Mektips - Frågor & Svar - KTM

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
Nu sitter toppen på, dock tror jag att jag lyckades vända kammen åt fel håll, det går inte att ställa ventilerna, går väldigt trögt, då är kammen åt fel håll, right? :huvet

Öppnade och kollade varför startmotorn lät som fan och inte funkade, och det visade sig vara drevet som startmotorn går mot. Det var ganska söndertuggat. Hur har det kunnat bli så?
Nållagret som sitter på nästa drev verkade lite pissigt också.

Imorgon ska jag försöka pressa ur och i lagrena i svingen.

Tacksam för lite svar, om det finns :)

här kan du se om du monterat fel eller inte.. men det låter inte bra i alla fall :tungan
 

Bifogat

  • kam.JPG
    kam.JPG
    36 KB · Visningar: 138

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Ort
Stockholm!
Hoj
HRC RC213V
här kan du se om du monterat fel eller inte.. men det låter inte bra i alla fall :tungan

Enligt markeringarna ligger den rätt. Men är väl det där med stopbulten till decompen som strular. Man kan väl vända kammen 180 grader fel men fortarande ha den rätt enligt dom där markeringarna?
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Man kan väl vända kammen 180 grader fel men fortarande ha den rätt enligt dom där markeringarna?
Du kan inte sätta kammen 180 grader "fel".Vrider du motorn ett varv så blir det precis som på bilden ändå.
 

KuntaKen

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Ort
Åstorp
Hoj
KTM 520/525 -02 KTM SX-F -07
En sak att tänka på är ju att magnetismen från svänhjulet/spolarna kan få din kompass att visa fel. Rådgör därför alltid med din lokala skogsmulle så att hästarna hittar hem igen.
other_beatingA_DeadHorse.gif
 
Last edited:

jimmy78

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Olofström
Hoj
R1
kedjestyrare

Vid byte till mindre bakdrev (45drev) ska kedjestyrare justeras upp? Finns ju ett hål till att välja på.. Se bild!!!
 

Bifogat

  • Foto0197.jpg
    Foto0197.jpg
    39.5 KB · Visningar: 69
  • Foto0198.jpg
    Foto0198.jpg
    33.1 KB · Visningar: 57
Last edited:

j.sehlin

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2007
Ort
Hudiksvall
Hoj
KTM 525 -05 EXC/SM
hojhoj..
Besiktning på G snart på 525an, hur gör man med strypning osv? För de provar väl cyklarna? och det märks ju ganska tydligt att de är mer pulver än vad som står i papprerna...

Eller hur gör folk?
 

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 540 SMR -06
hojhoj..
Besiktning på G snart på 525an, hur gör man med strypning osv? För de provar väl cyklarna? och det märks ju ganska tydligt att de är mer pulver än vad som står i papprerna...

Eller hur gör folk?

Inga problem. Skruva dit bakflärpen med original reg.plåt blinkers etc etc så är det inga problem. Och glöm inte ordna ljudet!
 

j.sehlin

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2007
Ort
Hudiksvall
Hoj
KTM 525 -05 EXC/SM
Inga problem. Skruva dit bakflärpen med original reg.plåt blinkers etc etc så är det inga problem. Och glöm inte ordna ljudet!

Det är så lätt bara alltså?
De bryr sig inget om effekten då? För så pantad kan de väl inte vara att de inte märker att de är för mycke pulver. fast... De kanske inte kollar papprerna på sånt hur mycke kräm de är i dem.......
 

$putnik

Asfalt e hårt
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Göteborg/Majorna
Hoj
KTM 525-07
Har inte fått mycke till svar i 625-tråden. Så jag frågar här oxå. Jag har problem med laddningen till mitt batteri på min 625 smc 05. Mitt förra batteri funka ett tag. Sen sluta det och det nya jag köpte funkade bra i början men blev sämre och sämre tills det sluta att fungera helt. Så känns som det e nått fel med laddningen på hojen. Någon som kan förklara funktionen för mig. Laddas det upp på högersidn av motorn där det e titthål för olje flödet. Har någon vänlig själ något el-shema el dyl.

Tacksam för svar/ Pat
 
Last edited:

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR1000 -08
Jag har en SX ljuddämpare till en 525 som jag har haft på min 525 EXC 2005 och nu har tänkt sälja. Till vilka modeller förutom EXC och SX passar den, är det bara till 525? Och till vilka årsmodeller?
 

SkyRex

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2005
Ort
jkpg
Hoj
KTM 690 Enduro R -10 (SMC)
Hej, har haft borta toppen för kolvringsbyte, packningar mm på min KTM 660. Nu ska den återigen plockas ihop.

Tyvärr har ju KTM´s ingenjörer bara märkt ut hur kedjan ska sitta uppåt på övre drevet, men märkligt nog finns ingen markering neråt på det undre drevet.

Kan någon vara snäll och hjälpa till med förklaring hur man går tillväga på denna hoj eller vidarebefordra en bra länk på manual. Det vore högst uppskattat och kan då ut och gasa snart igen efter ett par veckors stillastående.

Mvh Jimmy
 

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Ort
Stockholm!
Hoj
HRC RC213V
Hej, har haft borta toppen för kolvringsbyte, packningar mm på min KTM 660. Nu ska den återigen plockas ihop.

Tyvärr har ju KTM´s ingenjörer bara märkt ut hur kedjan ska sitta uppåt på övre drevet, men märkligt nog finns ingen markering neråt på det undre drevet.

Kan någon vara snäll och hjälpa till med förklaring hur man går tillväga på denna hoj eller vidarebefordra en bra länk på manual. Det vore högst uppskattat och kan då ut och gasa snart igen efter ett par veckors stillastående.

Mvh Jimmy

Kolven ska vara i dödläget. Då ska det inte behövas nån markering där nere. Bara där uppe.
 

AceR^

Håller på med kortet
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Umeå
Hoj
Bil för tillfället
Håller på att leta en hoj för tillfället och har fastnat för ktm exc 525.

Den kommer att köras som motard på gatan, har dock hört att vxllådan tar ovanligt mycket stryk eftersom det är en renodlad enduro i grunden, sant eller falskt?

Vill bara ha svar för dom som vet hur det ligger till.
 

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 540 SMR -06
Den kommer att köras som motard på gatan, har dock hört att vxllådan tar ovanligt mycket stryk eftersom det är en renodlad enduro i grunden, sant eller falskt?

Klart att det sliter lite mer på asfalt oavsett modell, men knappast "ovanligt mycket" som du beskriver det...

KYM EXC är som ett kinderägg -Enduro/supermoto/slit och släng :tummenupp
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Håller på att leta en hoj för tillfället och har fastnat för ktm exc 525.

Den kommer att köras som motard på gatan, har dock hört att vxllådan tar ovanligt mycket stryk eftersom det är en renodlad enduro i grunden, sant eller falskt?

Vill bara ha svar för dom som vet hur det ligger till. Den tar inte mer skada än en crf,husaberg,yz,chingjah och puch:D
Är ju så här enkelt att tänka. En sådan här maskin cross/enduro har ju inga ryckutgämnare i motor eller bakhjul så helt klart går det hårt åt lådan,kedjan,kolvbult,vevstaslager ja alla kugg och dyligt. kan nämmna att när jag kör utan ryckugämnare i bakhjulet på xrn650 så håller kedjan exakt halva tiden/milen Då förstår man hur det tar i motorn/lådan Sååå vill du att den ska hålla bra så skaffa ett bakhjul från ktm 640 mf. tyvär något tyngre men det är det värt om man vill vara rädd om motorn och få bättre komfort och faktist bättre fäste på grusväg ,,,ja faktist afsalt också:tummenupp
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
jaga hr kört min i 150 timmar o inga som helst problem med lådan. såg näst intill ny ut när jag renovera vid 130 timmar. använder inte kopplingen så specielt mycklet heller =)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top