Medlem i SMC- Sveriges Motorcyklisters Centralorganisation?

Är du medlem i SMC- Sveriges Motorcyklisters Centralorganisation?

• Antal röstningar
    0

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Jag blev tvångsvärvad en gång. Bilsport och MC höjde premien med drygt 10% samtidigt som en 10% "rabatt" vid SMC-medlemsskap infördes. Rabatt jo :rolleyes:

Henning!

Hör av dig till en gammal släkting! NU!
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Byter hela tiden. Köper och köper.
Jag mailar och anmäler mig nu! :)
Heja Dansken! Mitt favvoöl är ju Albani - jobbigt gott öl från Danmark. Det är bara därför jag anmäler mig!

/Henning!

invisible

Yes baby...
Gick med
4 Mar 2006
Hoj
Kawasaki ZX-6R'06
Tycker deras senaste erbjudande om ett visa-kort som dessutom fungerar som ett medlemskort är jättebra.

Du får rabatt på ok/q8 samt att man kan föra över sina soppa/fika-pengar till ett konto där visakortet är kopplat till, något jag saknat.

ceicli

Jag kör så långsamt jag vill!!! *basta*
Gick med
27 Jul 2004
Hoj
Honda CBX600E-83
Har varit medlem lika länge som jag haft körkort.

I början bara för att "man ska" stödja något som jobbar med mitt intresse (jag är medlem lite här och var).

Sedan hamnade jag på någotvis i styrelsen för SMC Göteborg och fick se den tungrodda administrationen på nära håll..... och hos oss var det kaos. (Men jag vet att det alltid är hårt arbete bakom ett arrangemang av något slag.)
På något sätt så lyckades åtminstone EN moppekurs hållas. (Uppskattad vad jag minns).
Efter 2-3 år gick jag vidare och lämnade styrelsen. Sedan vet jag inte vad som hände med folket där.
Så jo, den gamla "gubbigheten" och trögheten har jag också sett.

Det har hänt jättemycket under mina år som medlem!!! :D

Nu är tidningen mer en hojtidning som innehåller SMC-information istället för bara information.
Kurserna är helt suveräna! Jag pratar mig varm för dem! Speciellt till folk som sätter likhetstecken mellan kurs och att "leka cirkus på en asfaltsplan". Tycker de fortfarande att de är mest världsbäst så tycker jag att de ska bli instruktör..... :yoparty
(Tro inte jag pratat med hela världen bara, så är det inte....)

Så jag tycker det är mer värt än någonsin att vara med.
Sedan att jag kan få billigare försäkring när jag råkade köpa en klass7 hoj, det är en fiiiin bonus! :)

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Smc väst ganska så fixerat mot gbg o trollhättan. Detta är iaf min personliga uppfattning så om ngn vill rätta mig eller upplysa mig om annat så varså god.

Givetvis skall du ha din egen uppfattning - men jag delar den inte riktigt.

Årets olika kurser hålls förutom som du nämnt i Göteborg (Grundkurs, Ny på Hoj) även i Stenungsund (Grundkurs), Kinnekulle (2st BKK) och Falkenberg (BKK och Sporthojskurs).

Detta täcker ju alla f.d län utom Älvsborg (Trollhättan). Hade Dalsland Ring funnits kvar hade man nog kunnat täcka in en kurs även där. :)

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
Scott.
Ni som är medlemmar har väl fått nya tidningen nu, såg ni brewden på sidan 50?
:tuttar

Hon har nånting dirty i blick på den nedre bilden. :tummenupp

Jag glömde förresten bort att utnyttja mitt medlemsskap vid ett lunchbesök på Harads camping för några veckor sedan. Bah.

lokatten

Guest
SMC - javisst!

Varit med i SMC sen forntiden (ny här på sporthoj dock) - även jobbat inom organisationen i begynnelsen och fick se en hel del bakom kulisserna. Utan den här mc-organisationen hade vi nog tamejfan inte kört hoj idag. Vet inte hur många propåer från olika regeringar och instanser som velat se motorcykelns död. Nej vi har mycket att tacka SMC för, den saken står helt klar. :)

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Ej medlem! Orkar inte. Vill inte.
Absolut inget intresse i föreningar, medlemsavgifter eller tråkiga tidningar jag inte läser. Tilltalar mig helt enkelt inte.

Mille-R

www.rapido.se
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Daytona 675 -07 banhoj, BMW R1200GSA -16
Det tilltalar mig inte att betala försäkringar, vara med i A-kassan mm mm. Men det är ganska bra.

Sören

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB 750 -74, Honda CB 1100 F -83 med flera
Till SkaD;
Men det kanske tilltalar dig att du kanske kan köra hoj tack vare SMC... eller...

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Ej medlem! Orkar inte. Vill inte.
Absolut inget intresse i föreningar, medlemsavgifter eller tråkiga tidningar jag inte läser. Tilltalar mig helt enkelt inte.

Vilken tur att vi fritt kan välja!

Somliga stödjer, med medlemsskap, för saken skull mer än kanske någon tidning eller vad det nu kan vara. Och någon förening i den bemärkelsen att SMC träffas regelbundet och fikar på "Café what ever" är det ju inte tal om heller!

Så många är medlem för att de anser föreningen gynnar dem på andra sätt tex. allt från utbildningar, resor elller det politiska arbetet med trafiksäkerhet eller lobbande FÖR motorcyklister oavsett typ av mc man kör.

Det är fritt att välja och alla är vi knuttar/knuttor så jag hälsar lik förbannat när jag susar förbi på rakan på Gelleråsen eller favoritvägen runt sjön Lygnenrn alt. alpvägen i Österrike. Känns liksom bra att dela intresset/engagemanget med så många goa människor! :tummenupp

Mvh!
// Niklas

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Jag gick med nu när det var gratis av ren nyfikenhet. Igår kom tidningen MC-folket för första gången. Vad som skiljde den tidningen från Allers var inte mycket...

Nåt inköpt reportage från grekland om billiga offroads. En familj från ängelsberg som gillade motorcyklar. Lite gubbgnälliga insändare modell "vi bilägare". Lite tugg om att "vi ska ena oss" modell facket, men ingen förklaring om mot vad. Ett däcktest som gav ingenting.

Nä. Det blev en engångsgrej det här.

Sladjan R1

vevaxlar till salu!
Gick med
2 Apr 2008
Hoj
R1 07'
Nu har jag fått min första tidning, klistermärke :D och medlemskort..... very nice, I like
men det där medlemskortet känns lite B, får nog förvara det i kassaskåpet annrs tror jag det går sönder. Varför inte ha plastkort som de flesta korten?
Ni som har haft det kortet....brukar det hålla?

Maciver

None
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
VFR -08
Nu har jag fått min första tidning, klistermärke :D och medlemskort..... very nice, I like
men det där medlemskortet känns lite B, får nog förvara det i kassaskåpet annrs tror jag det går sönder. Varför inte ha plastkort som de flesta korten?
Ni som har haft det kortet....brukar det hålla?
Jopp, det håller bra.
Annars kan man alltid skaffa sig visa-kortet, kolla på www.svmc.se

Frontline

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Hoj
Ingen
Enda anledningen om jag ska vara kvar som medlem är om det ger mig mycket lägre försäkringspremie, tidningen jag fick hem nyligen kändes gubbig och insändare var massa moralmänniskor som tyckta att allt var så hemskt

HELS

Precis så långsam som det ser ut
Gick med
15 Dec 2006
Hoj
F4i "sport deluxe"
Jag har varit medlem några främst tack vare försäkringen men även till viss del någon typ av solidaritetskänsla. Kommande år tror jag inte att jag kommer betala medlemsavgiften. De sh kurser jag varit på har verkligen varit kanon, bra stämning och kunniga ledare men i övrigt har jag lite svårt att greppa organisationens krav och mål. Men det kanske inte är så kontigt, statistiken som med jämna mellanrum presenteras i MC folket visar väll att organisationens största problem är de egna medlemmarna (om inte minnet sviker). Det kanske är svårt att formulera konstruktiva, konkreta krav på makthavare när den stora frågan handlar om självsanering.

Lite tugg om att "vi ska ena oss" modell facket, men ingen förklaring om mot vad.
- "huvet" på spiken

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Enda anledningen om jag ska vara kvar som medlem är om det ger mig mycket lägre försäkringspremie, tidningen jag fick hem nyligen kändes gubbig och insändare var massa moralmänniskor som tyckta att allt var så hemskt

kunde inte skrivit bättre än så själv ,
reagerade också på att inget verkar ha hänt sen sist jag var medlem ,
gubbigt o bara torra insändare som moraliserar hit o dit,

Till SkaD;
Men det kanske tilltalar dig att du kanske kan köra hoj tack vare SMC... eller...

såna hot har man ju aldrig hört förut ,hot hit o dit för o värva medlemmar är knappast ett sätt som funkar i längden

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...