Medlem i SMC eller inte?

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Alkolås, vad skulle vara dåligt med det undrar jag? Borde varit lagkrav för hundra år sedan. Tyvärr kommer det aldrig att införas. Har väldigt svårt att se hur det skulle lösas. Tyvärr..

Yzf R1 skrev:
Alkolås (som är användarvänligt, felfri funktion etc) är en BRA idé

Åh, herre jävlar... detta är alltså eran OCH en SMC-ståndpunkt? Jag ångrar redan att jag förnyade mitt medlemskap efter extremistdebaklet. :(

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
när jag får se ett officiellt inlägg om hur man har ändrat sin ståndpunkt kring extrem körning och beslagtagning etc, och ser att det är något vettigt, då tecknar jag nytt medleskap. jag har råd med min försäkring även utan rabatten. att på SH höra av en tredje part att man kanske ångrar häxjakten duger inte riktigt . det här är som politik, och vi är väljarna. för VÅR talan, vi ger er våra röster. Det känns som det kanske sitter en föråldrad grupp någonstans i suburbia som sörplar kaffe från fatet och bestämmer vad som är bra eller anus utan att förankra det riktigt med "väljarna"

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Fattar inte riktigt hur man kan knorra om alkolås?
Förutsatt att det är en billig, liten och väl fungerande utrustning så kan ju de enda som protesterar vara de som tänker köra onyktra och då har ju orsaken förklarat sej själv :tummenupp

Det finns bara en enda anledning till att alkolås ens kommer på tal och det är att det sker för många olyckor där föraren är onykter. Ge fan i att köra onykter och vi kommer slippa alkolås :yoparty

Accelerator

Intresserad
Gick med
24 Jul 2010
Hoj
08, Klonkasaki, Versys
Alkolås, why not? kopplat till startspärr förstås..

Då kanske man skulle slippa ytterligare bad-will som att det dör xx motorcyklister per år där Y0 % inte borde finnas med. Räknar man bort drogpåverkade puckon, de utan A-kort och de dödsolyckor trafikverket orsakar så kanske vi kan komma ner under 10 döda per år. Det vore väl inte fel?

OK, det skulle kännas kymigt med låsmojäng... men i alla fall, det finns en poäng.

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Fattar inte riktigt hur man kan knorra om alkolås?
Förutsatt att det är en billig, liten och väl fungerande utrustning så kan ju de enda som protesterar vara de som tänker köra onyktra och då har ju orsaken förklarat sej själv :tummenupp

"Rent mjöl i påsen"-argumentet? Det är fan det tröttaste skitargument som existerar. Men javisst, alla som kan ha nåt emot att man ska bevisa sin oskuld måste vara kriminella. :zpy

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Nej, jag ser inte någon anledning att vara medlem i SMC. Inte heller efter att ha ögnat genom denna tråd. Var även inne på SMC hemsida och läste genom vad som stod där och det är ju vettigt och så, men inte till den grad att jag vill betala för ett medlemskap. Jag är givetvis öppen för förslag, jag tycker som sagt det verkar vara en vettig organisation men det är WWF också och jag är inte med där heller. Någon som vill övertyga mig får hemskt gärna pm:a mig så jag inte spammar sönder tråden.

kan vi utgå ifrån att du ej röstar politiskt heller, men ändå sitter och gnäller på hur Sverige sköts av våra politiker??.

annars så borde du även om du ej håller med SMC eller deras ståndpunkter förstå att det är hela mc-kollektivets intresse att SMC finns.

edit. efter att ha läst flera av dina inlägg så förstår jag att du oavsett hur mycket man än skulle förklara för dig det nödvändiga med SMC, även vid användandet av pekbilder med mera så skulle du aldrig förstå....

Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Medlem.

Det finns saker jag inte är intresserad av, det finns åsikter jag inte delar, etc - det är ett kollektiv som skall passa alla typer av medlemmar, och göra alla glada.

Men - de fyller en funktion i att bromsa allsköns tok som vi annars skulle blivit utsatta för, det räcker ju med att se vad gemene man tycker om hojar i allmänhet, är man inte en fullblodsidiot med dödslängtan, så är man samhällets fiende nummer 1.

Det för mig räcker som skäl, resten är bonus.

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Du borde nog bättra på dina kunskaper om svensk nutidshistoria.
Du tror väl inte på fullt allvar att 8-timmarsdagen existerat utan samlade motkrafter. (Ursäkta OT)
SMC gör något för oss hojåkare, vad gör du??

Ozziania

Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
"Rent mjöl i påsen"-argumentet? Det är fan det tröttaste skitargument som existerar. Men javisst, alla som kan ha nåt emot att man ska bevisa sin oskuld måste vara kriminella. :zpy
Rent principiellt håller jag med dej eftersom det går att använda argumentet på allt från lättare hastighetsöverträdelser till om det öht ska vara tillåtet att köra MC.

Men som vanligt när det gäller onormalt beteende så blir det det kollektiva ansvaret som måste vakna upp, räcker inte information blir det ibland inskränkningar, det är bara en fråga om när gränsen anses vara nådd och det finns medel att stävja det med.

Ta det här med hjälmtvång på MC.
I dag skulle nog de flesta använda hjälm även om det inte vore lag på det.
1975 när det blev obligatoriskt var det annorlunda.

Finns en sägen om en gubbe som klev upp på taket för att bevisa att hans mössa klarade fallet mycket bättre än en hjälm.
Berättelsen lär säga att han fick uppskov med argumentet att:
-"Det fanns ändå inget vitalt att skydda på honom" :hihi

Och tänker man efter är vi hojåkare inte så hårt inskränkta då hjälm är den enda skydd som är obligatoriskt, så inte skapas det lagar "bara för att" så värst ofta, även om de i bland försöker och då är det ju bra att SMC sitter med och för den kollektiva talan :tummenupp

Jag tycker det här med klarsyn är rätt svårt så därför är det bra att diskutera och utveckla sin syn på saken, som här på forumet, annars kan man bli som denna snubbe :tungan
http://www.youtube.com/watch?v=xa2Cag9OrHc

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha

instämmer, det mest idiotiska argument jag kan tänka mig. jag vill helt enkelt inte bli tvungen att göra något jag inte vill. det handlar om basala rättigheter och jag( och tydligen många andra) tycker att det är fullständigt idiotiskt att
1. beslagta min ägodel - mitt dyra fortskaffningsmedel för godtycklig anledning som gemene polis fritt får tolka under extremt beteende. med vilken rätt ?
2. låsa mitt fordon - återigen min ögodel - med 3:e parts produkt, mot min vilja, under antagandet att jag kommer att köra full?

då tycker jag att man ska sätta alkolås på alla svenska hem så att svensson inte kan ta sig ut om han är full. alla i familjen måste blåsa om dörren ska öppnas. och så blrjar man oreventivt avlyssna alla invandrares telefoner och internet, eftersom de e ju mest brottsbenägna, det vet ju alla här på SH. vad kan vi göra mer för att skydda det svenska folkhemmet? hmm, jag vet, förbjuda alkohol, då löser man en hel del samhällsproblem ju. ring a bell ?
vad sägs om obligatoriskt oussepriv varje dag på jobbet? har man rent mjöl i påsen har man inget att frukta ju ..

jag förstår verkligen inte hur man kan tycka att den här typen av förslag som alkolis, FRA , Beslagtagning, etc är bra. jag tycker att det är inte bara otroligt kortsiktigt och onyanserat tänkande som visar helt enkelt hur begränsad man är som person, men på gränsen till vansinne.
jag röstar på att dessa människor ska genomgå lämplighets och psyktester. helst varje gånh de kliver in i bilen och vill vrida på nyckeln

Ozziania

Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
instämmer, det mest idiotiska argument jag kan tänka mig. jag vill helt enkelt inte bli tvungen att göra något jag inte vill. det handlar om basala rättigheter och jag( och tydligen många andra) tycker att det är fullständigt idiotiskt att
1. beslagta min ägodel - mitt dyra fortskaffningsmedel för godtycklig anledning som gemene polis fritt får tolka under extremt beteende. med vilken rätt ?
2. låsa mitt fordon - återigen min ögodel - med 3:e parts produkt, mot min vilja, under antagandet att jag kommer att köra full?

då tycker jag att man ska sätta alkolås på alla svenska hem så att svensson inte kan ta sig ut om han är full. alla i familjen måste blåsa om dörren ska öppnas. och så blrjar man oreventivt avlyssna alla invandrares telefoner och internet, eftersom de e ju mest brottsbenägna, det vet ju alla här på SH. vad kan vi göra mer för att skydda det svenska folkhemmet? hmm, jag vet, förbjuda alkohol, då löser man en hel del samhällsproblem ju. ring a bell ?
vad sägs om obligatoriskt oussepriv varje dag på jobbet? har man rent mjöl i påsen har man inget att frukta ju ..

jag förstår verkligen inte hur man kan tycka att den här typen av förslag som alkolis, FRA , Beslagtagning, etc är bra. jag tycker att det är inte bara otroligt kortsiktigt och onyanserat tänkande som visar helt enkelt hur begränsad man är som person, men på gränsen till vansinne.
jag röstar på att dessa människor ska genomgå lämplighets och psyktester. helst varje gånh de kliver in i bilen och vill vrida på nyckeln
Helt klart, bättra att gå till botten med problemet och förbjuda alkohol, det är inte bara i fordon alkohol kostar samhällskassan stora pengar och då behövs ju inte heller några alkolås :tummenupp

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Hoj
ZX-10R 2011
Åh, herre jävlar... detta är alltså eran OCH en SMC-ståndpunkt? Jag ångrar redan att jag förnyade mitt medlemskap efter extremistdebaklet. :(

Såja, lugna ned dig nu lilla ponken...:såjaponken

Medlem i föreningen SMC Sport som inte är samma som SMC fick jag lära mig senast. Men avgiften är nästan den samma och jag är medlem i SMC via betalningen till föreningen.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
när jag får se ett officiellt inlägg om hur man har ändrat sin ståndpunkt kring extrem körning och beslagtagning etc, och ser att det är något vettigt, då tecknar jag nytt medleskap. jag har råd med min försäkring även utan rabatten. att på SH höra av en tredje part att man kanske ångrar häxjakten duger inte riktigt . det här är som politik, och vi är väljarna. för VÅR talan, vi ger er våra röster. Det känns som det kanske sitter en föråldrad grupp någonstans i suburbia som sörplar kaffe från fatet och bestämmer vad som är bra eller anus utan att förankra det riktigt med "väljarna"
I all hast hittar jag detta inlägg, skrivet av högste operative chefen i SMC: http://forum.svmc.se/showthread.php...%E5ste-stoppas&p=113073&viewfull=1#post113073
SMC om hastighet: http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcyklisten/Hastighet/
SMC om droger och alkohol: http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcyklisten/Alkohol-och-droger/

Nu - kan någon konspiratoriker visa mig en länk där SMC förespråkar obligatoriska alkolås?

Missförstå mig rätt: Men jag är helt ointresserad av att köra hoj bland påverkade kamrater, det gäller både gata och bana! Precis som med bilar är alkolås en förträfflig anordning på fordon som framförs av personer med en historik av körning med droger i kroppen. Skulle jag hamna i en bil eller på en hoj utrustad med alkolås vore det ingen showstopper för mig, det är ingen stor fråga för mig. Det finns resonemang kring betydligt mer problematisk utrustning på fordonen som SMC motar från tid till annan...

Det SMC förespråkar är kort och gott att extremfrågan hanteras i enlighet med lagen om vissa trafikbrott, utan vare sig positiv eller negativ särbehandling visavi andra fordonsslag. Har någon problem med den skrivningen eller känner sig KrenCkt för att man kan bli av med hojen om man regelbundet kör på fyllan eller i warp speed, ja då må den personen försöka få till stånd en lagändring på egen hand. Jag tror det blir svårt att få med sig hojkollektivet i den frågan...

Last edited:

Jimmy

Guest
kan vi utgå ifrån att du ej röstar politiskt heller, men ändå sitter och gnäller på hur Sverige sköts av våra politiker??.

annars så borde du även om du ej håller med SMC eller deras ståndpunkter förstå att det är hela mc-kollektivets intresse att SMC
edit. efter att ha läst flera av dina inlägg så förstår jag att du oavsett hur mycket man än skulle förklara för dig det nödvändiga med SMC, även vid användandet av pekbilder med mera så skulle du aldrig förstå....

Nå, nu behöver du inte bli näsvis. Jag hävdar att SMC inte är en organisation jag ser nyttan av att vara medlem i, inte att organisationen inte behövs. Jmf gärna referensen till WWF. Politiskt är jag inte engagerad längre men har varit, vad det nu har med denna diskussion att göra...:tungan
Visst är det sött att SMC skjutsar politiker för att de ska förstå att grus på väg kan vara ett problem om man är ouppmärksam och inte anpassar sin hastighet. Har inga problem med det! Jag tror bara inte på sättet SMC verkar på, det är mitt motiv till att jag väljer att inte vara medlem.
Jag delar åsikter med alla riksdagens partier, mer eller mindre. De jag röstar på är naturligtvis de som bäst överensstämmer med mina värderingar och åsikter. Samma här, med skillnaden att det inte finns lika många alternativ att välja på.
Att gå med för att få lägre f-premie, eller kunna gå kurser intresserar mig inte. Har en bra försäkring, och vidareutvecklar min körning genom mitt jobb.
Notera nu, frågeställningen på tråden är vad jag svarar på. Det jag reagerar på är att rätt många i tråden går med per default, kanske utan alltför mkt reflektion.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0