Mekanik mot Trafik

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag passar på att fråga om en sak jag ofta undrat över när jag sett den typen av filmer.
Snubben nämner själv att han har 'tillgång' till 'vägrenen' på vänster sida om de tre filerna.
Varför då inte utnyttja det?
Väldigt många situationer löses med en lång och riskfylld seglats från vänster fil till höger fil och tillbaka istället för att nyttja 'vänster vägren' och öka farten.
Varför ?

För att det är tråkigt, lite som att fuska?

Han tycker sig alltså vara smart och snabbtänkt men allt bygger på att framförvarande fordon beteer sig normalt och predikterbart i ett lugnt tempo.

Skulle det sitta en likadan idiot som han själv i en av dessa bilar och göra någon liknande snabb manöver så är han rökt.

Skulle där sitta en idiot som gör en tvär sidoförflyttning för att undvika att köra på en ekorre så är han också rökt.

Kort sagt så är han en idiot som vanligtvis överlever varje dag bara pga att sådana händelser är ovanliga.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag råkade ut för en sådan idiot för några år sedan, ja egentligen två idioter. Jag såg i backspegeln att det kom två hojar i hög fart (jag körde en stor King Cab) och den ena swishade förbi på vänster sida och fick mötande bilar att väja. Jag såg ju honom komma så jag flyttade mig till höger för att ge honom lite mer marginal och ser då plötsligt hans polare komma i lika hög fart på höger sida, i vägrenen. Hade jag inte sett honom och avbrutit min väjning så har jag tryck snubbe nummer två i skogen. Hade jag haft mer att köra med hade jag kört ikapp dem och tryckt ut dem i skogen, jävla idioter...

Den första snubben körde en ZX7:a som en vecka senare krockade med en tjej på moped, på en cykelväg... hon blev tyvärr relativt svårt skadad...

kaninfaan

Sporthojsnörd
Gick med
20 Apr 2024
Hoj
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen
Bara tur såklart :hihi Jag vet ingenting om tur, bara att ju mer jag tränar desto mer tur har jag :tummenupp
Om det påståendet varit sant hade ingen någonsin dött av att köra på det sättet.
I den här typen av verksamhet är det omvända sant.
Ju mer du 'tränar' desto större chans att du råkar ut för någon som kör lika oansvarigt/oförutsägbart och den dagen 'smäller' det.
Om man tvunget vill riskera livet så finns det gott om alternativ där man inte riskerar andras liv.

Miggen

Medlem
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
Yamaha Xj6, Zx6r, Gsxr 1000, R1
Om det påståendet varit sant hade ingen någonsin dött av att köra på det sättet.
I den här typen av verksamhet är det omvända sant.
Ju mer du 'tränar' desto större chans att du råkar ut för någon som kör lika oansvarigt/oförutsägbart och den dagen 'smäller' det.
Om man tvunget vill riskera livet så finns det gott om alternativ där man inte riskerar andras liv.

Det där stämmer inte riktigt. Även väldigt skickliga människor avlider ibland när de utövar sina intressen, det finns väldigt mycket exempel på detta och det är definitivt inte alltid oavsett pga otur. Huruvida man riskerar livet på andra eller inte har egentligen ingenting med tråden att göra, men för många verkar karaktär vara synonymt med skicklighet. Det är ovanligt att de erfarna trafik förarna krockar med varandra, det är dock vanligate hos bilförarna än hojförarna. När det händer är oftast en av dem iblandade någon jag inte skulle klassa som erfaren eller duktig :)

Betydligt vanligare är avåkningar i samband med att någon ska "hänga på" en förare de inte känner, ride your own ride brukar man säga :yoparty

Inget ont/riktat mot dig du uttrycker dig väldigt fint :tummenupp Men jag överskattade definitivt hur pass väl detta forum skulle hantera trafik diskussionen, det blev ärthjärnor, idioter och örfilar direkt. De flesta som uttryckt sådana åsikter här hade sagt samma förolämpningar om tex Jon Jones, det ändrar inte de facto att han är extremt skicklig och bäst i världen på det han gör :wiggle

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Det märks att det är fredag kväll.
Dags för popcorn igen.

Duce-666

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2022
Hoj
Honda
Det enda viktiga o tänka på är att en hoodie måste på om man kör sporthoj. Då kan man fara fram sen som man vill.

Miggen

Medlem
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
Det enda viktiga o tänka på är att en hoodie måste på om man kör sporthoj. Då kan man fara fram sen som man vill.

Jag vill oxå ha en SH hoodie :( så jag kan representera lite mer än bara mig själv när jag är ute o bombar runt i lilla landet lagom :hihi

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Nu är jag kanske lite tråkig och lägger in en mer nykter syn på det här med att att ta sig fram i köer. Den här är gammal och inte amerikansk. :( Men även om jag har kört hoj i LA och Santa Monica mountains föredrar jag de brittiska öarna. Jag kör ungefär likadant Baronen även om jag inte kör en så fin SportHoj. Körde faktiskt upp i London men de har så låga krav så jag fick godkänt. :crash

14 minuter kanske känns långt så många av er orkar kanske inte igenom. Nu trivs jag inte i stadstrafik så då får jag se till att ta mig fram så fort jag kan tills jag kommer ut ur det. :tummenupp

1740766469138.png

Miggen

Medlem
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
Nu är jag kanske lite tråkig och lägger in en mer nykter syn på det här med att att ta sig fram i köer. Den här är gammal och inte amerikansk. :( Men även om jag har kört hoj i LA och Santa Monica mountains föredrar jag de brittiska öarna. Jag kör ungefär likadant Baronen även om jag inte kör en så fin SportHoj. Körde faktiskt upp i London men de har så låga krav så jag fick godkänt. :crash

14 minuter kanske känns långt så många av er orkar kanske inte igenom. Nu trivs jag inte i stadstrafik så då får jag se till att ta mig fram så fort jag kan tills jag kommer ut ur det. :tummenupp

View attachment 511172

Du är inte alls tråkig :krama Mycket bra klipp! Det där är utan tvekan en erfaren och duktig trafik förare :tummenupp Jag har nämnt att mina exempel är ganska extrema, blir lättare att belysa frågeställningar/ämnen då tycker jag.

Väldigt intressant att han snackar om sin flod, då Gixxer Brah har sagt nånting i stil med "following the path of least resistance", onekligen delar de en typ av tankesätt där :yoparty

Vidare säger han att han tänker snabbare än han kan förklara, stämmer också väl in på andra skickliga trafikförare, klippet jag hänvisat till gjordes av den föraren av den specifika anledningen att det inte går att beskriva allt han tänker medan han kör, han hinner helt enkelt inte :wiggle

Kul att han specifikt nämner vägkännedom! En ofta underskattad del av planeringen, jag hade aldrig någonsin fått för mig att försöka köra fort på en väg jag inte känner till, upplagt för trubbel :tungan

Sen är jag som sagt landsvägsfanatiker, vill helst inte ha att göra med trafik, ge mig gröna ängar och skog, blå himmel och strålande sol, en lång, lätt slingrig, mjukt kuperad nattsvart asfaltsbana, fan nu blir man alldeles för sugen... :)

Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...