Jag har varit medlem sedan jag tog A-körkort men extremt beteende debatten fick mig att se rött och därför är jag inte med i år.
...SMC verkar ha drabbats av nån åkomma och måste alltid agera så jävla PK. Det är nog det som ger skenet av att det är "För många gråa och tråkiga gubbar" som styr och ställer.
Jag håller med dig, när SMC reviderat den helt befängda nuvarande skrivningen så skall jag pröjsa in omedelbart.
Hörrö. Se då till att få den på papper och bli officiell ASAP, då tror jag en hel del f.d. SMC medlemmar återkommer.
Ord och inga visor, dessutom bra synpunkter
Kom ihåg att jag på intet vis företräder SMC i operativ verksamhet, men jag diskuterar och funderar gärna kring mina personliga reflektioner... Det är ett problem - Strategi 2.0 är redan sedan länge signerad med bläck som inte bleks så lätt. Så - med vilken rättslig verkan går en ruelsefull Dansk, möjligen tillsammans med ordförande, ut och gör officiell avbön? Det förändrar inget i saken, det kan vi nog vara överens om? Däremot säger Dansken klart och tydligt att det blev fel, Ni har hans inlägg och därmed ord på att samma skrivning inte finns med gemensamt signerad i nästa version och jag kan lova att det styrelsen är fullt informerad om den debatt detta väckt bland medlemmarna, t ex på denna site.
Ett separat pressmeddelande? Ska det verkligen behövas när det gäller SMC, har Dansken, i egenskap av högste anställde tjänsteman, vilselett oss medlemmar så mycket att vi inte kan ta ett inlägg från honom som sanning? För mig räcker det i varje fall, jag vet också att han har styrelsen bakom sig i sitt inlägg.
Sen har jag en undran, SMC School och SMC säger sig verka för Sveriges Motorcyklister, hur i hela världen kan man då ha ett krav på att alla som vill gå en kurs för att vidareutbilda sig måste vara SMC medlem?
Hur tänkte man nu? Bästa sättet att få in nya medlemmar måste ju vara att visa upp varan man vill sälja, inte tvinga till köp innan man får se godset. Eller?
"Avancerade storbanekurser
Du måste vara medlem i SMC för att kunna boka och delta i en kurs! Medlemsavgiften ska vara betald vid anmälningsdag för kursen."
Kurserna är ju skitbra, sabba inte detta med ett krav på att vara medlem.
Mmm, som Du redan fått svar på av Powerglide gäller medlemskravet inte på grundkurs eller Knix. Anledningen till att det läggs medlemskrav på storbanekurser tror jag varierat över tiden, tidigare hade Sporthojsförsäkringen visst krav på uppföljning, som Ulvhamne skriver finns dessutom ett krav från vissa FB att man håller ordning och reda på kursdagsräknaren numera.
Sen är det nog så att de som redan är medlemmar ser saken på lite annat vis, organisationen satsar faktiskt pengar på School och vissa har ingen lust att avstå plats för icke medlemmar. Det finns en argumentation att det räcker med generositet när det gäller grundkurserna, den som vill satsa tid, pengar och energi på den djupare kunskap som storbanekurserna ger bör även dela SMC:s värderingar så pass att det är värt ett medlemsskap...
Rätt eller fel, jag vet inte, däremot kan jag ha lite förståelse för bägge sidors argument. Se bara på vissa inlägg i denna numera rätt långa tråd, inte vet jag om någon kan kräva att jag eller andra instruktörer direkt ska brinna för att försöka dela med oss av det lilla vi tycker oss ha lärt till vem som helst utan ringaste krav på den minsta motprestation? Alla i school är ideella, och jag kan förstå om någon lackar ur och inte vill ha hur mycket kritik som helst kring öronen, höra att man glider på räkmackor och rent allmänt bli skälld på för något man bränner ett antal dagar under säsongen på.
Två sidor av myntet igen, inga lätta spörsmål Du serverar en gamling ikväll...
Men det är mina personliga och kanske något snarstuckna reflektioner, jag tycker definitivt att det ligger något i Dina tankar! Och det tror jag inte kommer som någon direkt överraskning, faktiskt...