Medlem i SMC eller inte?

Accelerator

Intresserad
Gick med
24 Jul 2010
Ort
Sthlm
Hoj
08, Klonkasaki, Versys
Du som tycker att du inte har ngn nytta av SMC kan här själv sätta dig in i de motioner som lämnats av riksdagens ledamöter som rör MC och på egen hand försöka övertyga riksdagen om varför det ena eller andra beslutet är bra eller dåligt att ta.

Riksdagen: Dokument & lagar / Förslag / Motioner / Motorcykel

Edit: Hmm, syns bara 11 st i Mobile Safari :va

Min provning av länken ledde bara till en motion. i o f s en inte alls tokig sådan men bara en.

Hittade fler på den här länken:

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...dokument&Facets=1&a=s&sortorder=desc&sort=rel

Föra att underlätta lite kommer ett exempel, en nylagd och rätt obra motion:

Förslag till riksdagsbeslut

Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om registreringsskyltar på motorcyklar och ägaransvar vid hastighetsöverträdelse.

Motivering

Det finns omkring 300 000 motorcyklar i Sverige, som är ute i trafiken främst under sommartid. Många motorcyklister är utsatta för olyckor. Enligt Transportstyrelsen omkom 37 motorcyklister år 2010, 46 år 2011 och 31 år 2012 och därutöver skadas många gånger fler varje år. Anledningen till olyckorna är att många kör i mycket höga hastigheter. Vid dödsolyckor har mer än var tredje kört drygt 30 kilometer i timmen över gällande hastighetsgräns.

De vanligaste olyckorna är singelolyckor eller krock med en vänstersvängande bil, eftersom bilförare har svårt att hinna upptäcka en motorcyklist som kommer i extrem hastighet. För att kunna förebygga olyckor har polisen därför bestämt att skärpa övervakningen av motorcykeltrafiken. Det är framför allt de som kör i mycket höga hastigheter som kommer på olika sätt att bevakas.

Ett problem i sammanhanget är att motorcyklar saknar registreringsskyltar fram, vilket omöjliggör identifiering av motorcykel för hastighetskameror. Det går inte heller att identifiera föraren, då man kan gömma sig bakom visiret i hjälmen. För att minska antalet motorcykelolyckor på våra vägar är det angeläget att dämpa hastigheterna. Att motorcyklar ska ha registreringsskylt fram och att motorcykelns ägare blir ansvarig för hastighetsöverträdelsen – något som tillämpas i flera europeiska länder – skulle därför kunna förbättra trafiksäkerheten.


Mmm... för alla vet ju att alla motorcyklar alltid kör jätteförfort av ljusskygga maskerade typer...

Hursomhelst, liknande motioner brukar ju dyka upp med jämna mellanrum och jag vet i alla fall några som orkar hålla koll och reagera..

...SMC
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Ett separat pressmeddelande? Ska det verkligen behövas när det gäller SMC, har Dansken, i egenskap av högste anställde tjänsteman, vilselett oss medlemmar så mycket att vi inte kan ta ett inlägg från honom som sanning? För mig räcker det i varje fall, jag vet också att han har styrelsen bakom sig i sitt inlägg.

Ett pressmeddelande skulle inte vara till för att informera medlemmar och övriga hojåkare utan utgöra en markering och ett formellt tillkännagivande att SMC vågar visa för myndigheterna att man gjorde fel och ställer sig bakom sina medlemmar i att definitionen måste ändras.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Ja då var det ju nästan helt och hållet SMC:s förtjänst att det inte blev något av skrotbilsberedningen:rolleyes:

Man behöver inte vara med om man inte vill!
Men det är inte utan med tanke på ditt lätt raljanta evangeliserande för ickemedlemskapet, om det kanske behövs en eller flera fruktstunder, ett gosedjur eller två. :)

Allt för att hålla återupplevelsen av det trauma som tydligen är relaterat till SMC i schack. ;-)
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Det är bara enskilda SMC-medlemmar som drabbats av lätt hybris jag riktar in mig på.Hoppas SMC hittar en lösning på USA:s budgetkrisande under veckan också...
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Det är bara enskilda SMC-medlemmar som drabbats av lätt hybris jag riktar in mig på.Hoppas SMC hittar en lösning på USA:s budgetkrisande under veckan också...

Förmodligen!
Med dig som ivrig och konstant kritiker så löser sig nog det här med världssvälten också....

Enskilda medlemmar?
Ut med språket! Eller bilder! Eller ...
 
Last edited:

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
@Busaberg
Varför är det så svårt att tro att SMC faktiskt gör bra saker som du har nytta av?

De har gjort en del mindre bra grejer också men på din häxjakt låter det som att SMC är roten till allt ont. :va

Eller är du bara en ivrig anhängare av Jantelagen?
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Hur ofta är det man dela uppfattning i precis allt med en förening, ett parti, ett regelverk eller i en relation? Man får kravla sig upp ur den egna navelbrunnen och inse att det finns ett större spektra strax utanför. I SMC överväger det positiva i deras påverkansarbete och jag kan fritt strunta i de delar som inte intresserar mig. Det tar tid att bygga upp en organisation med det kunnande och den genomslagskraft som SMC har.

Det finns en fördel med den högre medelåldern vilket gör att man inte bara skriker på fri fart och rätten att bejaka sitt ego på bekostnad av alla andra. Vilken annan organisation skulle kunna åstadkomma något annat än förbud och begränsningar för mc-n som trafikantgrupp?

Inte minst hobby och tävlingsverksamhet tror jag skulle vara i riskzonen om aktiviteten inte är svanmärkt i varje ynka detalj och utövare (samt ev publik) cyklar dit med elracingfordonen på kärra efter den hjälpmotorförsedda tandemcykeln.....som givetvis laddas med el från vindkraftverk.

Ett tag störde jag mig dock så till den grad på enskilda instruktörers attityd (inte minst i deras uppträdande på SH) att jag inte förnyade mitt medlemskap på flera månader. Det borde lära dom.:mad:
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ett pressmeddelande skulle inte vara till för att informera medlemmar och övriga hojåkare utan utgöra en markering och ett formellt tillkännagivande att SMC vågar visa för myndigheterna att man gjorde fel och ställer sig bakom sina medlemmar i att definitionen måste ändras.
Mjo Dennis, men vi är väl överens om att det inte förtar verkan av påskriften i Strategi 2.0? Medlemsreaktionen och SMC:s nya inställning är enligt Danskens inlägg meddelat till de övriga intressenterna i strategin, vad jag vet med direkta exempel i form av länkar. Så varför ska SMC göra ett slag i luften? Till syvende och sist för att tillfredsställa medlemmar...?

Riktig verkan får reaktionen först när strategi 2.1 eller 3.0 ska signeras, personligen hoppas jag innerligt att statistiken tydligt ska visa på att mc-förarna sopat framför egen dörr så att vi kan ställa tuffa krav på liknande handlingskraft från övriga parter. Då kommer även definitionen av extrem hastighet att vara förändrad, i varje fall om SMC ska skriva på. Det anser i alla fall jag vara ett kraftfullt agerande från en organisation som har förtroende från sina medlemmar.

Men det är inte en lätt fråga, jag ser inget entydigt svar...
 
Last edited:

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Mjo Dennis, men vi är väl överens om att det inte förtar verkan av påskriften i Strategi 2.0?

Påskriften lär SMC inte kunna komma ifrån, nej.
Var finns de meddelanden som lämnats till de andra parterna?
Finns de diarieförda som offentliga handlingar?

Att kommunicera internt mot hojåkarna via forum är en sak.
Men om en officiell ändring av SMC:s ståndpunkt ska kommuniceras till alla så måste ju formen ligga på samma nivå som användes från början.

Annars känns det bara som en tyst dementi som det inte är meningen att allt för många ska få höra.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Påskriften lär SMC inte kunna komma ifrån, nej.
Var finns de meddelanden som lämnats till de andra parterna?
Finns de diarieförda som offentliga handlingar?

Att kommunicera internt mot hojåkarna via forum är en sak.
Men om en officiell ändring av SMC:s ståndpunkt ska kommuniceras till alla så måste ju formen ligga på samma nivå som användes från början.

Annars känns det bara som en tyst dementi som det inte är meningen att allt för många ska få höra.
Nej, de är förmodligen inte diarieförda då SMC helt enkelt i ordinarie kontakter meddelat att den texten inte kommer att undertecknas igen utan omfattande revidering. Och i och med att liggande strategi redan är signerad är vi överens om att skadan redan är skedd, det förändrar inga reviderade uppfattningar.

Vi är också överens om att Du kan välja att tolka det som Du skriver i den sista meningen. Eller välja att tro på det Dansken skriver. Utfallet kommer i vart fall klart att framgå i nästa version av strategin.

Valet är fritt:)
 
Last edited:

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Ärligt? Du fattar inte orsak och verkan?

För att SMC vill få ner dödstalen för MC så att miffo-politikerna inte inför puckade saker som effektbegränsning, obligatorisk GPS-tracking etc. på din och min hoj.

Visst har jag kul på SMC-utbildningar.
Men dessutom blir jag säkrare på att köra och klotar inte pga bristande kunskap.

Kan du då förklara vidare hur din teori om orsakan och verkan fungerar vid höghastighetsutbildning?
Hur fungerar din kära utbildning om man stöter på grus i en kurva eller en rattfyllerist? är tanken att man då ska köra så pass fort att man då inte kommer stöta på sånt eller vad? :hihi
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Kan du då förklara vidare hur din teori om orsakan och verkan fungerar vid höghastighetsutbildning?
Hur fungerar din kära utbildning om man stöter på grus i en kurva eller en rattfyllerist? är tanken att man då ska köra så pass fort att man då inte kommer stöta på sånt eller vad? :hihi

Begreppet "Orsak och verkan" är ingen teori :7peta

Varför inte gå kurserna så får du reda på det? :tungan

Men hastigheten du kör i på kursen väljer du själv. Finns fyra grupper att välja på efter tycke och smak.
 
Last edited:

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Du kan välja att tolka det som Du skriver i den sista meningen. Eller välja att tro på det Dansken skriver. Utfallet kommer i vart fall klart att framgå i nästa version av strategin.

Valet är fritt:)

Nej. Det handlar om vilket budskap SMC väljer att ge de av oss som blivit svikna.

Dansken ord är gott nog för en del.

Men vågar SMC stå fullt ut för en reviderad ståndpunkt här och nu. Eller kommer man att försöka sig på en halvhjärtad skadekontroll först när det är dags för nästa revision?

Det är INTE kul att bli dragen över samma kam som grovt kriminella som när man gör sig skyldig till en trafikförseelse.

Det är heller inget kul med de präktigfasoner som tagit sig uttryck på FB i bland annat SMC Skåne.

SMC har en del att böja på huvudet för och krypa till korset för inför de medlemmar som man nu stött bort.
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Kan du då förklara vidare hur din teori om orsakan och verkan fungerar vid höghastighetsutbildning?
Hur fungerar din kära utbildning om man stöter på grus i en kurva eller en rattfyllerist? är tanken att man då ska köra så pass fort att man då inte kommer stöta på sånt eller vad? :hihi

...vi som jobbar på kurserna försöker se till att eleven blir medveten om lite farliga reaktioner vi dras med i genpoolen, och "verktyg" att försöka lösa det med på rätt sätt.
Och vi alla reagerar på i stort sett samma sätt när vi drastiskt hamnar utanför vår komfortzon, oavsett om vi vill det eller inte (var den ligger är en annan sak).

Det är ju bara att gå till sig själv, vi har alla varit där.

Första steget är att bli medvetet inkompetent...och veta vad man har att jobba på. Där tycker jag i alla fall SMC gör största jobbet med kursverksamheten.

:)

/J

P.S. Personliga tankar...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nej. Det handlar om vilket budskap SMC väljer att ge de av oss som blivit svikna.

Dansken ord är gott nog för en del.

Men vågar SMC stå fullt ut för en reviderad ståndpunkt här och nu. Eller kommer man att försöka sig på en halvhjärtad skadekontroll först när det är dags för nästa revision?

Det är INTE kul att bli dragen över samma kam som grovt kriminella som när man gör sig skyldig till en trafikförseelse.

Det är heller inget kul med de präktigfasoner som tagit sig uttryck på FB i bland annat SMC Skåne.

SMC har en del att böja på huvudet för och krypa till korset för inför de medlemmar som man nu stött bort.
Finns ingen anledning att vara bitter, däremot än mer tydlig i sina åsikter tycker jag. Det gäller inte bara individer utan även organisationer.

När det gäller tyckande på diverse hem- och Facebook-sidor är jag rätt pragmatisk, jag inser att bland 60 000 motorcyklister finns närapå militanta anhängare av just den hojtyp de själva kör och de specifika områden den körningen berör. Det vore en utopi att tro att alla dessa skulle tycka precis lika i alla hojrelaterade frågor. Jag gillar inte när SH-entusiaster rackar ner på touringfolk, lika lite som när glidarfolk ondgör sig över sporthojar och dess förare. Mångfald berikar även hojåkandet, i alla fall i min mc-värld, men jag inser att jag i och med det får försöka bortse från vissa yttringar och i stället gilla det som förenar, helt enkelt glädjas åt hojåkandets minsta gemensamma nämnare (gärna så stor som möjligt dock).

Med detta menar jag alltså att SMC består av en mängd individer, varav ca 1/6 kör samma hojtyp som jag. Då storleken är en förutsättning för effektivt arbete får jag finna mig i att det i organisationen finns en del åsikter som inte i allt överensstämmer med mina, då är det bättre att arbeta och argumentera för lite mer samsyn på sikt. Alternativet är att idiotförklara och ställa ultimatum, det brukar sluta i splittring och smågrupper där man förvisso har samsyn men ingen som är intresserad av att lyssna.

Därför tror jag att Du med all säkerhet kommer att hitta exempel på tossigheter skrivna under SMC-flagg även i framtiden, utan att behöva leta allt för länge. Förhoppningsvis hittar Du dock än fler klokheter så att Du känner för att engagera Dig även fortsättningsvis. Det behövs:)
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Tror du missade poängen.
Jag talar bara delvis i egen sak.

Visst känns det bittert att en sådan sak som Extremt Beteende kan klubbas igenom med sådan definition.

Men många känner sig besvikna på SMC och har gått UR organisationen då de känner sig direkt oönskade (däribland inte jag).
Och det har garanterat förstärkt oviljan att bli medlem hos de som inte gillar SMC från början.

SMC har försökt blidka dessa tidigare medlemmar (och övriga som påpekat det löjeväckande i +30 formuleringen).

Men var finns den *formella* dementin?
Eller i minsta fall formella åsiktsförklaringen?

Kan SMC gå ut med en formell skrivelse om Extremt Beteende så ska man ju också formellt gå ut med att man inte längre står bakom den.

Det är liksom antingen, eller.
Inte både, och.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Tror du missade poängen...

... Men många känner sig besvikna på SMC och har gått UR organisationen då de känner sig direkt oönskade (däribland inte jag).
Och det har garanterat förstärkt oviljan att bli medlem hos de som inte gillar SMC från början.

SMC har försökt blidka dessa tidigare medlemmar (och övriga som påpekat det löjeväckande i +30 formuleringen).

...Kan SMC gå ut med en formell skrivelse om Extremt Beteende så ska man ju också formellt gå ut med att man inte längre står bakom den.

Det är liksom antingen, eller.
Inte både, och.
Möjligt att jag missar poängen och att det finns besvikna ex-medlemmar är vi bägge medvetna om. Sedan ser vi lite annorlunda på behovet av att tvätta byk offentligt där jag anser att vi redan fått bekräftat att SMC tagit till sig av kritiken och att en annan definition kommer att gälla om SMC:s påskrift är önskvärd på framtida strategier. Vi får väl se hur kansliet bedömer frågan när de läser tråden, jag har själv inte järnkoll på när strategin ska uppdateras (men hoppas på att det sker förr hellre än senare, kanske redan när årets statistik finns framme?).

Men någon dementi av hela extremt beteende-begreppet är ju inte aktuellt, däremot en nyansering att en 30 km/h-överträdelse inte innebär att man tillhör denna grupp utan beaktande av omständigheter? Upprepade förseelser mot Lag om straff för vissa trafikbrott var väl den modifierade skrivningen?

Jaja, med risk för att sparka in öppna dörrar avslutningsvis tror jag tvärtemot Dig att det är både ock - i den bemärkelsen att vi får acceptera att samhället lagar och förordningar även gäller sporthojsförare och att hastighetsöverträdelser förvisso är en sak mellan individ och myndighet men aldrig kommer att ge oss applåder från övriga mc-kollektivet.

Att driva det som en antingen-eller-fråga tror jag vore förödande både för trovärdighet och den gemenskap som faktiskt finns bland oss hojåkare...
 
Last edited:

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
He, he.
Avsåg inte hela begreppet.
Bara de uppenbart löjeväckande delarna av definitionen.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
It's got nothing to do with us...

Det är bara enskilda SMC-medlemmar som drabbats av lätt hybris jag riktar in mig på.Hoppas SMC hittar en lösning på USA:s budgetkrisande under veckan också...

Se där nu är det fixat! På mindre än en vecka!:)
Fast precis som "the Electricity Board" i videoklippet nedan alltid svarar "it's got nothing to to with us" så lär väl av ren och skär blygsamhet inte SMC vilja ta åt sig ngt av äran för det utförda arbetet. Man verkar hellre i det fördolda...

Jag för min del tycker att det är trevligt med en så kraftfull organisation...nu U.S.A:s finanser, nästa mål måste väl nästan bli...vänta nu...Tingvalls nya kläder...han är fortfarande naken!

 
Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top