Medlem i SMC eller inte?

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Funderade på att bli medlem nu efter ha läst lite i tråden, men hur länge gäller medlemskapet egentligen? Blir jag medlem idag, gäller det i ett år eller till februari som det stod något om på sidan?

Hittade ingen bra förklaring på smc:s hemsida och denna tråden handlar ju om smc medlemskap så lika bra att fråga här... :)
Jag kan nästan lova Dig att om Du blir medlem idag gäller medlemsskapet resten av 2013 och hela 2014, d v s nästa gång pröjsar Du för 2015! Du kan maila kansliet och fråga om Du vill vara riktigt säker, annars sparar Du en länk till denna tråd och hänvisar till mig om det skulle visa sig vara fel (då får dom skälla på mig).

Välkommen :tummenupp

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Intressant utveckling i tråden.. Får väl ge lite kommentarer, fast jag båda är gammal och jobbar på SMC:s kansli..

Blev medlem, körde som en galning på Rörken runt sekelskiftet och förstod då att SMC inte tyckte om detta! Blev arg, ville lämna i protest. Inså jag och SMC polarna på Rörken, faktisk var del-ägare av SMC. Vi beslöt att ändra på SMC - Vi lyckades faktisk ganska bra. Höll en konstant taktik: Lösningsförslag, istället för elak kritik. Hamnade i riksstyrelsen, blev anställd på kansliet - fortfarande samma linje; Framåtriktade lösningsförslag, istället för okonstruktivt gnäll!
I min uppfattning, var detta en typ av medlems demokrati - vart jag lyckades påvärka!

Nått av det första jag gjorda var att få till ett SMC Forum, med samma plattform som sporthoj.com - tyckte det saknades ett bra diskussions verktyg. Sen dess har kansliet i princip lagd upp alla remiss till öppen diskussion på forumet, för den vill dela av sin åsikt och därmed vara med att forma SMC:s svar till myndigheter, regering, etc.. Första förslaget om regskylt - gav flest svar runt räknad 100 stycks - Vi fick mängder av guldkorn där. Iövrigt är det generellt få svar, och beskedligt med inputs vi får in!

På mitt första möte i FEMA (23 x SMC liknande organisationer i Europa) kom det fram att ALLA hade vald att stänga sina forum - eftersom det bara var gnäll, och folk blev ledsna! SMC har forumet kvar, och numera ca. 40 olika Facebook sajter (inte alla hettar nått med SMC) - största FB har ca. 400.000 besök/månad, och det twittras mm..

Älskar "NONE"´s film ovan - den illustrerar hur verkligheten kan vara - när vi söker hjälp med åsikter i t. ex. en remiss eller verksamhets frågor via forum. Vi får ofta gå igenom mängder av inlägg, för att hitta ett eller två seriösa inlägg. Tiden räcker inte att scanna hela sporthoj, SOE, etc..

Inte alla frågor ska skrivas som motioner inför årsmöte, och man ska bege till ett möte långt borta - och beslut tas inte endast 1x / år. Jag kan också tycka att den klassiska årsmötes form närmar sig bäst före datum! Kan finnas olika andra lösningar - men, det får den demokratiska process ta beslut om..

ex. tack för påminnelsen (som vi råkade läsa här) ang. definitionen av
* Hastighet vid "Extremt Beteende" - vi har ändrad i denna på svmc.se - (även efter Roffe_S inlägg.)
* Vi ska se till att motioner inför årsmötet läggs upp i SMC:s forum.

"Larse" - blir man medlem innan 2014 täcker medlemsavgiften hela nästa kalender år, dvs 2014. Du får ett medlemskort nu, och sedan ett nytt under mars 2014.

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Coolt :tummenupp

Vilken del av SMC:s forum ska man sätta under bevakning?

:) Ingen aning!

Motionstiden går ju ut 31/5 (tror jag) - så det är ett tag kvar.
I ärlighetens namn kommer det ofta endast mellan 1-3 motioner - vilket jag tolkar som ett tecken på att man är nöjd i stort. Flera av motionerna, är ibland nått som ku ha varit löst med ett mail eller telefon samtal till kansliet, eller ett pm..

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Ok. Här kommer en annan tanke.

Även om det inte går att säkerställa röstning över nätet på ett säkert sätt för att tillåta röstningar på årsmöten så har jag ett annat uppslag.

För de av oss som i alla fall vill delta i diskussionerna på årsmötena men inte vill lägga ner tid och pengar på resa, så vore det trevligt att kunna delta online.

Det ställer iofs vissa tekniska krav på kvalitét av ljudupptagning som inte går att lösa på ett enkelt, billigt och praktiskt sätt ännu.

Jag brukar hata t.ex. telefonkonferanser då det ofta inte går att höra vad alla runt en konferenstelefon säger.

Jag tror heller inte att alla fysiskt närvarande deltagare vill gå runt med headset och se ut som UFO:n under mötesförhandlingarna ;)

Men tanken kittlar med telepresens.

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Jag kan nästan lova Dig att om Du blir medlem idag gäller medlemsskapet resten av 2013 och hela 2014, d v s nästa gång pröjsar Du för 2015! Du kan maila kansliet och fråga om Du vill vara riktigt säker, annars sparar Du en länk till denna tråd och hänvisar till mig om det skulle visa sig vara fel (då får dom skälla på mig).

Välkommen :tummenupp
Nu är jag medlem :tummenupp

notrightrider

But Mama...? That's where the fun is!
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Jisses - dom här sekteristiska årsmötena med ihopsnackade zombielojala ledamöter som bara talar maktspråk; man bli fan sugen att åka på ett sådant! Rena rama freakshowen, jue. Å gamla är dom också...?
Är det dom som vill förbjuda sporthojar och vira in alla i vägarbetarvästar, eller vem är det?

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Hoj
Z1000SX -18
Jisses - dom här sekteristiska årsmötena med ihopsnackade zombielojala ledamöter som bara talar maktspråk; man bli fan sugen att åka på ett sådant! Rena rama freakshowen, jue. Å gamla är dom också...?
Är det dom som vill förbjuda sporthojar och vira in alla i vägarbetarvästar, eller vem är det?

Jag har ingen aning vad du försöker säga? :va Du verkar förvirrad

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Då finns det inte myck demokrati kvar.

Jag skulle vilja påstå att det stora flertalet idag gärna vill ha en massa saker, klaga när beslut är tagna men sällan will göra något som inkräktar på deras tid eller ekonomi.

Den enda gången man betalar är om det finns straff om man låter bli.

Vi ligger väl idag på ett totalt skattetryck på sådär 80-85% och för det får vi bland annat halka och skumpa omkring på våra vägar, betala sparkade politikers feta pensioner,...osv.

Vi knyter näven i fickan och betalar........eftersom vi blir straffade annars.

Medlemsföreningar har inte straffmöjligheten och relativt sätt extremt låga avgifter men ändå gruffas det alltid .............i efterhand om det inte blir som varje medlem tycker.

Demokrati i SMC, tja man betalar några hundra och för det försöker några eldsjälar göra något för en och vill man kan man säkert hjälpa dom.

Nej fan nån demokrati finns inte, pengarna är obefintliga.
Men man får välja, jag har aktivt gått ur alla föroreningar inkl svenska kyrkan + 10000 Facket +6000.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
@Galne Dansken, roffe_s och alla moddar.

Kan man ha en "fast" tråd för SMC?
Då kan SMC länka till sina nya motioner/diskussioner från den.
Sedan kan vi alla "rage'a" bäst vi vill i den tråden. :)
Innan vi alla blir sams och åker till fiket tillsammans. :fyllisar

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
För det första är väl medlemmarna redan intresserade när de blir medlemmar, eller?

Uppenbarligen inte.
För egen del gick jag bara med i SMC pga SMC School.
Efter det upptäckte jag vilket bra jobb ni/vi gör i övrigt :tummenupp

Styrelsens sätt att gå ut med info. till medlemmarna är förutom via SMC:s forum också vår gemensamma medlemstidning MC Folket och i vissa fall lokala utskick (här i Väst så som Gulingen). Vilka fler kontaktvägar anser du SMC:s styrelse också skall bevaka och väcka intresse och debatt på?

Stadgarna följs i de absolut flesta fall (kan skilja sig från distrikt) men oftast måste du kontakta någon för att kunna ta del av underlaget innan årsmötet.
MC Folket som en del frågar efter hur man ska slippa få?

Så enligt stadgarna gör styrelsen alltså "rätt" oavsett hur brett man når ut?
Låter som att det är dags för en stadgeändring. Det står säkert också att årsmötet måste anslås i dagspress? :rolleyes

Edit: Inget om dagspress.

mom. 7.2 Kallelse.
Kallelse sker genom annonsering i tidningen MC-folket och på riksorganisationens hemsida senast sex veckor före årsmötet.

Förutom MC Folket som gamlingarna läser skulle jag gärna se att SMC:s forum istf websajt användes då det är där i alla fall jag rör mig oftast. Sajten går jag bara till när jag letar efter speciell information.

Jag skulle även gärna se att SMC Appen används för att notifiera om både årsmöte och sista dag för motion.

Last edited:

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Nej fan nån demokrati finns inte, pengarna är obefintliga.
Men man får välja, jag har aktivt gått ur alla föroreningar inkl svenska kyrkan + 10000 Facket +6000.

Alla kan och får bli medlemmar. ALLA medlemmar har en röst var (varken mer eller mindre). Alla medlemmar får och bör göra sin röst hörd på årsmötena (det är där och då du väljer vem som skall representera oss som medlemmar).

Vill du får du dessutom (garanterat) jobba i styrelsen (det är därifrån du har störst möjlighet att förändra det du inte gillar) bara du kontaktar valberedningen.

Vad är det i detta som du tycker är odemokratiskt?

Ang. avsaknad av pengar:
Tja, hur BRUKAR det funka i ideella föreningar??? Under de senaste decennierna jag varit medlem i olika föreningar genereras pengar genom aktiviteter. Så länge inte någon sponsor (du kanske?) vill lägga en slant helt free of charge (det händer som du förstår inte så ofta).

SÅ då kvarstår att medlemmarna aktiverar sig och skapar aktiviteter. För det måste man inte vara vald in i en styrelse (det var så jag och ett fåtal till drog igång SMC Schools verksamhet i SMC Väst 2005/2006). Så sätt igång och aktivera dig om du vill något. Eller sitt och kura på din kammare och hoppas att någon annan gör det du vill.

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
Uppenbarligen inte.

Det finns dem som går med bara för att stödja verksamheten men som saknar intresse för att själv orka vara en aktiv del. För dem lär knappast detta vara ett problem, att de inte vet vart och när årsmötena genomförs. De skiter helt enkelt i det.

Men VILL man då tar man också reda på, det krävs inte speciellt mycket insats.

MC Folket som en del frågar efter hur man ska slippa få?

Blir du medlem accepterar du HELA paketet. Du säger därmed ja/ok till föreningens stadgar. Vill du inte ha ex. Mc-Folket får du verka för att stadgarna skall förändras. Men tro inte att du kan friskriva en eller ett fåtal medlemmar från något som är uppstyrt i stadgarna och ändå fortsätta vara medlem. Så KAN det inte funka.

Jämställ det med lagar och regler ute i sammhället i övrigt.

Så enligt stadgarna gör styrelsen alltså "rätt" oavsett hur brett man når ut?
Låter som att det är dags för en stadgeändring.

Rent fomellt JAPP. De gör åtminstånde inte fel för det har ju vi medlemmar (genom åren) bestämt hur vi vill ha det (i stadgarna).

Om du med denna kommentar vill tro eller framhålla att styrelserna är statiska och inte efter bästa förmåga försöker leda verksamheten på ett modernt sätt och heller ej är lyhörd för bra idéer som gagnar majoriteten av medlemmarna så kan du inte ha mycket mer fel.

Men styrelserna består av människor som gratis (i stort sett) jobbar för att du/jag skall kunna få fortsätta köra hoj så som vi vill och de jobbar efter bästa förmåga. Har du/andra bättre förmåga så finns inga som helst hinder för dig/er att bidra med den förmågan.

ETT sätt att göra det på är att kontakta styrelsen (vem som helst) och framföra sin idé. Den kommer då, i stort sett alltid, att tas upp på kommande styrelsemöte. Vill/behöver man mer info. bjuds du nog in till därefter nästkommande möte för att förklara/"ge mer kött på benen".

Sedan fattas beslut. Och beroende på vilka resurser som krävs resp. vilka resurser man kan förfoga över fattas positivt eller negativt beslut. Men det finns alltid minst ett argument.

Ett annat sätt är att lägga in en motion (ex. på stadgeändringar).

Förutom MC Folket som gamlingarna läser skulle jag gärna se att SMC:s forum istf websajt användes då det är där i alla fall jag rör mig oftast. Sajten går jag bara till när jag letar efter speciell information.

Jag skulle även gärna se att SMC Appen används för att notifiera om både årsmöte och sista dag för motion.

Förslaget om SMC Appen (jag är så gammal att jag anser att program fortfarande skall heta program eller möjligtvis mjukvara, App är ju inte ens ett ord! :rolleyes::D) är ett bra förslag och säkerligen något som kommer (Rom byggdes inte på en dag).

Om web-mastern, i ditt distrikt, är aktiv lägger han/hon garanterat en länk till årmötesinfo. på distriktets forumdel. Det kan jag tycka är till bra hjälp.

Är dessutom de som i ditt distrikt driver SMC School-verksamheten också aktiva/har ork (för DE jobbar häcken av sig för dig och mig) så läggs också en blänkare (trots att det inte krävs) på SMC Schools forum. Räcker inte detta menar du?

Last edited:

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
@Average
Mkt bra svar och synpunkter.

Tyvärr är en del av dina argument förankrade i att systemet fungerar för den nya generationen på samma sätt som den äldre.

Jag ser att det pågår förnyelsearbete och mkt engagemang från de som redan är involverade.

Men kärnpunkten hanteras inte.
Hur involverar vi FLER av de unga.

En styrelse, som du skriver, öppen för input från var och en är ett mkt bra sätt.
Men hur förmedlas den bilden till de nya medlemmarna?

Denna tråd känns som ett bra exempel på en öppen dialog mellan medlem och styrelse.
Mer sådant :tummenupp

Arean "Feedback till SMC" på SMC:s forum ligger i samma linje även om jag har intrycket av att det är mer kansliet än styrelsen som rör sig där.

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
@Average
Mkt bra svar och synpunkter.

Tyvärr är en del av dina argument förankrade i att systemet fungerar för den nya generationen på samma sätt som den äldre.

Jag ser att det pågår förnyelsearbete och mkt engagemang från de som redan är involverade.

Men kärnpunkten hanteras inte.
Hur involverar vi FLER av de unga.

Snacka om omväg för att komma till en kärnfråga som varit på tapeten inom ALLA idéella organisationer under de senaste 20 åren (minst).

Det hade varit MYCKET enklare, för både dig och oss andra (som läser dina inlägg) om du gått på kärnfrågan direkt i stället för som nu när nog fler reagerat mer än nödvändigt.

Du ställer frågan hur vi aktiverar dem. Det blir inte lätta att svara på för än man vet "vad vill unga motorcyklister idag"?

Vi får en del unga till oss på kurserna på storbana samt KNIX. Mycket fler än man stöter på på touringkörningar eller träffar.

Man stöter på en del yngre vid "vildavästern-körningar" á la Götaplatsen (Göteborg) kl. 12:00 på lördagar. Men jag har tyvärr ingen uppfattning om hur stor andel som återkommer gång efter gång. En gissning är att många hoppar av pga. en viss jargong andra pga. hastigheten.

Majoriteten av de yngre förarna som återkommer på kurser vill ju köra hoj på bana (gissa varför vi fortsätter med kurserna?).

Så slutsatsen blir att de yngre vill köra hoj...OJ vad konstigt...INTE. För det vill vi väl allihop! Så det är inte där skillnaden mellan yngre/äldre (som du uttrycker dig) finns.

Jag tror det är 2 faktorer som är avgörande.

1.) Vi som är äldre har mycket mindre tid "över" idag. Tid som vi för 30 år sedan (eller mer) lade på att tillsammans med yngre göra aktiviteter och på så sätt få dem engagerade i föreningslivet.

2.) De yngre (om vi nu skall generalisera) saknar förmågan (mer än för 30-40 år sedan) att kämpa för något där de inte nödvänigtvis får betalt i pengar eller som de själva (som enskilda individer) tjänar något (direkt). Att göra något för någon annan eller för en grupp människor som man känner samhörighet med har kraftigt försämrats.

Du skriver att vi måste komma till dem. RÄTT, så gissa varför vi allt som oftast försöker vara delaktiga i forum likt sporthoj?

En del av oss är dessutom på mc-mässor, i klubbhus, på klubbkörningar, handlardagar, vid korvmojen/Götaplatsen (till och från). Så var mer vill du att jag/vi skall vara (samtidigt som vi skall försöka hinna med det administrativa delen av ansvarsuppdrag (ex. planera, arrangera & genomföra kursdagar, internutbildningsdagar för egna instruktörer (teori & praktik), HLR-LABCD kurs varje år, årsmöten, styrelsemöten osv.)?

Vi behöver ha in yngre förmågor, och det är skitviktigt. Men för att orka med mer än vad vi idag gör måste vi till att börja med blir fler aktiva. Om man då känner sig gammal eller ej spelar mindre roll. Eller vilken/vilka av de aktiviteter vi idag lägger vår tid & engagemang på vill du att vi skall sluta med???

Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...