När man på det glada 80-talet körde 125:a lyckades jag två gånger tappa det främre drevet. Första gången låg både drev och mutter kvar i kåpan, andra gången flög det ut och gjorde ett snyggt hål. Drevet hittade jag efter en stunds letande utefter vägen men muttern var borta. Då jag skulle köpa en ny och tittade på sprängskissen som verkstaden hade la jag märke till en lustig bricka mellan drevet och muttern.
-Vad är det där?
-Det är låsbrickan till muttern.
-Jag tar en sån också.......
Annars kan jag meddela att en framfälg från en GSXR precis går att lirka in mellan gaffelbenen på en RG500. Tyvärr går det inte att snurra på hjulet då nitarna till bromsskivorna tar i. Det är extra kul att upptäcka efter att man köpt ett nytt däck till sin nyinköpta fälg samt svarvat distanser till axeln.
-Vad är det där?
-Det är låsbrickan till muttern.
-Jag tar en sån också.......
Annars kan jag meddela att en framfälg från en GSXR precis går att lirka in mellan gaffelbenen på en RG500. Tyvärr går det inte att snurra på hjulet då nitarna till bromsskivorna tar i. Det är extra kul att upptäcka efter att man köpt ett nytt däck till sin nyinköpta fälg samt svarvat distanser till axeln.
Last edited: