Medlem i SMC eller inte?

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Besiktningen kontrollerar ju skicket ur säkerhetssynpunkt. Och det är inget man kan utgå ifrån att alla har koll sina grejor.

Alla ni som tycker att det är ens "plikt" som MC-förare att vara med i SMC... Är ni med i Motormännen också? För ni kör väl bil också?

Det är inte utan om det inte är dags att undra vilken av de nya aktörerna på den nyöppnande besiktningsmarknaden du har aktier i....:D

Varför kolla något som inte behövs kollas...om man nu inte kan tjäna pengar på onödiga och tätare kontroller.
Jag har inte siffran i färskt minne men det är i storleksordningen mindre än tre % av mc-olyckor som förorsakas av tekniska fel. En mer frekvent besiktning är alltså slöseri med tid och pengar.

Motorcyklar med några mycket få undantag befinner sig som flera nämner på andra ställen i tråden...jämfört med bilar i allmänhet och äldre sådana i synnerhet i väldigt mycket bättre skick....fast det vet du väl redan...egentligen.:rolleyes:

Nej, M gör inte samma sak för mig som bilist som vad SMC gör för mig som motorcyklist. Den dagen M eller någon annan drar igång färdighetsträning på bana för bil a'la SHK/BKK så går jag nog med.
Bilen är inte heller lika hotad som fortskaffningsmedel.
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Om man har inställningen att hojar inte behöver kollas är det ingen idé att diskutera alls.

Är det någon som sagt det? Nej, däremot har det sagts att hojar inte behöver kollas lika ofta som bilar då de körs kortare sträckor och under bättre förhållanden. Jag tror inte det är många hojar som går året runt och hur många är det egentligen som rullar lika långt som familjebilen per år?

Dessutom vad tror du folk oftast lägger ned mest omsorg på, den totalrenoverade jänkebilen/MC:n eller packåsnan för dagligt bruk?

Min hoj rullar kanske 2-300 mil/år och jag pysslar med den ett par gånger per säsong. Varför skall jag besikta ett fordon som jag vet inte hunnit bli trafikfarligt på ett år?
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Om man har inställningen att hojar inte behöver kollas är det ingen idé att diskutera alls.

Hmm, intressant ett kreativt ignorerande av fakta.
Underkännande procenten är jfrt med bilar låg för motorcyklar.
Runt 80% blir godkända, vad det är för grader av anmärkning på resterande ca 20% vet jag inte.
Man urglesade besikningsintervallen på husvagnar samtidigt med de för mc. Det visade sig att för mc så kvarstod godkännande frekvensen även efteråt med längre intervall. Alltså sköts motorcyklar trots att det blivit längre intervall mellan kontrollerna. För husvagnarnas del var siffrorna inte lika smickrande, hur mycket sämre det blev kommer jag inte ihåg just nu.

Nej, jag har verkligen inte inställningen att det inte skall kontrolleras...bara det att man skall kontrollera där det behövs och inte för att någon skall tjäna pengar.
Jag har viss erfarenhet från branscher med relativt höga tryck, mycket vatten, joniserande strålning m.m och där kontrollerar man inte heller saker för kontrollerandets skull...även om det för det mesta är funkis grejor man kontrollerar igen. Det är för att de potentiella konsekvenserna är lite lätt obra, s.a.s.

Statistiken t.o.m den officiella talar sitt eget språk...även om du inte verkar ha gått den kursen....motorcyklar behöver inte besiktigas oftare än vad de redan görs. Oftare är bara pengar i någons ficka utan någon signifikant påverkan på säkerheten.

Skulle statistiken helt plötsligt börja se väldigt sämre ut så är det en helt annan fråga...fast det lär väl besiktningsfirmorna klara av att fixa...mer underkända->moralpanik->lobbyverksamhet->moralpanik->tätare besiktningsintervall->tjäna mer pengar->målet uppnått.

Det är inte så att våran fordonspark helt plötsligt blivit sämre...det är så att helt plötsligt finns det aktörer som har ett investerat intresse av att det skall besiktigas oftare vare sig det tillför något eller inte...
Privat besiktning->besiktiga oftare, privata vinstdrivande fängelser som i t.ex USA fler brott som ger fänglelse = vinst.
 
Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
De har bidragit, ja.
Varför är det så svårt att tro att SMC faktiskt gör bra saker oxå?
Nån på kansliet som knöt näven i fickan då eller?

SMC stödjer givetvis MHRF, men eftersom motorcyklar inte ingår i förslaget kommer vi inte att agera.
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Om man har inställningen att hojar inte behöver kollas är det ingen idé att diskutera alls.

Utifrån de data som finns tillgänglig kring MC-olyckor i Sverige så är bara 3% sammankopplade med bristande underhåll.

Hojar ska givetvis kollas. Men vartannat år räcker mer än väl.
 

Jimmy

Guest
Steget att förbjuda "renovering av bilar" ligger inte långt från att modda sin hoj med delar från ngt man köpt loss från skroten för att spara några tusenlappar.

Sluta tänka smått.

Testa e-bay, sägs vara billigt. Sluta tänka skånskt:D
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Nån på kansliet som knöt näven i fickan då eller?

SMC stödjer givetvis MHRF, men eftersom motorcyklar inte ingår i förslaget kommer vi inte att agera.

Du får ta och citera rätt inlägg från Maria :7peta

Det finns ingen anledning att göra något ytterligare just nu. OM förslaget dyker upp som ett förslag från regeringen, då kommer vi att jobba aktivt. Just nu är det en skrivbordsprodukt som ligger på Miljödepartementet och väntar på att behandlas, inget annat.
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Jag skulle aldrig ha dragit upp skrotbilsberedningen men jag gjorde fullständigt klart att SMC inte var aktiva där utan att det var för att illustrera att oavsett om man är bilentusiast, jägare, MC åkare eller vad fan som helst så behöver man en organisation som för ens talan när idiotiska myndigheter kommer och skall bulldoza över en med ännu ett idiotiskt förslag.

Denna organisation bör också ha folk som fattar den parlamentariska gången (ofta spelet) och kanslisvenskan. Ni kan tycka att det låter skittrist, det är det, men så ser verkligheten ut.
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Enligt Maria så var SMC beredda att agera om förslaget lämnats in.
Det fanns inga åtgärder som var nödvändiga från SMC i det läget.
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Jag är medlem. Så klart. :) :tummenupp
Jag tycker att kansliet gör ett väldigt bra jobb. På riksnivån gör SMC en jättebra insats.

Som utmålad eXtRem fÖrAre valde jag att lämna SMC, För många gråa och tråkiga gubbar som inte alls representerar det jag intresserar mig av i det stora hela.

Med på distriktsnivå så finns det förbättringspotential. Även jag har träffat på gråa och tråkiga gubbar som behandlar SMC som deras egen privata klubb. Med trist arrogant attityd skrämmer de bort nya medlemmar. Även om de är få ger de SMC dåligt rykte.

Jag har även träffat underbara entusiastiska människor, och blivit en bättre och säkrare förare efter deras kurser. :fakta

Attityden skiljer mycket mellan distrikten. Det gäller att hitta de kul grabbarna. Sedan är det skit samma vad de har för hårfärg. :lol
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Jag har varit medlem sedan jag tog A-körkort men extremt beteende debatten fick mig att se rött och därför är jag inte med i år.
Som utmålad eXtRem fÖrAre valde jag att lämna SMC, För många gråa och tråkiga gubbar som inte alls representerar det jag intresserar mig av i det stora hela.
Vet inte om ålder är avgörande men SMC verkar ha drabbats av nån åkomma och måste alltid agera så jävla PK. Det är nog det som ger skenet av att det är "För många gråa och tråkiga gubbar" som styr och ställer.
när jag får se ett officiellt inlägg om hur man har ändrat sin ståndpunkt kring extrem körning och beslagtagning etc, och ser att det är något vettigt, då tecknar jag nytt medleskap.
Jag håller med dig, när SMC reviderat den helt befängda nuvarande skrivningen så skall jag pröjsa in omedelbart.
Nej, det lär komma i nästa version av strategin - 3.0?. Om jag inte fått Danskens rotvälska alldeles om bakfoten vill SMC koppla extrem hastighet till vårdslöshets-begreppet, då ingår det i samma lagrum som de övriga identifierade extrema förseelserna - lag om staff för vissa trafikbrott: https://lagen.nu/1951:649

Att strikt koppla just hastigheten till en speciell nivå på överträdelsen utan att väga in omständigheterna överensstämde inte med medlemmarnas uppfattning.
Hörrö. Se då till att få den på papper och bli officiell ASAP, då tror jag en hel del f.d. SMC medlemmar återkommer. :7peta

Sen har jag en undran, SMC School och SMC säger sig verka för Sveriges Motorcyklister, hur i hela världen kan man då ha ett krav på att alla som vill gå en kurs för att vidareutbilda sig måste vara SMC medlem?

Hur tänkte man nu? Bästa sättet att få in nya medlemmar måste ju vara att visa upp varan man vill sälja, inte tvinga till köp innan man får se godset. Eller?

"Avancerade storbanekurser

Du måste vara medlem i SMC för att kunna boka och delta i en kurs! Medlemsavgiften ska vara betald vid anmälningsdag för kursen."

Kurserna är ju skitbra, sabba inte detta med ett krav på att vara medlem.
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Sen har jag en undran, SMC School och SMC säger sig verka för Sveriges Motorcyklister, hur i hela världen kan man då ha ett krav på att alla som vill gå en kurs för att vidareutbilda sig måste vara SMC medlem?
[...]
Kurserna är ju skitbra, sabba inte detta med ett krav på att vara medlem.

Gäller inte Grundkurserna.
Men i övrigt håller jag med dig :tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
"Avancerade storbanekurser

Du måste vara medlem i SMC för att kunna boka och delta i en kurs! Medlemsavgiften ska vara betald vid anmälningsdag för kursen."

Kurserna är ju skitbra, sabba inte detta med ett krav på att vara medlem.

Är inte det för att de ska hålla reda på vilka steg man gått hittills?
Vad gäller knix är det ju bara att köra dem hur mycket man vill även om man inte är medlem, vad jag har förstått...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag har varit medlem sedan jag tog A-körkort men extremt beteende debatten fick mig att se rött och därför är jag inte med i år.

...SMC verkar ha drabbats av nån åkomma och måste alltid agera så jävla PK. Det är nog det som ger skenet av att det är "För många gråa och tråkiga gubbar" som styr och ställer.

Jag håller med dig, när SMC reviderat den helt befängda nuvarande skrivningen så skall jag pröjsa in omedelbart.

Hörrö. Se då till att få den på papper och bli officiell ASAP, då tror jag en hel del f.d. SMC medlemmar återkommer. :7peta
Ord och inga visor, dessutom bra synpunkter :tummenupp Kom ihåg att jag på intet vis företräder SMC i operativ verksamhet, men jag diskuterar och funderar gärna kring mina personliga reflektioner... Det är ett problem - Strategi 2.0 är redan sedan länge signerad med bläck som inte bleks så lätt. Så - med vilken rättslig verkan går en ruelsefull Dansk, möjligen tillsammans med ordförande, ut och gör officiell avbön? Det förändrar inget i saken, det kan vi nog vara överens om? Däremot säger Dansken klart och tydligt att det blev fel, Ni har hans inlägg och därmed ord på att samma skrivning inte finns med gemensamt signerad i nästa version och jag kan lova att det styrelsen är fullt informerad om den debatt detta väckt bland medlemmarna, t ex på denna site.

Ett separat pressmeddelande? Ska det verkligen behövas när det gäller SMC, har Dansken, i egenskap av högste anställde tjänsteman, vilselett oss medlemmar så mycket att vi inte kan ta ett inlägg från honom som sanning? För mig räcker det i varje fall, jag vet också att han har styrelsen bakom sig i sitt inlägg.

Sen har jag en undran, SMC School och SMC säger sig verka för Sveriges Motorcyklister, hur i hela världen kan man då ha ett krav på att alla som vill gå en kurs för att vidareutbilda sig måste vara SMC medlem?

Hur tänkte man nu? Bästa sättet att få in nya medlemmar måste ju vara att visa upp varan man vill sälja, inte tvinga till köp innan man får se godset. Eller?

"Avancerade storbanekurser

Du måste vara medlem i SMC för att kunna boka och delta i en kurs! Medlemsavgiften ska vara betald vid anmälningsdag för kursen."

Kurserna är ju skitbra, sabba inte detta med ett krav på att vara medlem.
Mmm, som Du redan fått svar på av Powerglide gäller medlemskravet inte på grundkurs eller Knix. Anledningen till att det läggs medlemskrav på storbanekurser tror jag varierat över tiden, tidigare hade Sporthojsförsäkringen visst krav på uppföljning, som Ulvhamne skriver finns dessutom ett krav från vissa FB att man håller ordning och reda på kursdagsräknaren numera.

Sen är det nog så att de som redan är medlemmar ser saken på lite annat vis, organisationen satsar faktiskt pengar på School och vissa har ingen lust att avstå plats för icke medlemmar. Det finns en argumentation att det räcker med generositet när det gäller grundkurserna, den som vill satsa tid, pengar och energi på den djupare kunskap som storbanekurserna ger bör även dela SMC:s värderingar så pass att det är värt ett medlemsskap...

Rätt eller fel, jag vet inte, däremot kan jag ha lite förståelse för bägge sidors argument. Se bara på vissa inlägg i denna numera rätt långa tråd, inte vet jag om någon kan kräva att jag eller andra instruktörer direkt ska brinna för att försöka dela med oss av det lilla vi tycker oss ha lärt till vem som helst utan ringaste krav på den minsta motprestation? Alla i school är ideella, och jag kan förstå om någon lackar ur och inte vill ha hur mycket kritik som helst kring öronen, höra att man glider på räkmackor och rent allmänt bli skälld på för något man bränner ett antal dagar under säsongen på.

Två sidor av myntet igen, inga lätta spörsmål Du serverar en gamling ikväll...

Men det är mina personliga och kanske något snarstuckna reflektioner, jag tycker definitivt att det ligger något i Dina tankar! Och det tror jag inte kommer som någon direkt överraskning, faktiskt... :)
 
Last edited:

Robert 73

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Värmdö
Hoj
zx-10R 2016
Medlem eller inte?

Det är väldigt intressant att få höra varför vissa inte vill vara med i SMC eftersom deras åsikter är lika viktiga som medlemmarnas. Alla vi motorcyklister sitter egentligen i samma båt och allt vi gör på banan, gruset eller ute på gatan påverkar våra beslutsfattare.

Jag är medlem sedan 2004 och tycker att medlemskapet har gett mig väldigt mycket tillbaka i form av både kunskap och trevliga människor.

Det som å andra sidan gör SMC så unikt är det politiska arbetet de gör. Vi motorcyklister har faktiskt ingen annan som kan representera oss på ett så professionellt sätt.

Samtidigt ska vi inte glömma att SMC är en ideell organisation som påverkas bäst inifrån och underifrån. Därför är det värt att fundera på ett medlemskap om man kanske har en bra idé eller tycker att vissa saker borde göras bättre.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top