Medlem i SMC eller inte?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Ett tydligt exempel hade vi SMC Stockholms distrik för ett antal år sen 2009?

När du snackar skit om Stockholm är jag bokstavligen beredd att tro på vad som helst. Väldigt generell därvidlag.

Kanske förtjänar du ett mer uttömmande svar men jag känner nog att det du beskriver i svepande generaliseringar är något jag helt enkelt vare sig vågar tro blint på eller kan få verifierat. Jag tror nog att du kan ha råkat ut för något som kanske inneburit oegentligheter men utifrån din beskrivning kan du lika gärna vara en bråkstake som alltid kommer att känna dig orättvist behandlad.

Att SMC är fullt av småpåvar är inget nytt men det jag har inte sett så mycket negativt av att jag inte kan vara medlem, men så är jag inte så engagerad heller. Är det så illa som du beskriver tycker jag det ska upp, fram, ut och vädras, gärna under förnedrande former, det ska dock vara substans i anklagelserna.

Man får passa sig för de där manipulativa protokollen...

SMC Stockholm. Hur är det? Har ni dessa problem och hur skall de stävjas? Är det gjort?
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
För er som inte är med i SMC ....

- Vad skulle göra att ni tog beslut eller steget för ett medlemskap i SMC ?


För hur man vrider & vänder på saker & ting så kan jag konstatera att vi har ett gemensamt intresse som
ligger oss alla varmt om hjärtat ,,,

- Att köra, & få köra motorcykel.

Var medlem 6 år.

Funderade på att gå ur när SMC offrade sporthojar i deras försäkringsrabatt (jo ni offrade för billigare till de som redan har billiga).

Gick ur när extremt beteende debatten kom, alltid tyckt SMC varit åt det hållet, men nu blev det officiellt.

Tycker SMCs hållning är att sporthojar hör hemma på banan, inte i trafiken, så därför känner jag inte för att stödja dom.

Reflexvästhysterin kan vi ta i en annan debatt.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Defintionen är att man tex kan ha en annan/olik åsikt utan att man blir mobbad, diskriminerad.
Jag ogillar det okritiska tänkandet och hyckleriet.

Ett tydligt exempel hade vi SMC Stockholms distrik för ett antal år sen 2009? hur illa det kan bli om man väljer fel person/er.

En vald person enligt valberedningen som ordförande klassade alla som var emot hans beslut som bråkmakare som hoppade av.
Det förekom mobbning, hetsjakt, ofullständiga och manipulativa protokoll och avhopp och man tystade effektivt ner alla sk bråkmakare.
Vad gjorde valberedningen under pågående konflikt som ska kontrollera styrelsen?
Absolut ingenting!

Ett tydligt exempel på en politik som långt ifrån är demokratiskt.

Då frågar man sig om inte de som sitter i valberedningen har en väldigt bra kontakt med sittande styrelse? En grupp av personer som håller varandra bakom ryggen dvs det finns ett klar jäv misstanke.

Och vad gjorde du då? Och alla andra, "åskådare"?
En kortare eller längre session fickpingis?
Valberedningen i vilken förening som helst är inget SWAT-team som rycker ut....

Att de bildas "inre kretsar" av insyltade personer beror till väldigt stor del på bristande engagemang från medlemmarna.
Vad kunde du ha gjort som du inte gjorde...eller var du en av bråkamakarna?
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Just detta att du klassar mig som att jag inte vågar ta debatten till SMC forum där man blir idiotförklarad om man kör med annat än originalsystem.
Sen kan samma personer dra igång sin Briggs & Stratton som låter helvete, handen på hjärtat nästan alla som köper en HD har någon form av öppet system idag.
Vad ger det för signaler då tycker du ?

Att du läser den aktuella tråden med något slags filter.
Redan första svaret i tråden, inlägg #2 pekar ut just "V-twin gubbar" som syndare.

#8 tar upp gräsklippare

#15 likaså - eller snarare folk som stör sig på AALLLLTT

#19 är trollungen Marie som gör en gräsklipparkoppling till Österrike

#20 är ett relevant inlägg om olika sorts buller, och problemen att inte ens motorsportanläggningar tillåts bullra

#29 pekar ut H-D som speciellt bullriga.

Ingenstans idiotförklaras någon, och den som är närmast att göra det åker själv på moppo för hur han uttryckte sig. Självklart svingas det där med, som på alla andra forum - men jag ser så många lappar klistras på "SMCs forum" som jag inte tycker stämmer.
Visst - gå upp med ett inlägg där du för sakens skull intar en ställning som försvarar allas rätt till en bombrepa bland hästgårdar och sommarstugor: du kommer att få slipa på argumenten, det lovar jag dig.
Men, mindre där än ute i det normala samhället.







Medlemstalet sjunker, SMC medelåldern är närmare 50 år, konjunkturen i MC branschen sviktar, folk är arbetslösa och 10X fler av ungdomarna idag lever i en fattigdom än för 5 år sen och har inte råd med KK och hoj. Några kör med 3" system i sina HD, vem bryr sig egentligen.

Just precis det är ju allas vårt problem! Inte bara medelåldern inom SMC ökar - medelåldern på motorcyklister ökar rent generellt. Alltför många lutar sig mot statistik som pekar på att rekordmånga motorcyklar är i trafik, men alltför få tittar på demografin hos de som kör. Detta gör oss ruskigt sårbara för myndigheters påhitt redan inom detta decennie. SMC behöver ÖKA sitt medlemsantal för att kunna fortsätta påverka utvecklingen.
Kom gärna med konstruktiva förslag kring hur det skall gå till - för allas vår skull!
Är det så att inte SMCs arbete duger i dina ögon så är det ju extra viktigt att just du bidrar.



Vilket är viktigast frågar jag dig.
Viktigast för mig är att så många som möjligt får tillfälle att köra hoj, så fritt som det är möjligt, och så länge som det är möjligt.

Om det innebär att jag måste avstå några dB A här och kanske några km/h där i bebyggda trakter, så får det väl vara så. Köra hoj klår det där med att sitta på trappan och smattra med läpparna alla gånger!
 
Last edited:

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Och vad gjorde du då? Och alla andra, "åskådare"?
En kortare eller längre session fickpingis?
Valberedningen i vilken förening som helst är inget SWAT-team som rycker ut....

Att de bildas "inre kretsar" av insyltade personer beror till väldigt stor del på bristande engagemang från medlemmarna.
Vad kunde du ha gjort som du inte gjorde...eller var du en av bråkamakarna?

Håller med fullständigt i detta och det var det som fick mig att tröttna.

Jag är en fd aktiv medlem som efter 25 års medlemskap klev av pga att för få är med och engagerar sig i frågor som jag tycker är viktiga.

Vart tog alla hojåkare med frihet i blicken som inte åker i kortege på FIM rally och som inte har långa bruna tungor vägen?
Istället har en politisk präktighet bestående av reflexvästtomtar och bullertalibaner tagit över (ironi) och bildat ett hov av normativa människor som ska tycka samma sak ifråga om extrembeteende eller buller osv.
Den där präktigheten som får mig att spy.

Jo jag var en av de sk bråkmakarna eller antagonisterna som ville ha förändringar men
i besvikelse lämnade jag SMC av att mina salongsdemokrater inte ville närvara.
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Jag är en fd aktiv medlem som efter 25 års medlemskap klev av pga att för få är med och engagerar sig i frågor som jag tycker är viktiga.

Vart tog alla hojåkare med frihet i blicken som inte åker i kortege på FIM rally och som inte har långa bruna tungor vägen?
Istället har en politisk präktighet bestående av reflexvästtomtar och bullertalibaner tagit över (ironi) och bildat ett hov av normativa människor som ska tycka samma sak ifråga om extrembeteende eller buller osv.
Den där präktigheten som får mig att spy.

Jo jag var en av de sk bråkmakarna eller antagonisterna som ville ha förändringar men
i besvikelse lämnade jag SMC av att mina salongsdemokrater inte ville närvara.
Lindhamre, nu har jag ingen aning om i vilket sammanhang Du engagerade Dig - Distrikt, Riks eller School? Men jag känner definitivt inte igen den situation Du beskriver, dock utifrån min personliga värdering att respektera de som har andra uppfattningar och drivs av andra delar i mc-åkandet än jag ajälv. Bland alla medlemmarna finns tillräckligt många som delar min vurm, det nöjer jag mig med.

Medlemsdemokratin är en grundläggande förutsättning för SMC, ändå sedan starten. Däremot finns historien i SMC bland knuttarna, som inte drog sig för att köra 50 mil enkel väl för ett schysst partaj eller en välbesökt mc-träff, förmodligen åkte de längre på ett par veckor än vad många av oss på denna site kör under hela säsongen. Du och andra är naturligtvis fria att lämna in motioner om andra typer av demokrati än den som nu används (medlemmen röstar vid årsmöte), det kanske skulle ge fler röstande med nackdelen är att det riskerar att i ännu högre grad passivisera och minska engagemanget bland eldsjälarna. Men visst, det innebär att ett inte allt för stort gäng medlemmar kan, om engagemanget finns, välja att åka på ett årsmöte och få till rätt omfattande och genomgripande förändringar eller inriktning på olika frågor. Vilket också kan vara rätt uppfriskande och främjande för viljan att samarbeta... :)

Att hänvisa till sektism blir i min bok fel (som TSM gör i ett tidigare inlägg), men så har även jag provat navigera några knepiga frågor till beslut. Det går utmärkt, kräver ömsesidig respekt, öppet sinnelag och ibland vissa modifieringar av förslagen men inget som ens gränsat till sektism, nepotism eller andra hemskheter som antyds i några av de senaste inläggen.

FIM-rallyn är en del, banåkarna en annan. Grusverksamheten finns, liksom glidarträffarna och onsdagskörningarna. Plus en hel del annat, som jag inte har koll på. Jag kan bara uppriktigt beklaga att Du inte hittade det engagemang Du sökte inom SMC:s verksamhet. Lycka till att hitta den framledes!

...Funderade på att gå ur när SMC offrade sporthojar i deras försäkringsrabatt (jo ni offrade för billigare till de som redan har billiga).

Gick ur när extremt beteende debatten kom, alltid tyckt SMC varit åt det hållet, men nu blev det officiellt.

Tycker SMCs hållning är att sporthojar hör hemma på banan, inte i trafiken, så därför känner jag inte för att stödja dom...
Xibalba, ett påstående blir inte mer sant för att det upprepas i oändlighet... ;)

1. Sporthojar offrades inte, efter Folksams ekonomiska fiasko med SH-försäkringen fanns helt enkelt ingen som ville rabattera segmentet. SMC hade nog dansskorna på men ingen ville följa med till dansgolvet.

2. Extremdebatten redan diakuterad i tråden, där kommer vi inte längre.

3. Den inställningen måste stå för Dig, steg 1-4 på storbana, Knix och alla grundkurser där SH finns med talar för motsatsen. Att SMC erbjuder de inbitna banrävarna att gå vidare till ren tävlingsverksamhet via steg 5-6 är ett svar på medlemmars önskemål och tar för den skull ingen fokus från landsvägskurserna. För övrigt går det alldeles utmärkt att toura även med en Gixxer :)

En helt annan sak, väldigt OT - fått nya kameran än? Nöjd?
 
Last edited:

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
SMC behöver ÖKA sitt medlemsantal för att kunna fortsätta påverka utvecklingen.
Kom gärna med konstruktiva förslag kring hur det skall gå till - för allas vår skull!
Sluta med pekpinnefasoner.
("SMC-Skåne" på FB, du vet vem du är. Men du tog till dig av min och andras kritik :bugar).

Det finns många bra och öppna individer i SMC:s organisation. Tyvärr finns det några småpåvar (eller personer med påvetendenser) som skrämmer bort eventuella medlemmar med sin attityd.

Det är klart att åsikter måste framföras och behandlas. Men det är en fördel om det går att framföra utan att kränCka halva skaran av SH.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Xibalba, ett påstående blir inte mer sant för att det upprepas i oändlighet... ;)

1. Sporthojar offrades inte, efter Folksams ekonomiska fiasko med SH-försäkringen fanns helt enkelt ingen som ville rabattera segmentet. SMC hade nog dansskorna på men ingen ville följa med till dansgolvet.

2. Extremdebatten redan diakuterad i tråden, där kommer vi inte längre.

3. Den inställningen måste stå för Dig, steg 1-4 på storbana, Knix och alla grundkurser där SH finns med talar för motsatsen. Att SMC erbjuder de inbitna banrävarna att gå vidare till ren tävlingsverksamhet via steg 5-6 är ett svar på medlemmars önskemål och tar för den skull ingen fokus från landsvägskurserna. För övrigt går det alldeles utmärkt att toura även med en Gixxer :)

En helt annan sak, väldigt OT - fått nya kameran än? Nöjd?

1, Jo

2, Nix, ni har inte övertygat

3, Som du säger så är satsningen på bana


OT:
Fotat några 100gig, så recension kommer! :tummenupp
 

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
ZX-10R 2011
1. Sporthojar offrades inte, efter Folksams ekonomiska fiasko med SH-försäkringen fanns helt enkelt ingen som ville rabattera segmentet. SMC hade nog dansskorna på men ingen ville följa med till dansgolvet.

Jag kan skriva att den enda anledningen med att jag gick men i SMC 2009 var för att man hade just den försäkringen. Jag blev biten av storbana efter första besöket....

Men visst det blev inte så mycket dyrare senare för mig heller men det var en 10% eller liknande. Utnyttjade inte den och körde privata bandagar istället..

Dock har jag efter det varit kvar i smc upplägget även fast jag inte gillar några delar av dom.

Sedan när jag gick en GI = Grund instruktörs utbildning senast så lärde jag mig att SMC sport är en förening och den ingår inte i SMC. Alltså helt fristående så kommer man endast därifrån verkar man inte ha mycket att säga till om.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
1, Jo

2, Nix, ni har inte övertygat

3, Som du säger så är satsningen på bana


OT:
Fotat några 100gig, så recension kommer! :tummenupp

1. Tala ur skägget då, Du vet mer än mig i så fall!

2. Jag hör vad Du säger, tiden får utvisa vem som har rätt ;)

3. Nej, nu gör Du en halmgubbe! Jag säger att satsningen fortsätter på steg 1-4, d v s landsvägskurser, där SH fortfarande dominerar.

OT - väntar och ser med spänning fram emot recensionen, några bifogade provbilder vore en riktig bonus...:tummenupp

Jag kan skriva att den enda anledningen med att jag gick men i SMC 2009 var för att man hade just den försäkringen. Jag blev biten av storbana efter första besöket....

Men visst det blev inte så mycket dyrare senare för mig heller men det var en 10% eller liknande. Utnyttjade inte den och körde privata bandagar istället..

Dock har jag efter det varit kvar i smc upplägget även fast jag inte gillar några delar av dom.

Sedan när jag gick en GI = Grund instruktörs utbildning senast så lärde jag mig att SMC sport är en förening och den ingår inte i SMC. Alltså helt fristående så kommer man endast därifrån verkar man inte ha mycket att säga till om.
Jag tror många delar Din erfarenhet med Sporthojsförsäkringen, tro mig att det fortfarande letas bra alternativ!

Njae, medlemsskap i SMC Sport ger Dig nog även medlemsskap i SMC, däremot gäller inte omvänt förhållande - http://www.svmc.se/school/smcsport/

Det är en egen förening, för att kunna anslutas till SVEMO om jag förstått det rätt.

Nej, jag vet inte många som kanske älskar och brinner för alla delar i verksamheten, personligen brukar jag på träffar sitta nätterna i ända och diskutera Sport och Storbanekurser med en militant, synnerligen lojal västerbottensmedlem som än idag anser att storbanekurser ska inledas med fyra timmars konbanekörning och bromsprov innan någon släpps ut på banan... ;)

Personligen gillar jag skarpt att Du, som är både snabb och erfaren, ställer upp även som GI - bra där:tummenupp Klart Du är fullvärdig medlem och ska vara med och påverka, precis lika mycket som vilken annan medlem som helst!
 
Last edited:

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Att du läser den aktuella tråden med något slags filter.
Redan första svaret i tråden, inlägg #2 pekar ut just "V-twin gubbar" som syndare.

#8 tar upp gräsklippare

#15 likaså - eller snarare folk som stör sig på AALLLLTT

#19 är trollungen Marie som gör en gräsklipparkoppling till Österrike

#20 är ett relevant inlägg om olika sorts buller, och problemen att inte ens motorsportanläggningar tillåts bullra

#29 pekar ut H-D som speciellt bullriga.

Ingenstans idiotförklaras någon, och den som är närmast att göra det åker själv på moppo för hur han uttryckte sig. Självklart svingas det där med, som på alla andra forum - men jag ser så många lappar klistras på "SMCs forum" som jag inte tycker stämmer.
Visst - gå upp med ett inlägg där du för sakens skull intar en ställning som försvarar allas rätt till en bombrepa bland hästgårdar och sommarstugor: du kommer att få slipa på argumenten, det lovar jag dig.
Men, mindre där än ute i det normala samhället.









Just precis det är ju allas vårt problem! Inte bara medelåldern inom SMC ökar - medelåldern på motorcyklister ökar rent generellt. Alltför många lutar sig mot statistik som pekar på att rekordmånga motorcyklar är i trafik, men alltför få tittar på demografin hos de som kör. Detta gör oss ruskigt sårbara för myndigheters påhitt redan inom detta decennie. SMC behöver ÖKA sitt medlemsantal för att kunna fortsätta påverka utvecklingen.
Kom gärna med konstruktiva förslag kring hur det skall gå till - för allas vår skull!
Är det så att inte SMCs arbete duger i dina ögon så är det ju extra viktigt att just du bidrar.




Viktigast för mig är att så många som möjligt får tillfälle att köra hoj, så fritt som det är möjligt, och så länge som det är möjligt.

Om det innebär att jag måste avstå några dB A här och kanske några km/h där i bebyggda trakter, så får det väl vara så. Köra hoj klår det där med att sitta på trappan och smattra med läpparna alla gånger!

1.Vi kanske läser det vi vill höra, även du ;)
"Omogna gubbjävlar och obegripligt att man inte kör med orginalsystem, men helt ok att köra för fort med orginalsystem" läser jag.

Jag anser att denna bullerfråga är ett ickeproblem eftersom det handlar om att inte acceptera oliktänkande. Ingen krake har dött av lite HD muller!
Skulle vi skapa en förening mot gräsklippar terroristerna eller bastubadande finnar som eldar för mycket.

Vi är förh.... vuxna människor och har en frihet under ansvar och är inga barn som måste bära omkring på reflexvästar och köra i kortege och läxas upp för att vi inte kör med orginalsystem!

Dom flesta kör med ett tillbehörs avgassystem!


2.Medlemmarna är inte till för SMC, det får man inte glömma.
Det är sällan kundens fel att marknaden sviktar. Finns det någon självkritik i leden om vad som kan ha gått fel?



3.Jag har kört MC sedan tidigt 70 tal med ett avbrott mellan 1996-2011, det jag kan konstatera att det inte var pga av SMC jag skaffade mig en hoj igen.
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Lindhamre, nu har jag ingen aning om i vilket sammanhang Du engagerade Dig - Distrikt, Riks eller School? Men jag känner definitivt inte igen den situation Du beskriver, dock utifrån min personliga värdering att respektera de som har andra uppfattningar och drivs av andra delar i mc-åkandet än jag ajälv. Bland alla medlemmarna finns tillräckligt många som delar min vurm, det nöjer jag mig med.

Medlemsdemokratin är en grundläggande förutsättning för SMC, ändå sedan starten. Däremot finns historien i SMC bland knuttarna, som inte drog sig för att köra 50 mil enkel väl för ett schysst partaj eller en välbesökt mc-träff, förmodligen åkte de längre på ett par veckor än vad många av oss på denna site kör under hela säsongen. Du och andra är naturligtvis fria att lämna in motioner om andra typer av demokrati än den som nu används (medlemmen röstar vid årsmöte), det kanske skulle ge fler röstande med nackdelen är att det riskerar att i ännu högre grad passivisera och minska engagemanget bland eldsjälarna. Men visst, det innebär att ett inte allt för stort gäng medlemmar kan, om engagemanget finns, välja att åka på ett årsmöte och få till rätt omfattande och genomgripande förändringar eller inriktning på olika frågor. Vilket också kan vara rätt uppfriskande och främjande för viljan att samarbeta... :)

Att hänvisa till sektism blir i min bok fel (som TSM gör i ett tidigare inlägg), men så har även jag provat navigera några knepiga frågor till beslut. Det går utmärkt, kräver ömsesidig respekt, öppet sinnelag och ibland vissa modifieringar av förslagen men inget som ens gränsat till sektism, nepotism eller andra hemskheter som antyds i några av de senaste inläggen.

FIM-rallyn är en del, banåkarna en annan. Grusverksamheten finns, liksom glidarträffarna och onsdagskörningarna. Plus en hel del annat, som jag inte har koll på. Jag kan bara uppriktigt beklaga att Du inte hittade det engagemang Du sökte inom SMC:s verksamhet. Lycka till att hitta den framledes!

Men vad anser du i kärnfrågan att så få SMC medlemmar är aktiva i fråga om beslut, ordförandeposter, valberedningar.
I min värld är det ett tecken på att det inte är demokratiskt.
Är det fel på medlemmarna eller på organisationen?

Hur skulle vår riksdag se ut om bara 2% deltog i röstandet!
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Det kostar på att tycka...

Men vad anser du i kärnfrågan att så få SMC medlemmar är aktiva i fråga om beslut, ordförandeposter, valberedningar.
I min värld är det ett tecken på att det inte är demokratiskt.
Är det fel på medlemmarna eller på organisationen?

Hur skulle vår riksdag se ut om bara 2% deltog i röstandet!

Hur många tror du skulle röstat i riksdagvalet om de skulle varit tvungna att vara på plats i t.ex Stockholm?
Samtidigt så har SMC direktdemokrati...1 person 1 röst...se bara till att vara där och rösta och den väger lika tungt som vilken annan röst som helst.:D
Att tycka, att vara engagerad är potentiellt obehagligt och obekvämt! :bow
En läktarplats kostar på mycket mindre! :fakta
[EDIT] Jag skulle verkligen vilja se ett årsmöte med samtliga 60k + medlemmar på plats för att rösta![/EDIT]
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Men vad anser du i kärnfrågan att så få SMC medlemmar är aktiva i fråga om beslut, ordförandeposter, valberedningar.
I min värld är det ett tecken på att det inte är demokratiskt.
Är det fel på medlemmarna eller på organisationen?

Hur skulle vår riksdag se ut om bara 2% deltog i röstandet!
Om jag börjar från slutet och tillåts vara lite ironisk - ptjaa, kanske betydligt bättre fungerande när det gäller mc-frågor? ;)

Klart att det är ett problem, och klart att det vore bättre om fler medlemmar än idag engagerade sig i besluts- och representantskapsfrågor, där är vi helt överens. Jag är däremot inte helt överens med dig om att det går att sätta likhetstecken mellan förhållandevis lågt medlemsantal på stämmor och möten (vilket inte är ovanligt vid direktdemokrati) och icke-demokrati. Det går t ex att se de medlemmar som avstår från att delta i dessa sammanhang som "blankröstare", det vill säga rätt nöjda med tingens ordning som det är.

Då Du uppenbarligen varit med länge, flera decennier längre än jag, har Du säkerligen koll på att just formen för föreningsdemokratin varit uppe som motion till årsmötet, dock utan att medlemmarna velat genomföra några mer djupgående förändringar.

2014 går årsmötet av stapeln i Norrbotten, jag hoppas att många sporthojsägande SMC:are tar chansen att ta en roadtrip norrut och delta i lite demokratirörelse! :tummenupp
 

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
SMC Stockholm. Hur är det? Har ni dessa problem och hur skall de stävjas? Är det gjort?

Eftersom jag har "hyfsat god insikt" i det som hände runt 2008-2010 så kan jag svara att just nu har SMC Stockholm inte de problemen utan har en väl fungerande styrelse. Fortfarande besöks distriktets årsmöten nästan uteslutande av "de närmast sörjande" men det är något som alla ideella föreningar av lite större omfång dras med.

I alla större föreningar och organisationer jag varit med i sedan 1981 har det varit maktkamper och liknande händelser. Det händer hela tiden när vi har med människor med olika åsikter och olika agendor att göra. Eftersom det nästan uteslutande är medlemmarna som röstar in de som bestämmer i en förening (finns några undantag, men de är få) och det nästan alltid är få som kommer på årsmöten och liknande, så är det ganska lätt att rösta in sin egen styrelse om man är oense med nuvarande och valberedningen. På gott och ont.

När det gäller protokoll så kan man ha en helt egen och väldigt lång tråd om det. Ett protokoll är oftast ett beslutsprotokoll som håller ett visst format och visar vad man tagit för beslut i styrelsen men få protokoll som jag läst är referat från styrelsemötena. Vilket är det som folk egentligen vill läsa. Det är mycket roligare att läsa "och sedan kallade A resten av styrelsen för nerbajsade apor och kastade bananer på dem" än "Styrelsen beslutade att inte köpa flera bananer." ;)
 

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Hur många tror du skulle röstat i riksdagvalet om de skulle varit tvungna att vara på plats i t.ex Stockholm?
Samtidigt så har SMC direktdemokrati...1 person 1 röst...se bara till att vara där och rösta och den väger lika tungt som vilken annan röst som helst.:D
Att tycka, att vara engagerad är potentiellt obehagligt och obekvämt! :bow
En läktarplats kostar på mycket mindre! :fakta
[EDIT] Jag skulle verkligen vilja se ett årsmöte med samtliga 60k + medlemmar på plats för att rösta![/EDIT]

Egentligen har vi samma typ av demokrati även när det gäller riksdagen. Hur skulle det se ut om alla som var röstberättigade behövde rösta på alla beslut i riksdagen? Ett jäkla röstande. Istället röstar vi på dem som vi tycker har vettiga åsikter och så låter vi dem rösta åt oss.

Samma förfarande finns i många idrottsorganisationer där distriktens representanter har ett viktat antal röster baserat på deras relativa storlek som man sedan använder på riksorganisationens årsmöte. Har själv suttit på ett sådant riksårsmöte och representerat 3 röster från Stockholm för en fråga och den andra representanten 3 mot, eftersom vi på vårt distriktsmöte fick så jämnt resultat när vi frågade distriktets medlemmar hur de ville göra.

Fast det är egentligen helt utanför ämnet.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
1.Vi kanske läser det vi vill höra, även du ;)
Absolut, visst är det så - allting färgas av de egna glasögonens tint, och självklart plockade jag ut exempel som kunde driva min tes vidare.
Men du:

"Omogna gubbjävlar och obegripligt att man inte kör med orginalsystem, men helt ok att köra för fort med orginalsystem" läser jag.
Ingen sade att det var okay att köra för fort, det har du tolkat in själv - även om det ligger väääldigt nära tillhands att göra den kopplingen. Dessutom, han som vred ur sig halvspyan om "omogna gubbjävlar" landade liksom själv däri...

Jag anser att denna bullerfråga är ett ickeproblem eftersom det handlar om att inte acceptera oliktänkande. Ingen krake har dött av lite HD muller!
Nej, ingen har dött rakt av. Det tror inte jag heller.
Däremot blir fler och fler varse de blodtrycksrelaterade problemen buller ställer till med - problem som ofta uppstår utan att den drabbade ens tänker på att buller skulle kunna vara en delkälla. Samhället lägger allt större resurser på att isolera boendemiljöer från buller, och tar i allt större utsträckning med just bulleraspekten i sin infrastrukturplanering.
Att som motorcyklist se sitt egna buller som endast en egen angelägenhet är inte hållbart längre.

Skulle vi skapa en förening mot gräsklippar terroristerna eller bastubadande finnar som eldar för mycket.
Vi är förh.... vuxna människor och har en frihet under ansvar och är inga barn som måste bära omkring på reflexvästar och köra i kortege och läxas upp för att vi inte kör med orginalsystem!

Dom flesta kör med ett tillbehörs avgassystem!

I vissa kretsar och på vissa motorcykeltyper är det så, ja - och jag som bara köper begagnad skit äger ibland hojar med pipor som väsnas åt helvete för mycket. Jag kan inte säga annat än att jag innerst inne hellre kör med lite öppnare rör där jag hör hur hojen andas och mår, och jag som dessutom bor längs ett hojstråk kan stanna upp i sysslorna när en V-twin sporthoj drar förbi i redigt tempo och bara njuta.
När sedan en annan sorts V-twin drar förbi lite senare så kan jag höra från grannen: "Varför grinar du illa nu? Du gillade ju den förra...?"
Hur skall man förklara? Grannen vet att jag åker hoj - alla tider på dygnet, och har sagt om en av dessa maskiner att "det är rart att du stänger av och rullar hem den sista biten - men jag har hört dig redan ute på motorvägen när du växlar ner"...

Jag är alltså inte "originalsystemstaliban" och sparar gärna 5 kilo på ett lättare system - men det får vara någon jävla måtta på hur det låter, eller hur? ...och buller bara för bullret skull är tröttsamt på alla vis!
Ett slags omedvetet patetiskt parafraserande på Descartes; "Jag hörs, alltså finns jag"

När man plockar 3 hästar från där dom behövs, för att lägga 5 på topp där man sällan kan utnyttja dem - och på kuppen retar ett helt kvarter, då skorrar det illa i mitt motoröra.

Kanske skulle man lagt EU-normen lite högre...? Kanske skulle totalbullret från hojar bli lägre om varje individ tilläts släppa lite mer muller ifrån sig från start...?


Det där med "reflexvästar" är lite lustigt; SMC jobbar hårt för att vi INTE skall drabbas av ett reflexvästobligatorium - ändå är det åtskilliga som vill göra SMC synonymt med just reflexväst. Klurigt...
Själv kör jag bara med fluorescerande väst när jag kör 125;an - och det för att kanske, kanske inte bli rammad bakifrån av en facebookande bilist. Att det skulle göra någon nytta när jag kör rakt fram på landsväg med en stor hoj tror jag inte ett ögonblick på.
Men, trots umgänge med både små och stora påvar inom SMC här hemma är det faktiskt bara i England jag blivit ifrågasatt och pikad för att jag inte bär Hi-Viskläder.

LocalRidingarea.jpg

Att något sådant skulle ske i Sverige finns inte ens på kartan, så att säga... :tungan

2.Medlemmarna är inte till för SMC, det får man inte glömma.
Det är sällan kundens fel att marknaden sviktar. Finns det någon självkritik i leden om vad som kan ha gått fel?

Du, det kan du ge dig fan på!
Att spika "extremt beteende" till raka 30 km/h över/körkortsindragning var ett så gigantiskt hjärnsläpp att det inte inte går att går att beskriva med annat än VERSALER!
Jag vet inte hur man kunde missa denna skrivning i dokumentet, men jag tror att när någon sätter sig ner och författar sina memoarer så kommer det att framgå att det skedde under typ nattmangling eller något.

SMC blir vad man gör det till. Den som har ett hjärteämne som han eller hon vill se mer av har bara att presentera det - gärna tillsammans med andra likasinnade, och på ett genomarbetat och vettigt sätt. Jag har i vart fall inte upplevt någon organisation som är så vaken och redo att satsa på nya eller udda grejer - men räkna med att få dra stora delar av lasset själv! Skall det hända något måste man lägga manken till själv. Här som på alla andra ställen.
...och skulle man hamna på kant med sin lokala länsorganisation så är det bara att gå centralt och ta nya tag där; det viktiga är att det händer grejer, bra grejer!

3.Jag har kört MC sedan tidigt 70 tal med ett avbrott mellan 1996-2011, det jag kan konstatera att det inte var pga av SMC jag skaffade mig en hoj igen.

Nä, det skulle se ut det! Hoj skaffar man sig för sin egen skull!
SMC går man med i för att få fortsätta köra den. :D

Landsvägsvink!
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Ett separat pressmeddelande? Ska det verkligen behövas när det gäller SMC, har Dansken, i egenskap av högste anställde tjänsteman, vilselett oss medlemmar så mycket att vi inte kan ta ett inlägg från honom som sanning? För mig räcker det i varje fall, jag vet också att han har styrelsen bakom sig i sitt inlägg.

Det räcker med en fika, pressmeddelanden är så formella.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top