för dialoger som förs på olika medier. MEN begär inte att styrelserna skall SÖKA info om vad medlemmarna vill. Man bevakar (mer eller mindre) de ställen där flest medlemmar "uppehåller sig) ex. SMC:s forumdelar (vilket väl ändå är den mest naturliga stället för medlmmar att framföra sina synpunkter. I viss mån www.sporthoj.com och ev. också olika grupper på facebook.

Om ungdommarna, som kanske inte vågar (jag är tveksam det finns förmodligen andra orsaker än rädsla som gör att de avhåller sig från div. möten), inte uppehåller sig på någon av dessa internetplatser var menar ni då att SMC:s styrelser skall söka info utöver verkliga livet (träffar, kurser, favoritvägen, motorbanor osv.)???

En styrelse skall inte behöva leta efter vad medlemmarna vill som att leta en nål i en höstack. Vill man förändra något får man allt aktivera sig. Gillar man inte hur det fungerar idag är enda sättet att ändra på det genom att aktivera sig och ta ansvar. Några genvägar finns inte, tyvärr. Vi är många som had eönskat det men sorry, livet ser ut som det gör!

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Alla dokument brukar också finnas tillgängliga för medlemmar (hur varierar men tillgängliga är de) i god tid (inte sällan mer än 3 veckor innan årsmötet). Vad är problemet med detta, för kort tid? För kort för vaddå i så fall?
Var görs de tillgängliga?

Försöker man väcka debatt och intresse på populära media eller låter man bara de som redan är bitna fråga efter var dokumenten finns?

Om du inte väcker intresset, hur ska då nya medlemmar bli intresserade?

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
Va? :va

Vad har det att göra med att bredda debatt-arean?

Eller menar du att du inte orkar läsa forum?

Läs mitt inlägg en gång till så tror jag nog du förstår att jag läser forum. Vad jag menar är att om du/någon annan vill att en ideell förening skall ändra på något så måste du/någon annan se till att engagera dig. Orkar du inte det måste du, för att ditt budskap skall gå fram, se till att framföra det på ett forum där styrelserna finns. Det hjälpe rinte att du skriver, säger på ett ställe där du inte kan förvänta dig att informationen inte går fram.

Ansvaret är ditt att hitta rätt forum inte styrelsernas. Det finns forum (fle rän ett) där man kan ventilera sina synpunkter och som bevakas mer eller mindre frekvent. Men framför du dina synpunkter på andra ställen kan du inte förvänta dig att ditt budskap skall gå fram. Och än mindre lasta/klaga på att styrelsemedlemmarna inte läser/tar till sig.

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
Var görs de tillgängliga?

Försöker man väcka debatt och intresse på populära media eller låter man bara de som redan är bitna fråga efter var dokumenten finns?

Om du inte väcker intresset, hur ska då nya medlemmar bli intresserade?

För det första är väl medlemmarna redan intresserade när de blir medlemmar, eller? Så som intresserad medlem krävs att man kontaktar vem som helst i styrelsen så gudas man rätt. ELLER så kontaktar man någon medlem med kontaktuppgifter eller som på annat sätt kan guida dig rätt.

Styrelsens sätt att gå ut med info. till medlemmarna är förutom via SMC:s forum också vår gemensamma medlemstidning MC Folket och i vissa fall lokala utskick (här i Väst så som Gulingen). Vilka fler kontaktvägar anser du SMC:s styrelse också skall bevaka och väcka intresse och debatt på?

Stadgarna följs i de absolut flesta fall (kan skilja sig från distrikt) men oftast måste du kontakta någon för att kunna ta del av underlaget innan årsmötet. Det skicka sinte som bifogade filer till din privata mailadress som du ändrar fler agånger/år. De skickas heller inte till din mobiltelefon via MMS eller sms. Och av kostnadsskäl och pengaskäl (för vissa distrikt) skickas de heller ej ut till samtliga medlemmar via vanlig post då endast 2 promille av våra medlemmar komme rpå årsmötena. Så vill du ta del av dem måste du söka kontakt. Gör du det skickas det på det sätt som du vill ha dem och som är enklast.

Last edited:

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Vad jag menar är att om du/någon annan vill att en ideell förening skall ändra på något så måste du/någon annan se till att engagera dig. Orkar du inte det måste du, för att ditt budskap skall gå fram, se till att framföra det på ett forum där styrelserna finns. Det hjälpe rinte att du skriver, säger på ett ställe där du inte kan förvänta dig att informationen inte går fram.

Ansvaret är ditt att hitta rätt forum inte styrelsernas. Det finns forum (fle rän ett) där man kan ventilera sina synpunkter och som bevakas mer eller mindre frekvent. Men framför du dina synpunkter på andra ställen kan du inte förvänta dig att ditt budskap skall gå fram. Och än mindre lasta/klaga på att styrelsemedlemmarna inte läser/tar till sig.
Jag påstår tvärtom.
Om nu engagemanget sviktar i en organisation så måste ju styrelsen se till att hitta nya vägar att nå ut.

Det går inte att sitta nöjd och hoppas att nya medlemmar ska råka snubbla över ens verksamhet.
Gör man det så minskar ju medlemsantalet till slut.

Ska man anpassa verkligheten efter verksamheten eller verksamheten efter verkligheten?

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Funderade på att bli medlem nu efter ha läst lite i tråden, men hur länge gäller medlemskapet egentligen? Blir jag medlem idag, gäller det i ett år eller till februari som det stod något om på sidan?

Hittade ingen bra förklaring på smc:s hemsida och denna tråden handlar ju om smc medlemskap så lika bra att fråga här... :)

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!