AndersIvar
Medlem
Jag har bytt takbox en gång, jag kanske kan vara till hjälp nu oxå då? Den gången gick det jättebra!
Humm, som ett extra skydd mot gaffelbenet då eller?Långa farbron skrev:2069219Ta ett overhead-film/plast och rulla ihop i packboxen innan ni drar den över gaffelbenet så är risken mindre att ni dödar den innan ni fått dit den.
Hultan skrev:2069375Humm, som ett extra skydd mot gaffelbenet då eller?
Kan du inte komma förbi och övervaka/arbetsleda/syna/bestämma i morgon då? Nån som gjort det förr hade varit bra att ha!
Det kommer ju säker regna endå
Jaja, du är som vanligt välkommen i alla fall..
Ok, tack så mycket endå! Ja det kanske kommer desperata inlägg här framåt eftermiddagen i morgon.. Nej då, General E verkar vara en bra meckare! Skall bli roligt detta!Thunder skrev:2069590Jag har ju bytt mina under vintern och hade gärna kommit och hjälpt dig. Var ju riktigt snabb på slutet när jag knäckt alla hinder första gången.
Tyvärr har jag dock barnen under hela söndagen. Och dom vill du inte ha rännandes runt ett sådant jobb. (Den äldsta var dock bra på att hålla mejseln när jag slog ner den nya boxen, den ynsta råkade kissa i verktygslådan )
Men jag finns säkert på denna sida under dagen om du har någon fråga.
Hultan skrev:2069375Humm, som ett extra skydd mot gaffelbenet då eller?
Kan du inte komma förbi och övervaka/arbetsleda/syna/bestämma i morgon då? Nån som gjort det förr hade varit bra att ha!
Det kommer ju säker regna endå
Jaja, du är som vanligt välkommen i alla fall..
Hultan skrev:2069612Ok, tack så mycket endå! Ja det kanske kommer desperata inlägg här framåt eftermiddagen i morgon.. Nej då, General E verkar vara en bra meckare! Skall bli roligt detta!
Undrar över en grej dock, skall man ha nått spännband eller nått så man kan trycka ihop benet när man skall ha isär och ihop det?
Sen, räcker det med en liter gaffelolja tro, det gjorde det på min gamla gixxer750, borde la vara samma grejer på denna bågen?
Helvete, detta kommer bli svårt alltså.. Man kanske skulle lämna in gaffelbenen endå?!Thunder skrev:2070587Det jävliga kommer när du skall lossa den nedre bulten. Tipset är att spänna ihop så hårt det bara går (funkar med två stora tvingar från Jula), sedan använda antingen en mutterdragare (för stark för mina gafflar) eller en skruvdragare med motståndet ställt så den precis vibrerar. Har du väl fått loss denna bult så är det inga problem alls. Var dock försiktig när du tar ut innanmätet så du vet i vilken ordning sakerna skall sitta (om du inte har verkstadsboken), plus att du inte av misstag råkar fastna på vägen upp om den dras ut lite snett.
1 liter bör väl räcka, för att du skall få rätt mängd så sök på teknikforumet efter korrekt mängd. Glöm inte att tömma alla delar på olja annars blir det för mycket och det påverkar gafflarnas arbete. Jag använde en grymt stor spruta med millilitergradering.
Hultan skrev:Nej då, General E verkar vara en bra meckare! Skall bli roligt detta!
Det passade ju inte att hjälpa mig förra året av nån anledning? "du höll inte på med oljebyten o sånt" hette det juduke_gbg skrev:2073402Bytte gaffelpackningar i 7 hojjar under förra säsongen.....
Hör av dig om du vill ha hjälp....
Inga åskådare tillåtna.... 1400 spänn för bägge gaffelbenen....
Jag har inte tagit bort ditt inlägg med flit.Hultan skrev:2074858Vad håller du på med Mark?! Plockar du bara bort inlägg och trådar godtyckligt när det passar dig.. Ta inte bort sånt jag skriver utan att meddela varför!
Mitt fel.... Satt vid Mark´s dator på jobbet.... och såg min chans att ta bort bägge våra inlägg.... För trots allt är SH en tillgång... Och inte ett ställe att kivas på....... Så.... Plocka bort alla gliringar och taskiga saker... så skall jag låta bli att jävlas med.... Kan hjälpa till med packboxbyten, till en rimlig kostnad.... Men kan nog inte konkurera med priset du hittade hos Superbike... oljebyten däremot.... är något jag inte vill hålla på med....Hultan skrev:2074858Vad håller du på med Mark?! Plockar du bara bort inlägg och trådar godtyckligt när det passar dig.. Ta inte bort sånt jag skriver utan att meddela varför!
Inget misstag direkt, det var ju "duke" som använder ditt login? Är det vettigt?Mark skrev:2074891Jag har inte tagit bort ditt inlägg med flit.
Måste ha blivit nåt fel, sorry.
Satte tillbaka ditt inlägg med omedelbar bums nu.
//Mark
Det var inget oljebyte, det var skifte av olja i gaffleln och packboxar, det nonchalerade du bort med att säga "oljebyte" ..duke_gbg skrev:2074909Mitt fel.... Satt vid Mark´s dator på jobbet.... och såg min chans att ta bort bägge våra inlägg.... För trots allt är SH en tillgång... Och inte ett ställe att kivas på....... Så.... Plocka bort alla gliringar och taskiga saker... så skall jag låta bli att jävlas med.... Kan hjälpa till med packboxbyten, till en rimlig kostnad.... Men kan nog inte konkurera med priset du hittade hos Superbike... oljebyten däremot.... är något jag inte vill hålla på med....
Jocke
Det var inget oljebyte, det var skifte av olja i gaffleln och packboxar, det nonchalerade du bort med att säga "oljebyte" ..
Förstod aldrig varför du "snoppade av" mig i det läget riktigt, du basunerade ju ut att du vile ha mek-jobb.... Således blir jag inte tacksam när du nu helt plötsligt domederar ut att du bytt 7 ggr förra året, men jag var inte god nog att byta åt av nån anledning.. Dessutom till ett pris 3ggr vad det kostade på Superbike..
Men var din tanke god, tack för förslaget i så fall, men jag har redan fixat det.
Men kivas? Vem kivas eller säger gliringar, det var faktiskt du som tänkte lura mig på ett huuutlöst pris på ett packboxbyte, det tycker jag är lite lågt?
Men som sagt, det kanske är skäligt för dig, i så fall tycker jag det var ok, och jag tackar som sagt faktiskt för förslaget, för som det verkar så ville du ju bara hjälpa till
Japp 500 spänn.. Lämnade in dom i går och hämtade dom igår..duke_gbg skrev:2075724Du pratade bara om oljebyte förra säsongen.. Slabba med olja är inte min grej
om jag inte får skruva också... Men alla ser vi på problem olika.. och beskriver
dem olika... Och du måste tro mig.. Hjälper gärna även dig med din hoj..
Men stämmer det att superbike tar 500 för att byta packboxar i två gaffelben,
så tänker jag tom lämna mina dit i fortsättningen...
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|