Mekanik mot Trafik

kaninfaan

Sporthojsnörd
Gick med
20 Apr 2024
Hoj
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen
Det där stämmer inte riktigt. Även väldigt skickliga människor avlider ibland när de utövar sina intressen
Men vi talar om ett väldigt speciellt 'intresse' och vad gäller buskörning bland ovilliga och intet ont anande trafikanter är det sant. [se https://www.sporthoj.com/forum/threads/mekanik-mot-trafik.295426/post-6762563 för vad jag sagt.]

Huruvida man riskerar livet på andra eller inte har egentligen ingenting med tråden att göra
Dumheter! Det är ju en av verksamhetens byggstenar! Utan ovilliga och intet ont anande trafikanter skulle t.ex. gixxerbrah inte ha några att svänga emellan och köra om.
Och eftersom det är en av verksamhetens byggstenar är det också den huvudsakliga anledningen till att utövandet föraktas av alla kognitivt aktiva individer.

Det är ovanligt att de erfarna trafik förarna krockar med varandra, det är dock vanligate hos bilförarna än hojförarna. När det händer är oftast en av dem iblandade någon jag inte skulle klassa som erfaren eller duktig
Vad jag menade med 'någon som kör lika oansvarigt/oförutsägbart ' var t.ex. lastbilschaffisen som kört i 18h och plötsligt börjar vingla, entreprenörs-snubben som snackar i mobiltelefon, barnfamiljen som skall försöka servera glass till ungarna eller varför inte nervösa snubben med nytaget körkort som tvärnitar helt i onödan bara för att han tyckte sig se nåt och blev nervös.

Om man är kapabel till någon form av empati för sina medmänniskor riskerar man inte andras liv för sitt eget nöjes skull.

Miggen

Medlem
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
Yamaha Xj6, Zx6r, Gsxr 1000, R1
Men vi talar om ett väldigt speciellt 'intresse' och vad gäller buskörning bland ovilliga och intet ont anande trafikanter är det sant. [se https://www.sporthoj.com/forum/threads/mekanik-mot-trafik.295426/post-6762563 för vad jag sagt.]

Dumheter! Det är ju en av verksamhetens byggstenar! Utan ovilliga och intet ont anande trafikanter skulle t.ex. gixxerbrah inte ha några att svänga emellan och köra om.
Och eftersom det är en av verksamhetens byggstenar är det också den huvudsakliga anledningen till att utövandet föraktas av alla kognitivt aktiva individer.

Vad jag menade med 'någon som kör lika oansvarigt/oförutsägbart ' var t.ex. lastbilschaffisen som kört i 18h och plötsligt börjar vingla, entreprenörs-snubben som snackar i mobiltelefon, barnfamiljen som skall försöka servera glass till ungarna eller varför inte nervösa snubben med nytaget körkort som tvärnitar helt i onödan bara för att han tyckte sig se nåt och blev nervös.

Om man är kapabel till någon form av empati för sina medmänniskor riskerar man inte andras liv för sitt eget nöjes skull.

Mycket att beta av där, men vi kör :)

Jag upprepar mig för tydlighetens skull, tråden ämnar belysa skillnaden mellan mekanisk (du och ditt fordon) och trafikmässig skicklighet (hur du planerar trafiken/allt annat), eftersom jag anser detta är två väldigt olika typer av skicklighet/förmåga. Syftet är inte att debattera moraliska aspekter av diverse utföranden, jag är fullt medveten om vad folk generellt tycker om höghastighetskörningar i trafik :4skrika

Ditt argument är ett bra exempel på just varför jag försökt undvika att diskutera karaktär/moral i tråden.

Vi tar ditt argument från två vinklar för säkerhetens skull, den första är argumentet att man ”utsätter folk för risk” med tex hög hastighetskörning på motorväg såsom tråden har gett exempel på med Gixxer Brah/Gösta (med flera). Här följer ”extrema” exempel som tveklöst har inträffat i verkligheten, finns många fler såklart :tummenupp

Du kör ett tungt fordon med släp på motorvägen i helt laglig hastighet, inte ens 90, och en motorcyklist håller på att köra om dig, helt lagliga hastigheter. I omkörningstillfället kör han på en oljefläck/spill, alternativt bråte/potthål och ramlar av sin hoj, du ser detta i din spegel och tvärnitar, men det räcker inte, han åker in under släpet och blir mosad till köttfärs av dina hjul.

Du kör din fräna lilla elbil i stan, närmar dig ett rödlyse och börjar lätta på gasen, lägligt nog får du stroke/hjärtinfarkt/epilepsi/blodtrycksfall/valfritt plötsligt sjukdomsfall, du kör gasen i botten och mejar ner helt oskyldiga på övergångsstället.

Varför har du riskerat dessa människors liv?

Om du inte hade varit i lastbilen, eller bilen, hade ingen av de andra blivit drabbade av din fordonsframföring, de hade överlevt och varit vid liv :gråta

Point being, varje gång du ger dig ut i trafiken riskerar du andras liv, du framför flera ton metall ibland i ca 30 meter sekunden, saker kan alltid gå snett.

Vidare till vinkel nummer två av ditt argument, vilket är att hög hastighetskörningar i trafik utsätter andra för mer fara än nödvändigt/acceptabelt. Nu jävlar har vi problem vännen :hihi

De allra flesta gör olagligheter i trafiken, medvetet eller omedvetet. Tar vi hastighet tex kan jag nästan garantera att alla som svarat i den här tråden kört över skyltad hastighet medvetet, även du kanske :7peta

Problemet nu blir hur mycket är för mycket? Oavsett hur vi vrider och vänder på detta hamnar vi nämligen i godtycklig opinionsbildning. Du kanske tycker gränsen går vid vårdslöshet i trafik? Jag kanske tycker gränsen går vid skyltad hastighet :fakta

Jag åker aldrig omkring och tänker ”kommer jag döda någon med min manöver?” när jag kör, i så fall hade jag inte kört överhuvudtaget, så fort man ger sig ut i trafiken accepterar man den risken mer eller mindre. Jag vill ta mig dit jag ska, om jag krockar/är iblandad i en olycka, då har jag misslyckats.

En erfaren förare som kör trafikkörning i hög hastighet på motorväg, såsom käre Gixxer Brah, har antingen en av två inställningar till andra människors liv. Antingen är de helt likgiltiga, eller så anser de inte att deras körning faktiskt utsätter andra för någon större risk i sammanhanget. Vad de anser vet bara de själva, vad som är sant för omgivningen vet statistik. Återigen nu diskuterar vi karaktär tyvärr, men du får gärna ge några exempel, helst svenska, på liknande motorvägskörningar som slutat i dödsfall för medtrafikanter. Det borde inte vara svårt om risken för att andra medtrafikanter dör är betydande :va

Du ställde en fråga angående användningen av vägren till mig, och fick minst tre svar. Jag hade likagärna kunnat säga ”han är en idiot som bara har tur”, punkt, klappat och klart :smashaMen jag har tidigare gjort det väldigt tydligt att jag väljer att inte förpassa något som gjorts tiotusentals gånger till enbart tur, förenklat uttryckt, visa mig någon som överlevt tiotusen omgångar rysk roulett? Att det är många som kolar när de försöker sig på höghastighetskörning i trafik kan faktiskt bero på att skickligheten som krävs, förmodligen mekaniskt, men definitivt trafikmässigt är väldigt hög.

Avslutningsvis bemöter jag även detta :)

”Vad jag menade med 'någon som kör lika oansvarigt/oförutsägbart ' var t.ex. lastbilschaffisen som kört i 18h och plötsligt börjar vingla, entreprenörs-snubben som snackar i mobiltelefon, barnfamiljen som skall försöka servera glass till ungarna eller varför inte nervösa snubben med nytaget körkort som tvärnitar helt i onödan bara för att han tyckte sig se nåt och blev nervös.”

Om jag ser en motorcyklist i trafiken som kör ansvarsfullt och acceptabelt enligt kanske dig, SHs och SMCs generella opinion, och jag drar till med en tvär sidoförflyttning precis i hans omkörningstillfälle, alternativt en tvär inbromsning när han ligger som närmast bakom mig, tror du han kommer klara sig? Det tror inte jag :wiggle

Hoppas svaret är någorlunda tillfredställande, allt gott! :hej

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
tråden ämnar belysa skillnaden mellan mekanisk (du och ditt fordon) och trafikmässig skicklighet (hur du planerar trafiken/allt annat), eftersom jag anser detta är två väldigt olika typer av skicklighet/förmåga.
Jag vill belysa den skillnaden på ett enklare sätt. I trafiken delar vi alla ansvaret för säker framkomlighet genom att följa gemensamma regler. På detta vis blir det inga obehagliga överraskningar eller olyckor. Trafikanter som bryter mot reglerna utgör en risk mot andra. Varje trafikant behöver vara medveten om reglerna, således har vi körkortet som styrker vår behörighet att framföra ett fordon på vägen. Mer behöver egentligen inte sägas om saken.

Mekanik och skicklighet i hantering av fordon är något helt annat. Det finns tid och plats för detta, och det är på en avsedd motorbana, inte på vägarna. På körskolan lär du dig grunderna som du senare kan slipa på i oändlighet genom att experimentera och utveckla extrem förmåga, och kanske få jobb på en cirkus sen ;) "Mekanik och skicklighet" hör inte hemma i vår infrastruktur som är avsedd som transportsträckor för samhället. Vill man busa så är väl näst bästa platserna (förutom motorbana) skogar och grusgropar, dvs avlägsna platser där man är minst farlig för andra.

Jag hör flera kända namn på racer-förare här, dessvärre är min kännedom i motorsporten ganska begränsad. Jag vet vilka Stig Blomqvist, Björn Waldegård, Ronny Peterson, och Håkan Carlqvist är. På senare tid även Toni Bou och Pol Torres (trial). Dom manövrerar sina fordon mycket skickligt och med väldigt tajta marginaler jag inte ens drömmer om, jag är dock inte säker på om alla har körkort.

Att spekulera i diverse olycksscenario och försöka fastställa skuld hos någon är också ett kapitel för sig. Polisen har utredare som ägnar mycket tid åt sådant, så att jag slipper.

Och den där "Spökgösta" är för mig ett underhållande inslag på Youtube, dessvärre ingen jag gärna är i närheten av, någonsin.

Det finns flera bra tv-spel jag vill rekommendera. Personligen gillar jag offroad och just nu ägnar jag mycket av min fritid åt "MX vs ATV All Out". Där kan jag vurpa hur mycket jag vill utan att bryta ett finger ;)

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Om jag ser en motorcyklist i trafiken som kör ansvarsfullt och acceptabelt enligt kanske dig, SHs och SMCs generella opinion, och jag drar till med en tvär sidoförflyttning precis i hans omkörningstillfälle, alternativt en tvär inbromsning när han ligger som närmast bakom mig, tror du han kommer klara sig? Det tror inte jag :wiggle
Du, ehhhhh, vet att det är precis det här som ett antal har försökt få dig att förstå i hela tråden och du har svarat något helt annat va?

Miggen

Medlem
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
Yamaha Xj6, Zx6r, Gsxr 1000, R1
Du, ehhhhh, vet att det är precis det här som ett antal har försökt få dig att förstå i hela tråden och du har svarat något helt annat va?

Flera i tråden har använt ”plötsliga förflyttningar” som argument för att de som kör höghastighetskörning i trafik i princip omöjligen kan ha någon koll på vad de håller på med överhuvudtaget, i förlängningen har de alltså bara tur att ingen sådan förflyttning sker. Jag har visat exempel på när vissa sådana förflyttningar hanteras väl av nämnda förare. Jag använder samma argument med en generellt acceptabel motorcyklist som kör helt lagligt på ett sätt de flesta här skulle anse ansvarsfullt för att belysa skillnaden i uppfattning gentemot förarna, du förstår att jag diskuterar dem nämnda situationerna i extrem fall på samma sätt såsom det tagits upp tidigare? Alla har olika marginaler de känner sig bekväma med vid omkörningar, ligga bakom fordon osv, jag försöker poängtera att även den marginalen de flesta i trafiken skulle anse godtagbar inte alltid räcker. Är det då i mina sistnämnda exempel motorcyklisten som har brustit i sin körning, eller har han bara haft otur, enligt dig? :va

Lägger till denna också, för varför inte :)

Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Full aktivitet varje helg…

Är det tvåtaktsmannens bästa kompis Fyllesnickaren som bytt nick…?

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Flera i tråden har använt ”plötsliga förflyttningar” som argument för att de som kör höghastighetskörning i trafik i princip omöjligen kan ha någon koll på vad de håller på med överhuvudtaget, i förlängningen har de alltså bara tur att ingen sådan förflyttning sker. Jag har visat exempel på när vissa sådana förflyttningar hanteras väl av nämnda förare. Jag använder samma argument med en generellt acceptabel motorcyklist som kör helt lagligt på ett sätt de flesta här skulle anse ansvarsfullt för att belysa skillnaden i uppfattning gentemot förarna, du förstår att jag diskuterar dem nämnda situationerna i extrem fall på samma sätt såsom det tagits upp tidigare? Alla har olika marginaler de känner sig bekväma med vid omkörningar, ligga bakom fordon osv, jag försöker poängtera att även den marginalen de flesta i trafiken skulle anse godtagbar inte alltid räcker. Är det då i mina sistnämnda exempel motorcyklisten som har brustit i sin körning, eller har han bara haft otur, enligt dig? :va

Lägger till denna också, för varför inte :)

Du skriver följande:
"Om jag ser en motorcyklist i trafiken som kör ansvarsfullt och acceptabelt enligt kanske dig, SHs och SMCs generella opinion, och jag drar till med en tvär sidoförflyttning precis i hans omkörningstillfälle, alternativt en tvär inbromsning när han ligger som närmast bakom mig, tror du han kommer klara sig? Det tror inte jag"

Men nu skriver du att om motorcyklister är chef på att veta att du gör manövrar som är helt omöjliga att förutse så klarar motorcyklisten sig i något som du precis säger att det inte går att klara sig från?

Sen tycker du att vi är vita bittra män som inte håller med dina resonemang. Jag kan iofs bara tala för mig själv men jag tror snarare att många försöker hänga med i dina riktningsbyten. Vi är helt enkelt inte chef på forum men klarar tekniken it. Ber om ursäkt för det.

Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...