Medlem i SMC- Sveriges Motorcyklisters Centralorganisation?

Är du medlem i SMC- Sveriges Motorcyklisters Centralorganisation?

• Antal röstningar
    0

Bonnie

Tequila MC
Gick med
16 May 2003
Hoj
Urban Jungle -06, One Tree Hill, svart med dubbla sitsar
Jocke K skrev:
Klart jag är medlem i en organisation som jobbar så hårt för motorcyklister!
Sen sparar jag dessutom 1300 kr/år på min försäkring!

Precis! :tummenupp

Laila

ser snabb ut
Gick med
19 Feb 2004
Hoj
Gixxer - Rakel
sandstream skrev:
Lite OT kanske men jag undrar hur många blåa plånböcker SMC beställde nångång i början av 80-talet?
Farsan fick en sån när han gick med för 20 år sedan och jag fick en i år :hihi
(Och nej, det kan nog inte vara så att de köpt in flera för den vart omodern redan 1986...)

som insatt i den frågan kan jag svara: alldeles för många :huvet
Glädjande är att det "bara" finns 5.000 kvar och det är bestämt att det inte ska beställas fler!

ni som vill tycka till, gör det här:
http://www.bangalore.se/projekt/smc/

Laila
medlem..sitter i riksstyrelsen... :tungan

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
sandstream skrev:
Jag är med av samma anledningar som många andra anger ovan plus att jag känner Galne Dansken som sitter i styrelsen och någon måste ju betala hans lön :D

Årets Sporthojs-projekt med utbildning av nya instruktörer är väl något som talar klart och tydligt emot att det skulle vara en gubbförening.

:D LÖN!!!! Det koster mig en reel hacka att jobba på - men, värdet för mig personligen är bättra än pengar - bl. a kan jag numera köra på bana varja vecka med full försäkring :tummenupp

Jag var (är) aktiv på Rörken´s körningar - och fattade snabbt att dessa sporthojs träffer varje måndag kväll var SMC (Uppsala) som stod bak. Lärde mig att även vi ungdommer kan ta i och ge sakarna en annorlunda profil. Fick plats på en av SMC Stockholms BK kursen innan det var sluttsåld - sen har jag väl bablad lite högt om SMC´s goa sidor och åt vilket håll jag tycker SMC ska gå! Innan jag så mig om satt plötsligt i Rikstsyrelsen med ansvar för trafiksäkerhet - va pryligt :va

Nu har jag suttit i ett år och blivit omvald för 2 år till. Vi bygger nu ett nytt SMC - ett modernt och mera progressivt SMC - enligt min åsikt..

2005 fick vi vänt attityden till att det är OK att köra på bana - vi fick även samarbeta med California Superbike School - 5 kursdager i Sverige 2006 :tummenupp
Vi skabte en kår av + 100 SMC sporthojs Instruktörer, 17 av dessa är av California Superbike School uttagna att gå vidare för att kvala in som Califonria Superbike instruktörer. 2006 ökar vi på med cirka 50 xtra sporthojs instruktörer - Vi har för avsikt att skaba +30 kurs dagar med dessa instruktörer på storbanor 2006, plus att sprida Rörken konceptet till 3-5 andra ställen. Kolla i nya MC Folket som kommer i veckan - ganska mycket sporthojs innehåll...
http://www.motorcyklisterna.org/pdf/mcfolket/016-018-705.pdf
http://www.motorcyklisterna.org/pdf/mcfolket/068-069-705.pdf
http://www.motorcyklisterna.org/pdf/mcfolket/067-067-705.pdf

Just nu är det flera som klagar på att SMC endast är för sporthojer !!

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Bikerbitch skrev:
Självklart är jag med i SMC. Sitter numera även med i samverkansgruppen.
Nu blev jag nyfiken igen: Vad är samverkansgruppen ?

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750

Jag ser inte att föreningen har någonting som helst att erbjuda mig i dagsläget, och jag är redan medlem i nog många föreningar.

Antingen äger du ingen motorcykel eller så är du inte riktigt insatt i vad smc gör, har gjort och kommer att göra?

.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Medlem för:
Tidningen
Dom jobbar för bra saker
Fick 23000kr rabbat efter deras förarutbildning
Billigare bandagar
Bra bok
Massa bra saker

Så för mig kvittar det om SMC kostar 150,250 eller 1000kr /år

Spanska motsvarigheten kostar 1500kr/år men då har man rabbater på ca 700kr /bandag och har helikoptertjänst som den medelmsavgiften täcker om det blir alvarligare skada på banan.

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
KTM 300 EXC
Kurserna som hålls är för få i mina trakter. I år fanns närmsta broms & kurvtagningskurs 30 mil bort.
Detta är iofs kritik till SMC i Västra Götaland, inte organisationen i sig.
Men, men, tänkte jag, jag var ju just på SH-kurs på Kinnekulle, det är ju precis nästgårds från dig. :va Sedan såg jag datumet på ditt inlägg. :fattartil De verkar alltså ha ryckt upp sig! :tummenupp

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Antingen äger du ingen motorcykel eller så är du inte riktigt insatt i vad smc gör, har gjort och kommer att göra?

.

Du kunde ju ha citerat HELA mitt inlägg:

"Jag är inte med för att alla företrädare (dvs vanliga medlemmar, samt dom man mött på jippon) har haft sån jävla dryg bror duktig attityd.

Jag skulle IOFS få 2:- rabatt på en kopp kaffe på ett ställe här i stan, men har jag 2:- för lite någon gång så grämer jag mig då."

Jag har ALDRIG fått klagomål på mina E-godkända blinkersar på besiktningen, men en sur jävla mupp med stort fett SMC märke på vindrutan till sitt BMW cruiseship kände sig manad att gå fram och klaga, samtidigt som han frågade om jag var medlem i SMC, hade gått deras avrostningskurser och när jag påpekade att mina blinkersar var e-godkända och hade gått igenom dom senaste besiktningarna så muttrade han något om att såna som jag bara försökte komma undan med minsta möjliga hela tiden.

Vad vet jag, han kanske bara försökte värva medlemmar och vinna en riktig hoj, men mig vann han inte över till sidan som har sett ljuset och vandrar den enda rätta vägen till verklig frälsning...

(EDIT) Mina "miniblinkersar" ÄR e-godkända och lika stora som många av dagens orginalblinkersar, dom innehåller 21W halogenlampor som ger BÄTTRE ljus än orginalets 21W vanlig glödlampa.

Last edited:

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Men, men, tänkte jag, jag var ju just på SH-kurs på Kinnekulle, det är ju precis nästgårds från dig. :va Sedan såg jag datumet på ditt inlägg. :fattartil De verkar alltså ha ryckt upp sig! :tummenupp

Ja det var ju typ två år sedan... (när SMC's sporthojsprojekt ännu var nytt).

Lite ironiskt att jag idag är Sporthojsinstruktör i SMC-väst och har hittills i år jobbat med två BKK-kurser på just Kinnekulle (min närmaste bana :D )

Idag har man lärt känna ett härligt instruktörsgäng och ett SMC som verkligen jobbar för sporthojar "också". Så :tummenupp för denna organisation.

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Du kunde ju ha citerat HELA mitt inlägg:

"Jag är inte med för att alla företrädare (dvs vanliga medlemmar, samt dom man mött på jippon) har haft sån jävla dryg bror duktig attityd.

Jag skulle IOFS få 2:- rabatt på en kopp kaffe på ett ställe här i stan, men har jag 2:- för lite någon gång så grämer jag mig då."

Jag har ALDRIG fått klagomål på mina E-godkända blinkersar på besiktningen, men en sur jävla mupp med stort fett SMC märke på vindrutan till sitt BMW cruiseship kände sig manad att gå fram och klaga, samtidigt som han frågade om jag var medlem i SMC, hade gått deras avrostningskurser och när jag påpekade att mina blinkersar var e-godkända och hade gått igenom dom senaste besiktningarna så muttrade han något om att såna som jag bara försökte komma undan med minsta möjliga hela tiden.

Vad vet jag, han kanske bara försökte värva medlemmar och vinna en riktig hoj, men mig vann han inte över till sidan som har sett ljuset och vandrar den enda rätta vägen till verklig frälsning...

(EDIT) Mina "miniblinkersar" ÄR e-godkända och lika stora som många av dagens orginalblinkersar, dom innehåller 21W halogenlampor som ger BÄTTRE ljus än orginalets 21W vanlig glödlampa.

Okej, sorry.

Men väger inte fördelarna över? Allt arbete de lägger ner och alla förmåner mot en enda (okej några stycken) bror duktig?

.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Okej, sorry.

Men väger inte fördelarna över? Allt arbete de lägger ner och alla förmåner mot en enda (okej några stycken) bror duktig?

.

Jag ser inte 2:- på en kopp kaffe som någon större förmån, oljor och reservdelar får jag samma eller bättre rabatter på utan deras hjälp.
Min försäkring blir inte billigare.
Här uppe arrangerar dom ingenting som jag är intresserad av att deltaga i.

Det jag möjligen kan se som en fördel är deras lobbyarbete mot begränsningar i min hobby, men vad har dom egentligen åstakommit där dom senaste 10 åren? (jag vet att dom gjorde en motaktion på 80 talet, men var det verkligen SMC som räddade oss den gången?)
Jag har ingen som helst aning, upplys mig och jag kanske blir medlem.

Skriver dom "sop-listor" åt vägverket, har dom stoppat snabelbilen från att sprida grus?

Har dom ungdomsverksamhet?

Går dom ut i skolorna och uppmuntrar elever att ta MC kort?

Jag är inte emot en förening som tillvaratar motorcyklisters intressen, men gör verkligen SMC det i dagsläget (i hela landet), eller är det en klubb för inbördes beundran av reflextejp på backspeglarna?

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Jag ser inte 2:- på en kopp kaffe som någon större förmån, oljor och reservdelar får jag samma eller bättre rabatter på utan deras hjälp.
Min försäkring blir inte billigare.
Här uppe arrangerar dom ingenting som jag är intresserad av att deltaga i.

Det jag möjligen kan se som en fördel är deras lobbyarbete mot begränsningar i min hobby, men vad har dom egentligen åstakommit där dom senaste 10 åren? (jag vet att dom gjorde en motaktion på 80 talet, men var det verkligen SMC som räddade oss den gången?)
Jag har ingen som helst aning, upplys mig och jag kanske blir medlem.

Skriver dom "sop-listor" åt vägverket, har dom stoppat snabelbilen från att sprida grus?

Har dom ungdomsverksamhet?

Går dom ut i skolorna och uppmuntrar elever att ta MC kort?

Jag är inte emot en förening som tillvaratar motorcyklisters intressen, men gör verkligen SMC det i dagsläget (i hela landet), eller är det en klubb för inbördes beundran av reflextejp på backspeglarna?

Ja jag satt också och funderade på vad de faktiskt har åstadkommit rent konkret, men jag vet inte. Så du kanske har rätt! :) Vi borde fråga nån!

Nån som har en kort sammanställning på vad SMC har gjort de senaste 10 åren för att hjälpa oss hojåkare?

EDIT: På deras hemsida finns några "historiska fakta" och info om aktuella frågor, och det är faktiskt en hel del som de fixar!

.

.

Last edited:

astrosmurf_79

Blå Racersmurf
Gick med
19 May 2006
Hoj
Blå kawa ZR 7S
Hej, genomgick precis en grundkurs idag så sänkte precis min premie med ca 7000 kr hel/år så jag gör många tummar upp för denna organisation sen är det lite olika nivåer o aktivitet beroende på vilket förbund man råkar tillhöra men inget problem att aktivera sig över landskap/läns förbundsgränser om man tycker att det man ska tillhöra inte passar en så bra. (Smc väst ganska så fixerat mot gbg o trollhättan) Detta är iaf min personliga uppfattning så om ngn vill rätta mig eller upplysa mig om annat så varså god.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...