Intressant utveckling i tråden.. Får väl ge lite kommentarer, fast jag båda är gammal och jobbar på SMC:s kansli..
Blev medlem, körde som en galning på Rörken runt sekelskiftet och förstod då att SMC inte tyckte om detta! Blev arg, ville lämna i protest. Inså jag och SMC polarna på Rörken, faktisk var del-ägare av SMC. Vi beslöt att ändra på SMC - Vi lyckades faktisk ganska bra. Höll en konstant taktik: Lösningsförslag, istället för elak kritik. Hamnade i riksstyrelsen, blev anställd på kansliet - fortfarande samma linje; Framåtriktade lösningsförslag, istället för okonstruktivt gnäll!
I min uppfattning, var detta en typ av medlems demokrati - vart jag lyckades påvärka!
Nått av det första jag gjorda var att få till ett SMC Forum, med samma plattform som sporthoj.com - tyckte det saknades ett bra diskussions verktyg. Sen dess har kansliet i princip lagd upp alla remiss till öppen diskussion på forumet, för den vill dela av sin åsikt och därmed vara med att forma SMC:s svar till myndigheter, regering, etc.. Första förslaget om regskylt - gav flest svar runt räknad 100 stycks - Vi fick mängder av guldkorn där. Iövrigt är det generellt få svar, och beskedligt med inputs vi får in!
På mitt första möte i FEMA (23 x SMC liknande organisationer i Europa) kom det fram att ALLA hade vald att stänga sina forum - eftersom det bara var gnäll, och folk blev ledsna! SMC har forumet kvar, och numera ca. 40 olika Facebook sajter (inte alla hettar nått med SMC) - största FB har ca. 400.000 besök/månad, och det twittras mm..
Älskar "NONE"´s film ovan - den illustrerar hur verkligheten kan vara - när vi söker hjälp med åsikter i t. ex. en remiss eller verksamhets frågor via forum. Vi får ofta gå igenom mängder av inlägg, för att hitta ett eller två seriösa inlägg. Tiden räcker inte att scanna hela sporthoj, SOE, etc..
Inte alla frågor ska skrivas som motioner inför årsmöte, och man ska bege till ett möte långt borta - och beslut tas inte endast 1x / år. Jag kan också tycka att den klassiska årsmötes form närmar sig bäst före datum! Kan finnas olika andra lösningar - men, det får den demokratiska process ta beslut om..
ex. tack för påminnelsen (som vi råkade läsa här) ang. definitionen av
* Hastighet vid "Extremt Beteende" - vi har ändrad i denna på
svmc.se - (även efter Roffe_S inlägg.)
* Vi ska se till att motioner inför årsmötet läggs upp i SMC:s forum.
"Larse" - blir man medlem innan 2014 täcker medlemsavgiften hela nästa kalender år, dvs 2014. Du får ett medlemskort nu, och sedan ett nytt under mars 2014.