Mektips - Den seriösa tråden om Sporthojsminimoto

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gagnef
Hoj
Yamaha wr250X -08
jiGGa skrev:
1: Jag menar de två gängade hålen som jag dragit streck till
2: Tack äntligen
3: Vad är fuggen? Vad är det som jag dragit streck till och skrivit 3 på?
4: Ingen gnista! Kan man köpa på Micro?
5: Sitter på venstersida. Ovanför kopplingen eller vad det e.
6: Måste med andra ord få igång den först.

Tack det hjälpte mkt :)

He he "Fuggen" är annat namn för förgasare

Sorry men det är lite svårt att se på bilden.
 

jiGGa

Fegis - Nu med nya ögon!
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Retta
Glömde säga att den var på väg att starta igår. Gick 5-6 knall, typ en halv sekund sedan lade den av. Är det stiftet?
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
jiGGa skrev:
3: Vad är fuggen?

Hörs här iaf vem som INTE var moppefucko i barndommen;-)


Gör som Stoppsladd sa o skruva loss stiftet och jorda det (håll det mot cylindern ex.) o dra snöret, kommer gnista så försök se hur gnistan ser ut. (om den "hoppar" från annat ställen än mellan "bågen och metallbiten under den") Ta annars med dig stiftet till Micro som du sa och fråga om de har något sådant/liknande. Försök snoka reda på något NGK stift som kan passa (pocketbike.nu/forum är en bra sajt för minisar/pockets där detta har nämnts).

Har du blåst ren tanken innan du börja med och försöka starta den? Om inte så häll ur soppan och gör det. Samt montera soppa filter (biltema universal för en tia funkar ypperligt, det som ev. sitter på ska tydligen vara av äkta kina kvalisort)

Lycka till

(ska ut o pilla med de egna om 2.3 sekunder)
 

Chirre

Gubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ronneby
Hoj
Gubbkörd dussinhoj/Skrotad. Ny Crankshaftare 2011
5: DET är din tomgångsskruv. Skruva den inåt(lika bra att säga:gänga den medurs) för att öka tomgången och utåt(moturs) för att sänka tomgången.

Tändstift som du ska ha är ett sådant som används till tyo gräsklippare och motorsågar.
OK/Q8 har ett stift som heter NGK BM7A eller 6A. Köp ett sådant.

Bränslefiltret som sitter på dessa 16-modeller är faktiskt helt Ok, du behöver ej byta det.
 

jiGGa

Fegis - Nu med nya ögon!
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Retta
FreddaAbborre skrev:
Har du blåst ren tanken innan du börja med och försöka starta den? Om inte så häll ur soppan och gör det. Samt montera soppa filter (biltema universal för en tia funkar ypperligt, det som ev. sitter på ska tydligen vara av äkta kina kvalisort)

Lycka till

(ska ut o pilla med de egna om 2.3 sekunder)
Har inte blåst tanken innan jag fyllde på. Är det jätte viktigt? Även om den startar?
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
jiGGa skrev:
Har inte blåst tanken innan jag fyllde på. Är det jätte viktigt? Även om den startar?
Många verkar ha haft en del plastbitar i sin tank o det kan hamna på fel ställe o strypa bränsletillförseln. Själv sköljde jag ur min lite lätt o såg inga plastbitar. Antingen så hoppas du att din var ren sen innan o fortsätter köra, eller så rensar du ut den. Your call. :)
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Är det någon som har en LÄTTSTARTAD kinamini? Min kom igång idag någerlunda, men det krävde ändå ett jävlans dragande o flera pauser med Coke innan den snurrade igång. :näsblod

Startgas o Choken på hälften verkar var det som funkar någerlunda för mig, men det är ändå ett jäkla dragande innan den snurrar igång.

Någon som har en lättstartad som har tips? Bytt ut något kanske? Speciell teknik?
 

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
CorbenDallas skrev:
Är det någon som har en LÄTTSTARTAD kinamini? Min kom igång idag någerlunda, men det krävde ändå ett jävlans dragande o flera pauser med Coke innan den snurrade igång. :näsblod

Startgas o Choken på hälften verkar var det som funkar någerlunda för mig, men det är ändå ett jäkla dragande innan den snurrar igång.

Någon som har en lättstartad som har tips? Bytt ut något kanske? Speciell teknik?


Min är lättstartad så länge den inte blir kall, har den stått ett tag utomhus i dagens klimat så blir den lite tjurig men kommer den direkt innifrån värmen så är det inga problem. Då startar den på första eller andra rycket.
 

Coola Ola

Guest
CorbenDallas skrev:
Är det någon som har en LÄTTSTARTAD kinamini? Min kom igång idag någerlunda, men det krävde ändå ett jävlans dragande o flera pauser med Coke innan den snurrade igång. :näsblod

Startgas o Choken på hälften verkar var det som funkar någerlunda för mig, men det är ändå ett jäkla dragande innan den snurrar igång.

Någon som har en lättstartad som har tips? Bytt ut något kanske? Speciell teknik?

Min är numera löjligt lättstartad. Jag har höjt nålen ett snäpp samt öppnat upp luftfiltret en hel del enligt tips i denna forumdel. Startar på första eller andra rycket när den är kall. Har dock hänt en gång att den var extremt svårtstartad (var tvungen att snapsa för att den skulle gå igång) men det berodde på att tankventilationen (om den ens finns?) inte funkade. Skruvade av och på tanklocket och så var den snäll igen!
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Har haft isär det mesta i min 16E nu (se avatar). Det är bara 40 cc, inte 50 cc som sagts, jag mätte upp det. Förgasaren är 12 mm vilket är rätt stort ändå, den torde räcka till lite trim. Kolv m m ser rätt seriöst ut, en bra kopia med andra ord.

Är det någon som förstår hur man justerar kopplingens ingrepp? Fjädrarna sitter i nästa backs skruv men går det att justera på något sätt eller måste man byta fjädrar? På riktiga minimoto är det en viktig sak.

En annan sak, jag hade bara 0.8 bar i däcken, hur mycket ska det vara?
 
Last edited:

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Coola Ola skrev:
Min är numera löjligt lättstartad. Jag har höjt nålen ett snäpp samt öppnat upp luftfiltret en hel del enligt tips i denna forumdel. Startar på första eller andra rycket när den är kall. Har dock hänt en gång att den var extremt svårtstartad (var tvungen att snapsa för att den skulle gå igång) men det berodde på att tankventilationen (om den ens finns?) inte funkade. Skruvade av och på tanklocket och så var den snäll igen!

Var det bökigt att höja nålen? Har inte tittat på det där än. Har du bytt luftfilter eller du har bara modifierat det?
 

Bart

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2004
Ort
i ett hus
Hoj
Husa..
CorbenDallas skrev:
Var det bökigt att höja nålen? Har inte tittat på det där än. Har du bytt luftfilter eller du har bara modifierat det?
Det är inte så bökigt å höja nålen.. går på 5 min..
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Bart skrev:
Det är inte så bökigt å höja nålen.. går på 5 min..
Forgasare.jpg

Ser det likadant ut på vår som på den här?
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Det där ser ut som min förgasare (16E). I boken stod det Dell'Orto men naturligtvis var det Hyajin eller något i stället. :D Det är i alla fall clips som vanligt så det är lätt att justera. Korkad funktion för genomföringen av vajern bara.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Jag sänkte min nål. (andra hacket uppifrån) Dränkte den annars. Men min är också rätt svårstartad.
 

jimmy123

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Ort
halmstad
Hoj
suzukia freewinder
Att skölja ur tanken e att rekomendera, när ja skakade min tank lät d som en marackass (stavning)...
Va massa stora plast bitar :-/....

Min gick lite dåligt först typ stängde av ibland, men borrade lite större hål uppe i tanken, så d kom in luft och nu går den as fint =)....

1.Hur många bar ska det vara i däcken?

2.Ni som bytt tändstift, märkt nån skillnad?

3. Ni som monterat sport filter, märkt effekt skillnad?

4 Ni som monterat sport filter, hur avskärmade ni det?, sitter ju lite utsatt...

Mvh:Jonathan
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
jimmy123 skrev:
1.Hur många bar ska det vara i däcken?
Eftersom du är den andra som inte läst manualen så ska jag citera :tungan
Check the tyre inflation - 200kPa (2 bars) or (28-30psi) to be commensurate with the driver's weight. The tyre pressure should never exceed 2,5 bars (38pso) in either the front or rear wheel.
 

jimmy123

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Ort
halmstad
Hoj
suzukia freewinder
CorbenDallas skrev:
Eftersom du är den andra som inte läst manualen så ska jag citera :tungan
Check the tyre inflation - 200kPa (2 bars) or (28-30psi) to be commensurate with the driver's weight. The tyre pressure should never exceed 2,5 bars (38pso) in either the front or rear wheel.

Ja men det luft trycket e ju anpassat efter 20 kilos kineser =)

Nej men tack för infon :)
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top