Mektips - Den seriösa tråden om Sporthojsminimoto

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Gör denna tråd sticky så folk slipper leta/fråga

_lunka_

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2005
Hoj
tdm 850. blata kopia. ducati style 110cc
koppling

jag kontaktade Dealy och dom sa att orginal kopplingarna håller om man bara slänger i hårdare fjädrar från Zocchi, man det var inget dom hade hemma, men dom föreslog maxat racing, testa med det.. har bestält båge nu skall slänga i hårdare fjädrar med en gång.... lycka till :tummenupp

Meli

swemoto.com
Gick med
9 Feb 2005
Hoj
RR-04 Bi-zeta, 50 cc, 6 kolvsok
Du ska ha mjukare fjädrar om kopplingen tar på höga varv och mjuka om den tar för långt ner!

Rogerr

Radical Touring
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jo då
Styraxeln! :skrämd

Jag har micklat lite med en mini från w-motor i veckan. Mycket satt väll lite så där halvlöst, jag har spännt och limmat det mesta som verkar kunna trilla av. Nu när det börjar vara färdigpulat så känns den riktigt skaplig.

Det jag sätt som är tradigt är styrhalvorna som knappt gick att spänna trots att gängorna fixades till och smordes. Bara hoppas att dom sitter kvar där. Kanske skulle limmat dom? Japp det får nog bli så. Då far väll dom där stackars svetsarna (om det ska kallas så) i stället.

Men det aldra fräsigaste var styraxeln, och det ska nog alla med kinamini kolla! Det kan bli lite väl spännande om den far iväg.
Då jag skulle spänna axelns muttrar så kändes det inte riktigt bra, men jag kunde dra till dom ändå. Och gaffelns decimeter spel försvan.
Men det såg skummt ut med en stor trave brickor så det var väll bäst att ta ur den för att kolla hur det verkligen ser ut. Visst bara kraften på muttrarna släppt så kunde jag rickla dom av "gängorna". Dom muttrarna hade inte mycket axelns gänga att göra.
Så skulle man till att försöka hitta lämpliga ersättnings muttrar, hmm jäkligt fin gänga det där? Men va f_n den ena änden är ju inte gängad!!! Där var det bara rillor som gick runt axeln utan att stiga.

Raskus

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2003
Hoj
Kina 250cc
Rogerr skrev:

Jag har micklat lite med en mini från w-motor i veckan. Mycket satt väll lite så där halvlöst, jag har spännt och limmat det mesta som verkar kunna trilla av. Nu när det börjar vara färdigpulat så känns den riktigt skaplig.

Det jag sätt som är tradigt är styrhalvorna som knappt gick att spänna trots att gängorna fixades till och smordes. Bara hoppas att dom sitter kvar där. Kanske skulle limmat dom? Japp det får nog bli så. Då far väll dom där stackars svetsarna (om det ska kallas så) i stället.

Men det aldra fräsigaste var styraxeln, och det ska nog alla med kinamini kolla! Det kan bli lite väl spännande om den far iväg.
Då jag skulle spänna axelns muttrar så kändes det inte riktigt bra, men jag kunde dra till dom ändå. Och gaffelns decimeter spel försvan.
Men det såg skummt ut med en stor trave brickor så det var väll bäst att ta ur den för att kolla hur det verkligen ser ut. Visst bara kraften på muttrarna släppt så kunde jag rickla dom av "gängorna". Dom muttrarna hade inte mycket axelns gänga att göra.
Så skulle man till att försöka hitta lämpliga ersättnings muttrar, hmm jäkligt fin gänga det där? Men va f_n den ena änden är ju inte gängad!!! Där var det bara rillor som gick runt axeln utan att stiga.

Vad i helskotta, vilket osammanhängande svammel! Have you been drinking, sir?

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Rogerr skrev:

Man ska inte skruva sönder sånt som fungerar. Jag har inte haft problem varken med styrhalvor eller nån styraxel...
Vad stoppade damen egentligen i dom där Tacosarna??? :rolleyes:

Rogerr

Radical Touring
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jo då
CorbenDallas skrev:
Man ska inte skruva sönder sånt som fungerar. Jag har inte haft problem varken med styrhalvor eller nån styraxel...
Vad stoppade damen egentligen i dom där Tacosarna??? :rolleyes:

Går det att skruva sönder så ska det sönder :D

Alvarligt alltså den axeln var inte att leka med. :skrämd

Rogerr

Radical Touring
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jo då
Raskus skrev:

Vadå? tror du det skulle bli mer än två rader annars :kocko :D

Är det läge på att klippa lite :) i det? Törs nog inte kolla själv.

_lunka_

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2005
Hoj
tdm 850. blata kopia. ducati style 110cc
UrbanTiger skrev:
Hallå.....
Du byter väl inte hela backarna i så fall. Du skrapar bort det som är kvar av dom gamla och limmar dit nya bromsband. Gör en form av en träregel där du sågar ut rätt radie och sen två tvingar så kan man fixa billigt.

Eller så köper du helt nya och byter hela skiten (kanske blir lika billigt) :va
var hittar man sådana broms band och vad liger ca. priset på??

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
Raskus skrev:

Styraxel??

heter den så? hum.. aja, min är iaf inte gängad i båda endar, bara i underkant.

eller vilken del är styraxeln?? :confused:

Tobbe79a

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2004
Hoj
Blade 929 -00
Vilken modell?

Tja!

Jag är helt ny på detta med minimoto. Köpte en begagnad sån här:
http://www.swebike.se/product_info.php?cPath=43&products_id=216

Men vad kallas den? Det står inget om modellbeteckning på sidan eller är jag blind? Misstänker att kopplingsbackarna behöver bytas ut + ev andra fjädrar för den tar först på tokhöga varv... Har iofs inte plockat isär och undersökt ännu.

Tacksam för snabba svar!

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...