Mektips - Den seriösa tråden om Sporthojsminimoto

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
jimmy123 skrev:
Ja men det luft trycket e ju anpassat efter 20 kilos kineser =)

Nej men tack för infon :)
Jag tror jag ligger runt 2 bar nånting, kanske lite till. Minns inte så noga faktiskt. Vet inte vad som kan vara lämpligast för att det ska hålla i ordentligt.
 

jiGGa

Fegis - Nu med nya ögon!
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Retta
CorbenDallas skrev:
Minns tvärr inte men det står i instruktionsbladet vill jag minnas.
Har för mig att jag inte hittade i boken men det står på däcken max 2,5
 

Hardrocker_1984

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2004
Ort
Stockholm
Hoj
På G
Hur var det med tändstift??
Vad ska man kör på för nått?
Jag har riktit risig gnista på orginalstiftet, men minin går bra ändå.
Så jag tänkte att då borde den ju gå riktigt bra med ett bra stift.
 

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Ort
meken
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
förgasare

Coola Ola skrev:
Möjligen men förgasaren är löjligt liten på kinamopparna, typ 8mm eller så, vet inte om det finns så små moppeförgasare? (satt väl 12 standard på MB-5:an om jag minns rätt). Nu kan ju iofs ett luftfilter passa ändå, men som sagt, fuggarna är ytte-pyttesmå.
bra tråd det börjar bli många som köpt minis,det är väl ganska lika motorer på dom skulle jag tro,borde ju gå att sätta på någon annan förgasare så man kan få på¨ett bättre filter,funkade inte så bra på regnvåt väg fick ställa hela hojen i duschen för att få bort all skit,har haft min i ett dygn men har redan slagit över,det är ingen direkt bakhjulshoj.. någon som har ett förslag vad man kan sätta på för förgasare???
 

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gagnef
Hoj
Yamaha wr250X -08
Hardrocker_1984 skrev:
Hur var det med tändstift??
Vad ska man kör på för nått?
Jag har riktit risig gnista på orginalstiftet, men minin går bra ändå.
Så jag tänkte att då borde den ju gå riktigt bra med ett bra stift.

Skickade i NGK BM6A i min å det funkar då.
(samma som till gräsklippare/ motorsågar) säljs på enstycksförpackningar på macken
Stod ju JG BM6A på originalstiftet så det är väl nån kina variant av NGK?

Märkte ingen skillnad efter stift bytet.
 

Duval

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Lund
Hoj
R6-08
CorbenDallas skrev:
Är det någon som har en LÄTTSTARTAD kinamini? Min kom igång idag någerlunda, men det krävde ändå ett jävlans dragande o flera pauser med Coke innan den snurrade igång. :näsblod

Startgas o Choken på hälften verkar var det som funkar någerlunda för mig, men det är ändå ett jäkla dragande innan den snurrar igång.

Någon som har en lättstartad som har tips? Bytt ut något kanske? Speciell teknik?

Byta tändstift det gjorde jag, nu startar den på 2-4 drag.( har 1 16c )
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Duval skrev:
Byta tändstift det gjorde jag, nu startar den på 2-4 drag.( har 1 16c )
Skriv gärna mer detaljer när ni gör en förbättring som fungerar. Vilket stift bytte du till? NGK BM6A eller något annat?
 

Lindi

TEAM "Aina Viiminen"
Gick med
12 Aug 2004
Ort
Luleå
Hoj
Honda xr 650R -00 minimoto -04(w-motoracing) Husqvarna 4012 lyx
Raskus skrev:
Jag fick igår äntligen hem min kinamoto beställd från w-motoracing, men säg den glädje som varar!
Magnapullstarten havererade på andra rycket, hann inte ens få igång maskinen! Vad gör man, beställer ny startanordning utan vidare för 400:- eller försöker åberopa någon form av garanti?


Kolla på "magnapull" tråden! så fixar det sig :tummenupp

Någon här på tråden som vet vars man kan köpa kopplingsbackar till en CIG14E???
har själv en 16F men ska testa med 14E backar, dom är tyngre än dom till 16F så det kaske fungerar bättre än originalet (dom var slut efter ca: 1-2 timmar körning)....värt ett försök iaf.
 
Last edited:

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
Lindi skrev:
Kolla på "magnapull" tråden! så fixar det sig :tummenupp

Någon här på tråden som vet vars man kan köpa kopplingsbackar till en CIG14E???
har själv en 16F men ska testa med 14E backar, dom är tyngre än dom till 16F så det kaske fungerar bättre än originalet (dom var slut efter ca: 1-2 timmar körning)....värt ett försök iaf.


uppfinningsrikedom min käre MC-åkande vän... fundera ut nå bra material som går å sätta på backarna, å fäst det på valfritt sätt... :tummenupp
 
Last edited:

jiGGa

Fegis - Nu med nya ögon!
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Retta
Min gick jätte bra på första tanken. När jag fyllde på så gick det inge vidare bra. Nu så startar den men den dör igen. Håller den igång så dör den om jag gasar. Ibland händer det att jag kommer en bit innan den dör. Om jag lutar den så går den bättre på tomgången. När jag sätter på choken så dör den.
Fattar inte varför den e grinig. Har höjt nålen nu men det blev inte bättre. Kan det vara för att jag blandat för mycket olja?
Nån som har några förslag?
 

Bart

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2004
Ort
i ett hus
Hoj
Husa..
jiGGa skrev:
Min gick jätte bra på första tanken. När jag fyllde på så gick det inge vidare bra. Nu så startar den men den dör igen. Håller den igång så dör den om jag gasar. Ibland händer det att jag kommer en bit innan den dör. Om jag lutar den så går den bättre på tomgången. När jag sätter på choken så dör den.
Fattar inte varför den e grinig. Har höjt nålen nu men det blev inte bättre. Kan det vara för att jag blandat för mycket olja?
Nån som har några förslag?
Kolla så det inte är ett veck på bensinslangen.
 

jiGGa

Fegis - Nu med nya ögon!
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Retta
Då skulle den väl inte gå alls :va
Och hur kommer det sig att den inte dör om jag lutar den.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
jiGGa skrev:
Nej. Men den har ju gått en tank, är det fortfarande nödvändigt?
Vart tror du skiten tagit vägen då, det är ju inte damm vi pratar om? Alla som har kollat har haft skit i sina tankar så chansen är ju stor att även de som inte kollat har det. Du har förmodligen satt igen bränsletillförseln.

Nedan ser du min tank och en av bitarna som låg i den. Det är "locket" till påfyllningen från tillverkningen som kineserna helt enkelt pressade ner i tanken, då det är exakt lika stort som påfyllningen så var det lite svårt att få ut :gnissla . Dessutom var det en massa smått skit också.
 

Bifogat

  • imgp0753.jpg
    imgp0753.jpg
    43.4 KB · Visningar: 160

bike

AVSTÄNGD
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Euroland
Hoj
Motard
jiGGa skrev:
Så ditt tips är att jag ska göra rent tanken och slangarna?


kan vara så att tanklocket är för tätt så det inte kommer in någon luft där.
kan även vara att bensinkranen inte är helt vertikalt.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top