Medlem i SMC eller inte?

Zelnik

Medlem
Gick med
27 Apr 2011
Ort
Bland blåbär
Hoj
Dyr -13
SMC har blivit alldeles för politiskt korrekta Rolf. Blockera och stäng av lite vägar,det händer ju alldeles för lite.. Sedan det här med SMC School,det är säkert bra för dom flesta men instruktörer som glider runt på räkmackor bara för att få köra som fan själv tänker jag då inte betala för.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
SMC har blivit alldeles för politiskt korrekta Rolf. Blockera och stäng av lite vägar,det händer ju alldeles för lite.. Sedan det här med SMC School,det är säkert bra för dom flesta men instruktörer som glider runt på räkmackor bara för att få köra som fan själv tänker jag då inte betala för.

Nu dyker de upp igen...räkmackorna!
Det finns knappt resurser till en enda pytteliten räkmacka...än mindre flera!

Någon här som är lite avis? Eller känner sig förfördelad på något annat sätt?

Eller så bilder på räkmackorna...
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
RymdBörje det är sånt bezzerwizzersnack som får mig att ruttna,,,, inse att SMC inte är bäst på allt, och alla gillar inte er.

Nåja, olika är ju bra numera men det du skrev utvärderades med resultatet "SYNTAX ERROR 45C LINE 2"
Se där ... en kommentar i riktig schmetterlingstil till skillnad från min tidigare.

Jag förstod liksom inte innebörden i det du skrev...eller meningen med det för den delen heller...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
SMC har blivit alldeles för politiskt korrekta Rolf. Blockera och stäng av lite vägar,det händer ju alldeles för lite.. Sedan det här med SMC School,det är säkert bra för dom flesta men instruktörer som glider runt på räkmackor bara för att få köra som fan själv tänker jag då inte betala för.
Mmm, det är en tunn lina att balansera på, Zelnik - utan något givet svar. Å ena sidan de franska bönderna, som blockerar infarterna till Paris med sina traktorer och kastar ägg på fasaden till parlamentet, å andra sidan möjligheten att påverka genom att vara en trovärdig, påläst och drivande remissinstans och samarbetspartner? Svaret är inte givet, men ser vi till det senaste året börjar nog hojkollektivet härskna till när det bara kommer snack utan verkstad från TV medan hojåkarna faktiskt verkar ha ändrat sitt beteende när det gäller den preliminära olycksstatistiken för 2013. Därav tror jag att vi bl a ser UG och juridiska processer som en konsekvens.

Personligen tror jag mer på en kombination, men så har jag också en legendarisk usel kastarm...;)

När det gäller School föreligger det, enligt min erfarenhet, ofta ett hyfsat stort missförstånd kring omfattningen av de "räkmackor" instruktörerna ska glida kring på. Det är inte många som utvecklar sin egen körning under tiden man kör som instruktör, det får de flesta av oss lösa på annat håll. Du får gärna utveckla om Du tänker på någon speciell förmån eller situation, rör det individer kanske det passar bättre via pm...
 
Last edited:

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
...... Sedan det här med SMC School,det är säkert bra för dom flesta men instruktörer som glider runt på räkmackor bara för att få köra som fan själv tänker jag då inte betala för.

Det där med räkmackor får du gärna utveckla lite?
Menar du våran egenträning eller?

Nu är det här inte menat som ett försvarstal även om det kanske kan låta så, meningen är att försöka förklara hur det egentligen är.

Efter att ha kört som instruktör 17 kursdagar förra året så tycker åtminstonde inte jag att det är fel att vi får chans till lite egenträning. De dagar man kör som instruktör så tappar man en hel del av sin egen körning i och med att man tittar på deltagarna och inte har full koncentration det man gör själv. För att kunna hålla tillräckligt högt tempo för att hänga med även deltagarna i snabb och samtidigt kunna titta på dom så krävs det att vi är förhållande vis snabba och trygga även om vi inte gör exact rätt i varje moment.

Vad är det vi får som egentränare då?
Gratis bantid och lunch, resten såsom till exempel resa och boende står vi för själva.
Visst kan det låta förmånligt att få en gratis dag på banan, men betänk då att varje dag jag kör som instruktör kostar i snitt på runda slängar 1000kr (lågt räknat). Ta det ggr 17 dagar så ser du ungefär var min budgett ligger på varje sommar
 

Smagatusk

Guest
Det är ju inte besiktningen som avgör fordonets skick, kanske man helt enkelt utgår ifrån att seriösa hojåkare håller sina maskiner i skick, det har de ju ett egenintresse av.

Besiktningen kontrollerar ju skicket ur säkerhetssynpunkt. Och det är inget man kan utgå ifrån att alla har koll sina grejor.

Alla ni som tycker att det är ens "plikt" som MC-förare att vara med i SMC... Är ni med i Motormännen också? För ni kör väl bil också?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Besiktningen kontrollerar ju skicket ur säkerhetssynpunkt. Och det är inget man kan utgå ifrån att alla har koll sina grejor.

Alla ni som tycker att det är ens "plikt" som MC-förare att vara med i SMC... Är ni med i Motormännen också? För ni kör väl bil också?
Smagatusk - statistiken från besiktningarna visar att de ur säkerhetssynpunkt viktigaste detaljerna - hjullager, oljeläckage, kedjespel, bromsar och reglagefunktion etc är under kontroll på de fordon som besiktas redan idag. Som sagt - medlemmarna önskar inte tätare besiktning, och tillgänglig statistik påvisar heller inte det behovet. Det innebär inte att Du inte kan arbeta med frågan om den känns viktig för Dig.

Jag hittar ingen som vurmar för tvångsanslutning eller medlemsskapet som en plikt, det är Du den förste som påstår. Däremot många som väljer att vara med för att de ser fördelarna. Det är en helt annan sak...
 

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
Besiktningen kontrollerar ju skicket ur säkerhetssynpunkt. Och det är inget man kan utgå ifrån att alla har koll sina grejor.

Alla ni som tycker att det är ens "plikt" som MC-förare att vara med i SMC... Är ni med i Motormännen också? För ni kör väl bil också?

Plikt eller inte har aldrig varit frågan. Bara om du är med eller inte och en motivering varför.

Visst kör jag bil, även, men är inte med i motormännen.
Anledningen till det är att konsekvenserna generellt av diverse myndigheters påhitt brukar alltid vara värre för hojåkning än bilkörning. Så får vi till en bra miljö för motorcyklister så borde den även bli bra för billister.

Ett annat problem för mig personligen är att jag inte kan låta bli att engagera mig, när jag jagade så tog det inte så lång tid inna jag satt med i jaktklubbens styrelse, hamnade ganska snabbt i den lokala SMC-styrelsen när jag tog upp hojåkningen igen, och råkade även ramla in i den lokala fackklubben på jobbet. Numera försöker jag hålla mig ifrån diverse klubbar, styrelser och dyligt, jag hinner inte med att engagera mig i allt jag vill. Det är en annan anledning till att jag nöjer mig med att stödja SMC
 

Smagatusk

Guest
Jag hittar ingen som vurmar för tvångsanslutning eller medlemsskapet som en plikt, det är Du den förste som påstår. Däremot många som väljer att vara med för att de ser fördelarna. Det är en helt annan sak...

Plikt eller inte har aldrig varit frågan. Bara om du är med eller inte och en motivering varför.

Det är en annan anledning till att jag nöjer mig med att stödja SMC

Ingen har skrivit att det är ens plikt, varför jag skrev "plikt" inom citationstecken. Men det räckte att läsa de 5-6 första inläggen för att få mig att ställa frågan om de lika ivrigt stödjer andra organisationer.

Jag är inte med i SMC av den anledningen att jag inte kör gata speciellt ofta, och lägger mitt krut (engagemang, pengar, tid) på annat.
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Jag är med i SMC.
Jag gör visst frivilligarbete för SMC (ergo är jag lite part i målet så att säga).

Varför ?
För att jag har för många bilder i huvudet av människor som skrattar och ler som inte längre finns med oss.

Missförstå mig rätt:
Om man väljer att köra i hög hastighet och långt över alla gränser och/eller är påverkad av droger/alkohol osv då har man tagit sitt liv i egna händer och får själv stå för konsekvenserna. Samma sak om man klotar X gånger per säsong och inte ser att man måste förändra sitt beteende då är man bara statistik som väntar på att hända. Fair enough, var o en väljer själv sin risknivå.

Dock finns det ett antal olyckor med olycklig utgång som man inte kan hänvisa till något av de ovanstående utan man kan se att de direkt eller indirekt påverkats av vistelsemiljön, där vistelsemiljön inte varit det som man borde kunna förvänta sig. För att påverka den miljön måste man gå via bland annat trafikverket som har ansvaret för den miljön och visa för dem hur det kunde bli så fel. När det inte hjälper så får man påpeka det igen. osv i all oändlighet för trots allt så är man ju bara en liten sketen person som man lätt kan köra över.

Jag gillar inte att bli överkörd !
Alltså är jag med i SMC.

Med lite tur kan jag dra mitt strå till stacken och göra vägarna lite säkrare för oss alla som vistas där.

Så Jimmy om du vet ett bättre sätt att göra det på så är du välkommen att berätta det.

redigering
Det är lite som pissmyror, jag är en enda pissmyra, jag skrämmer ingen men när 60000 pissmyror invaderar picknicken så flyttar man picknicken.
 
Last edited:

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Besiktningen kontrollerar ju skicket ur säkerhetssynpunkt. Och det är inget man kan utgå ifrån att alla har koll sina grejor.

Alla ni som tycker att det är ens "plikt" som MC-förare att vara med i SMC... Är ni med i Motormännen också? För ni kör väl bil också?

Varför kan man inte det? Motorcyklar går ju inte särskilt långt jämfört med en bil, de allra flesta ställs av under vintern. Det är inte heller orimligt att anta att eftersom den till största delen är ett rekreationsfordon så köps och körs de av motorintresserade människor vilka är långt kunnigare än genomsnittsbilisten när det gäller skötseln av sitt fordon.

Att det är ett hobbyfordon gör också att de som är tekniskt kunniga men även de som måste leja bort service är mera pedantiska eftersom det är "ögonstenen" det handlar om och inte familjens andrabil i form av en 12 år gammal Corolla. Slutligen så ligger det i förarens intresse att fordonetsskick är trafiksäkert oavsett kunskapsnivå i mycket högre grad än när det gäller en bil.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Varför kan man inte det?

Har du sett vad en del kör omkring på? Eller kolla här vilka problem, frågor och lösningar som ibland dyker upp!

Ska man kritisera något så är det nog ambitionsnivån hos besiktningsorganen. Letar gärna efter lätta anmärkningar som lampor och liknande. Det de borde fokusera på är sånt som är svårt för de flesta och där deras rutin kan göra skillnad. Lager i styrhuvud, hjul ochsving etc. Glappande glidok, (tecken på) kärvande bromskolvar och inte bara beläggens tjocklek.

Inställningen hos den initierade kontrollanten senast jag besiktade var närmast löjeväckande slapp.

Med tanke på kostnaden tycker jag man kan begära att de gjort tillräckligt för att försäkra sig om att mc-n är i ett för förare, passagerare och omgivning säkert skick. Lampor kollar man eller får man signal om de är kass. Tuta faller väl närmast under egenintresse eftersom man kan få igenom valfri tutande leksak. Reflexer och ljudvolym verkar man lägga ner ett starkt engagemang på. Av detta drar jag slutsatsen att de missat eller fått fel information om vad deras uppdrag är.

Alternativet är att de fått rätt info och vi har missuppfattat hela tanken. I s f kan vi skippa besiktningen, betala och betala extra varannan gång för buller och reflex.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
O detta tror du verkligen på själv?:rolleyes:

Det var två år innan jag blev medlem men jag kommer fortfarande ihåg den eländiga Rapport 13.:fakta

Sen hade vi -79 och -89 också innan -79 hade jag en försäkringspremie på 2250:-/månad för trafik helår utan bonus. :) för en Triumph -68 chopper. Efter -79 sjönk det rejält och efter -89 blev det 450:-. Medlemsavgiften i SMC var värd varenda krona. :yoparty
 
Last edited:

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Är medlem sedan länge. BRA organisation!
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Medlem, känns bara naturligt eftersom hoj är ett stort intresse och SMC är ett organ för att hålla det roligt :) :tummenupp
 

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR
Som utmålad eXtRem fÖrAre valde jag att lämna SMC, För många gråa och tråkiga gubbar som inte alls representerar det jag intresserar mig av i det stora hela.
 

Accelerator

Intresserad
Gick med
24 Jul 2010
Ort
Sthlm
Hoj
08, Klonkasaki, Versys
En fundering jag har är varför SMC motsatte sig kontrollbesiktning varje år, och varför de är så emot reflexvästar. Tro mig, jag vill inte ha något av det men MC-Sverige - ur trafiksäkerhetssynpunkt - skulle må bättre av det.

Tycker att vissa kamper är illa valda.

Jo för att kontrollbesiktning varje år är inte motiverat ur trafiksäkerhetssynvinkel. Det är helt enkelt så få olyckor som inträffar där orsaken är något som skulle upptäckts i en besiktning att det inte är vettigt att göra det på alla hojar varje år. Varför skulle man då kräva att alla ska öda tid och pengar på en sån sak?

När jag besiktigade hojen förra året gick det till så de tittade på hojen och sa att den ser fin ut. Sen provkördes den ett varv runt huset och så var det klart. Jag undrade om de inte skulle kolla styrlager mm men fick till svar att man inte gör det p g a att någon Duccemodell inte pallar att man lägger hela hojtyngden på sidostödet så nu gör man inte den testen på hojar utan centralstöd.

Jag tror att jag varje vecka gör en noggrannare undersökning...

Angående reflexvästar vet jag inte om det är ngt SMC är emot men vad jag förstår så är det klent med forskning som stöder att det skulle minska antalet olyckor. M a o är det något som inte pushas för. Klokt enligt mig. Alla kan ju fortfarande använda färgglade kläder om de vill.
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top