1.Vi kanske läser det vi vill höra, även du
Absolut, visst är det så - allting färgas av de egna glasögonens tint, och självklart plockade jag ut exempel som kunde driva min tes vidare.
Men du:
"Omogna gubbjävlar och obegripligt att man inte kör med orginalsystem, men helt ok att köra för fort med orginalsystem" läser jag.
Ingen sade att det var okay att köra för fort, det har du tolkat in själv - även om det ligger väääldigt nära tillhands att göra den kopplingen. Dessutom, han som vred ur sig halvspyan om "omogna gubbjävlar" landade liksom själv däri...
Jag anser att denna bullerfråga är ett ickeproblem eftersom det handlar om att inte acceptera oliktänkande. Ingen krake har dött av lite HD muller!
Nej, ingen har dött rakt av. Det tror inte jag heller.
Däremot blir fler och fler varse de blodtrycksrelaterade problemen buller ställer till med - problem som ofta uppstår utan att den drabbade ens tänker på att buller skulle kunna vara en delkälla. Samhället lägger allt större resurser på att isolera boendemiljöer från buller, och tar i allt större utsträckning med just bulleraspekten i sin infrastrukturplanering.
Att som motorcyklist se sitt egna buller som endast en egen angelägenhet är inte hållbart längre.
Skulle vi skapa en förening mot gräsklippar terroristerna eller bastubadande finnar som eldar för mycket.
Vi är förh.... vuxna människor och har en frihet under ansvar och är inga barn som måste bära omkring på reflexvästar och köra i kortege och läxas upp för att vi inte kör med orginalsystem!
Dom flesta kör med ett tillbehörs avgassystem!
I vissa kretsar och på vissa motorcykeltyper är det så, ja - och jag som bara köper begagnad skit äger ibland hojar med pipor som väsnas åt helvete för mycket. Jag kan inte säga annat än att jag innerst inne hellre kör med lite öppnare rör där jag hör hur hojen andas och mår, och jag som dessutom bor längs ett hojstråk kan stanna upp i sysslorna när en V-twin sporthoj drar förbi i redigt tempo och bara njuta.
När sedan en annan sorts V-twin drar förbi lite senare så kan jag höra från grannen: "Varför grinar du illa nu? Du gillade ju den förra...?"
Hur skall man förklara? Grannen vet att jag åker hoj - alla tider på dygnet, och har sagt om en av dessa maskiner att "det är rart att du stänger av och rullar hem den sista biten - men jag har hört dig redan ute på motorvägen när du växlar ner"...
Jag är alltså inte "originalsystemstaliban" och sparar gärna 5 kilo på ett lättare system - men det får vara någon jävla måtta på hur det låter, eller hur? ...och buller bara för bullret skull är tröttsamt på alla vis!
Ett slags omedvetet patetiskt parafraserande på Descartes; "Jag hörs, alltså finns jag"
När man plockar 3 hästar från där dom behövs, för att lägga 5 på topp där man sällan kan utnyttja dem - och på kuppen retar ett helt kvarter, då skorrar det illa i mitt motoröra.
Kanske skulle man lagt EU-normen lite högre...? Kanske skulle totalbullret från hojar bli lägre om varje individ tilläts släppa lite mer muller ifrån sig från start...?
Det där med "reflexvästar" är lite lustigt; SMC jobbar hårt för att vi INTE skall drabbas av ett reflexvästobligatorium - ändå är det åtskilliga som vill göra SMC synonymt med just reflexväst. Klurigt...
Själv kör jag bara med fluorescerande väst när jag kör 125;an - och det för att kanske, kanske inte bli rammad bakifrån av en facebookande bilist. Att det skulle göra någon nytta när jag kör rakt fram på landsväg med en stor hoj tror jag inte ett ögonblick på.
Men, trots umgänge med både små och stora påvar inom SMC här hemma är det faktiskt bara i England jag blivit ifrågasatt och pikad för att jag inte bär Hi-Viskläder.
Att något sådant skulle ske i Sverige finns inte ens på kartan, så att säga...
2.Medlemmarna är inte till för SMC, det får man inte glömma.
Det är sällan kundens fel att marknaden sviktar. Finns det någon självkritik i leden om vad som kan ha gått fel?
Du, det kan du ge dig fan på!
Att spika "extremt beteende" till raka 30 km/h över/körkortsindragning var ett så gigantiskt hjärnsläpp att det inte inte går att går att beskriva med annat än VERSALER!
Jag vet inte hur man kunde missa denna skrivning i dokumentet, men jag tror att när någon sätter sig ner och författar sina memoarer så kommer det att framgå att det skedde under typ nattmangling eller något.
SMC blir vad man gör det till. Den som har ett hjärteämne som han eller hon vill se mer av har bara att presentera det - gärna tillsammans med andra likasinnade, och på ett genomarbetat och vettigt sätt. Jag har i vart fall inte upplevt någon organisation som är så vaken och redo att satsa på nya eller udda grejer - men räkna med att få dra stora delar av lasset själv! Skall det hända något måste man lägga manken till själv. Här som på alla andra ställen.
...och skulle man hamna på kant med sin lokala länsorganisation så är det bara att gå centralt och ta nya tag där; det viktiga är att det händer grejer, bra grejer!
3.Jag har kört MC sedan tidigt 70 tal med ett avbrott mellan 1996-2011, det jag kan konstatera att det inte var pga av SMC jag skaffade mig en hoj igen.
Nä, det skulle se ut det! Hoj skaffar man sig för sin egen skull!
SMC går man med i för att få fortsätta köra den.
Landsvägsvink!