Medlem i SMC eller inte?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

På bättre toaletter finns det en trave med lektyr att läsa under besöket.
På ett företag där toalettväggarna slutade ca 2dm från golvet låg tidningstraven precis under skiljeväggen mellan två bås. Delad lektyr.
Och jag är medlem i SMC....
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
SMC lägger (bränner) på tok för mycket pengar på bankörning och kurser, inom SMC verkar det finnas en grundläggande tanke om att detta är ett av få (kanske till och med det enda sättet) att få bättre och säkrare förare vilket är på tok fel.

Var kan man annars öva körteknik på ett säkert sätt? :va
Finns det andra avlysta områden gjorda för motortrafik som vi andra inte känner till?
 

The Hayabusa

Ny medlem
Gick med
24 May 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX 1340 R 2008 & GSX 1000 R för banan.
SMC har blivit alldeles för politiskt korrekta Rolf. Blockera och stäng av lite vägar,det händer ju alldeles för lite.. Sedan det här med SMC School,det är säkert bra för dom flesta men instruktörer som glider runt på räkmackor bara för att få köra som fan själv tänker jag då inte betala för.

Zelnik..... Hej förresten ,,, Jag kör som instruktör & lägger ner både mycket tid & pengar för att
hjälpa motorcyklister till att kunna få möjligheten att vidareutveckla sin körning så den blir säkrare & där med roligare.

Räckmackor som du kallar det för är inget jag känner igen.

Det som ger oss något tillbaka är nöjda & duktiga motorcyklister.
En trevlig gemenskap ny & gamla vänner.

Om du tror att vi gör det för egen körnings skull så har du verkligen fått det om bakfoten.
Faktum är att vårt fokus ligger på kursdeltagarna & inte på våran körning.

Många tror att SMC bedriver bandagar där försäkringarna gäller vilket är helt fel.
Vi bedriver utbildning på olika typer av banor.
Banor är bra för att man kan fokusera bort sådant som mötande & korsande trafik.
Man kan då fokusera sig på att öva en sak i sänder utan att man bli stöd eller påverkad
av andra saker.

Bandagar finns det andra duktiga aktörer som arrangerar.
Som instruktör kör jag även sådan dagar för att själv få gör det jag älskar.
Där kan jag köra & ha kul öva & träna.
Sådan dagar får man givetvis betala själv. Där gäller inga försäkringar. Där har man ingen som kan coach en till rätta,utan det är bara till för att ut & gasa av sig... under eget ansvar och omdöme.

SMC gör mycket bra saker för oss som motorcyklister. Att inte vara med där skulle jag där emot kalla
för att halka med på en räkmacka.

SMC är gemenskap, kunskap , vänner & trafiksäkerhet för mig.
Det vill jag inte göra avkall från.


Kör MC givetvis med i SMC.


:tummenupp
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Här drar jag några nackdelar:

En klar nackdel med SMC är att de är för obligatoriskt alkolås på motorcyklar, de förespråkar dock ingen förändring inom den närmaste tiden men kommer stödja det så fort det börjar bli aktuellt inom EU (när vi passerat första "milstolpen" i EUs säkerhetsarbete 2015).

SMC har varit en av de tongivande aktörerna (kanske den enda?) i att uppmärksamma polisen om att använda en äldre lagstiftning som ger dem rätt att beslagta motorcyklar (egentligen fordon i allmänhet men SMC var mest intresserade av att trycka för motorcyklar) vid grövre trafikbrott. Detta för att på detta sätt komma tillrätta med det "extrema beteendet" i trafiken. Vänta ett par år och vi kommer troligtvis kunna få hojarna beslagtagna för mindre företeelser också :gnissla

Jag håller även med en förgående talare om att SMC lägger (bränner) på tok för mycket pengar på bankörning och kurser, inom SMC verkar det finnas en grundläggande tanke om att detta är ett av få (kanske till och med det enda sättet) att få bättre och säkrare förare vilket är på tok fel. Tyvärr känns det som att det är en bunt banåkare som fått SMC att inta denna inriktning, tyvärr finns det skrämmande många banåkare som anser att köra på bana är den "enda" riktiga mc-körningen.


dom bränner väl inge pengar alls på bankörning???. det är väl självbärande på grund av inkomsterna från anmälnings avgifter med mera från deltagare....
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Har varit men inte i år!

Mest pga lathet och tycker att det helt klart är värt den lilla summan. Nästa år skall jag ta mig i kragen och gå med igen, inte minst för deras nya satsning på raceåkare!
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
dom bränner väl inge pengar alls på bankörning???. det är väl självbärande på grund av inkomsterna från anmälnings avgifter med mera från deltagare....
om jag inte har helt fel så är väl t,o,m school och travel fristående bolag? :tummenupp

.......Jag håller även med en förgående talare om att SMC lägger (bränner) på tok för mycket pengar på bankörning och kurser, inom SMC verkar det finnas en grundläggande tanke om att detta är ett av få (kanske till och med det enda sättet) att få bättre och säkrare förare vilket är på tok fel. Tyvärr känns det som att det är en bunt banåkare som fått SMC att inta denna inriktning, tyvärr finns det skrämmande många banåkare som anser att köra på bana är den "enda" riktiga mc-körningen.

Vet inte riktigt vad du är så bitter över när det gäller SMCs kurser probotector men jag respekterer din åsikt.

En fråga bara, har du själv deltagit i några SMC kurser de senaste åren?

Med drygt 18000mil i sadeln på 1000cc sporthoj anser, åtminstone jag mej fortfarande ha saker att lära och där har SMC och deras positiva instruktörer varit och är till stor hjälp jag knappast tror jag skulle hitta någonstans annars..
Jag är djupt imponerad av er instruktörer och övriga som faktiskt lägger ner så mycket tid och egna pengar på att genomföra dessa kurser med ganska knaper ersättning.

Eller..... Du kanske kan ställa upp o lära mej köra hoj probotector?
Du fixar övningsområde, upplägg och egen hoj så håller jag med kaffe o bullar och egen hoj, för det får ju inte kosta något för att jag ska bli bättre, eller hur? Och du, det är helt ok att du tar några varv under lunchen så du inte rostar ihop efter att legat bakom mej hela förmidagen, så kan jag käka bullar då :D

(Sorry för ironin, kunde inte hålla mej) :)
 
Last edited:

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Kul för er att ni lyckades stoppa detta. Jag har dock inget intresse av en Corvette i delar i garaget, ej heller en pundarbil på en P-ficka.

Steget att förbjuda "renovering av bilar" ligger inte långt från att modda sin hoj med delar från ngt man köpt loss från skroten för att spara några tusenlappar.

Sluta tänka smått.
 
Last edited:

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
när jag får se ett officiellt inlägg om hur man har ändrat sin ståndpunkt kring extrem körning och beslagtagning etc, och ser att det är något vettigt, då tecknar jag nytt medleskap. jag har råd med min försäkring även utan rabatten. att på SH höra av en tredje part att man kanske ångrar häxjakten duger inte riktigt .

Galne Danskens egna ord.
Men ny officiell ståndpunkt kring definition av extremt beteende saknas ännu som sagt.
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
En fundering jag har är varför SMC motsatte sig kontrollbesiktning varje år

Totalt onödigt.
Plus att för många moppar (de riktiga alltså) skulle det innebära en körsträcka till Bilprovningen som överstiger vad de flesta kör per år :brinnerupp

varför de är så emot reflexvästar.
Finns inget vetenskapligt underlag som visar på en signifikant fördel.
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
om jag inte har helt fel så är väl t,o,m school och travel fristående bolag? :tummenupp


Vet inte riktigt vad du är så bitter över när det gäller SMCs kurser probotector men jag respekterer din åsikt.

Med drygt 18000mil i sadeln på 1000cc sporthoj anser, åtminstone jag mej fortfarande ha saker att lära och där har SMC och deras positiva instruktörer varit och är till stor hjälp jag knappast tror jag skulle hitta någonstans annars..
Jag är djupt imponerad av er instruktörer och övriga som faktiskt lägger ner så mycket tid och egna pengar på att genomföra dessa kurser med ganska knaper ersättning.

Eller..... Dukanske kan ställa upp o lära mej köra hoj probotector?
Du fixar övningsområde, upplägg och egen hoj så håller jag med kaffe o bullar och egen hoj, för det får ju inte kosta något för att jag ska bli bättre, eller hur? :D

(Sorry för ironin, kunde inte hålla mej) :)


du har helt rätt, det är fristående bolag, och det enda inom smc som drivs med vinst intresse. glömde den delen...
 

SinneD

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2012
Ort
-
Hoj
2013 Ducati Streetfighter 848 och 1987 Yamaha FZR1000
Vart medlem innan jag tog körkortet :D missade första uppkörningen liksom.. -.-

Ser det som en självklarhet att stötta och den där medlemsavgiften tjänar man in direkt på de 10% på hojförsäkringen sen istället!
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Sedan det här med SMC School,det är säkert bra för dom flesta men instruktörer som glider runt på räkmackor bara för att få köra som fan själv tänker jag då inte betala för.

Jag har upplevt att vissa instruktörer kring Mälardalen är kaxiga (i alla fall en) och trycker till deltagare som "sticker ut".

Det fick de oxå höra på utvärderingen.

I Skåne, där jag normalt huserar, är det däremot ödmjukhet som är den förhärskande tonen.
Dock finns det en del att önska om upplägget för de som redan börjar få kläm på grejen.

Men förutom attityden så får instruktörerna inget mer än reseersättning (och boende?).

Däck och bränsle på banan tas ur egen ficka.
 
Last edited:

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Galne Danskens egna ord.
Men ny officiell ståndpunkt kring definition av extremt beteende saknas ännu som sagt.

Läste också det inlägget.
En SKRIFTLIG version av det GalneDansken skrev ska komma i ett Formellt dokument som just nu redigeras hos SMC allt enligt honom i inlägget.

Jag har varit med i SMC sedan början på -70talet och vet inte hur många idiotiska förslag från Tingwall och hans kompisar som utan SMC varit en verklighet idag.

-Terrängkörningslagen från 1975, som SMC var delaktig i att få betydligt "mildare" än förslaget.
ALL fordonstrafik utanför allmänna/privat vägar skulle FÖRBJUDAS....

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19751313.HTM

- Och "RAPPORT 13" som skulle ha lett till att all "nyrekrytering" av unga till Mc-kollektivet skulle upphört iom att 125cc lätt motorcykel skulle försvinna helt och hållet + en massa andra idiotiska "Tingwalls-ideer".

Läs här om vad SMC bla. gjort för att Motorcykel "kulturen" fått möjlighet att överleva i Tingwalls egen "lekstuga":

http://www.svmc.se/upload/Infomaterial/Vad är SMC.pdf

Ställer man det SMC "lagt sig i" och lyckats förhindra fram till idag mot vad som hade hänt om INTE SMC funnits så tycker jag att det är ett enkelt val.

För SMC's styrka är direkt proportionellt i förhållande till dess storlek = antal medlemmar, och representanternas kunskap och erfarenhet.

Har fortfarande en "dekal" kvar från kampanjen "RÄDDA 125.an" på en vägg i mitt Garage.

/KentW
 

Bifogat

  • DSC_1660[1].jpg
    DSC_1660[1].jpg
    233.5 KB · Visningar: 102
Last edited:

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Var kan man annars öva körteknik på ett säkert sätt? :va
Finns det andra avlysta områden gjorda för motortrafik som vi andra inte känner till?

Förstår inte poängen med varför en intresseorganisation ska tillhandahålla avlysta platser till just dig och andra som känner sig osäkra eller är ute för att ha kul?

dom bränner väl inge pengar alls på bankörning???. det är väl självbärande på grund av inkomsterna från anmälnings avgifter med mera från deltagare....

:hihi :hihi :hihi
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Förstår inte poängen med varför en intresseorganisation ska tillhandahålla avlysta platser till just dig och andra som känner sig osäkra eller är ute för att ha kul?
Ärligt? Du fattar inte orsak och verkan?

För att SMC vill få ner dödstalen för MC så att miffo-politikerna inte inför puckade saker som effektbegränsning, obligatorisk GPS-tracking etc. på din och min hoj.

Visst har jag kul på SMC-utbildningar.
Men dessutom blir jag säkrare på att köra och klotar inte pga bristande kunskap.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top