Medlem i SMC eller inte?

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Hmmm, att vara medlem är och ska naturligtvis vara frivilligt, och Du kan nog lugnt räkna med att SMC aldrig kommer att stå på barrikaderna för curbs på 70-vägar eller fri fart på Bulten. Men faktum är att extremt-debatten bl a här på SH i praktiken påverkade SMC:s syn på frågan och fick organisationen att revidera sin ståndpunkt - är det inte så vi vill ha det?
...

jo det e precis så det ska vara. Har smc reviderat sin syn på vad extremt beteende är? konstigt, jag har inte hört något. jag har inte fått memot kanske. kanske någon glömde försättsbladet på TPS-rapporten .. Så vad har man kommit fram till efter revisionen?
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Helt OT, men jag skrattade gott. Om någon mot förmodan inte vet vad som åsyftas med TPS report så titta här...

 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...jo det e precis så det ska vara. Har smc reviderat sin syn på vad extremt beteende är? konstigt, jag har inte hört något. jag har inte fått memot kanske. kanske någon glömde försättsbladet på TPS-rapporten .. Så vad har man kommit fram till efter revisionen?
Nej, det lär komma i nästa version av strategin - 3.0?. Om jag inte fått Danskens rotvälska alldeles om bakfoten vill SMC koppla extrem hastighet till vårdslöshets-begreppet, då ingår det i samma lagrum som de övriga identifierade extrema förseelserna - lag om staff för vissa trafikbrott: https://lagen.nu/1951:649

Att strikt koppla just hastigheten till en speciell nivå på överträdelsen utan att väga in omständigheterna överensstämde inte med medlemmarnas uppfattning.
 
Last edited:

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Självklart är man medlem, både jag och fruga :)
Känns som att SMC faktiskt gör det dem kan för att hjälpa alla motorcyklister i Sverige :)
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Gick ur för x antal år sedan och lär knappast bli medlem igen.
 

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
För mig är det en självklarhet att vara medlem. Har varit med under alla år jag kört hoj!
Ett litet bidrag för att våra intressen skall bevakas.
 
Last edited:

frysarn

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2011
Ort
Arvika
Hoj
Aprilia RSV4R / Ducati 916
Jepp, sedan många år tillbaks och kommer och fortsätta många år framöver, speciellt nu om de kommer och satsa mer på Steg-6
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Noop, inte medlem när jag tycker de kunde stoppat de tre olika körkortsklasserna för mc.

De? SMC är ju sina medlemmar, stod du på barrikaderna och argumenterade mot körkortsklasserna? Eller satt du hemma i soffan och hoppades att "någon annan" skulle dra hela lasset?

Varje medlem är ju välkommen på årsmötena för att driva sina egna frågor. Sen får man bearbeta/lobba beslutsfattande myndigheter. Ibland lyckas man, ibland inte.

Jag har full förståelse för att folk hoppar av efter extremt beteende-debatten och SMC's kommunicerade ståndpunkt där. Det är också helt rätt att hoppa av något som skiljer sig för vitt från den egna åsikten.

Precis av samma anledning som de flesta av oss röstar på det parti som till störst del överrensstämmer med vad vi tycker, och låter bli att rösta på de som skiljer sig för mkt.

Själv väger jag fördelar mot nackdelar, och även om jag tycker att t ex "extremt beteende"-historien inte var sådär strålande bra, så tycker jag fortfarande att fördelarna i form av t ex kursverksamheten samt insatserna i opinionsbildningen (t ex nu senast i Uppdrag gransknings reportage om hala vägar) väger upp nackdelarna på andra områden.

Tyvärr lider väl SMC lite av det som många andra organisationer lider av, nämligen att det dagliga arbetet med att se till att vi får behålla våra motorbanor, slipper lagkrav på reflexväst, hästkraftförbud osv, eller bara en sån sak att vi ens får fortsätta köra motorcykel i det här landet, egentligen aldrig får någon uppmärksamhet. Så folk ser bara tidningen i brevlådan och någon enstaka uppmärksammad fråga som kanske inte ens berör dem själva.

Fortsatt medlem här alltså.
 
Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Medlem - var en självklarhet när jag tog kortet 2009. Med handen på hjärtat mestadels pga lägre försäkringspremie, men har under tiden upptäckt att SMC gör och gjort mycket för oss hojåkare i alla läger.
Läste "SMC 50 år" som man fick härförleden och det är en ganska bra redovisning av vad de åstadkommit genom åren.

Dessutom kör jag ju bandagar med SMC numera. Och nej, jag är ingen surgubbe med reflexväst. :krama

Och får editera och så klart säga att jag inte var någon större fan av extremt beteende debatten och vissa åsikter som SMC har. Att jag ska hamna i samma fack som de som kör utan körkort på stulen hoj, för att jag ibland ligger i 120 på en tom 70 väg mitt i ingenstans är ju för mig oacceptabelt.
Men man kan ju inte dra jämnt varje gång.
 
Last edited:

Kneedrag

Guest
Ni som inte är medlemmar. Tänk istället vad vi skulle haft för jävelskap och tokigheter som smc hindrat att politiker beslutat igenom. Det är tänkvärt!

Tycker smc höjt sig de senaste åren. Galne Dansken med flera gör ett kanonjobb.

Frihet under ansvar vill jag fortsätta ha kvar. Inte ett kontrollsamhälle med gps puck på hojen där man ser varje km överträdelse.
 
Last edited:

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer
Är medlem och tycker helt okej om det mesta i SMC, men snälla pretty please with sugar on top - hur gör man för att slippa få den där tidningen??
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Här drar jag några nackdelar:

En klar nackdel med SMC är att de är för obligatoriskt alkolås på motorcyklar, de förespråkar dock ingen förändring inom den närmaste tiden men kommer stödja det så fort det börjar bli aktuellt inom EU (när vi passerat första "milstolpen" i EUs säkerhetsarbete 2015).

SMC har varit en av de tongivande aktörerna (kanske den enda?) i att uppmärksamma polisen om att använda en äldre lagstiftning som ger dem rätt att beslagta motorcyklar (egentligen fordon i allmänhet men SMC var mest intresserade av att trycka för motorcyklar) vid grövre trafikbrott. Detta för att på detta sätt komma tillrätta med det "extrema beteendet" i trafiken. Vänta ett par år och vi kommer troligtvis kunna få hojarna beslagtagna för mindre företeelser också :gnissla

Jag håller även med en förgående talare om att SMC lägger (bränner) på tok för mycket pengar på bankörning och kurser, inom SMC verkar det finnas en grundläggande tanke om att detta är ett av få (kanske till och med det enda sättet) att få bättre och säkrare förare vilket är på tok fel. Tyvärr känns det som att det är en bunt banåkare som fått SMC att inta denna inriktning, tyvärr finns det skrämmande många banåkare som anser att köra på bana är den "enda" riktiga mc-körningen.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
En klar nackdel med SMC är att de är för obligatoriskt alkolås på motorcyklar

Tyvärr känns det som att det är en bunt banåkare som fått SMC att inta denna inriktning, tyvärr finns det skrämmande många banåkare som anser att köra på bana är den "enda" riktiga mc-körningen.

Alkolås (som är användarvänligt, felfri funktion etc) är en BRA idé

Den enda gången JAG använder MIN R:1a som det är tänkt att den ska användas är PÅ BANA. Inte en chans i helsike att jag ens funderar på 300 km/h på väg med älgar, rådjur, poliser och harar intill vägbanan. Nedlägg med fullt knäskrap på allmän väg - nä skulle inte tro det...

Sedan att man lattjar lite med bakhjulsåka och en stoppie nån gång det hör liksom inte hit, det är är bara lekskole-åldern som aldrig riktigt släpper på mig.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Alkolås (som är användarvänligt, felfri funktion etc) är en BRA idé

Den enda gången JAG använder MIN R:1a som det är tänkt att den ska användas är PÅ BANA. Inte en chans i helsike att jag ens funderar på 300 km/h på väg med älgar, rådjur, poliser och harar intill vägbanan. Nedlägg med fullt knäskrap på allmän väg - nä skulle inte tro det...

Sedan att man lattjar lite med bakhjulsåka och en stoppie nån gång det hör liksom inte hit, det är är bara lekskole-åldern som aldrig riktigt släpper på mig.

Dör du också direCkt om du skulle ta en sväng på gatan med din R1a?? :hihi
 

Tjita1

Guest
Givetvis medlem. Var med på en skoj gruskurs i värmländska skogarna för ett par veckor sen, och nu har Maria Nordqvist lovat att hjälpa mig med överklagan om jag skulle få avslag på min ansökan om skadestånd från när jag körde omkull häromsistens. Jag är dessutom ungdom, så medlemsavgiften är peanuts.. :)
 

Larre

Medlem
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Vellinge
Hoj
Kawasaki Z1000SX-11
Jag är medlem. Fast det beror nog på att det är gratis för mig och jag får c.a 200 kronor för det.
Lägre premie på försäkringen nämligen.
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Är med och i princip nöjd med vad de gör för oss.
Håller inte med i allt självklart (tex extremt beteende) men de vill ju bara alla mcåkare väl när i princip alla andra vill ha bort oss.

Alkolås, vad skulle vara dåligt med det undrar jag? Borde varit lagkrav för hundra år sedan. Tyvärr kommer det aldrig att införas. Har väldigt svårt att se hur det skulle lösas. Tyvärr..
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top