Mek hjälp i gbg....eller fixa billiga delar..

AndersIvar

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Hoj
GSX-R 1000
Jag har bytt takbox en gång, jag kanske kan vara till hjälp nu oxå då? Den gången gick det jättebra! :va

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Ta ett overhead-film/plast och rulla ihop i packboxen innan ni drar den över gaffelbenet så är risken mindre att ni dödar den innan ni fått dit den.

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Långa farbron skrev:
2069219 Ta ett overhead-film/plast och rulla ihop i packboxen innan ni drar den över gaffelbenet så är risken mindre att ni dödar den innan ni fått dit den.
Humm, som ett extra skydd mot gaffelbenet då eller?

Kan du inte komma förbi och övervaka/arbetsleda/syna/bestämma i morgon då? :) Nån som gjort det förr hade varit bra att ha!

Det kommer ju säker regna endå :4skrika

Jaja, du är som vanligt välkommen i alla fall..

Thunder

Kan det inte vara sommar för evigt???
Gick med
21 Aug 2005
Söder om Kinnekulle, väster om Anderstorp, norr om
Hoj
R6 -08, dotterns cross och minimoto
Hultan skrev:
2069375 Humm, som ett extra skydd mot gaffelbenet då eller?

Kan du inte komma förbi och övervaka/arbetsleda/syna/bestämma i morgon då? :) Nån som gjort det förr hade varit bra att ha!

Jag har ju bytt mina under vintern och hade gärna kommit och hjälpt dig. Var ju riktigt snabb på slutet när jag knäckt alla hinder första gången.

Tyvärr har jag dock barnen under hela söndagen. Och dom vill du inte ha rännandes runt ett sådant jobb. (Den äldsta var dock bra på att hålla mejseln när jag slog ner den nya boxen, den ynsta råkade kissa i verktygslådan :tummenupp )

Men jag finns säkert på denna sida under dagen om du har någon fråga.

Last edited:

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Hoj
Thunder skrev:
2069590 Jag har ju bytt mina under vintern och hade gärna kommit och hjälpt dig. Var ju riktigt snabb på slutet när jag knäckt alla hinder första gången.

Tyvärr har jag dock barnen under hela söndagen. Och dom vill du inte ha rännandes runt ett sådant jobb. (Den äldsta var dock bra på att hålla mejseln när jag slog ner den nya boxen, den ynsta råkade kissa i verktygslådan :tummenupp )

Men jag finns säkert på denna sida under dagen om du har någon fråga.
Ok, tack så mycket endå! Ja det kanske kommer desperata inlägg här framåt eftermiddagen i morgon.. :) Nej då, General E verkar vara en bra meckare! Skall bli roligt detta!

Undrar över en grej dock, skall man ha nått spännband eller nått så man kan trycka ihop benet när man skall ha isär och ihop det?

Sen, räcker det med en liter gaffelolja tro, det gjorde det på min gamla gixxer750, borde la vara samma grejer på denna bågen?

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Hultan skrev:
2069375 Humm, som ett extra skydd mot gaffelbenet då eller?

Jupp har du minsta liulla märke i gaffelbenet så är risken att du skrapar sönder den på vägen ner.

Beror på hur bakfull jag är i morgon.

Thunder

Kan det inte vara sommar för evigt???
Gick med
21 Aug 2005
Söder om Kinnekulle, väster om Anderstorp, norr om
Hoj
R6 -08, dotterns cross och minimoto
Hultan skrev:
2069612 Ok, tack så mycket endå! Ja det kanske kommer desperata inlägg här framåt eftermiddagen i morgon.. :) Nej då, General E verkar vara en bra meckare! Skall bli roligt detta!

Undrar över en grej dock, skall man ha nått spännband eller nått så man kan trycka ihop benet när man skall ha isär och ihop det?

Sen, räcker det med en liter gaffelolja tro, det gjorde det på min gamla gixxer750, borde la vara samma grejer på denna bågen?

Det jävliga kommer när du skall lossa den nedre bulten. Tipset är att spänna ihop så hårt det bara går (funkar med två stora tvingar från Jula), sedan använda antingen en mutterdragare (för stark för mina gafflar) eller en skruvdragare med motståndet ställt så den precis vibrerar. Har du väl fått loss denna bult så är det inga problem alls. Var dock försiktig när du tar ut innanmätet så du vet i vilken ordning sakerna skall sitta (om du inte har verkstadsboken), plus att du inte av misstag råkar fastna på vägen upp om den dras ut lite snett.

1 liter bör väl räcka, för att du skall få rätt mängd så sök på teknikforumet efter korrekt mängd. Glöm inte att tömma alla delar på olja annars blir det för mycket och det påverkar gafflarnas arbete. Jag använde en grymt stor spruta med millilitergradering.

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Hoj
Thunder skrev:
2070587 Det jävliga kommer när du skall lossa den nedre bulten. Tipset är att spänna ihop så hårt det bara går (funkar med två stora tvingar från Jula), sedan använda antingen en mutterdragare (för stark för mina gafflar) eller en skruvdragare med motståndet ställt så den precis vibrerar. Har du väl fått loss denna bult så är det inga problem alls. Var dock försiktig när du tar ut innanmätet så du vet i vilken ordning sakerna skall sitta (om du inte har verkstadsboken), plus att du inte av misstag råkar fastna på vägen upp om den dras ut lite snett.

1 liter bör väl räcka, för att du skall få rätt mängd så sök på teknikforumet efter korrekt mängd. Glöm inte att tömma alla delar på olja annars blir det för mycket och det påverkar gafflarnas arbete. Jag använde en grymt stor spruta med millilitergradering.
Helvete, detta kommer bli svårt alltså.. Man kanske skulle lämna in gaffelbenen endå?! :va

Vi får la se hur det går.. Det dumma är att jag har inte en Myth Busters-verkstad direkt.. Jaja, det är nära till jula i alla fall.. :)

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Hoj
Jaja, det va det.. Skiter i att dissekera Gafflarna, vara bara för mycket meck om man inte hade en aning eller ens mekhandbok.. Lämnar in skiten i stället.. :4skrika

Stort tack till General E och Zajtar då förstås som bistod med sällskap, verktyg och händer! Skyldig er en lunch! :tummenupp

Zam

jensen.nu:929
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda VTR SP-2, BMW R nineT
Hallå, det här är rimligen fel forum, men många verkar vara bra på att skruva oavsett vad det gäller, så jag undrar om det är det någon som skulle kunna tänka sig att hjälpa till att byta hjullager på min bil? Det är en peugeot 205a, och jag har inte varken garage eller kunskapen att göra det själv. Jag bistår självklart med mig själv som medhjälpare och betalar den som har möjligheten att hjälpa mig, ca 800pix hade jag tänkt, om det inte är skäligt så går det att diskutera...

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
Hultan skrev:
Nej då, General E verkar vara en bra meckare! Skall bli roligt detta!
:hihi

Grrr jag e fortf lite bitter över att det inte ville funka.

Att mecka med verkstadshandbok är som att fråga efter vägen när man kör bil, det är inte rätt men oftast funkar det bättre. :fattartil

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Hoj
duke_gbg skrev:
2073402 Bytte gaffelpackningar i 7 hojjar under förra säsongen.....

Hör av dig om du vill ha hjälp....

Inga åskådare tillåtna.... 1400 spänn för bägge gaffelbenen....
Det passade ju inte att hjälpa mig förra året av nån anledning? "du höll inte på med oljebyten o sånt" hette det ju

Det kostar 500:- på superbike.. Så tre ggr pengar för en privatperson skall göra det är kanske lite i överkant...

Men tack endå....

Last edited:

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Hoj
Vad håller du på med Mark?! Plockar du bara bort inlägg och trådar godtyckligt när det passar dig.. Ta inte bort sånt jag skriver utan att meddela varför!

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Hultan skrev:
2074858 Vad håller du på med Mark?! Plockar du bara bort inlägg och trådar godtyckligt när det passar dig.. Ta inte bort sånt jag skriver utan att meddela varför!
Jag har inte tagit bort ditt inlägg med flit.
Måste ha blivit nåt fel, sorry.

Satte tillbaka ditt inlägg med omedelbar bums nu.

//Mark

Liljeros

Jobbar max
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Bus bil
Hultan skrev:
2074858 Vad håller du på med Mark?! Plockar du bara bort inlägg och trådar godtyckligt när det passar dig.. Ta inte bort sånt jag skriver utan att meddela varför!
Mitt fel.... Satt vid Mark´s dator på jobbet.... och såg min chans att ta bort bägge våra inlägg.... För trots allt är SH en tillgång... Och inte ett ställe att kivas på....... Så.... Plocka bort alla gliringar och taskiga saker... så skall jag låta bli att jävlas med.... Kan hjälpa till med packboxbyten, till en rimlig kostnad.... Men kan nog inte konkurera med priset du hittade hos Superbike... oljebyten däremot.... är något jag inte vill hålla på med....

Jocke

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Hoj
Mark skrev:
2074891 Jag har inte tagit bort ditt inlägg med flit.
Måste ha blivit nåt fel, sorry.

Satte tillbaka ditt inlägg med omedelbar bums nu.

//Mark
Inget misstag direkt, det var ju "duke" som använder ditt login? Är det vettigt?

duke_gbg skrev:
2074909 Mitt fel.... Satt vid Mark´s dator på jobbet.... och såg min chans att ta bort bägge våra inlägg.... För trots allt är SH en tillgång... Och inte ett ställe att kivas på....... Så.... Plocka bort alla gliringar och taskiga saker... så skall jag låta bli att jävlas med.... Kan hjälpa till med packboxbyten, till en rimlig kostnad.... Men kan nog inte konkurera med priset du hittade hos Superbike... oljebyten däremot.... är något jag inte vill hålla på med....

Jocke
Det var inget oljebyte, det var skifte av olja i gaffleln och packboxar, det nonchalerade du bort med att säga "oljebyte" ..

Förstod aldrig varför du "snoppade av" mig i det läget riktigt, du basunerade ju ut att du vile ha mek-jobb.... Således blir jag inte tacksam när du nu helt plötsligt domederar ut att du bytt 7 ggr förra året, men jag var inte god nog att byta åt av nån anledning.. Dessutom till ett pris 3ggr vad det kostade på Superbike..

Men var din tanke god, tack för förslaget i så fall, men jag har redan fixat det.

Men kivas? Vem kivas eller säger gliringar, det var faktiskt du som tänkte lura mig på ett huuutlöst pris på ett packboxbyte, det tycker jag är lite lågt?

Men som sagt, det kanske är skäligt för dig, i så fall tycker jag det var ok, och jag tackar som sagt faktiskt för förslaget, för som det verkar så ville du ju bara hjälpa till!

Liljeros

Jobbar max
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Bus bil
Det var inget oljebyte, det var skifte av olja i gaffleln och packboxar, det nonchalerade du bort med att säga "oljebyte" ..

Förstod aldrig varför du "snoppade av" mig i det läget riktigt, du basunerade ju ut att du vile ha mek-jobb.... Således blir jag inte tacksam när du nu helt plötsligt domederar ut att du bytt 7 ggr förra året, men jag var inte god nog att byta åt av nån anledning.. Dessutom till ett pris 3ggr vad det kostade på Superbike..

Men var din tanke god, tack för förslaget i så fall, men jag har redan fixat det.

Men kivas? Vem kivas eller säger gliringar, det var faktiskt du som tänkte lura mig på ett huuutlöst pris på ett packboxbyte, det tycker jag är lite lågt?

Men som sagt, det kanske är skäligt för dig, i så fall tycker jag det var ok, och jag tackar som sagt faktiskt för förslaget, för som det verkar så ville du ju bara hjälpa till

Du pratade bara om oljebyte förra säsongen.. Slabba med olja är inte min grej
om jag inte får skruva också... Men alla ser vi på problem olika.. och beskriver
dem olika... Och du måste tro mig.. Hjälper gärna även dig med din hoj.. :tummenupp

Men stämmer det att superbike tar 500 för att byta packboxar i två gaffelben,
så tänker jag tom lämna mina dit i fortsättningen... :tomten

Last edited:

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Hoj
duke_gbg skrev:
2075724 Du pratade bara om oljebyte förra säsongen.. Slabba med olja är inte min grej
om jag inte får skruva också... Men alla ser vi på problem olika.. och beskriver
dem olika... Och du måste tro mig.. Hjälper gärna även dig med din hoj.. :tummenupp

Men stämmer det att superbike tar 500 för att byta packboxar i två gaffelben,
så tänker jag tom lämna mina dit i fortsättningen... :tomten
Japp 500 spänn.. Lämnade in dom i går och hämtade dom igår..

atex Radeo

..you bet!
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
Honda
Jaaao. Allmän mek-tråd...?

...kan det vara nåt? Hursom så har jag en liten effektfråga att starta med:

Min allmäna mekfråga (som den gröna, men nyfikna pillare man är) är: Jag har införskaffat mig en Dominator som är strypt till 25 kW.. Då blir man ju nyfiken... är det värt att plocka bort detta? Det är en ´96:a så den har ju kört ett tag på detta. Spelar det någon roll?
Mer drag är ju alltid kul - är det meckigt/dyrt att plocka bort? Får försäkringsbolaget spel? Vad kan vara vettigt att tänka på innan man ger sig in i anti-stryp-tagen? Jag gillar att grejja slälv - men har inte varken plats eller verktyg som det ser ut nu.. Får bli lämna in ser det ut som.

Btw, vaknade till ett jäkla hallå imorse.. många sporthoj.com:are ute och lekte lät det som... *suck* den som ändå.....men, men... vad är väl en bal på slottet..... 6 maj tar jag igen allt. :hihi

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0