Mektips - Frågor & Svar - KTM

Werner666

On Iron Horse he flies
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Horse Island
Hoj
Husaberg 570 FE -09
Jag har tittat i manualen o vad jag kan se så står det ingen siffra(moment) om hur hårt du ska dra den bulten. (For readjusting , loosen the five pinch bolts of the top triple clamp and turn steering stem bolt clockwise until there is no more play.Dont tighten the steering stem bolt all the way, otherwise the berings will be damage.With a platic hammer , lightly tap on the triple clamp to rellease tension.Retighten the five pinch bolts to 20Nm (exc) and 17Nm(sx).
Ordagrant från boken till 06:ans manual..
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
jag tror dock inte att dom har ändrat antalet splines på dom olika årsmodellerna.. säker på att du inte räknat fel :tungan
 

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 540 SMR -06
Jag har tittat i manualen o vad jag kan se så står det ingen siffra(moment) om hur hårt du ska dra den bulten.

(For readjusting , loosen the five pinch bolts of the top triple clamp and turn steering stem bolt clockwise until there is no more play.Dont tighten the steering stem bolt all the way, otherwise the berings will be damage.With a platic hammer , lightly tap on the triple clamp to rellease tension.Retighten the five pinch bolts to 20Nm (exc) and 17Nm(sx).

Ordagrant från boken till 06:ans manual..

Din instruktionsbok beskriver ganska bra hur du skall gå tillväga!

Varför skall du behöva dra med moment!?
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Är det någon som vet vart man kan köpa en tändstiftnyckel som passar till en KTM lc4 00?
 

j.sehlin

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2007
Ort
Hudiksvall
Hoj
KTM 525 -05 EXC/SM
...måste skriva av mig lite, och förhoppningsvis få lite tips!

Alltid lika roligt då man köper begagnade grejor nämligen..

Båda bultarna mina Oil Screen Pluggar är sönderdragna.
Igår försökte jag med den som sitter på vänstersidan av motorn, men bulthuvet 13mm ( eller va 13mm). Den är det dåligt huve på, men med en ½ tum så går det bra. Men den sitter så in i helvete!
Har värmt otroligt mycke och dragit otroligt mycke, men lossnar ej....
Har någon nått tips? Vet inte hur hårt man vågar dra utefall gängorna i blocket följer med ut.....

Men hur fan kan man dra en sådandära bultjävel så hårt? :mad:
Idioter som man köper grejor av!!


Ha en trevlig dag / Jacob
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
...måste skriva av mig lite, och förhoppningsvis få lite tips!

Alltid lika roligt då man köper begagnade grejor nämligen..

Båda bultarna mina Oil Screen Pluggar är sönderdragna.
Igår försökte jag med den som sitter på vänstersidan av motorn, men bulthuvet 13mm ( eller va 13mm). Den är det dåligt huve på, men med en ½ tum så går det bra. Men den sitter så in i helvete!
Har värmt otroligt mycke och dragit otroligt mycke, men lossnar ej....
Har någon nått tips? Vet inte hur hårt man vågar dra utefall gängorna i blocket följer med ut.....

Men hur fan kan man dra en sådandära bultjävel så hårt? :mad:
Idioter som man köper grejor av!!


Ha en trevlig dag / Jacob

en grej jag inte riktigt förstår är hur man kna dra den så hårt att skallen går sönder. tycker gängorna borde ge sej först.
dock sitter den och silen under motorn alltid som satan. tipset är väll att spänna dom i rätt moment. men dom komemr likt förbannat sitta som berget när du ska ha av dom sen.
 

j.sehlin

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2007
Ort
Hudiksvall
Hoj
KTM 525 -05 EXC/SM
en grej jag inte riktigt förstår är hur man kna dra den så hårt att skallen går sönder. tycker gängorna borde ge sej först.
dock sitter den och silen under motorn alltid som satan. tipset är väll att spänna dom i rätt moment. men dom komemr likt förbannat sitta som berget när du ska ha av dom sen.

Man kan då inte behöva skruva åt dem hårt alls tycker jag.

För nu sitter de nämligen som f**********************n.
bar jag får bort dem så skare väl inte vara något problem sen...

Hur skitiga brukar era filter vara där?

MVH
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Ta ett don och hammare. Sätt donet rakt mot toppen på bultskallen och klappa till. Sedan brukar dom lossna. Har du typ med kopparbricka som tätning byt till ny bricka. Sätter sig ordentligt om den är beg. Lycka till.
Ps mina silar brukar va rena. Byter väl olja onödigt ofta iofs. Mne när jag köpte så var dom ordentligt täta med gammal packnings silicon odyl. Ds
 

Werner666

On Iron Horse he flies
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Horse Island
Hoj
Husaberg 570 FE -09
Som sagt, 1/2" e det som gäller på ktms 13 mm bultar...
O på oljesilarna måste man (stressa) bulten innan man lossar dom.
Har för mig att det sitter en gummiring som packning,vet inte om det e den som gör att dom sitter så in i helvete..
Lycka till:tummenupp
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top