Praktiserade på bilverkstad när jag var 16-17. Skulle köra in en kundbil. Gick ut och startade bilen och lyssnade då den skulle va lite mystisk kall. Detta var under vintertid. Satt väl en/par minuter men inget hände. Eftersom man kört en del Epor och lite div kundbilar så var man ju en hövding på detta. Kasta in backen å gasade på bakåt , skulle precis bromsa då det tog stopp avsig själv.
Det hadde under tiden jag satt och väntade parkerat en annan bil ca 10m bakom.
Kunden som skulle hämta sin halvårs gamla Mazda 323 fick se sin bil med nummerplåten betydligt närmare baksätet än vad han mindes
Under min 125: period ägde jag en Yamaha as3. Den krävde ju ungefär lika mycket underhåll som dagens enduro hojar. Tyckte man skruvade både här och där. Under en av dessa mekövningar skulle jag starta tingesten. Av någon anledning så sprang jag ingång den utifrån och in mot garaget. Den startade fint med hyffsade varv....och då ryker kopplingsviren av
Om man springer vid sidan och hojen sticker framåt så blir det ju lätt mer gas
.
Väggen i garaget fick sig en ordentlig känga. Blev ju till att göra lite mer än service på den
Så en av senare årsmodell.
Skulle fixa nått med bromsarna på kompisens bil. Den var utrustad med 20tums ganska glest ekrade hjul och stora bromsar med 6kolvs ok. Körde in den på lyften och skulle putta under lyft armarna. Behövde dra fram bilen ca 10 cm . Tog tag i ekrarna på framfälgen och drog samtidigt var en kompis så snäll och putta på bak. Den rullade betydligt lättare än vad jag hadde räknat med
Hann inte få ut tassarna , fingrarna fick inte plats mellan fälg och bromsok.
Den ramsan passar inte i någon konfirmation som kom ur gapet då...
Sedan finns det väl många andra men åldern har väl tagit ut sin rätt så man har glömt/förträngt
Å framtiden bär väl säkert med sig fler.....