Medlem i SMC- Sveriges Motorcyklisters Centralorganisation?

Är du medlem i SMC- Sveriges Motorcyklisters Centralorganisation?

• Antal röstningar
    0

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
öhhh?!! :va

Var med när jag hade mc för 8 år sedan nu iår när man köpte igen så tänkte jag inte alls på det... :huvet

Lovar och svär att jag blir medlem till nästa år!!! :angel

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Jag blev faktiskt enbart medlem för försäkringsrabatten.

Som då ganska passiv medlem framför jag just mina åsikter. Jag vet att fler skulle vara medlemmar om "bror duktig" attityden förändrades och om grillkvällarna och fikaturerna liksom "omformades" lite. Kurserna som hålls är för få i mina trakter. I år fanns närmsta broms & kurvtagningskurs 30 mil bort.
Detta är iofs kritik till SMC i Västra Götaland, inte organisationen i sig.

Att 1/3 bara är med är väl ganska dåligt med tanke på hur motarbetat mc-åkandet är här i Sverige. Motorcyklar passar inte in i noll-visionen direkt. Eller tycker man att det räcker med dessa medlemmar? Sen vill jag bara säga att jag :Bugar alla som jobbar ideelt oavsett verksamhet. Varför drar flera upp detta som ett motargument?

:rodnar Sen får jag väl erkänna då att denna tråden har fått mig att öppna ögonen lite. Man kanske skulle bli lite mer aktiv inom området (tänk vad medlemmar jag skulle värva då :hihi )

Ja nu ska jag sluta tjata om detta och gå och lägga mig.

Och kiko, no hard fellings bara så du vet :kiss

//Linus

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
chili skrev:
...tänk vad medlemmar jag skulle värva då :hihi...
Om du värvar medlemmar kan du vinna en hoj, en sporthoj t o m. Jag undrar faktiskt vad gubbarna i SMC tycker, det är ju till 80% fokus på sporthoj numera om man läser MC-folket och vilka kurser de arrangerar och så vidare.

GTS Micke

En som skänkt pengar till ny server.
Gick med
14 May 2004
Hoj
Yamaha GTS 1000A-96
varit med sedan jag var 16 år är nu 34.
Utan SMC så hade inte MC fått finnas i detta land.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
chili skrev:
År 2004 fanns 235196 mc registrerade och 77035 medlemmar i SMC. Knappt 1/3 är medlemmar, vad är det som är fel, varför är inte alla med?
...

//Linus

Eum... Hur många av dom tror du äger fler än en motorcykel?

Laban

obotligt nyfiken
Gick med
11 Jul 2004
Hoj
CBX600
chili skrev:
År 2004 fanns 235196 mc registrerade och 77035 medlemmar i SMC. Knappt 1/3 är medlemmar, vad är det som är fel, varför är inte alla med?

Är det mitt eget fel att jag har fått "fel" bild" av SMC? Om något inte lockar mig varför ska jag då gå med och själv jobba för förbättringar?

Visst är det jättebra att SMC finns, de kämpar ju för min hobby. Och för er som tog mitt förra inlägg illa, jag hoppas för guds skull att ni är medlemmar i Motormännen (om ni har bil) och Hyresgästföreningen (om ni bor i hyresrätt) också.

Varför inte fler hojåkare är med i SMC är ju nåt man kan och borde diskutera. Men, jag förutsätter att man är med i en organisation för att man i huvudsak tycker den är bra. Varför annars gå med? Gillar man inte vissa saker får man endera acceptera dem ändå, eller jobba för att förändra situationen.

Själv är jag hyfsat passiv medlem i SMC. Skickar dock lite förslag och glada tillrop till dem ibland, och tycker jag får bra respons. Jag har inte bil och är inte med i Hyresgästernas riksförbund eftersom jag inte tycker de jobbar för mig. Varför alls gå med i en organisation som man tycker suger? I stället försöker jag bilda en fristående hyresgästförening med mina grannar.

Och det kan ju vara bra även för hojåkare att känna till: Alla hyresgäster har rätt att företräda sig själva i stället för att bli företrädda av en organisation som knappt lyfter på häcken... Man måste dock själv lyfta på häcken och ta sig den rätten (krävs lite formalia också).

Gillar man inte läget så får man ju göra nåt åt det. :D

... och det senare gäller ju även SMC ...

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
självklart ska man vara medlem och vara med och påverka. Tack till trådskaparen jag hade helt och hållet glömt att registrera mig :huvet Min förlust.

Ang försäkringspremierna. Hur går man tillväga med premiesäkningen? Bara nämna via telefon att man är SMC medlem?. :va

Skulle va skoj med lite SMC bandagar nästa år. :tummenupp

RuffRyder

RIP Nino aka Lion
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hade: CBR 600 RR-04, CBR 600F -97, GSX 400E -84
Jag måste vara den ende i landet som helt missat att man får rabatt på försäkringen om man är SMC-medelm! Hade faktiskt ingen aning. Är det nån som vet om man kan få rabatten även mitt i en försäkringsperiod? Eller gäller det bara vid nytecknande?

En idé kan vara att SMC gör ett utskick till alla MC-ägare i landet som inte är medlemmar hos dem och påtalar fördelarna tydligt så kanske det tillkommer en massa nya medlemmar som följd. Eller är det för dyrt med ett sånt utskick?

Enligt mina erfarenheter finns det en del att jobba med på denna front (marknadsföringen av föreningen till hojägare). Görs ett utskick till alla nyblivna A-korttagare till exempel? Gjordes inte när jag tog kortet iaf.
Min enda kontakt med SMC var när en man stod och delade ut medlemskapslappar till folk vid en jippo-dag hos en lokal MC-handlare. Han nämnde inget om rabatterna utan berättade bara att de behövde instruktörer till Cali Bike School (eller vad den heter) och att det var världens största MC-organisation.

Laban

obotligt nyfiken
Gick med
11 Jul 2004
Hoj
CBX600
RuffRyder skrev:
En idé kan vara att SMC gör ett utskick till alla MC-ägare i landet som inte är medlemmar hos dem och påtalar fördelarna tydligt så kanske det tillkommer en massa nya medlemmar som följd. Eller är det för dyrt med ett sånt utskick?

Enligt mina erfarenheter finns det en del att jobba med på denna front (marknadsföringen av föreningen till hojägare). Görs ett utskick till alla nyblivna A-korttagare till exempel? Gjordes inte när jag tog kortet iaf.
Min enda kontakt med SMC var när en man stod och delade ut medlemskapslappar till folk vid en jippo-dag hos en lokal MC-handlare. Han nämnde inget om rabatterna utan berättade bara att de behövde instruktörer till Cali Bike School (eller vad den heter) och att det var världens största MC-organisation.

Varför inte skicka in dina idéer till SMC centralt? Utskick till nyblivna hojägare tycker jag låter som en strålande idé. Molto bene! :tummenupp

Ett av organisationens problem är annars att så få av medlemmarna är aktiva. Jag tror vi var max tio personer på SMC Stockholms årsmöte förra året. Passiva medlemmar är i och för sig nåt som drabbar de flesta ideella organisationer. Det är liksom alltid nån annan som ska göra jobbet..

Last edited:

sandstream

Guest
Lite OT kanske men jag undrar hur många blåa plånböcker SMC beställde nångång i början av 80-talet?
Farsan fick en sån när han gick med för 20 år sedan och jag fick en i år :hihi
(Och nej, det kan nog inte vara så att de köpt in flera för den vart omodern redan 1986...)

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
sandstream skrev:
Lite OT kanske men jag undrar hur många blåa plånböcker SMC beställde nångång i början av 80-talet?
Farsan fick en sån när han gick med för 20 år sedan och jag fick en i år :hihi
(Och nej, det kan nog inte vara så att de köpt in flera för den vart omodern redan 1986...)
:lol

De har haft en del töntiga prylar under de typ 15 år jag varit med men bästa grejen har varit deras ryggsäck, helt enkelt kallad SMC-ryggan. Tyvärr går den inte att beställa längre. :( Men jag har en fin en som jag kommer att använda länge. :banana

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag är inte med för att alla företrädare (dvs vanliga medlemmar, samt dom man mött på jippon) har haft sån jävla dryg bror duktig attityd.

Jag skulle IOFS få 2:- rabatt på en kopp kaffe på ett ställe här i stan, men har jag 2:- för lite någon gång så grämer jag mig då.

Jag ser inte att föreningen har någonting som helst att erbjuda mig i dagsläget, och jag är redan medlem i nog många föreningar.

HiC

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Hoj
Yamaha FJR 1300
Jag anses väl vara en sån där "gubbe", men jag åker trots min ålder hellre sporthoj än rullande gynekologstol. Har varit medlem i SMC sedan 80-talets början och kan inte riktigt förstå att man som MC-åkare inte vill vara medlem.

Men det kan finnas en förklaring i okunskap. SMC är som andra här sagt en medlemsförening, vilket betyder att det är VI som jobbar för ett bättre klimat som MC-åkare. Utan SMC:s arbete under alla år så kanske motorcyklar hade varit förbjudna i Sverige idag. SMC jobbar mycket med att få ner olyckstalen, vilket är ett vilkor för att vi ska få fortsätta med det som vi älskar.

De rabatter och tidningen som vi dessutom får är bara ren bonus.
Tycker att man självklart ska vara med i SMC, skulle alla MC-åkare vara med skulle vi vara en oerhört stark grupp i samhället.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Inte medlem idag men efter att ha läst tråden ska jag genast ändra på det!

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
chili skrev:
... Kurserna som hålls är för få i mina trakter. I år fanns närmsta broms & kurvtagningskurs 30 mil bort.
Detta är iofs kritik till SMC i Västra Götaland, inte organisationen i sig. ...
//Linus

Som allt annat här i livet sker förändringar först när NÅGON tar tag i det. Därför är vi några stycken sporthojsinstruktörer i länet som nu arbetar för fullt för att även knuttarna i Västra Götaland skall kunna fortbilda sig på stor bana med hjälp av instruktörer.

Vi är fn. inte riktigt beredda att gå ut med datum och plats men jag kan säga så mycket att vi har i dagarna fått klartecken från styrelsen i SMC-Väst :tummenupp att arrangera BKK (Broms & Kurv Kurser) under 2006. Så för Er som vill deltaga på dessa håll ögonen öppna för vi kommer att marknadsföra kurserna i Gulingen, här på www.sporthoj.com och förhoppningsvis ute hos handlarna.

Gulingen finns att tillgå, om allt går som det skall, på mässan i Gbg. Så jag kan slå ett slag för den, om inte annat för att vara bland de första som får informationen om när och var vi kör BKK.

Antalet platser kommer, som brukligt på BKK, att vara begränsade. Vilket har att göra med banans längd och att vi vill ha en hög andel instruktörer / deltagare. Allt för att Ni som deltagre skall få ut så mycket som möjligt av utbildningen.

Väl mött i sommar!
// Niklas

Sören

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB 750 -74, Honda CB 1100 F -83 med flera
Har varit med sedan 1979.
Kan inte tänka mig annat än att åtminstonde ekonomiskt stödja denna genom årtionden hårt arbetande organisation.
Har man sedan negativa synpunkter på SMC så är det bara att engagera sig och jobbar/förändra innifrån genom att bli aktiv.

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Hoj
R1 06 & R6 00
Klart jag är medlem i en organisation som jobbar så hårt för motorcyklister!
Sen sparar jag dessutom 1300 kr/år på min försäkring!

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy