Mekanik mot Trafik

SquidRT

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2025
Hoj
Kawasaki Zx4-r 2024
Fattar inte heller riktigt tråden. Att mekaniken inte är problemet utan riskmedvetandet? Det borde väl vara självklart, både gällande hoj och alla andra fordon i trafik.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Just Gösta tycker jag hade en ovanligt god förmåga att läsa medtrafikanter och placera hojen relativt förutseende med avseende på hur mottrafikantern kan förväntas agera.

Jag tror inte att någon i svansen av copycats har haft samma förmåga. Dom har förlitat sig väldigt mycket mer på tur när dom i sin hybris försökt sig på liknande körningar.
Man ser tex en tydlig skillnad i de senare filmerna där sonen kör med betydligt högre risktaganden.

För att inte tala om alla idioter man hittar på youtube som ska spela in sina egna kopior på GR.

Gösta tog naturligtvis stora risker han också men på ett annat sätt en aporna som följt i hans spår och jag misstänker att GR-filmerna har orsakat mer än ett dödsfall bland motorcyklister.
Det viktiga är att inte köra fortare än skyddsängeln hänger med.
Jag misstänker skyddsängeln blir allt långsammare med åren. :hjarta
 

SquidRT

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2025
Hoj
Kawasaki Zx4-r 2024
Det viktiga är att inte köra fortare än skyddsängeln hänger med.
Jag misstänker skyddsängeln blir allt långsammare med åren. :hjarta
Artikeln är fel, såvitt jag vet lever han fortfarande och lägger ut videos titt som tätt
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Artikeln är fel, såvitt jag vet lever han fortfarande och lägger ut videos titt som tätt

Jag vet inte om det är sant eller inte den här gången men läser man kommentarerna på youtube och liknande så har han väl dött varje år ända sedan den första filmen kom ut.

En snabb googling visar att han skrev inlägg på facebook för 10 timmar sedan.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Läs Chuck Yeagers självbiografi, första mannen genom ljudvallen. När han jobbade på Edwardsbasen och testade flygplan så dog folk till höger och vänster och de fick dagligen se kraschade flygplan och människor som hade brunnit upp. Deras reaktion var i alla lägen att vederbörande inte var skicklig nog, hade otur eller någon annan förklaring. Det enda som det gjorde att se det här var att de överlevande blev sporrade att köra ännu fortare, att svänga ännu mer, de levde ju så de måste bevisligen vara skickligare på att köra än de som kraschat... Vi människor är underliga djur... :)
Jag minnsmest från Yeagers bok vikten av att läsa manualen. Tex att det var förbjudet på en typ av flygplan att öppna fönstret i glaset över cockpit under flygning.
För då sågs det in avgaser i cockpit. (och avgaser ger CO2 förgiftning, medvetslöshet utan att du behöva märka nått)
En pilot som omkom hade öppnat fönstret i glaset över cockpit.
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Top