Mektips - Frågor & Svar - KTM

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Fråga: När jag försöker att starta hojen med elstarten (Ktm:en) så "surrar/brummar" det i en kloss brevid batteriet.

Kräm ska finns i batteriet efter att ha kollat. Säkringarna är oxå hela. Men hojen går inte igång.

Någon som har något bra tips?
 

ns-lasse

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Ingelstad
Hoj
2012 ktm 990 adventure r
Fråga: När jag försöker att starta hojen med elstarten (Ktm:en) så "surrar/brummar" det i en kloss brevid batteriet.

Kräm ska finns i batteriet efter att ha kollat. Säkringarna är oxå hela. Men hojen går inte igång.

Någon som har något bra tips?

startrelät är förmodligen kass
kostade 300 kr till min 520
 

mojo

mer vuxen mindre söt
Gick med
23 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
CBR600RR; CB650
Låter lite, olastat borde det ligga nämre 13,5V

Oj! Detta har jag aldrig varit med om. Är du säker på att du inte menar när generatorn laddar?

Men ett snabbt test med en batteriladdare kan avgöra om startrelät är kass. Några säkringar mellan batteri och startmotor finns de inte. Mät gärna spänningen över startmotorn när du provstartar. Får du spänning ca 12V så är batteriet och startrelät ok. Då behöver du byta startmotor. Om spänningen är låg <10V så är de batteriet. Har du 0V så är de startrelät eller styrningen till startrelät. Lycka till!

/Mojo
 

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Oj! Detta har jag aldrig varit med om. Är du säker på att du inte menar när generatorn laddar?

Men ett snabbt test med en batteriladdare kan avgöra om startrelät är kass. Några säkringar mellan batteri och startmotor finns de inte. Mät gärna spänningen över startmotorn när du provstartar. Får du spänning ca 12V så är batteriet och startrelät ok. Då behöver du byta startmotor. Om spänningen är låg <10V så är de batteriet. Har du 0V så är de startrelät eller styrningen till startrelät. Lycka till!

/Mojo
Har börjat lite lätt i vart fall nu...har bytt batteri och startrelä. Samma samma.

Ska ut och mäta mot startmotorn sen och se vad jag får för värden.

Tack för hjälpen! :tummenupp
 

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Ort
Stockholm!
Hoj
HRC RC213V
Hej!

Jag pajade min kopplingskorg lite nu, ena pinnen som man skruvar fast fjädrarna i gick av! pang! Så nu fick jag bara i fem av sex fjädrar. Det verkar funka hyffsat, bara det att kopplingen tar lite tidigare. Kommer köra en hel del i helgen och hinner inte fixa nån ny kopplingskorg.
Mördar jag kopplingen på 2sek eller? :/
En annan sak, rinner lite kylvatten från hålet på vänstersidan på toppen. Vad brukar vara dåligt då?
Gäller alltså en 525 exc 05. Mvh..
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Hej!

Jag pajade min kopplingskorg lite nu, ena pinnen som man skruvar fast fjädrarna i gick av! pang! Så nu fick jag bara i fem av sex fjädrar. Det verkar funka hyffsat, bara det att kopplingen tar lite tidigare. Kommer köra en hel del i helgen och hinner inte fixa nån ny kopplingskorg.
Mördar jag kopplingen på 2sek eller? :/
En annan sak, rinner lite kylvatten från hålet på vänstersidan på toppen. Vad brukar vara dåligt då?
Gäller alltså en 525 exc 05. Mvh..
Sno Teds kupplungskorb! Hålet på vänstersidan är väl en kanal från "stiftbrunnen"?
 

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Ort
Stockholm!
Hoj
HRC RC213V
Sno Teds kupplungskorb! Hålet på vänstersidan är väl en kanal från "stiftbrunnen"?

Jag vill sno den, men det går inte för jag får ju inte loss jävla skiten.
Hålet på högersidan är stiftbrunnen tror jag. Vänsterhålet borde väl vara nån dränering när det läcker från nån packbox på kammen eller nåt sånt tror jag.

Well, du kan väl ringa mig nu?
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Nån som vet original storlekarna på munstycken på en KTM 125sx-03?

För han som har haft crossen tidigare har kört junior-SM, och eftersom den bränner tändstift var 10:e timma så tipsade pappas gammla kompis att det kan vara andra munstycken. Kan det vara nåt annat, tips?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Nån som vet original storlekarna på munstycken på en KTM 125sx-03?

För han som har haft crossen tidigare har kört junior-SM, och eftersom den bränner tändstift var 10:e timma så tipsade pappas gammla kompis att det kan vara andra munstycken. Kan det vara nåt annat, tips?

Den går för fett så mindre munstycken ska säker i . men det är ju farligt också att bestycka ner så gör det lite iså fall. Men byt hellre sifft till denso iridium så går den något bättre ,de stifftet förbränner även den soppa som annars åker rakt ut i kröken annars och dom går heller inte väck i första taget...lite dyr typ 200 kr men jag kan garantera att du blir nöjd med effekthöjningen!!.. men vill du bara att stifften ska hålla så köp champions billigast inte det dyrare racing.. utan det billiga 50kr som ska vara till just den hojen då går den kanonbra och du behöver aldrig någonsin byta stifft så länge du och cyckeln lever:tummenupp Ngk fungerar endast när motorer är optimalt inställda!! och hur offta händer det:va
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Den går för fett så mindre munstycken ska säker i . men det är ju farligt också att bestycka ner så gör det lite iså fall. Men byt hellre sifft till denso iridium så går den något bättre ,de stifftet förbränner även den soppa som annars åker rakt ut i kröken annars och dom går heller inte väck i första taget...lite dyr typ 200 kr men jag kan garantera att du blir nöjd med effekthöjningen!!.. men vill du bara att stifften ska hålla så köp champions billigast inte det dyrare racing.. utan det billiga 50kr som ska vara till just den hojen då går den kanonbra och du behöver aldrig någonsin byta stifft så länge du och cyckeln lever:tummenupp Ngk fungerar endast när motorer är optimalt inställda!! och hur offta händer det:va

Tack för tipset Boost

NGK stifft har suttit på sen jag fick den, har fått köpa 3st likadana eftersom dom bränns, dom var jävligt dyra 200spänn styck. Å det är ju inte roligt att lägga ut 600 spänn på 30 timmars körning på bara stifft.

Hade 180 munstycke i den , köpte nya 172 är det för litet?
 

Pappageno

Pappageno
Gick med
4 May 2007
Ort
Norrort
Hoj
KTM DUKE II
Helluuu
jag har lite funderingar på vad ett Tool-kit innehåller på en KTM Duke 2 -00a
Fick aldrig med någon och tänkte plocka ihop de saker som behövs..
Någon med bra tips på vad man behöver..tex nu behöver jag spänna kedjan?
 

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Ort
Stockholm!
Hoj
HRC RC213V
HEJ!

Nu har jag problem med kopplingen. Luftnippeln går bara runt i hålet, och den är öppen. Jag kan alltså inte koppla... Måste väl vara gängpaj på grejerna på nåt sätt, går det kanske att borra upp lite större och sätta i en större nippel?

Några andra tips?

edit: Nån kanske råkar ha en sån där fungerande sak liggandes?
 
Last edited:

Mxburn

pilljocke
Gick med
17 Jul 2006
Ort
Sthlm/spånga
Hoj
Gsxr600 exc 250(350) hva sm125
Tjenare proffsen!!!
Har nu rivit ena gaffelbenet för att byta packbox, och när allt var isär skulle man kolla teflonringarna också. båda är lena på utsidan, men den smala är ganska sträv på insidan?
Ere bara utsidan som ska va len eller ska jag byta ringen?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top