Medlem i SMC eller inte?

Raderad medlem 51742

Guest
Det tog knappt 12 timmar...

http://www.gp.se/ekonomi/1.2196264-hulthen-da-kan-vi-parkera-tatare-

...innan en av våra politker antingen totalt missförstått den avsedda nyttan med systemet, eller avsiktligt försöker föra sina väljare bakom ljuset:




Hur i helvete skall man kunna "parkera tätare" med förarlösa bilar?
Sure - om man kliver ur bilen innan parkering så inte dörrarna behöver öppnas så kanske man kan spara en halvmeter luft mellan två bilar, men det är ju inte det som är den stora utrymmesvinsten med auto-automobiler. Cheesus... :skrämd

Det här passar ju perfekt med Anneli Hulthéns och Kia Andreassons agendor. Tro nu inte att Göteborgs kommunpolitiker låter sig hindras av att tekniken inte är fullt tillgänglig ännu. Nej, lika bra att anpassa staden fullt ut redan nu och ta bort hälften av p-platserna och dubbla priset på de som blir kvar så att vi framtidssäkrar staden. De vill att folk skall åka västlänk och spårvagn - möjligen kan några bilar tillåtas köra in i staden förutsatt att de är eldrivna och förarlösa.

Ja, framtiden ser dyster ut för oss som gillar att KÖRA våra fordon och särskilt för MC om Tingvall får som han vill...
 

Bodensaren

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2013
Ort
Hemma
Hoj
kanske
Jag har suttit och läst igenom denna tråd, det fascinerar mig att SMC berör så mycket, det tyder på att det är en organisation som verkligen tar ställning, det är endast då du tar ställning som det blir debatt.

Däremot ska man ha i åtanke att mc-kollektivet har en väldigt bred spridning, men samtidigt väldigt komplex sammansättning, det som är gemensamt är i grund och botten intresset för motoriserade två- eller trehjulingar, detta intresse kan ta sig olika uttryck, inte bara bland olika människor utan även hos individer, jag har själv tre olika motorcyklar för att kunna tillgodose mina intressen av mc-livet.

Till historien hör att jag har kört mc från början av 80-talet, testat lite olika typer av mc och olika typer av körstilar, har faktiskt under en kort period varit ägare av en customcykel. Under den tid som jag har haft motorcykel så har den hela tiden varit ifrågasatt av myndigheter, samt att försäkringsbolag har behandlat den som en gökunge i sitt bo. Den enda organisation som under denna tid ägnat tid åt att verkligen lyfta upp mc:n som ett fordon i debatten och plocka fram de fakta som göms i förutfattade meningar bland politiker och tjänstemän på olika myndigheter har varit SMC.

Jag är själv medlem i SMC och har även under en tid arbetat aktivt i den lokala styrelsen, det ideella arbetet som läggs ned på distriktsnivå är rent otroligt och jag är som medlem tacksam för det arbete som görs i varje distrikt. Sen är det som alltid när det gäller ideellt arbete svårt att kunna mobilisera folk till styrelser, men man får aldrig glömma att en organisation blir aldrig bättre än summan av sina medlemmar, därför är det viktigt att varje medlem går på årsmöten och gör sin röst hörd, men även lyfter fram de idéer man har till distriktets styrelse (det man inte hör eller ser finns inte). Som medlem har man också möjligheten att lämna in motioner till årsmötena för att därigenom kunna påverka hur organisationen ska fungera och verksamheten bedrivas.

Tack vare SMC:s arbete i försäkringsfrågan så betalar jag mindre i premie för mina tre mc tillsammans i dag än vad jag gjorde för min 500 cc i mitten på 80-talet, bara det är värt att vara med i SMC, men det finns tusen anledningar till, till en del kommentarer på det här forumet säger jag bara, var och en får stå sina egna val, men jag tycker att en del på forumet borde läsa på fakta innan man tvärsäkert kastar ur sig tvärsäkra påståenden.:hej
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Vad får man som medlem?

En rent otroligt kass partitidning som kallas för MC folket som enväldigt styrs av några få som borde bytts ut för länge sen. Medlemmarnas pengar går till dessa sk journalister som har treviga solresor för medlemmarnas pengar.

Rabatter på ett par procent på däck och resor som jag aldrig utnyttjat.

Ett lurendrejeri företag som heter SMC travel som finansierar deras övriga förlustveksamheter.

Kortegekörningar med reflexväst.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Vad får man som medlem?

Men guud så lamt...?
Jag har förstått att du gillar att provocera, och hacka på SMC dessutom - men skall vi titta på vad du snickrat ihop idag på en liten höft?



En rent otroligt kass partitidning som kallas för MC folket som enväldigt styrs av några få som borde bytts ut för länge sen.
Ja...? Varje tidning sätts väl samman av en redaktion? Vem skulle annars göra det?
Vill du ha en öppen omröstning inför varje nummer där medlemmarna bestämmer vad nästkommande utgåva skall innehålla?
Säkert möjligt att åstadkomma, men det känns lite tungrott. Men framförallt närmar det sig "partitidning" på ett sätt som jag inte tror att du kommer att gilla.

Du tycker att redaktionen samlat på sig för mycket erfarenhet? Men, byt ut dem då!
Jag tvivlar på att du rakt av kan rösta bort dem på ett årsmöte eftersom dom är anställda, men du kan absolut resa en motion där du kritiserar deras arbete.
...om du nu klarar av att formulera kritiken på ett så ciselerat sätt att du får andra med dig på noterna. Det kan nog vara bra om du i samma veva presenterar en färdig redaktion som kan ta över och göra ett bättre jobb. Ingen hindrar dig!


Medlemmarnas pengar går till dessa sk journalister som har treviga solresor för medlemmarnas pengar.

Mycket på en gång i den meningen. Mycket fel...
Vi börjar med det där "dessa sk journalister".
'Journalist' är ingen skyddad titel. Den som vill kan kalla sig för journalist kan kalla sig för journalist. Om du försöker förminska någon genom att sätta till ett "så kallat" framför titeln så blir det bara underligt när du exponerar din egen okunnighet.

"Medlemmarnas pengar", i hur utsträckning går dom till MC-Folket egentligen?
Det är Nordens största MC-tidning med bred marginal, och den är späckad av reklam.
Även om inte annonsintäkterna bär denna "gratistidning" fullt ut, så bidrar dom i avsevärd utsträckning till att SMC har en egen kanal att kommunicera med sina medlemmar på, och dessutom kan förmedla mycket av det politiska arbetet som uträttas - något som knappast någon annan skulle vara intresserad att skriva om. Priserna för annonsering finns för övrigt tydligt angivna på MC-Folkets hemsida. You do the math. ...tänk bara på att återkommande annonsörer brukar tillerkännas avsevärda rabattsatser.

"Trevliga solresor". Jo, MC-tillverkarna förlägger vintertid ofta provkörningarna av nya modeller till solsäkra och lite varmare regioner, dit dom bjuder in journalister från hela Europa. Vill du ändra på det? Du tycker att just MC-Folkets skribenter skall sitta stilla hemma i Sverige och vänta tills hojarna finns hos handlarna och i solidaritet med svenska hojåkare provköra maskinerna i det kärnsvenska snöblandade aprilregnet?
För att förhållanden skall vara rättvisande, kan tänka...?
Löjligt resonemang!
Om du skulle vilja ha något verkligt att arbeta upp indignation omkring så hade du kunnat slå ner på att tillverkarna bjuder på/subventionerar dessa provkörningsresor i olika hög grad - beroende på hur viktig introduktionen är för dem. Där har du en kamp värdigt ditt svärd...


Rabatter på ett par procent på däck och resor som jag aldrig utnyttjat.
Däckrabatterna är i sanning löjliga - men, på www.hojdack.se kan man med SMC-rabatten ofta hamna i samma nivå som Delticom, mynetmoto och andra. Speciellt intressant är det att jämföra priserna hos Hojdäck i tider av valutasvängningar. Då går det att fynda rejält.
Färjerabatterna är kalas för oss som kör mycket utomlands - men framförallt missar du att nämna försäkringsrabatterna! Jag går ekonomiskt plus på mitt medlemskap redan på en hoj - och eftersom jag håller igång 3-4 stycken så är mitt SMC-medlemskap en kalasaffär!


Ett lurendrejeri företag som heter SMC travel som finansierar deras övriga förlustveksamheter.

Åh...?! Ett lurendrejeriföretag, säger du? Läge att polisanmäla? Eller åtminstone kasta i soptunnan under buller och bång hos SVT Umeå?
På vilket sätt luras dom? Åker dom ut på olika MC-fik och kidnappar motorcyklister som tvingas resa till Isle of Man innan dom släpps fria? Man kan undra om dom inte hjärntvättar dom samtidigt? Det verkar faktiskt så eftersom somliga fortsätter att resa med MC-Travel år efter år...

Själv är jag måttligt intresserad av den typ av resor som arrangeras av SMC-Travel, men att spy galla över sådant man inte gillar eller inte förstår...? SMC-Travel är ett fristående reseföretag som tydligen rent av förmår generera ett överskott till organisationen.
Om du upprörs över detta så säger det mer om dig själv än om SMC.


Kortegekörningar med reflexväst.

Ah! Kortege och reflexväst, så var det ja. :hihi



Jag tror bestämt att du missade det viktigaste, Lindhamre.
Även om jag inte tjänade pengar på att vara med i SMC, även om medlemsavgiften fyrdubblades, så skulle jag vara med i SMC.

För det som vi lyckats åstadkomma hittills genom SMC?
Tja, det med - men framförallt: för det vi har framför oss.


Ifrågasätt gärna, Lindhamre. Kritisera gärna.
...men se till att få lite höjd innan du fäller in landningsställen.
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag ser fram emot självkörande bilar, inte bara för att det blir säkrare för mig som trafikant, utan för att jag kan hoppa i bilen, säga åt den att köra till mitt mål och sedan läsa, jobba eller något annat och slippa att köra bilen (eftersom att det är rätt tråkigt)...

Däremot hoppas jag att man kommer fortsätta få köra själv.

Visst kommer du att få fortsätta köra själv, men till priset av en försäkringspremie som en sportbil i Stockholms innerstad!:D
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Visst kommer du att få fortsätta köra själv, men till priset av en försäkringspremie som en sportbil i Stockholms innerstad!:D

Eller så sjunker premien för att folket som kör i diket i tid och otid och parti och minut inte är ute på vägarna längre?
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Ja alltid är det vissa personer som verkar bli kränkta om man lägger fram lite kritik. Undrar varför....
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ja alltid är det vissa personer som verkar bli kränkta om man lägger fram lite kritik. Undrar varför....
Nix, inte kränkt - bara förvånad att något tror att plattityder och felaktigheter kan presenteras som "kritik".
Kritik är bra, konstruktiv kritik är bättre.
Skrammel med tomma tunnor och missuppfattningar som basuneras ut blir bara larviga.
Släpp sargen och kom med något konkret, gärna något som dessutom är sant.
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
SMC travel tar hutlösa 16000:- för en resa på egen hoj till Isle of Man då ingår varken middag, bensin. Den är fristående sägs det, men samma gubbar som arrangerar resorna är djupt insyltade i SMC.
Handplockade rövslickare finns alltid med som åker med gratis som andra medlemmar får betala för.
Samtidigt hade dom förlust verksamheten california superbike school där pengarna hamnade i en annan profiterande ficka. Gissa vem.. ingen ifrågasatte.
Varför kan inte SMC travel vara ideellt organiserat?

Samma resonemang är det med journalister som åker hoj på solresor på medlemmarnas pengar. Vissa verkar ha en oinskränkt makt att driva sina egna ideer utan att ens fråga, reportagen kan läsas i gratistidningen på nätet fastbikes. Informationen i testerna känns lika spännande som att läsa ett produktfaktablad från BMW tycker jag.

Dessutom använder dom hojarna dom testar på SMC travel och bjuder in vänner gratis medan andra medlammar får betala hutlösa summor, det luktar korrupt att åka på privata nöjesresor gratis på bekostnad av medlemmarna.
Betalar dom förmånsskatt på detta tror du?

Nej dom utnyttjar sin ställning i SMC bjuder in vänner och utnyttjar kontakter för att få extra förmåner vid MC köp, resor och olika tillställningar.
Tro mig jag vet och sett detta med egna ögon.

Hur rimmar detta i den ideella föreningen?

Apropå rabatter så är det ett skämt många gånger då man kan hitta tex däck hos andra handlare till lägre pris än hos handlaren med SMC rabatt, varför upplyser man inte om sånt om man är intresserad om medlemmarna och vill agera som en ideell organisation. Många i SMC toppen har riktigt bra rabatter på kläder, däck etc som vi andra får fantastiska 10% rabatter från listpriset.

Ni kan påstå massa saker om att SMC är en ideell organisation och SMC travel är en fristående organisation men faktumet kvarstår att Danskens och hans hov kan inte blunda inför faktum att det är en organisation med personer som står varandra nära och utnyttjar medlemmarnas lojalitet i syfte att tjäna på det själv.

Men har man som jag sett in i hur organisationen fungerar och hur dom behandlar vissa personer med annan åsikt och hur effektivt dom plockas ner, blir man skrämd av den likgiltighet som finns.

Var gärna medlem i SMC men ha i åtanke att någon annan utnyttjar sin ställning som du betalar för.
 
Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Vad får man som medlem?

En rent otroligt kass partitidning som kallas för MC folket som enväldigt styrs av några få som borde bytts ut för länge sen. Medlemmarnas pengar går till dessa sk journalister som har treviga solresor för medlemmarnas pengar.

Rabatter på ett par procent på däck och resor som jag aldrig utnyttjat.

Ett lurendrejeri företag som heter SMC travel som finansierar deras övriga förlustveksamheter.

Kortegekörningar med reflexväst.

Har du glömt att slå av verklighetsförvrängaren? Eller inte märkt att trollerikursen var slut för idag? Ätit något olämpligt? Eller anfäktas du av någon annan matsmältningsrelaterad åkomma som påverkar både humör och omdöme? Det finns hjälp! :-D
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
SMC travel tar hutlösa 16000:- för en resa på egen hoj till Isle of Man då ingår varken middag, bensin. Den är fristående sägs det, men samma gubbar som arrangerar resorna är djupt insyltade i SMC.
Handplockade rövslickare finns alltid med som åker med gratis som andra medlemmar får betala för.
Samtidigt hade dom förlust verksamheten california superbike school där pengarna hamnade i en annan profiterande ficka. Gissa vem.. ingen ifrågasatte.
Varför kan inte SMC travel vara ideellt organiserat?

Samma resonemang är det med journalister som åker hoj på solresor på medlemmarnas pengar. Vissa verkar ha en oinskränkt makt att driva sina egna ideer utan att ens fråga, reportagen kan läsas i gratistidningen på nätet fastbikes. Informationen i testerna känns lika spännande som att läsa ett produktfaktablad från BMW tycker jag.

Dessutom använder dom hojarna dom testar på SMC travel och bjuder in vänner gratis medan andra medlammar får betala hutlösa summor, det luktar korrupt att åka på privata nöjesresor gratis på bekostnad av medlemmarna.
Betalar dom förmånsskatt på detta tror du?

Nej dom utnyttjar sin ställning i SMC bjuder in vänner och utnyttjar kontakter för att få extra förmåner vid MC köp, resor och olika tillställningar.
Tro mig jag vet och sett detta med egna ögon.

Hur rimmar detta i den ideella föreningen?

Apropå rabatter så är det ett skämt många gånger då man kan hitta tex däck hos andra handlare till lägre pris än hos handlaren med SMC rabatt, varför upplyser man inte om sånt om man är intresserad om medlemmarna och vill agera som en ideell organisation. Många i SMC toppen har riktigt bra rabatter på kläder, däck etc som vi andra får fantastiska 10% rabatter från listpriset.

Ni kan påstå massa saker om att SMC är en ideell organisation och SMC travel är en fristående organisation men faktumet kvarstår att Danskens och hans hov kan inte blunda inför faktum att det är en organisation med personer som står varandra nära och utnyttjar medlemmarnas lojalitet i syfte att tjäna på det själv.

Men har man som jag sett in i hur organisationen fungerar och hur dom behandlar vissa personer med annan åsikt och hur effektivt dom plockas ner, blir man skrämd av den likgiltighet som finns.

Var gärna medlem i SMC men ha i åtanke att någon annan utnyttjar sin ställning som du betalar för.

Upp till bevis! Bilder...eller så har det inte hänt. Konkretisera mera! Eller så är det läge att lägga av.
Luktar avundsjuka lång väg.
Som sagt...bevis. Annars är det mest tut och ingen verkstad!
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Var gärna medlem i SMC men ha i åtanke att någon annan utnyttjar sin ställning som du betalar för.

Oh yes - jag är gärna medlem. För att jag inser behovet av en organisation som tar tillvara mina, vårt intresse. En organisation som arbetat sig upp till att vara remissinstans, som har jobbat sig själv upp till en nivå där andra måste ta våra åsikter i beaktande och som fortsätter att arbeta på politisk nivå för att våra åsikter, önskemål och krav också skall tas hänsyn till i praktiken.
Parallellt med detta så pågår ett arbete med att påverka samhällets attityd till motorcyklismen och handfast vidareutbildning av förare och tusen andra saker.

Jajamän! Jag betalar gärna för det. Jag betalar banne mig medlemskap för min son också, trots att han inte kör hoj ännu - för att jag tycker att jobbet vi gör genom SMC är värt fler medlemmar.
Och för att medlemskapet - bägge medlemskapen, faktiskt går med vinst för mig.
Ledsen om det funkar som Samarin på dina sura uppstötningar, det är absolut inte meningen - men det bara är så. Jag går plus på mitt medlemskap hur jag än räknar.

Sedan finns det påstådda rabatter som inte är rabatter i verkligheten, eftersom man kan handa billigare på annat håll - eller tillochmed billigare på samma ställe, men på annat vis.
Jag vet att dessa rabatter varit uppe till diskussion, men tro det eller ej: det finns människor som vill handla däck till däckkedjornas bruttoprislista och därefter få SMC-rabatt. Jag tycker att det är helsnurrigt, och jag har frågat folk hur dom tänker. Det verkar handla om vanans makt och förtroende för en leverantör som i vart fall ännu så länge inte lyckats montera däcken upp och ned.
Som sagt, jag tycker att dessa konsumenter bränner stålar i onödan - men är det SMCs fel...?

Att SMC-Travel är utbrutet till en egen verksamhet lär ha många förklaringar - jag är inte så insatt att jag kan svara på varför, men rent logiskt - som utomstående kan jag komma på några bra orsaker i vart fall:

* Det kan ha att göra med resegarantin som måste finnas säkrad.

* Det är ett affärsmässigt risktagande att arrangera resor. Skall SMC involveras i den risken?

* Det kan ha och göra med att verksamheten svällt så att det inte längre är förenligt med organisationens kärnverksamhet att ha en så stor resebyrå under samma organisationsnummer.

Det kan finnas tio andra bra anledningar, men jag vet inte hur turerna har gått. Någon annan kan säkert komplettera.

Däremot håller jag med om att priserna kan verka höga när dom presenteras som ett *ka-slasch* betala senast. Å andra sidan vet jag av egen erfarenhet att det drar till mer än man föreställt sig när man far iväg på egen hand. Somliga vill ha en paketlösning. Jag och kanske även du föredrar att sätta ihop en egen resa.
Vem har rätt? Vem har fel? Vem är mer värd än någon annan? Och framför allt: Är det hela verkligen SMCs fel?

Det underliga är ju att det mesta verkar bokas, bokas fullt och överbokas därtill, och på nolltid dessutom. Återkommande grusäventyret "Til Topps" missar ju folk att komma med på om dom springer ut bara för att pissa just när bokningen öppnas. Jag har vänner utomlands - själva erfarna äventyrsarrangörer, som löser medlemskap i SMC år efter år för att få chans att vara med. Något rätt måste SMC Travel göra. Och det är inte SMCs fel det heller!

Dina andra halvkvädna anklagelser är trista att läsa.
Trista, för om dom stämmer är det för jävligt. Och likaledes trista att läsa om det bara är en magsur, avundsjuk skitgubbe som försöker hämnas på någon eller något.

Vet du något, kan du belägga något av det du skriver här om så är det bara att samla ihop det du har och gå till styrelsen med det. Eller polisen, skatteverket eller vad du vill. Sådan skit accepteras inte ens i Göteborg längre.

Men, driver du en enmanskampanj mot SMC på grund av saker du hört andra säga, och lagt ihop det med hur du tror att det borde hänga ihop och att någon dessutom får eller rent av kräver rabatter så gör du dig bara till en patetisk figur.

Man eller mus?
Håller det du vet och sett att gå vidare med? Gör det då, och hjälp oss alla till ett ändå bättre SMC!
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
SMC travel tar hutlösa 16000:- för en resa på egen hoj till Isle of Man då ingår varken middag, bensin. Den är fristående sägs det, men samma gubbar som arrangerar resorna är djupt insyltade i SMC.
Lindhamre, Du har om jag förstått det rätt en bakgrund i SMC. Vad som gick snett har jag ingen aning om men jag måste säga att nu doftar det mer av personlig vendetta än saklig kritik kring Dina råsopar. Låt mig exemplifiera vad jag menar och låt mig börja med det första påståendet - Isle of Man.

En kompis är sugen på att plocka med mig och några andra, han har gjort en egen budget och det visar sig att vi har svårt att komma ned med biljetter och boende för de pengar som IoM via Travel kostar. Då får vi en guide och allt resande, boende etc fixat "på köpet". Om Du är van IoM-besökare, med kontakter för bra boende och intresserad av att boka och vägleda deltagarna, därtill klarar att sätta ihop paketet till en väsentligt lägre kostnad än 16 kkr, då tycker jag Du ska kontakta kansliet och erbjuda Dina tjänster. Risken är överhängande att jag själv bokar en plats. Beware...;)

Handplockade rövslickare finns alltid med som åker med gratis som andra medlemmar får betala för.
Samtidigt hade dom förlust verksamheten california superbike school där pengarna hamnade i en annan profiterande ficka. Gissa vem.. ingen ifrågasatte.
Alltid? Har Du verkligen sådan järnkoll att Du har insyn i samtliga resor? Då måste t ex jag slicka alldeles för dåligt, jag betalar nämligen alltid fullt pris för de evenemang jag bevistar (utom i det fall jag jobbar, typ som instruktör...) Hur skulle det gå till, samtliga bokar via webben och vad jag vet betalar alla som inte jobbar som t ex guide lika mycket som alla andra?

Har CSS med Travel att göra? CSS kanske fick ihop sin ekonomi, de svenska instruktörer som jobbade ideellt som funktionärer kunde vad jag vet som tack för hjälpen av CSS få en kursdag gratis för sina insatser. Tycker Du att det är orimligt när man tagit ledigt eller avstått ledighet för att jobba för CSS?

Varför kan inte SMC travel vara ideellt organiserat?
Jag tror det har med moms- och skatteregler att göra, dessutom med skyldigheten att deltagarna ska omfattas av resegaranti, kontakta gärna kansliet för mer information. Jag vet att Travel försöker få ett resultat på 2-5%, se det som en buffert om något skulle hända med ett arrangemang.

Samma resonemang är det med journalister som åker hoj på solresor på medlemmarnas pengar. Vissa verkar ha en oinskränkt makt att driva sina egna ideer utan att ens fråga, reportagen kan läsas i gratistidningen på nätet fastbikes. Informationen i testerna känns lika spännande som att läsa ett produktfaktablad från BMW tycker jag.
Ja, som tur är har vi olika smak, jag läser inte allt om cruisers, andra bläddrar raskt förbi sporthojstesterna... Läser Du stadgarna finns tidningen instiftad för att fungera som kommunikationsmedel med medlemmarna och som en självständigt granskande instans, med rätt att bevista styrelsemöten och arrangemang. Årsmötet beviljar en budget, styrelsen upprättar allmänna riktlinjer, thats it. Hur skulle de kunna granska om de inte hade insyn i och följde med i verksamheten? Sedan gillar tydligen medlemmar att läsa både tester och reportage, då tidningen får rätt mycket uppskattning också.

Är Du fortfarande medlem kan Du altid lämna in en motion inför årsmötet angående de förändringar Du önskar.

Dessutom använder dom hojarna dom testar på SMC travel och bjuder in vänner gratis medan andra medlammar får betala hutlösa summor, det luktar korrupt att åka på privata nöjesresor gratis på bekostnad av medlemmarna.
Betalar dom förmånsskatt på detta tror du?
Återigen - starka ord som luktar vendetta mer än regelverk, har Du bevis tycker jag Du ska kontakta styrelse eller kansli. Men testhojar har man vad jag vet under en begränsad tid, och ska man köra ett långtest kan väl en skrivkunnig guide med sensitivt akterparti lämpligen hjälpa till med att lägga mil under hjulen? Hur testerna görs framgår väl rätt väl av reportagen i tidningarna, jag ser inte att MC-folket skiljer sig från någon annan fordonstidning här? För övrigt stannade Teknikens värld till utanför macken där jag bor häromkvällen, en svinkall och murrig afton. De var tydligen på långtest med några astrista småbilar, kanske på väg till Jukkasjärvi T/R? Hade jag jobbat i det testlaget och någon ville att jag skulle "förmånsbeskattas" för den nöjesturen skulle jag förmodligen ha torkat nosen på denne...

Nej dom utnyttjar sin ställning i SMC bjuder in vänner och utnyttjar kontakter för att få extra förmåner vid MC köp, resor och olika tillställningar.
Tro mig jag vet och sett detta med egna ögon.

Hur rimmar detta i den ideella föreningen?
I rest my case, Du ser uppenbarligen något som vi andra missar. Grovt.

Apropå rabatter så är det ett skämt många gånger då man kan hitta tex däck hos andra handlare till lägre pris än hos handlaren med SMC rabatt, varför upplyser man inte om sånt om man är intresserad om medlemmarna och vill agera som en ideell organisation. Många i SMC toppen har riktigt bra rabatter på kläder, däck etc som vi andra får fantastiska 10% rabatter från listpriset.
Notrightrider svarade tidigare om rabatterna, läs det. Om Du med "toppen" menar att funktionärer m fl ibland får erbjudande som förhandlats fram så är det väl knappast uppseendeväckande, prylarna slits nämligen när de används. I den ideella verksamheten. Några andra exklusiva avtal finns inte.

Ni kan påstå massa saker om att SMC är en ideell organisation och SMC travel är en fristående organisation men faktumet kvarstår att Danskens och hans hov kan blunda inför faktum att det är en organisation med personer som står varandra nära och utnyttjar medlemmarnas lojalitet i syfte att tjäna på det själv.

Men har man som jag sett in i hur organisationen fungerar och hur dom behandlar vissa personer med annan åsikt och hur effektivt dom plockas ner, blir man skrämd av den likgiltighet som finns.

Var gärna medlem i SMC men ha i åtanke att någon annan utnyttjar sin ställning som du betalar för
Återigen kraftfulla, generaliserande rallarsvingar som inte går att bemöta. Jag är tveksam till att sådana misshälligheter kan fortgå utan att det skulle komma till bredare kännedom. SMC är en ideell organisation och allt är inte en dans på rosor, folk kommer osams och folk blir sams igen. En ideell organisation kräver samarbetsförmåga, diplomati och ömsesidig förståelse för att arbetet ska fungera.

Men den bild Du ger är så främmande för alla oss som är engagerade idag. Visst, vi kan ju ha fel, men Du kanske inte heller har en i alla lägen objektiv bild av hur det funkar idag? Kan det vara så?

Vill Du fortsätta resonemanget får Du gärna PM:a eller maila mig. I denna tråd kommer vi nog inte längre...
 
Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Varför ta ifrån oss underhållningen?

En hel del bortklippt...

Men den bild Du ger är så främmande för alla oss som är engagerade idag. Visst, vi kan ju ha fel, men Du kanske inte heller har en i alla lägen objektiv bild av hur det funkar idag? Kan det vara så?

Vill Du fortsätta resonemanget får Du gärna PM:a eller maila mig. I denna tråd kommer vi nog inte längre...

Varför ta ifrån oss underhållningen?
Det här är det "roligaste" jag läst på länge. :rolleyes:

Frustration åtföljt av instrospektivt reflekterande över den egna oförmågan! Alla dessa försuttna tillfällen, den ständigt knutna näven byxfickan. :confused:
Vetskapen om att ha varit där närvarande och sett men inte gjort eller sagt något måste vara vansinnigt påfrestande? Mark Twain måste le..."Bättre ångra det man gjorde än det man aldrig gjorde". Inte här i alla fall.

Varför låta detta ske i tystnad? Mycket skojigare med lite publik. Och intressantare.
Det är sällan någon förvaltar tillfället att utmåla sig som hjälplös och frustrerad offentligt så väl! Ett exempel för andra att följa! :tummenupp

Fast det skulle bli ännu intressantare och förmodligen något mer meningsfullt om det i stället för svepande generaliseringar och svingande i ospecifika riktingar nämndes namn. tider, platser, belopp och omständigheter! :fakta

Fast det är svårt att konkretisera avundsjuka skulle jag nog tro.
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Lindhamre, Du har om jag förstått det rätt en bakgrund i SMC. Vad som gick snett har jag ingen aning om men jag måste säga att nu doftar det mer av personlig vendetta än saklig kritik kring Dina råsopar.

Du kallar det råsopor att man tycker det är dyrt att betala en resa till Isle of Man för 16000 i en ideellt arbetande förening som försöker tjäna pengar på medlemmarna.
Märkligt att du som en instruktör i den sk demokratiska organisationen SMC försvarar ett beteende där man inte tillåter oliktänkande av annan åsikt. Tycker det luktar som ett folkförakt i största allmänhet.


Låt mig exemplifiera vad jag menar och låt mig börja med det första påståendet - Isle of Man
En kompis är sugen på att plocka med mig och några andra, han har gjort en egen budget och det visar sig att vi har svårt att komma ned med biljetter och boende för de pengar som IoM via Travel kostar. Då får vi en guide och allt resande, boende etc fixat "på köpet". Om Du är van IoM-besökare, med kontakter för bra boende och intresserad av att boka och vägleda deltagarna, därtill klarar att sätta ihop paketet till en väsentligt lägre kostnad än 16 kkr, då tycker jag Du ska kontakta kansliet och erbjuda Dina tjänster. Risken är överhängande att jag själv bokar en plats. Beware...;)

Skulle jag arrangera en resa skulle det kosta 0/Zero kronor, detta har jag givit som förslag till SMC, men det har varken blivit ett nej eller ja på dessa frågor. Så frågan är om man överhuvudtaget är intresserad i den ideellt arbetande organisationen av icke lukrativ konkurrens verksamhet.

Alltid? Har Du verkligen sådan järnkoll att Du har insyn i samtliga resor? Då måste t ex jag slicka alldeles för dåligt, jag betalar nämligen alltid fullt pris för de evenemang jag bevistar (utom i det fall jag jobbar, typ som instruktör...) Hur skulle det gå till, samtliga bokar via webben och vad jag vet betalar alla som inte jobbar som t ex guide lika mycket som alla andra?

Av dom 3 SMC resor jag åkt på har det varit samma visa, gratisåkande medresenärer i SMC reflexväst som kallar sig för guider tillika medlemmar.
Nej naturligtvis inte har jag inte koll på alla resor, men dom 3 SMC resor jag deltagit i har jag noterat detta.
Jag har frågat mig vad dessa sk guider har för egenskaper som gör att de slipper betala 16000:- och bara fått nedlåtande svar.

Har CSS med Travel att göra? CSS kanske fick ihop sin ekonomi, de svenska instruktörer som jobbade ideellt som funktionärer kunde vad jag vet som tack för hjälpen av CSS få en kursdag gratis för sina insatser. Tycker Du att det är orimligt när man tagit ledigt eller avstått ledighet för att jobba för CSS?

Varför skulle det vara orimligt att en vinstdrivande verksamhet finansierar en förlustverksamhet som CSS var.
Därför att medlemmar i slutändan betalar priset det kostar att ha en förlustverksamhet.
Anser du inte att det är rimligt att du betalar lika mycket som instruktör för olika aktiviteter i SMC regi?


Jag tror det har med moms- och skatteregler att göra, dessutom med skyldigheten att deltagarna ska omfattas av resegaranti, kontakta gärna kansliet för mer information. Jag vet att Travel försöker få ett resultat på 2-5%, se det som en buffert om något skulle hända med ett arrangemang.

Detta vet vi är en av orsakerna till att resorna kostar så förbannat mycket, men SMC borde ta till vara de ideella alternativen. Men varför gör man inte det tror du, självklart vill man inte ha konkurrans!
Jag kommer alltid hävda att den idellt arbetande organisationen ska arrangera kamratresor där det inte finns ett vinst intresse.

Ja, som tur är har vi olika smak, jag läser inte allt om cruisers, andra bläddrar raskt förbi sporthojstesterna... Läser Du stadgarna finns tidningen instiftad för att fungera som kommunikationsmedel med medlemmarna och som en självständigt granskande instans, med rätt att bevista styrelsemöten och arrangemang. Årsmötet beviljar en budget, styrelsen upprättar allmänna riktlinjer, thats it. Hur skulle de kunna granska om de inte hade insyn i och följde med i verksamheten? Sedan gillar tydligen medlemmar att läsa både tester och reportage, då tidningen får rätt mycket uppskattning också.

Det är en chimär att man kan påverka verksamheten.
Den direkta demokratin med få representerade och förvalda personer är långt ifrån en demokrati samtidigt finns det en betydande jäv situation mellan de olika personerna som har något att säga till inom SMC.


Detta skapar en process som väldigt få kommer in i, man måste slicka tungan brun om ska komma in i de rätta kretsarna.

Är Du fortfarande medlem kan Du altid lämna in en motion inför årsmötet angående de förändringar Du önskar.

Som sagt självkritiken verkar inte vara din starka sida. Men jag undviker personliga angrepp utan fokuserar mig på sakliga frågor.


Återigen - starka ord som luktar vendetta mer än regelverk, har Du bevis tycker jag Du ska kontakta styrelse eller kansli. Men testhojar har man vad jag vet under en begränsad tid, och ska man köra ett långtest kan väl en skrivkunnig guide med sensitivt akterparti lämpligen hjälpa till med att lägga mil under hjulen? Hur testerna görs framgår väl rätt väl av reportagen i tidningarna, jag ser inte att MC-folket skiljer sig från någon annan fordonstidning här? För övrigt stannade Teknikens värld till utanför macken där jag bor häromkvällen, en svinkall och murrig afton. De var tydligen på långtest med några astrista småbilar, kanske på väg till Jukkasjärvi T/R? Hade jag jobbat i det testlaget och någon ville att jag skulle "förmånsbeskattas" för den nöjesturen skulle jag förmodligen ha torkat nosen på denne...

Det finns ett regelverk om man utnyttjar ett lånat fordon för privatbruk skall man förmånsbeskattas, om man använder ett testfordon på en nöjesresa som privat person när vart det en tjänsteresa?


I rest my case, Du ser uppenbarligen något som vi andra missar. Grovt.

Notrightrider svarade tidigare om rabatterna, läs det. Om Du med "toppen" menar att funktionärer m fl ibland får erbjudande som förhandlats fram så är det väl knappast uppseendeväckande, prylarna slits nämligen när de används. I den ideella verksamheten. Några andra exklusiva avtal finns inte.

Varför skulle det vara självklart att vissa medlemmar i den ideellt arbetande organisationen få mer rabatter än andra ?

Återigen kraftfulla, generaliserande rallarsvingar som inte går att bemöta. Jag är tveksam till att sådana misshälligheter kan fortgå utan att det skulle komma till bredare kännedom. SMC är en ideell organisation och allt är inte en dans på rosor, folk kommer osams och folk blir sams igen. En ideell organisation kräver samarbetsförmåga, diplomati och ömsesidig förståelse för att arbetet ska fungera.

Men den bild Du ger är så främmande för alla oss som är engagerade idag. Visst, vi kan ju ha fel, men Du kanske inte heller har en i alla lägen objektiv bild av hur det funkar idag? Kan det vara så?

Vill Du fortsätta resonemanget får Du gärna PM:a eller maila mig. I denna tråd kommer vi nog inte längre...

Kraftfulla och kärnfulla inlägg som väcker frågor kring det etiska i att tjäna pengar på vissa medlemmar medan andra får ta del av arrangemang gratis. Vem betalar din plats tror du?

Jag tror vi inte kommer längre i PM form heller eftersom det är hugget i sten om vilka åsikter man ska ha.
Jag har gett upp SMC för 5 år sedan efter att varit medlem sedan 1971, men jag tycker att SMC har slutat att vara den kamratförening som det en gång var.
 
Last edited:

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Varför skulle det vara avundsjuka om man kräver att guider också ska betala en svindyr resa för att alla ska få en så låg kostnad som möjligt.

Det är väl kärnan i en demokrati att alla delar på kostnaden?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Varför skulle det vara avundsjuka om man kräver att guider också ska betala en svindyr resa för att alla ska få en så låg kostnad som möjligt.

Det är väl kärnan i en demokrati att alla delar på kostnaden?
Vacker tanke. I en demokrati är väl annars kärnan att en person har en röst, sedan bestämmer man i god demokratisk anda spelreglerna. Däribland ekonomin.

Kommunism däremot... ;)

Jag vet inte hur mycket Du jobbat ideellt men visst är guide precis som andra funktionärsysslor mer ett jobb än åkning för sin egen skull? All planering, allt bokande, allt gullande med folk och fä gör nog att de egna behoven får stå tillbaka. De ersättningsnivåer jag känner till är långt ifrån full "marknadsmässig" ersättning för tid, kostnader (traktamenten, värdeminskning, slitage) etc utan mer att se som plåster på såren.

Krasst sett är det lagen om tillgång och efterfrågan som styr, jag är tvärt emot Dig imponerad, glad och tacksam över den tid och energi som folk lägger ned till medlemmarnas fromma!

Men som sagt - jag ser fram emot vår IoM-resa... :)
 
Last edited:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Resan till IoM 2013 kostade som sagt 16000sek, jag var med på den och om nu reseledaren sluppit
betala så hade resa blivit 900:- billigare. 15100 eller 16000 är inte avgörande.
Jag antar att ledaren lägger några timmar på att få till arangemanget eller gör arangören
av tävlingarna på ön det?
Jag är intresesad av en resa som kostar 0 kronor. Var går den?
/Hasse
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Du har vridit ur dig en massa om verksamheter som andra besvarar bättre än jag, men just i detta

Det är väl kärnan i en demokrati att alla delar på kostnaden?

...är du verkligen fel ute. Skulle en demokrati innebära att man man delar solidariskt på kostnader?
Jag tror inte att det finns något (fungerande) styrelseskick eller ideologi som arbetar efter den tesen.
Inte ens Louis Blancs gamla Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov fyller riktigt dina krav på demokrati. Möjligen kan utopin göra det, men där är vi inte riktigt ännu...


Demokrati är ett samlingsnamn för olika besläktade former av styrelseskick där den politiska makten i ett samhälle utgår från medborgarna via allmänna och fria val. Du behöver avgjort läsa på!

Inte undra på att du blir ilsk om du går och släpar en så grundläggande samhällsbyggsten om bakfoten.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top