Medlem i SMC eller inte?

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Självklart! Ända sen jag började åka för rätt länge sedan.

Till de av er som bestämt sig för att ta kampen mot myndigheter och politiker på egen hand....lycka till!
Fast så mycket kamp lär det väl inte bli eller hur? Mest lite eller kanske mycket frustrerat knytande av näven i fickan.
SMC som organisation överlappar inte mina uppfattningnar och åsikter 100% men vad är alternativet...
Knytnäven i byxfixan och en stunds fickpingis, kanske?
Civilmotstånd till dess yttersta gräns, någon? Trodde väl inte det.

Utan SMC så hade vi i bästa fall åkt 250 cc nu, i värsta fall förmodligen inget alls....
Typiskt alltså...samma visa igen och igen:

Historielösa är framtidslösa! Läs på och kom tillbaka lite senare!
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Jag hävdar att SMC inte är en organisation jag ser nyttan av att vara medlem i, inte att organisationen inte behövs...
Jimmy, ser Du motsägelsen i vad Du säger ovan? Om Du anser att organisationen har ett existensberättigande men att Du inte har nytta av att vara med, innebär det att Du är glad och tacksam för att de andra 60 000 medlemmarna drar lasset åt Dig och Du bara åker med?

Vill Du ha beslutsunderlag för Din egen skull - ägna 30 minuter på www.svmc.se och läs vad man gör. Fokusera särskilt på skade- och rättsfond, läs de pågående ärendena där medlemmarna får hjälp att företrädas i mål mot trafikverket.

Det låter väldigt cyniskt, inte kan Du väl mena att alla som gått omkull på rullgrus får skylla sig själva då dom inte anpassat hastigheten (eller m a o är en lika duktig chaufför som Dig)? Då kan Du inte känna till bakgrunden och kompetensen hos de drabbade...

Räcker inte det - så tror jag tyvärr inte det spelar någon roll vad någon säger eller framför i denna tråd fortsättningsvis. Tyvärr.

Mina 2p
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Fattar inte riktigt hur man kan knorra om alkolås?
Förutsatt att det är en billig, liten och väl fungerande utrustning så kan ju de enda som protesterar vara de som tänker köra onyktra och då har ju orsaken förklarat sej själv :tummenupp

Det finns bara en enda anledning till att alkolås ens kommer på tal och det är att det sker för många olyckor där föraren är onykter. Ge fan i att köra onykter och vi kommer slippa alkolås :yoparty
Jag har full förståelse för att man inte vill ha dom alkolås som tillverkas idag.

Min nuvarande bil satt det alkolås på när jag köpte och det rök ganska snabbt av flera anledningar. 1) Det tog ganska lång tid vid varje start, uppemot en minut. Ja, jag hade kunnat starta en minut tidigare men när man faktiskt är sen och redan stressade så känns det lite sådär att vänta på att man ska få OK att få blåsa (den måste värma sig till exakt rätt temperatur) och sedan ytterligare 15 sekunder innan man var godkänd och fick köra. 2) eländet skulle kalibreras två gånger per år vilket både kostar pengar och tar tid. 3) rädsla för att skiten ska gå sönder när man står i -20 och ska köra hem familjen från fjällsemestern. Nån gång la den av när jag laddade enheten men lyckligtvis fungerade den igen efter att jag dragit ut och satt i batterierna.

Dyr var den också men det drabbade ju inte mig, tvärt om gjorde det att avmonteringen blev gratis då dom fick behålla låset. En jobbig grej som skulle försvinna om alla fordon hade det var att folk stirrade när man blåste, antagligen trodde halva byn att jag var dömt rattfyllo :)

Kan tillägga att jag förvisso inte är nykterist men sån tradröv som dricker max två öl eller några glas vin på kvällen och vars kraftigare fyllor begränsar sig till kanske tre om året så jag har inte heller nytta av den som rådgivare om jag kan köra, har aldrig satt mig vid ratten med mer än 0.0 promille.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Googlar jag "smc alkolås" så hittar jag enbart sidor liknande följande:

http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcykeln/Alkolas-pa-MC/

SMC anser att motorcyklar ska omfattas av samma regelverk som övriga fordon och erbjudas alkolås vid rattfylleri.

SMC var positiv till Alkolåsutredningens betänkande som innebär att alla som döms för rattfylleri ska erbjudas alkolås. Motorcyklister och mopedister omfattas av förslaget.


Vilket ju är ganska långt från att alla motorcyklar ska ha det. Har det kommit något nytt seriöst förslag som dom faktiskt ställt sig bakom?
 

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
O detta tror du verkligen på själv?:rolleyes:

Ingen aning om hur gammal du är men 1976 fanns Rapport 13 som ville förbjuda alla mc över 250 kubik:7peta.

Vad som hade blivit av den om inte SMC reagerat kan man bara spekulera i, men risken var väldigt överhängande. Så, ja jag tror på det!!!
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Kul för er att ni lyckades stoppa detta. Jag har dock inget intresse av en Corvette i delar i garaget, ej heller en pundarbil på en P-ficka. Den senare kommer iof att försvinna tids nog ändå. Med eller utan SMC.

Missförstår du med avsikt? Det handlar inte om pundarbilar och nedplockade corvetter, anledningen till att jag nämnde skrotberedningen som SMC inte har att göra med var för att illustrera att man har noll chans att göra sin röst hörd som individ när det gäller myndigheter. Man måste ha en organisation med folk som orkar plöja igenom utredningar och rapporter samt har kontakter med beslutsfattare. Tråkigt, javisst men så ser verkligheten ut.

SMC kan inte vinna alla strider men de kan hjälpa till att vinna några, vad är alternativet?
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Hur menar du nu ???:7peta Vet en hel del BMWs KTMer, R1or, Gixrar som jag kör ifrån med min halvlitershoj. Samt att det är åtskilliga som kör ifrån mig oavsett hoj. Om du nu inte har förstått det så hänger det mer på föraren än hojen. Varför tror du Helmut Dane (eller hur han nu stavar det) var snabbast runt Ringen med en RC30 under många år :smasha :smasha:smasha

Ironi mannen... ironi... :tungan:tungan:tungan:tungan:tungan
 

Jimmy

Guest
Jimmy, ser Du motsägelsen i vad Du säger ovan? Om Du anser att organisationen har ett existensberättigande men att Du inte har nytta av att vara med, innebär det att Du är glad och tacksam för att de andra 60 000 medlemmarna drar lasset åt Dig och Du bara åker med?

Vill Du ha beslutsunderlag för Din egen skull - ägna 30 minuter på www.svmc.se och läs vad man gör. Fokusera särskilt på skade- och rättsfond, läs de pågående ärendena där medlemmarna får hjälp att företrädas i mål mot trafikverket.

Det låter väldigt cyniskt, inte kan Du väl mena att alla som gått omkull på rullgrus får skylla sig själva då dom inte anpassat hastigheten (eller m a o är en lika duktig chaufför som Dig)? Då kan Du inte känna till bakgrunden och kompetensen hos de drabbade...

Räcker inte det - så tror jag tyvärr inte det spelar någon roll vad någon säger eller framför i denna tråd fortsättningsvis. Tyvärr.

Mina 2p
Jag börjar bakifrån, som flickan sade...
Jodå, det spelar roll vad du och andra säger! Jag har bara inte blivit tillräckligt övertygad...
Cyniskt eller inte, om hastigheten är så stor att friktionen mot marken försvinner, då är den för stor. Det, i sin tur beror på uppmärksamhetsbrist, oerfarenhet eller varför inte brist på fantasi, läs riskmedvetenhet. Det kan aldrig bli grusets fel att jag klotar. Jag jämför mig inte med någon, jag har också gått omkull pga grus på en landsväg men det hela är mitt, förarens fel! Jag kräver inte av staten att alla vägar ska vara släta som barnrumpor så att jag kan tillåtas köra i andra tankar. Jag kör fordon, åker inte!
Belsutsunderlag på hemsidan klart! Därav min uppfattning att inte gå med!
Vilket lass drar 60k människor som jag åker på? Att jag får montera dragkrok? Att man har tre underkörningsskydd monterade vid mitträcken någonstans? Att hjälm är ett lagkrav men inte övrig skyddsutrustning? Att det får lov att finnas mc öht? Att slagvolymen inte är begränsad?
Nej, jag känner ingen som helst tacksamhet mot de som stått på barrikaderna och slagits för dessa friheter, sorry.

Än en gång, tråden handlar om varför någon väljer att gå med, eller inte. Jag är inte heller med i Motormännen trots att jag kör bil, är du? Eller kyrkan trots att jag gift mig mha en präst. Eller villaägarnas trots att jag äger en sådan, eller facket för den delen (vilket är ironiskt då du är min uppdrags- och nästan arbetsgivare.

Jag uppskattar att föra en vettig diskussion utan personangrepp vilket faktiskt verkar fungera för en gångs skull :)
 

Jimmy

Guest
Missförstår du med avsikt? Det handlar inte om pundarbilar och nedplockade corvetter, anledningen till att jag nämnde skrotberedningen som SMC inte har att göra med var för att illustrera att man har noll chans att göra sin röst hörd som individ när det gäller myndigheter. Man måste ha en organisation med folk som orkar plöja igenom utredningar och rapporter samt har kontakter med beslutsfattare. Tråkigt, javisst men så ser verkligheten ut.

SMC kan inte vinna alla strider men de kan hjälpa till att vinna några, vad är alternativet?

Nej jag tror mig veta exakt vad du menar, och jag menar inte att SMC inte behövs, jag menar att jag inte ser behov av att gå med då jag inte lider av något som SMC säger sig vilja ändra. Du ser däremot behovet från din horisont och då tycker jag verkligen att du ska fortsätta engagera dig! Det är lite av grundstenen i samhället, likväl som rätten att inte ansluta i ett kollektiv! Cheers! :krama
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Ingen aning om hur gammal du är men 1976 fanns Rapport 13 som ville förbjuda alla mc över 250 kubik:7peta.

Vad som hade blivit av den om inte SMC reagerat kan man bara spekulera i, men risken var väldigt överhängande. Så, ja jag tror på det!!!
Jodå jag är mycket väl medveten om att denna "13". O mej veterligen var det enhel del protester från olika håll, sen visst smc var en del av det.
Sen kan man ju bolla med tanken att det skulle gått igenom. Skulle fött med sej ganska stora komplikationer, vilket troligtvis hade lett till att togs bort efter en tid. Troligtvis inte gått så långt öht.
Slutligen menar jag inte att smutskasta smc, dom har sina poänger och en viss röst i maktens korridor fast helgonförklaringen är liiite väl stor bland många, inklusive dom nämnda.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Okey, då provar vi att diskutera samtidigt som vi håller sandlådan på armlängds avstånd :)

Generellt kan Dina inlägg och åsikter tyckas sakna empati, detta säger jag inte för att attackera utan som ett konstaterande. Med vem den saknar empati och varför jag anser det återkommer jag till, jag gillar inte att generalisera.

....om hastigheten är så stor att friktionen mot marken försvinner, då är den för stor. Det, i sin tur beror på uppmärksamhetsbrist, oerfarenhet eller varför inte brist på fantasi, läs riskmedvetenhet. Det kan aldrig bli grusets fel att jag klotar. Jag jämför mig inte med någon, jag har också gått omkull pga grus på en landsväg men det hela är mitt, förarens fel! Jag kräver inte av staten att alla vägar ska vara släta som barnrumpor så att jag kan tillåtas köra i andra tankar. Jag kör fordon, åker inte!...

Till friktion - så har rent fysikaliskt föraren vid en krasch framfört sitt fordon på ett sådant vis att denne överskridit gränsen för tillräcklig friktion, det är vi eniga om. Det Du bortser från är vilken riskbedömning som är rimlig att göra i de aktuella fallen. Är det rimligt att en förare en varm sommardag ska behöva räkna med att friktionen på torr asfaltväg plötsligt ska falla från fullgod till isbana? Är det rimligt att denne erfarne förare - trafikskollärare för mc - som håller sig under skyltad hastighet, ska behöva omkomma under sådana förhållanden? Menar Du att han ska behöva hålla 30-50 km/h på Riksvägnätet bara för att hålla marginalerna uppe? Vad skapar det för faror i f t omgivande trafik? Jag talar om Vagnshärad nu.

Är det rimligt att en person som kört mc hela sitt vuxna liv och framför sitt fordon väl under skyltad hastighet på en återigen torr vägbana en sommardag plötsligt, efter ett dolt krön och utan någon som helst skyltning eller annan förvarning, kommer ut på ett centimetertjockt lager fingrus (0-4 mm) som ligger utfläkt på ett lager tunt bindemedel, tappar framhjulet och går omkull. Själv klarar han sig bra, dokumenterar omständigheterna och skickar felanmälan till Trafikverket. Svaret blir att allt var i sin ordning och skyltningen adekvat, för det har deras Entreprenör intygat. Förarens fall var uppe i förberedande förhandling i fredags, tack vare SMC kan han driva saken vidare. Skadeståndets storlek? Ersättning för självrisk...

Kunde detta hända Dig? Det vet jag inte, kanske kör Du aldrig fortare än vad som skulle vara möjligt på glashal vinterväg. Men jag vet att det kan hända mig, och vore olyckan framme skulle jag glädja mig mycket åt hjälp från hojkollektivet, t ex via skade- eller rättsfond. Jag känner stor empati för personer som hamnar i olycka, därför är jag medlem och engagerad i SMC.

Belsutsunderlag på hemsidan klart! Därav min uppfattning att inte gå med!
Vilket lass drar 60k människor som jag åker på? Att jag får montera dragkrok? Att man har tre underkörningsskydd monterade vid mitträcken någonstans? Att hjälm är ett lagkrav men inte övrig skyddsutrustning? Att det får lov att finnas mc öht? Att slagvolymen inte är begränsad?
Nej, jag känner ingen som helst tacksamhet mot de som stått på barrikaderna och slagits för dessa friheter, sorry.

Än en gång, tråden handlar om varför någon väljer att gå med, eller inte. Jag är inte heller med i Motormännen trots att jag kör bil, är du? Eller kyrkan trots att jag gift mig mha en präst. Eller villaägarnas trots att jag äger en sådan, eller facket för den delen (vilket är ironiskt då du är min uppdrags- och nästan arbetsgivare.

Jag uppskattar att föra en vettig diskussion utan personangrepp vilket faktiskt verkar fungera för en gångs skull :)
Ja, uppenbarligen kör Du ju mc. I en trafikmiljö och som är precis lika säker eller osäker som för alla andra motorcyklister i landet oavsett om dom är medlemmar i SMC eller inte. Pudens kärna är om den miljön är bättre, sämre eller samma som den miljö som skulle råda om SMC inte funnits? Det fattas oupphörligen beslut som kommer att påverka vår trafikmiljö, remissförslag utarbetas och förhandlas i dunkla konferensrum både i Bryssel såväl som Rosenbad. Läser Du, jag eller någon annan enskild motorcyklist dessa, formulerar svar och ser till att motorcyklistens syn på beslutsförslagen kommer fram innan det är försent och lagförslagen klubbade? För ett antal år sedan var 50% av de omkomna sporthojsförare, vad tror Du myndigheterna ville tillgripa för åtgärder för att "komma till rätta" med problemet? Vilka "förslag" tror Du ligger och gror i byrålådorna?

Nu är frågan - är detta bra för Dig och mig som motorcyklister? Är det värt 375:- per år att några, oavsett alla andra medlemsförmåner, sliter orm för att vi som motorcyklister ska ge våra synpunkter till beslutsfattarna och göra vår röst hörd i samhällsdebatten? Är det värt de pengarna att de av oss som råkar illa ut, på grund av egen eller andras försorg, har en möjlighet att få sitt liv underlättat eller sin rätt hävdad via skade- eller juristfond?

Ett annat alternativ är att stå bredvid. Man kan köra ett Generation X- resonemang typ "-Here we are now, entertain us" eller "-What's in it for me" i all oändlighet. Det mesta av frukterna går ju att skörda om än man står bredvid, varningsskyltarna kommer aldrig att märkas "Endast för SMC-medlemmar", sporthojar aldrig att säljas enbart till människor med medlemsnummer. Ensam är stark, så länge inte olyckan är framme.

Så, det är bland annat detta beslutet handlar om, medlem eller inte. Jag har fattat mitt, lycka till med Ditt!
 
Last edited:

Smagatusk

Guest
En fundering jag har är varför SMC motsatte sig kontrollbesiktning varje år, och varför de är så emot reflexvästar. Tro mig, jag vill inte ha något av det men MC-Sverige - ur trafiksäkerhetssynpunkt - skulle må bättre av det.

En organisation som gör allt för att bli av med vajerräcken ser helst att en 20 år gammal hoj som stått still i två säsonger kan tas ut på gatan utan kontroll. Och syns vi sämre med fluorescerande material?

Tycker att vissa kamper är illa valda.
 

Jimmy

Guest
Kan naturligtvis inte uttala mig om Vagnhärad, har knappt varit där...
Jag känner sympati för en förare som gör sig illa i trafiken MEN jag får en känsla av, bl.a. i trådar här, att en del människor tenderar att vilja klandra någon annan istället för att inse fakta (hastighet kontra fantasi m.m.) och kanske rent av vill få sin fråga prövad vid en tingsrättsförhandling. So be it!
Här är första punkten min uppfattning skiljer sig från din och några till här! Individuellt ansvar.
Den andra skiljepunkten gäller standard på vägar. Jag accepterar den rådande standarden, när jag inte kunde förutse rullgrus, gick jag omkull, skadade mig och hojen såklart men felet var mitt, inte väghållarens.
Av den anledningen köper jag en s.k. försäkring! Mha den kunde jag och hojen lagas. Den viktigaste lärdomen, ja gissa vad det var.
Jag hycklar inte, vidhåller att SMC behövs, som alla andra lobbygrupper, men jag lägger inte 300-någonting per år, sitter med armarna i kors och hoppas att någon arbetar åt mig.
Att jag däremot är engagerad, dvs nöjer mig inte med att betala en slant utan verkar i en annan organisation som arbetar med trafiksäkerhet i mc-frågor, till del, ger mig tillfredsställelse i detta ärendet.
Om de som "sliter orm" anser sig få för lite betalt får väl 1) de starta en påtryckargrupp där alla måste vara med, eller 2) höj medlemsavgiften.
Det sista är tänkt som en ironisk avslutning på mitt deltagande här. Skicka pm om det är något, eller varför inte besöka mig i Halmstad? :fyllisar
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
En fundering jag har är varför SMC motsatte sig kontrollbesiktning varje år, och varför de är så emot reflexvästar. Tro mig, jag vill inte ha något av det men MC-Sverige - ur trafiksäkerhetssynpunkt - skulle må bättre av det.

En organisation som gör allt för att bli av med vajerräcken ser helst att en 20 år gammal hoj som stått still i två säsonger kan tas ut på gatan utan kontroll. Och syns vi sämre med fluorescerande material?

Tycker att vissa kamper är illa valda.

Inte alls...vissa kamper är meningslösa! Dessutom har SMC kört "Se oss"...
Synlighet är inte bara den objektivt mätbara som kan förbättras på flera sätt utan den subjektiva d.o.

För bilister, ett flertal av dem ser inte motorcyklar som faror, så är vi osynliga oavsett vad vi har på oss.
Tryck dit en vit hjälm och du kan vara polis...och plötsligt ser alla bilister dig.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
En fundering jag har är varför SMC motsatte sig kontrollbesiktning varje år, och varför de är så emot reflexvästar. Tro mig, jag vill inte ha något av det men MC-Sverige - ur trafiksäkerhetssynpunkt - skulle må bättre av det.

En organisation som gör allt för att bli av med vajerräcken ser helst att en 20 år gammal hoj som stått still i två säsonger kan tas ut på gatan utan kontroll. Och syns vi sämre med fluorescerande material?

Tycker att vissa kamper är illa valda.
Jag tror att anledningen är att lagstiftning och särbehandling av ett fordonsslag knappast är rätt väg att gå, därutöver att tillgänglig statistik påvisade att anmärkningarna på hojarna generellt sett inte handlade om trafikfarliga fel, mer om luft och buller.

I övrigr har Rymdbörje helt rätt, sätt en vit hjälm på skallen så syns Du enligt utredningen helt plötsligt betydligt bättre...

Rätt eller fel? Ptjaa, SMC företräder sina medlemmar och i detta fall tyckte medlemmarna ungefär som Du :)

Kan naturligtvis inte uttala mig om Vagnhärad, har knappt varit där...
Jag känner sympati för en förare som gör sig illa i trafiken MEN jag får en känsla av, bl.a. i trådar här, att en del människor tenderar att vilja klandra någon annan istället för att inse fakta (hastighet kontra fantasi m.m.) och kanske rent av vill få sin fråga prövad vid en tingsrättsförhandling. So be it!
Här är första punkten min uppfattning skiljer sig från din och några till här! Individuellt ansvar.
Rätt, vi skiljer oss åt. Förmodligen på grund av erfarenheter, Du förefaller tala gott om och företräda ämbetsverk och Entreprenörer - "Anser Du att vi gjort fel - så stäm oss då!". Jag har på nära håll följt en persons väg från oerhört svåra skallskador till ett efter omständigheterna hyfsat fungerande liv och vet lite mer om hur lätt det är att hävda Din sak gentemot t ex myndigheter, försäkringsbolag och försäkringskassa när Du samtidigt ska lära Dig gå och prata igen...

Visst finns det i vissa fall anledning till att skärskåda sitt eget ansvar, om Du t ex tänker på trådar om man kan slippa fortkörningsböter på grund av någon teknikalitet. Men vem är Du och jag att generalisera? För den individ som drabbas på grund av slarv eller myndighetsmissbruk är det nödvändigt att hitta stöd någonstans, i den situationen är få ensamma individer starka.

Den andra skiljepunkten gäller standard på vägar. Jag accepterar den rådande standarden, när jag inte kunde förutse rullgrus, gick jag omkull, skadade mig och hojen såklart men felet var mitt, inte väghållarens.
Av den anledningen köper jag en s.k. försäkring! Mha den kunde jag och hojen lagas...
Ja, i Ditt fall var det tydligen det egna ansvaret som felade. Menar Du därmed att den slutsatsen skulle vara tillämplig på samtliga olyckor längs samtliga vägar i Svea Rike? Se min tidigare kommentar när det gäller försäkringar, det är inte självklart att hävda sin rätt när Du intar Din föda medelst dropp och frenetiskt försöker komma ihåg namnen på Dina närmaste...

I övrigt kanske vi kan avsluta debatten, även Du kan naturligtvis skicka pm om det finns kvarvarande funderingar.

Ha en fin fortsatt lördagskväll!
 
Last edited:

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Tänk att SMC trådar skenar iväg och blir långbänk,,, därför är jag inte medlem..:hihi:hihi
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
En fundering jag har är varför SMC motsatte sig kontrollbesiktning varje år, och varför de är så emot reflexvästar. Tro mig, jag vill inte ha något av det men MC-Sverige - ur trafiksäkerhetssynpunkt - skulle må bättre av det.

En organisation som gör allt för att bli av med vajerräcken ser helst att en 20 år gammal hoj som stått still i två säsonger kan tas ut på gatan utan kontroll. Och syns vi sämre med fluorescerande material?

Tycker att vissa kamper är illa valda.

Det är ju inte besiktningen som avgör fordonets skick, kanske man helt enkelt utgår ifrån att seriösa hojåkare håller sina maskiner i skick, det har de ju ett egenintresse av.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top