Medlem i SMC eller inte?

Jimmy

Guest
Nej, jag ser inte någon anledning att vara medlem i SMC. Inte heller efter att ha ögnat genom denna tråd. Var även inne på SMC hemsida och läste genom vad som stod där och det är ju vettigt och så, men inte till den grad att jag vill betala för ett medlemskap. Jag är givetvis öppen för förslag, jag tycker som sagt det verkar vara en vettig organisation men det är WWF också och jag är inte med där heller. Någon som vill övertyga mig får hemskt gärna pm:a mig så jag inte spammar sönder tråden.
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Nej, jag ser inte någon anledning att vara medlem i SMC. Inte heller efter att ha ögnat genom denna tråd. Var även inne på SMC hemsida och läste genom vad som stod där och det är ju vettigt och så, men inte till den grad att jag vill betala för ett medlemskap. Jag är givetvis öppen för förslag, jag tycker som sagt det verkar vara en vettig organisation men det är WWF också och jag är inte med där heller. Någon som vill övertyga mig får hemskt gärna pm:a mig så jag inte spammar sönder tråden.

Tja för några månader sedan så lyckades vi stoppa den så kallade skrotbilsberedningen som skulle ha omöjliggjort att t.ex. renovera en gammal amerikanare eftersom att ta reservdelar från en annan bil skulle klassats som olaglig skrotning. Tanken var bra men Naturvårdsverkets utredning gjorde ingen skillnad på en pundarbil lämnad på en p-ficka längs E4:an och en delvis nedplockad Corvette hemma hos någon.

En Facebookgrupp med 15.000 personer bildades, många skrev brev till de ansvariga, insändare från privatpersoner, artiklar från reportrar i tidningar, till och med några TV-inslag etc.. Men mest får vi nog tacka ACCS och MHRF som hade kontakter med politiker och kunde föra fram budskapet.

Vad hade hänt om dessa inte funnits?

En vacker dag kommer något idiotförslag men då är det försent om man inte redan har en organisation på plats. Jag håller inte med SMC i alla frågor men jag tycker trots allt att de gör nytta.
 

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Medlem. Av flera skäl.

Dels för att jag tycker att det är viktigt att ha en organisation som bevakar sådant som kan inskränka mina möjligheter att göra det jag gillar mest: att köra motorcykel.

Dels för att jag tycker att det är viktigt att vi alla som kör motorcykel (och därmed betraktas som idioter och dårar av en hel del lagstiftare både nationellt och inom EU) kan agera gemensamt gentemot mc-hatarlobbyn.

Att jag sedan haft stor glädje av SMC School och deras kurser är bara grädde på moset.

För mig är det en självklarhet. Och för de flesta bör SMC-rabatten täcka medlemsavgiften. Kör man hojar där man inte kan få SMC-rabatt ska man ABSOLUT vara medlem. För då kör man definitivt de hojar alla försöker förbjuda. Hela tiden.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Tja för några månader sedan så lyckades vi stoppa den så kallade skrotbilsberedningen som skulle ha omöjliggjort att t.ex. renovera en gammal amerikanare eftersom att ta reservdelar från en annan bil skulle klassats som olaglig skrotning. Tanken var bra men Naturvårdsverkets utredning gjorde ingen skillnad på en pundarbil lämnad på en p-ficka längs E4:an och en delvis nedplockad Corvette hemma hos någon.

En Facebookgrupp med 15.000 personer bildades, många skrev brev till de ansvariga, insändare från privatpersoner, artiklar från reportrar i tidningar, till och med några TV-inslag etc.. Men mest får vi nog tacka ACCS och MHRF som hade kontakter med politiker och kunde föra fram budskapet.

Vad hade hänt om dessa inte funnits?

En vacker dag kommer något idiotförslag men då är det försent om man inte redan har en organisation på plats. Jag håller inte med SMC i alla frågor men jag tycker trots allt att de gör nytta.
Är det SMC:s förtjänst att det inte blev något av "skrotbilsberdningen" nu också?
 

CAD-Ludde

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Ort
Sigtuna
Hoj
S1000 RR, Yamaha R1
Medlem sedan 2007, som sagts tidigare enda riktiga möjligheten att påverka.
Dessutom mycket bra kursverksamhet med kanoninstruktörer TLar!
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag är med i SMC, andra året jag prenumererar nu =) Jag litar på vad jag hört om dem, dvs att de har varit med och försökt göra saker o ting bättre för oss motorcyklister. Tidningen är helt okej o bläddra i
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Eller INTE !
Kan inte tänka mig att vara / gå med pga deras syn på motorcykelåkning :mad:

Martin , gubbfetto 49 år , långsam men EXTREMT riskbenägen ( not )
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Är det SMC:s förtjänst att det inte blev något av "skrotbilsberdningen" nu också?

Har jag sagt det? Det var för att illustrera att mot klåfingriga byråkrater och politiker behöver man vara organiserad om man skall ha minsta chans.

I fallet med beredningen var det en enskild tjänsteman som genom sin inkompetens kunde ha skadat fordonshobby rejält, inte bara amerikanare utan olika former av motorsport också. Då behöver man någon som orkar läsa genom vad som är på gång inom inom politik och statliga verk eftersom enskilda individer sällan engagerar sig. Med andra ord SMC gör för hojåkare vad ACCS och MHRF gör för bilfolket.
 

AWALKM

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2013
Ort
Vid havet.
Hoj
Kawasaki Z1000 2009, Yamaha R6 2001, Honda MSX125 2013
Medlem sen 2010! Och litar fullt och fast på att de verkar för mina intressen som motorcyklist. Trevlig tidning och billigare försäkring på köpet.
 

Accelerator

Intresserad
Gick med
24 Jul 2010
Ort
Sthlm
Hoj
08, Klonkasaki, Versys
Jag är medlem och det finns många anledningar till. Den främsta är att de gör vad de kan och jobbar hårt för det, kanske inte alltid prio ett på vad jag tycker, men den absolut övervägande delen av arbetet är till fördel för mig. De företräder mig internationellt och hojtar och petar och påverkar och tar ut Infrastruktuministrar på hojtur och pekar på grusiga kurvor och anmäler vägverk för kassa vägar och ger dessutom ut en informativ tidning, ok inte som RIDE uk, men i alla fall. Fler är starkare, så funkar det i samhället (involverar även EU), och för den lilla pengen det kostar är det ingen tvekan för min del.

Om nån nu ligger lite på gränsen till medlemskap så finns sista puffen här:

http://www.svmc.se/smc/medlemskap/bli-medlem/

SMC - Din nalle i hjälmhuvan och på sitt sätt i Bryssel..
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Eller INTE !
Kan inte tänka mig att vara / gå med pga deras syn på motorcykelåkning :mad:

Martin , gubbfetto 49 år , långsam men EXTREMT riskbenägen ( not )
Intressant! Och vad är då Din syn på motorcykelåkning, som avviker från SMC:s? http://www.svmc.se/smc/Organisationen/

Naturligtvis fokuserar organisationen på vad som förenar medlemmarna, oavsett om de sitter på en glidare, tourer eller sporthoj, det finns väl knappast någon anledning att fokusera på det som skiljer? I alla fall inte om vi genom gemensam styrka vill göra våra röster hörda ändå till korridorerna i Rosenbad och Bryssel?

Det klarar i alla fall inte jag och mina hojpolare av, de personerna syns nämligen sällan till vid våra vattenhål - dom läser tydligen inte ens på sh.com! :)
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Självklart, har varit medlem sen 78 (då jag började åka hoj lagligt :yoparty)
 

Jimmy

Guest
Tja för några månader sedan så lyckades vi stoppa den så kallade skrotbilsberedningen som skulle ha omöjliggjort att t.ex. renovera en gammal amerikanare eftersom att ta reservdelar från en annan bil skulle klassats som olaglig skrotning. Tanken var bra men Naturvårdsverkets utredning gjorde ingen skillnad på en pundarbil lämnad på en p-ficka längs E4:an och en delvis nedplockad Corvette hemma hos någon.

En Facebookgrupp med 15.000 personer bildades, många skrev brev till de ansvariga, insändare från privatpersoner, artiklar från reportrar i tidningar, till och med några TV-inslag etc.. Men mest får vi nog tacka ACCS och MHRF som hade kontakter med politiker och kunde föra fram budskapet.

Vad hade hänt om dessa inte funnits?

En vacker dag kommer något idiotförslag men då är det försent om man inte redan har en organisation på plats. Jag håller inte med SMC i alla frågor men jag tycker trots allt att de gör nytta.

Kul för er att ni lyckades stoppa detta. Jag har dock inget intresse av en Corvette i delar i garaget, ej heller en pundarbil på en P-ficka. Den senare kommer iof att försvinna tids nog ändå. Med eller utan SMC.
 

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
Engelska sporthojar är inga riktiga sporthojar... :zpy:zpy:tungan

Hur menar du nu ???:7peta Vet en hel del BMWs KTMer, R1or, Gixrar som jag kör ifrån med min halvlitershoj. Samt att det är åtskilliga som kör ifrån mig oavsett hoj. Om du nu inte har förstått det så hänger det mer på föraren än hojen. Varför tror du Helmut Dane (eller hur han nu stavar det) var snabbast runt Ringen med en RC30 under många år :smasha :smasha:smasha
 

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
Jättekul att se alla olika kommentarer om varför man är medlem eller inte. Visst har SMC gjort en del misstag, extremdebatten är i mitt tycke en del av den. Även om jag förstar bakgrunden till den.
Handen pa hjärtat ni som inte är med. Röstar ni även pa ett enfrageparti utan att se till helheten som dom representerar? Visst SMC passar inte alla som handen i handsken. Men hade det inte varit för dom hade vi akt unt pa 250- kubikare eller troligen inte alls över huvudtaget. Om man tittar pa vad SMC har varit inblandade i genom aren sa kanske man kan förlata ett snedsteg typ extremdebatten som snurrade runt pa SH och SVMC för ett tag sedan.
Här är några viktiga årtal i SMC:s historia.




För motorcyklisterna i Sverige har SMC lyckats slå tillbaka en hel del förslag som annars fått katastrofala fäljder för alla som vill köra hoj.




1963

SMC bildas av ett gäng entusiaster från hela landet.



1970

Gränsen för lätt mc ändras från 75 kg till 125 kubik.



1971

SMC stoppar ett förslag om maxfart på högst 70 km/h för mc.



1973

SMC drar igång de första avrostningarna.



1975

Hjälmlagen införs, något som SMC kämpat för.



1976

SMC stoppar Rapport 13, som ville förbjuda alla mc över 250 kubik.



1979

Försäkringssamarbete med Holmia inleds som gett oss års-, chopper- och offroadförsäkringar och SMC-rabatt



1982

SMC stoppar ett förslag om åldersgräns på 20 år för mc över 600 kubik.



1989

Nya rättvisare försäkringsklasser blir äntligen klara för motorcyklar.



1996

SMC stoppar förslag om höjd åldersgräns för 125-an.



1998

SMC deltar i bildandet av en gemensam europeisk mc-organisation, FEMA.



2000

Accisen för mc slopas och förslaget om enhetsskatt hamnar i papperskorgen.



2004

Trygg-Hansa säger upp försäkringssamarbetet med SMC efter 25 år. De första sporthojskurserna genomförs. Kontrollbesiktning för mc glesas ut, en fråga SMC drivit under några år.



2005


SMC inleder ett samarbete med Folksam. SMC startar kurser med CSS.



2006


En helt ny profil för SMC och MC-Folket tas fram i samarbete med företaget Bangalore. En ny hemsida föds!



2007

SMC flyttar till Borlänge. HOJX har 1500 glada resenärer. Vägverket föreslår regskylt fram på mc!



2008


SMC presenterar MC-Visionen. CEN beslutar att ta fram en europeisk räckesnorm för mc. Den negativa medlemsutvecklingen vänder liksom olyckstrenden för dödade motorcyklister. SMC träffar Vägverkets sju regioner för första gången angående 1000 mil MC-väg. SMC:s Rättsfond skapas.



2009

SMC deltar i arbetet med en gemensam MC- och mopedstrategi i Sverige. Samarbetet med Folksam avslutas. Riskutbildning införs för A-behörighet och SMC deltar i arbetet att ta fram riskutbildningen. Medlemsantalet pekar uppåt igen och dödsolyckor på MC fortsätter att sjunka.




2010

Samarbete med Bilsport & MC Specialförsäkring och Moderna inleds. Riksdagen avslog förslag om registreringsskylt fram. SMC polisanmälde Trafikverket och ansvarig entreprenör för vållande till annans död. SMC genomförde två undersökningar med forskare. SMC startade Se Oss-kampanj. Motorcyklister pekas för första gången ut som oskyddade trafikanter i vägsäkerhetslagen. SMC inleder samarbete med MCM kring Mälaren Runt.



2011

SMC inleder nytt samarbete med Trafikverket angående vägmiljö med syfte att inkludera motorcyklister i alla styrande regelverk. "SMC:s trafiksäkerhetsarbete har världsklass" yttrades av Claes Tingvall på Trafikverkets resultatkonferens. SMC skapar Ezzos Minnesfond till minne av Ezzo Forsberg.



2012

Efter 15 år nötande från SMC monterades tre underglidningsskydd på räcken som invigdes av ministern. Efter tre års kamp blev dragkrok på MC tillåtet. EU presenterar förslag på tvingande besiktning av MC och mopeder varje år som SMC tillsammans med FEMA stridit emot. Körkorten var i fokus genom strid för lägre körprovsavgifter, ännu fler krav från EU om krav på provfordon samtidigt som 2012 var det sista året med de gamla körkortsreglerna. Begreppet "extremt beteende" myntades inom ramen för version 2.0 av strategin "Ökad säkerhet för motorcykel och moped".
 

Jimmy

Guest
Hurra! Jag kan, tack vare SMC:s treåriga kamp, montera dragkrok på Millen. Tack! Hur gjorde man innan 2012 då? Outlawförare på guldvingar som uppvisade extremt beteende eller vad? Jag är nämligen rätt övertygad att man hade dragkrok även 2001.
Jag låter nog mer negativ än jag verkligen är men det ska till mer för att övertyga mig att gå med i SMC.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Inte medlem,,,, pga en attityd mot att sporthojar, hög fart är roten till allt ont.

Jag älskar sporthojar, hästkrafter och hög fart (på bana nu mer) och det är inte helt rumsrent.

Det är inte fordonet som är det farliga det är personen som kör.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Inte medlem,,,, pga en attityd mot att sporthojar, hög fart är roten till allt ont.

Jag älskar sporthojar, hästkrafter och hög fart (på bana nu mer) och det är inte helt rumsrent.

Det är inte fordonet som är det farliga det är personen som kör.
Hehe, det är lite intressant - Din sista mening är exakt vad SMC sagt i olika sammanhang under i vart fall de sista fem åren, ord som myndigheterna faktiskt börjar ta till sig nu. Angående bana tyckte jag mig uppfatta att SMC Sport stått för ca 10% av årets licenser, och nu söker man vägar för att utveckla den delen.

Du blandar nog ihop korten lite när Du tänker hastighet, Trafikverket driver den tesen, med hastigheten som alla eländens urmoder. SMC förnekar inte att hastigheten har betydelse, det vore infantilt och precis lika felaktigt, däremot att hastighetsbegränsningarna ska sättas utifrån de aktuella riskerna. När mer än 60% av trafikanterna överskrider skyltad hastighet kanske det även bör studeras om det vore rimligt att höja den (om vägsträckan är relativt olycksfri)?

Sporthojar och SMC, ja - vet Du att Sporthojen är den näst vanligaste hojtypen inom SMC, bara touring är större? Ändå utgör sh under 10% av beståndet i trafik. Visst finns det skägg som rynkar på näsan åt plastraketer, å andra sidan är ju toleransen för HD tidvis inte allt för generös inom våra led? Men detta märker Du inte i det praktiska arbetet, där sliter man minst lika hårt för sporthojar som för andra typer.

Men som sagt - Du behöver inte ta vad jag säger för givet, är det dock det Du nämner som hindrar Dig kan Du väl ägna lite tid åt att kolla upp åsikterna på hemsidan? Det kan ju hända att Du blir överraskad... :)
 
Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top