Men vi talar om ett väldigt speciellt 'intresse' och vad gäller buskörning bland ovilliga och intet ont anande trafikanter är det sant. [se
https://www.sporthoj.com/forum/threads/mekanik-mot-trafik.295426/post-6762563 för vad jag sagt.]
Dumheter! Det är ju en av verksamhetens byggstenar! Utan ovilliga och intet ont anande trafikanter skulle t.ex. gixxerbrah inte ha några att svänga emellan och köra om.
Och eftersom det är en av verksamhetens byggstenar är det också den huvudsakliga anledningen till att utövandet föraktas av alla kognitivt aktiva individer.
Vad jag menade med '
någon som kör lika oansvarigt/oförutsägbart ' var t.ex. lastbilschaffisen som kört i 18h och plötsligt börjar vingla, entreprenörs-snubben som snackar i mobiltelefon, barnfamiljen som skall försöka servera glass till ungarna eller varför inte nervösa snubben med nytaget körkort som tvärnitar helt i onödan bara för att han tyckte sig se nåt och blev nervös.
Om man är kapabel till någon form av empati för sina medmänniskor riskerar man inte andras liv för sitt eget nöjes skull.
Mycket att beta av där, men vi kör
Jag upprepar mig för tydlighetens skull, tråden ämnar belysa skillnaden mellan mekanisk (du och ditt fordon) och trafikmässig skicklighet (hur du planerar trafiken/allt annat), eftersom jag anser detta är två väldigt olika typer av skicklighet/förmåga. Syftet är inte att debattera moraliska aspekter av diverse utföranden, jag är fullt medveten om vad folk generellt tycker om höghastighetskörningar i trafik
Ditt argument är ett bra exempel på just varför jag försökt undvika att diskutera karaktär/moral i tråden.
Vi tar ditt argument från två vinklar för säkerhetens skull, den första är argumentet att man ”utsätter folk för risk” med tex hög hastighetskörning på motorväg såsom tråden har gett exempel på med Gixxer Brah/Gösta (med flera). Här följer ”extrema” exempel som tveklöst har inträffat i verkligheten, finns många fler såklart
Du kör ett tungt fordon med släp på motorvägen i helt laglig hastighet, inte ens 90, och en motorcyklist håller på att köra om dig, helt lagliga hastigheter. I omkörningstillfället kör han på en oljefläck/spill, alternativt bråte/potthål och ramlar av sin hoj, du ser detta i din spegel och tvärnitar, men det räcker inte, han åker in under släpet och blir mosad till köttfärs av dina hjul.
Du kör din fräna lilla elbil i stan, närmar dig ett rödlyse och börjar lätta på gasen, lägligt nog får du stroke/hjärtinfarkt/epilepsi/blodtrycksfall/valfritt plötsligt sjukdomsfall, du kör gasen i botten och mejar ner helt oskyldiga på övergångsstället.
Varför har du riskerat dessa människors liv?
Om du inte hade varit i lastbilen, eller bilen, hade ingen av de andra blivit drabbade av din fordonsframföring, de hade överlevt och varit vid liv
Point being, varje gång du ger dig ut i trafiken riskerar du andras liv, du framför flera ton metall ibland i ca 30 meter sekunden, saker kan alltid gå snett.
Vidare till vinkel nummer två av ditt argument, vilket är att hög hastighetskörningar i trafik utsätter andra för mer fara än nödvändigt/acceptabelt. Nu jävlar har vi problem vännen
De allra flesta gör olagligheter i trafiken, medvetet eller omedvetet. Tar vi hastighet tex kan jag nästan garantera att alla som svarat i den här tråden kört över skyltad hastighet medvetet, även du kanske
Problemet nu blir hur mycket är för mycket? Oavsett hur vi vrider och vänder på detta hamnar vi nämligen i godtycklig opinionsbildning. Du kanske tycker gränsen går vid vårdslöshet i trafik? Jag kanske tycker gränsen går vid skyltad hastighet
Jag åker aldrig omkring och tänker ”kommer jag döda någon med min manöver?” när jag kör, i så fall hade jag inte kört överhuvudtaget, så fort man ger sig ut i trafiken accepterar man den risken mer eller mindre. Jag vill ta mig dit jag ska, om jag krockar/är iblandad i en olycka, då har jag misslyckats.
En erfaren förare som kör trafikkörning i hög hastighet på motorväg, såsom käre Gixxer Brah, har antingen en av två inställningar till andra människors liv. Antingen är de helt likgiltiga, eller så anser de inte att deras körning faktiskt utsätter andra för någon större risk i sammanhanget. Vad de anser vet bara de själva, vad som är sant för omgivningen vet statistik. Återigen nu diskuterar vi karaktär tyvärr, men du får gärna ge några exempel, helst svenska, på liknande motorvägskörningar som slutat i dödsfall för medtrafikanter. Det borde inte vara svårt om risken för att andra medtrafikanter dör är betydande
Du ställde en fråga angående användningen av vägren till mig, och fick minst tre svar. Jag hade likagärna kunnat säga ”han är en idiot som bara har tur”, punkt, klappat och klart

Men jag har tidigare gjort det väldigt tydligt att jag väljer att inte förpassa något som gjorts tiotusentals gånger till enbart tur, förenklat uttryckt, visa mig någon som överlevt tiotusen omgångar rysk roulett? Att det är många som kolar när de försöker sig på höghastighetskörning i trafik kan faktiskt bero på att skickligheten som krävs, förmodligen mekaniskt, men definitivt trafikmässigt är väldigt hög.
Avslutningsvis bemöter jag även detta
”Vad jag menade med '
någon som kör lika oansvarigt/oförutsägbart ' var t.ex. lastbilschaffisen som kört i 18h och plötsligt börjar vingla, entreprenörs-snubben som snackar i mobiltelefon, barnfamiljen som skall försöka servera glass till ungarna eller varför inte nervösa snubben med nytaget körkort som tvärnitar helt i onödan bara för att han tyckte sig se nåt och blev nervös.”
Om jag ser en motorcyklist i trafiken som kör ansvarsfullt och acceptabelt enligt kanske dig, SHs och SMCs generella opinion, och jag drar till med en tvär sidoförflyttning precis i hans omkörningstillfälle, alternativt en tvär inbromsning när han ligger som närmast bakom mig, tror du han kommer klara sig? Det tror inte jag
Hoppas svaret är någorlunda tillfredställande, allt gott!
