Mektips - Den seriösa tråden om Sporthojsminimoto

westerbrand

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2004
Hoj
minimoto + 143cc fiddy + yamaha yz125 + suzuki rm125+ honda vfr 750
har srivigt till dem men får inget svar :fatta!

lymth

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2004
Hoj
minimoto
hejsan, jag är supernoob. Har då beställt min lilla kinamoto. Har läst igenom tråden och ser att det pratas om ganska mycket saker jag inte förstår heh....
Ge mig en komplett lista på vad som _MÅSTE_ bytas ut innan man startar den.. tändstift & luft+soppafilter är ett måste vad jag förstått.. det skulle vara najs också om det beskrivs hur man gör, för jag har inte rört en moppe i hela mitt liv, förutom åkt på den.. dvs ja har inte som helst motorkunskaper överhuvud taget. Förutom att jag vet hur choken fungerar :)

alltså;
vad måste bytas & hur gör man (skulle vara deed of a lifetime)
ps. det kanske inte passar att skriva 100 förklaringar i denna tråd så det skulle vara bäst om ni priv messade förklaringen till mig, eller om ni anser att fler borde ha informationen så kan ni vara vänliga att lägga ut den här. tack.

Bart

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2004
Hoj
Husa..
lymth skrev:
hejsan, jag är supernoob. Har då beställt min lilla kinamoto. Har läst igenom tråden och ser att det pratas om ganska mycket saker jag inte förstår heh....
Ge mig en komplett lista på vad som _MÅSTE_ bytas ut innan man startar den.. tändstift & luft+soppafilter är ett måste vad jag förstått.. det skulle vara najs också om det beskrivs hur man gör, för jag har inte rört en moppe i hela mitt liv, förutom åkt på den.. dvs ja har inte som helst motorkunskaper överhuvud taget. Förutom att jag vet hur choken fungerar :)

alltså;
vad måste bytas & hur gör man (skulle vara deed of a lifetime)
ps. det kanske inte passar att skriva 100 förklaringar i denna tråd så det skulle vara bäst om ni priv messade förklaringen till mig, eller om ni anser att fler borde ha informationen så kan ni vara vänliga att lägga ut den här. tack.
Det du ska göra är att rensa tanken..brukar vara ganska mkt skit där..men om den startar och går bra sen är det väl onödigt att byta en massa saker?(om du inte ska trimma iofs)

Raskus

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2003
Hoj
Kina 250cc
Precis, kopplingen verkar ju vara en förbrukningsvara, minst sagt, rätt dyrt med en ny också i förhållande till vad man betalade för minin. Som det gamla talesättet lyder, det man förlorar på gungorna tar man igen på de olagliga spelautomaterna.

Ingen som vet var man kan köpa en mer slitstark koppling passandes 16-modellerna till vettigt pris?

Ninjaboy skrev:
Precis som jag trodde då, man måste byta fjäder som kanske inte finns att köpa. Jag tror att mycket av slitaget ligger där, ingreppet blir vid fel varvtal och man ligger och kör mycket precis runt ingreppet.

lymth

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2004
Hoj
minimoto
Bart skrev:
Det du ska göra är att rensa tanken..brukar vara ganska mkt skit där..men om den startar och går bra sen är det väl onödigt att byta en massa saker?(om du inte ska trimma iofs)
klart man ska trimma.... lite mer vill man ju få ut ur den

westerbrand

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2004
Hoj
hej jag läste här på foromet att man kan köra med aspens bensin...så jag tästa DEN GÅR JU FÖR FAN SOM EN POTTA SKIT..vem i hävete är det som skrev att man skulle köra med det :kocko :mad:

Bart

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2004
Hoj
Husa..
westerbrand skrev:
hej jag läste här på foromet att man kan köra med aspens bensin...så jag tästa DEN GÅR JU FÖR FAN SOM EN POTTA SKIT..vem i hävete är det som skrev att man skulle köra med det :kocko :mad:
Ähh.. jag har bara kört på sån bensin å polarna åxå, inga problem för oss iaf..

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
Nån som provat å göra egna REEDs med hjälp av carbon ark från tex duells?
www.duells.se kolla under moped, reedmembran, universal.

Lite dyrt kanske men är man ett par kompisar kan man ju dela på ett ark :)

westerbrand

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2004
Hoj
den axar ju inget den bara pludrar.fram

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
westerbrand skrev:
den axar ju inget den bara pludrar.fram

Beror garanterat inte på soppan. Gör ren förgasaren så skall du se att den går riktigt. :tummenupp

Min har gått bra och dåligt i omgångar och det har berott på att smuts kommer in i förgasaren för att original filtret och luftburken är av lite halvkass konstruktion.
Bara att plocka isär och göra rent ordentligt.
Verkar som att du måste plocka isär iaf för den ska inte läka soppa alls även om kranen är på och du inte kör. Läker den så är det garanterat nå knas med flotören eller oxå är packningen trasig alt felaktigt monterad för flotör koppen.

Last edited:

westerbrand

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2004
Hoj
tömde ut aspen skiten fylde på men vanlig går fin som fan nu :fatta!

KalleKulspruta

Ung och Gammal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki SV 650s -05 | Ombyggd Orion 21-a -08 (ca 50% honda)
Bränslefilter köper man enkelt och billigt på biltema. 12.90 kostar dessa. Lite stora kanske men det gör inget.

Ytterligare tips är att ta isär hjulaxlarna och smörja med fett. Helst byta lager fram och bak men en bra början är att smörja.
Om du inte tänkt byta filter nu på direkten så ta i alla fal isär orginalet och gör rent vid behov samt olja in med filterolja.

En annan sak är att skaffa/konstruera en typ av kedjespännare. Rätt viktigt. Se också till att i början spänna kedjan ofta då den sträcker sig fort och då riskerar du att du tappar kedjan. Smörj föresten kedjan också. Enkelt men ack så viktigt.

westerbrand

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2004
Hoj
hej en undran hur gör jag för att byta ut backarna...så jag kan få på nya..hört att någon satte dit bromsbackar på fästerna...hur fan ska man få det till o sitta fast och passa :va

Bifogat

• img41b643687a13a.jpg
    img41b643687a13a.jpg
    86.1 KB · Visningar: 188

Duval

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
R6-08
westerbrand skrev:
hej en undran hur gör jag för att byta ut backarna...så jag kan få på nya..hört att någon satte dit bromsbackar på fästerna...hur fan ska man få det till o sitta fast och passa :va
Hur många mm har du kvar på backarna?(ser ut o vara mer än 1mm)

westerbrand

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2004
Hoj
det är inte min motor som är på bilden...

KalleKulspruta

Ung och Gammal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki SV 650s -05 | Ombyggd Orion 21-a -08 (ca 50% honda)
Nån mer än jag som undersökt bromsarna på våra små? Bakbromsens belägg är markant större än de fram. ungefär dubbelt så stora. Skall mäta ochg fundera lite på om det ö.h.t. är möjligt att byta plats på dessa eller om det helt enkelt är enklare att byta ut dom helt.

Raskus

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2003
Hoj
Kina 250cc
Kopplingen är ju rent katastrofalt klen på minisarna, jag och polaren var ute och rejsade och båda våra kopplingar rasade. Ska skruva isär eländet idag och se vad som hänt. Förra gången lossnade ett öra för fjädern från en av kopplingsbackarna och totallåste kopplingen, nu verkar det vara något annat spännande som hänt.

Var kan man köpa en passande koppling, förutom från w-motoracing? Vill ju helst undvika att få samma skräp igen.

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...