Mektips - Frågor & Svar - KTM

_bagarn

www.teamrackel.se
Gick med
20 Jul 2007
Ort
skellefteå
Hoj
ktm 450 exc -11 gixxer 1000 tyyrbo
Mjaa, kanske. Kedjan blir nog inge problem med motorn i tror jag, men får man av toppen alls?

med tanke på att du måste ta bort en av "ventillocken" för att få ut motorn ur ramen tror jag inte att de finns utrymme för att få bort toppen på plats. Men är du osäker är de väll bara att prova, de värsta som kan hända är väll att du måste lyfta ur motorn:tungan
 

Hoopsan_84

Dra kuken i Gruset
Gick med
31 Mar 2007
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 525 EXC
Mjaa, kanske. Kedjan blir nog inge problem med motorn i tror jag, men får man av toppen alls?

ja det får man. det är inte allt för svårt. man måste ta den åt rätt håll bara. Får du bara bort ventilkåpan så finns det gått om platts för toppen och cylindern.
 

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Ort
Stockholm!
Hoj
HRC RC213V
Jag har haft ur motorn en gång, och det var lite jobbigt att få in den igen tyckte jag :D Men jag får väl plocka ner den iaf...

Svinglager! Vad är skillnaden på EXC och SX? Undrar om jag har fått SX-lager, jag känner inte riktigt igen dom... Fattar ingenting av sprängskissen i boken.. Artikelnummer: 59004031100. SX?
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Jag har haft ur motorn en gång, och det var lite jobbigt att få in den igen tyckte jag :D Men jag får väl plocka ner den iaf...

Svinglager! Vad är skillnaden på EXC och SX? Undrar om jag har fått SX-lager, jag känner inte riktigt igen dom... Fattar ingenting av sprängskissen i boken.. Artikelnummer: 59004031100. SX?

Det är samma svinglager till SX och EXC
De heter needle bearing
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
Mjaa, kanske. Kedjan blir nog inge problem med motorn i tror jag, men får man av toppen alls?

jadå det går. men det e nog fan lika bra o ta ur motorn.. du får ändå ta bort så mycket för o få av toppen. enda jag hade kvar var bultewn genom svingen.. hade jag lossat den oxå kunde jag tagit ur motorn sen.
 

Jochem

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2007
Ort
Årsta
Hoj
KTM 690 smc -10
jadå det går. men det e nog fan lika bra o ta ur motorn.. du får ändå ta bort så mycket för o få av toppen. enda jag hade kvar var bultewn genom svingen.. hade jag lossat den oxå kunde jag tagit ur motorn sen.

Nu har jag motorn ur iaf, ska byta toppackningen imorrn...

Nån som vet hur man får ur svinglagrena? Sitter himla skumt tycker jag, eller är det bara att banka på som vanligt? :slicka

Mvh Nill0w
 

j.sehlin

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2007
Ort
Hudiksvall
Hoj
KTM 525 -05 EXC/SM
:mattias låter som om nån kört med för spänd kedja, AJA BAJA
Har för mig att baknavet kostade ca 1800:- . Bara att beställa hos närmsta ktm- handlare

Nejdå, de har jag då inte gjort. Den kollar jag varje gång innan körning.

De är så pass dyrt alltså.... Får försöka leta nått på beg. marknaden.

Thäääänks!
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
Nu har jag motorn ur iaf, ska byta toppackningen imorrn...

Nån som vet hur man får ur svinglagrena? Sitter himla skumt tycker jag, eller är det bara att banka på som vanligt? :slicka

Mvh Nill0w

det är väll nållager där.. skulle tro att dukan göra vad du violl för o få ut dom. men få i nya så ska det väll pressas på nått vis.
 

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Ort
Stockholm!
Hoj
HRC RC213V
det är väll nållager där.. skulle tro att dukan göra vad du violl för o få ut dom. men få i nya så ska det väll pressas på nått vis.

Ska jag behöva pressa i dom nya? låter ju lite kul lixom. Men bara å slå ut skiten eller? well, detdär löser sig nog. kommer lite bilder på motoren snart som ni kan glo på!
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
Ska jag behöva pressa i dom nya? låter ju lite kul lixom. Men bara å slå ut skiten eller? well, detdär löser sig nog. kommer lite bilder på motoren snart som ni kan glo på!

har du köpt nya? tror själva grejen spom håller rullarna är av plast.. så det e kasnke ingen höjdare o slå in dom nya :)
 

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 540 SMR -06
Ska jag behöva pressa i dom nya? låter ju lite kul lixom. Men bara å slå ut skiten eller? well, detdär löser sig nog. kommer lite bilder på motoren snart som ni kan glo på!

Det går bra att ta en hylsa och knacka in nållagren dock så plocka ur alla nålar innan du börjar knacka in banorna, annars kommer de att flyga åt alla håll.

...Annars ät det väldig smidigt att pressa i lagren med hjälp av ett skruvstäd, samma teknik där med hylsa dock behöver du inte plocka ut lagren samt 100% säkert. Finns ju en risk närman skall knacka in banorna med hammare och hylsa...
 

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Ort
Stockholm!
Hoj
HRC RC213V
Det går bra att ta en hylsa och knacka in nållagren dock så plocka ur alla nålar innan du börjar knacka in banorna, annars kommer de att flyga åt alla håll.

...Annars ät det väldig smidigt att pressa i lagren med hjälp av ett skruvstäd, samma teknik där med hylsa dock behöver du inte plocka ut lagren samt 100% säkert. Finns ju en risk närman skall knacka in banorna med hammare och hylsa...

Jag förstår, har nog en press på jobbet jag kan använda. Är det bara att pressa på, eller sitter det nån kant i mitten på loppet så att säga? De nya lösa lagrena känns så jävla tunna, väldigt tunnt gods på dom, känns som att det går att trycka ihop dom med händerna nästan, fast jag vet inte, har inte kollat så noga på dom. Har även för mig att dom som satt var i plast, men det kan ju inte alls stämma, om jag inte fått fel lager eller nåt, well det löser sig väl.

Måste även ha av svänghjulet, för jag tappade minsann ner kedjan. Är den muttern gängad baklänges? Jag har haft ner allt förut, men kommer inte ihåg vilken det var som var felgängad..?

Hur får man lättast bort packningsrester på toppen och cylindern? Har skrapat lite med ett rakblad osv, måste det vara 100procentigt rent? Jag har inte haft av cylindern, så jag återanvänder den packningen tänkte jag! Men ovansidan, då.
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
Jag förstår, har nog en press på jobbet jag kan använda. Är det bara att pressa på, eller sitter det nån kant i mitten på loppet så att säga? De nya lösa lagrena känns så jävla tunna, väldigt tunnt gods på dom, känns som att det går att trycka ihop dom med händerna nästan, fast jag vet inte, har inte kollat så noga på dom. Har även för mig att dom som satt var i plast, men det kan ju inte alls stämma, om jag inte fått fel lager eller nåt, well det löser sig väl.

Måste även ha av svänghjulet, för jag tappade minsann ner kedjan. Är den muttern gängad baklänges? Jag har haft ner allt förut, men kommer inte ihåg vilken det var som var felgängad..?

Hur får man lättast bort packningsrester på toppen och cylindern? Har skrapat lite med ett rakblad osv, måste det vara 100procentigt rent? Jag har inte haft av cylindern, så jag återanvänder den packningen tänkte jag! Men ovansidan, då.

topppackningen ska du helst byta. muttern till svänghjulet är nog inte felgängad har jag för mej.
 

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
Framgaffel

Ska gå igenom framgaffeln på min 625:a men lyckas inte komma så långt. Får helt enkelt inte bort locken på någon av gaffelbenen. Har en hylsnyckel och drar som en galning men den vill inte ge med sig. Någon som har några gra tips?
 

Åmotar´n

Open #34
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Åmotsbruk,7mil norr om Gefle
Hoj
-09 Husaberg FE570, -05 Husaberg FS650,-89 Gixxer 1100 Streetfighter, -88 Husky 510 Enduro,-76 Husqvarna WR 250
Ska gå igenom framgaffeln på min 625:a men lyckas inte komma så långt. Får helt enkelt inte bort locken på någon av gaffelbenen. Har en hylsnyckel och drar som en galning men den vill inte ge med sig. Någon som har några gra tips?

Har du släppt på skruvarna som håller gaffelbenen i övre gaffelkronan?Om du inte gjort det får du nog aldrig loss locken.
 

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 540 SMR -06
Jag förstår, har nog en press på jobbet jag kan använda. Är det bara att pressa på, eller sitter det nån kant i mitten på loppet så att säga? De nya lösa lagrena känns så jävla tunna, väldigt tunnt gods på dom, känns som att det går att trycka ihop dom med händerna nästan, fast jag vet inte, har inte kollat så noga på dom. Har även för mig att dom som satt var i plast, men det kan ju inte alls stämma, om jag inte fått fel lager eller nåt, well det löser sig väl.

Måste även ha av svänghjulet, för jag tappade minsann ner kedjan. Är den muttern gängad baklänges? Jag har haft ner allt förut, men kommer inte ihåg vilken det var som var felgängad..?

Hur får man lättast bort packningsrester på toppen och cylindern? Har skrapat lite med ett rakblad osv, måste det vara 100procentigt rent? Jag har inte haft av cylindern, så jag återanvänder den packningen tänkte jag! Men ovansidan, då.

Plocka ur packboxarna först sedan är det bara att knacka ut lagren, nej finns ingen stoppkant. Sedan kan du knacka i dom nya lagren försiktigt som jag skrev innan eller bäst pressa. Lagren är INTE utav plast! Om du klarar av att knäcka banorna för hand har du för starka fingrar!

Svänghjulet, är felgångat dvs du behöver en svänghjulsavdragare.

Packningsrester brukar jag skrapa bort med kniv (Speciellt verktyg för packningar) blir det ändå rester så brukar jag köra med T-sprit eller vad som finns hemma, hänt att jag har också använt sandpapper.

Lycka till...
 

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Ort
Stockholm!
Hoj
HRC RC213V
Plocka ur packboxarna först sedan är det bara att knacka ut lagren, nej finns ingen stoppkant. Sedan kan du knacka i dom nya lagren försiktigt som jag skrev innan eller bäst pressa. Lagren är INTE utav plast! Om du klarar av att knäcka banorna för hand har du för starka fingrar!

Svänghjulet, är felgångat dvs du behöver en svänghjulsavdragare.

Packningsrester brukar jag skrapa bort med kniv (Speciellt verktyg för packningar) blir det ändå rester så brukar jag köra med T-sprit eller vad som finns hemma, hänt att jag har också använt sandpapper.

Lycka till...

Nu sitter toppen på, dock tror jag att jag lyckades vända kammen åt fel håll, det går inte att ställa ventilerna, går väldigt trögt, då är kammen åt fel håll, right? :huvet

Öppnade och kollade varför startmotorn lät som fan och inte funkade, och det visade sig vara drevet som startmotorn går mot. Det var ganska söndertuggat. Hur har det kunnat bli så?
Nållagret som sitter på nästa drev verkade lite pissigt också.

Imorgon ska jag försöka pressa ur och i lagrena i svingen.

Tacksam för lite svar, om det finns :)
 

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Ort
Stockholm!
Hoj
HRC RC213V
Nu hann jag få ur allt ur svingen i all röra... Började fundera nu på en sak bara... Satt det en tätning mellan det två lagrena i svingen? 3 packboxar per sida alltså?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top