Mektips - Frågor & Svar - KTM

jimmy78

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Olofström
Hoj
R1
Kan säga med en gång att 45 (original) är alldeles för lågt. har 50 i min och jag har bara slipon.

Rasorblade på Marks konto



Med 50 i lågfarts munstycke slipper du avgassmällar vid gasavslag då??
På Karlstrommotor så rekommenderas 178-182, 42-45, OBDTR 4, blandskruv 1,75-2 varv. Men om denna bestyckning är rekommenderad för
hel system vetifan...Några idéer???
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Med 50 i lågfarts munstycke slipper du avgassmällar vid gasavslag då??
På Karlstrommotor så rekommenderas 178-182, 42-45, OBDTR 4, blandskruv 1,75-2 varv. Men om denna bestyckning är rekommenderad för
hel system vetifan...Några idéer???

jepp...

45 är original så lägre kan det jag inte tänka mig. Men den rekommendationen måste vara med originalsystem.:va
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
hmm... hur mycket smöller det egentligen.. tror aldrig du kna få bort det helt. då får du montera original igen o stoppa i en potatis eller nått. jag upplever inte min som "smällande" o har ett steg högre i lågfart. om det e 45 eller 47,5 har jag ingen aning om. var ett tag sen jag skruva i dom.. vad händer om du mixtrar med luftskruven lite då? blir det bättre? köp en som du kan justera utan verktyg.
 

jimmy78

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Olofström
Hoj
R1
hmm... hur mycket smöller det egentligen.. tror aldrig du kna få bort det helt. då får du montera original igen o stoppa i en potatis eller nått. jag upplever inte min som "smällande" o har ett steg högre i lågfart. om det e 45 eller 47,5 har jag ingen aning om. var ett tag sen jag skruva i dom.. vad händer om du mixtrar med luftskruven lite då? blir det bättre? köp en som du kan justera utan verktyg.

Smäller inte speciellt mycket men det är ändå irriterande, jämför man polarens Husa 650 med min så är han knäpp tyst vid gasavslag..
Har skruvat en hel del på blandskruven utan att det blivit bättre.
Ska prova och gå upp till ett 48-50 så får vi se om det blir någon skillnad!!
Vad kör du med för huvudmunstycke??
 
Gick med
24 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
05´ KTM 525EXC
525exc

tjena. har en liten fråga. har precis köpt mig en 525exc 05a och märkte att det va ett tunt lager olja på vänster del av motorn. oljan kommer från ett litet hål precis ovanför cylindern "tror jag".. e det normalt elr ska det sitta nått i det hålet som har vibrerat bort??? lite nojjig
 

ccii

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2007
Ort
Göteborg
Hoj
KTM lc4
Ja då va det dags att börja skruva på den...

Har en Lc4 640 som jag tycker e hur go som helst att köra, men ja skulle vilja byta ut mitt avgasrör så jag får dubbla pipor bak. Mest bara för det ser bättre ut.
Då e min fråga, går det att byta ut bara så där ? Eller måste man bygga om hela baken på den isf ?
Eller e det bara ren idioti att göra det ?

Om det går, vad ska man ha då ?

Kommer säkert fler dumma frågor......
 

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 540 SMR -06
Har en Lc4 640 som jag tycker e hur go som helst att köra, men ja skulle vilja byta ut mitt avgasrör så jag får dubbla pipor bak. Mest bara för det ser bättre ut.
Då e min fråga, går det att byta ut bara så där ? Eller måste man bygga om hela baken på den isf ?
Eller e det bara ren idioti att göra det ?

Om det går, vad ska man ha då ?

Kommer säkert fler dumma frågor......

Köp en ny cykel istället, du får bygga om allt, enbart slöseri med tid och pengar...
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
e det så farligt? behöver man inte bvara ett system från en nyare lc4 o dennes bakdel? iofs inte billiga prylar..

Smäller inte speciellt mycket men det är ändå irriterande, jämför man polarens Husa 650 med min så är han knäpp tyst vid gasavslag..
Har skruvat en hel del på blandskruven utan att det blivit bättre.
Ska prova och gå upp till ett 48-50 så får vi se om det blir någon skillnad!!
Vad kör du med för huvudmunstycke??

ska kolla upp vad jag har för huvudmunstycke.. tror det var det mindre av dom 2 jag nämde i min tidigare tråd om bestyckning.
 
Last edited:

jimmy78

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Olofström
Hoj
R1
ska kolla upp vad jag har för huvudmunstycke.. tror det var det mindre av dom 2 jag nämde i min tidigare tråd om bestyckning.[/QUOTE]



Yes kolla upp de! Märkligt att det är så få som har koll på vad de har för bestyckning:va
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Nån som har verkstadshandbok till 660?

Med moment till alla skruvar osv..
 

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 540 SMR -06
e det så farligt? behöver man inte bvara ett system från en nyare lc4 o dennes bakdel? iofs inte billiga prylar..

Det kan stämma, dom nya 640/660 har ju två slutburkar, tänkte inte på det.
Så nytt avgassystem, bakram, plast, ev. ny sadel och tank behövs samt diverse ljusteringar. Om du vill lägga 10-20´ helt i onödan på utseende, så gör det. Jag skulel trimma för de pengarna!
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Har en Lc4 640 som jag tycker e hur go som helst att köra, men ja skulle vilja byta ut mitt avgasrör så jag får dubbla pipor bak. Mest bara för det ser bättre ut.
Då e min fråga, går det att byta ut bara så där ? Eller måste man bygga om hela baken på den isf ?
Eller e det bara ren idioti att göra det ?

Om det går, vad ska man ha då ?

Kommer säkert fler dumma frågor......

Finns ju redan färdiga kit med dubbla ljuddämpare till Lc4orna. Har för mig lelles kanske kan ha det.

Det kostar dock runt 10000;-.
 

KuntaKen

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Ort
Åstorp
Hoj
KTM 520/525 -02 KTM SX-F -07
Finns ju redan färdiga kit med dubbla ljuddämpare till Lc4orna. Har för mig lelles kanske kan ha det.

Det kostar dock runt 10000;-.



LINIC här på sporthoj har ett dubbelpipigt helsystem från Sebring att sälja till rätt pengar från sin 640, skicka honom ett pm =)
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
nu ska jag nog ta tag i det här med motorrenovering.... kommer va liiiite nervöst o börja skruva... några tips o ideer på vad man absolut inte ska göra o ska göra osv :confused:
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
Yes kolla upp de! Märkligt att det är så få som har koll på vad de har för bestyckning:va

sådär! hittade ett 178 och ett 192 munstycke i garaget.. alltså har jag 190 i min. 45 lågfart. o nålen i näst högsta läget dvs clipset i 2:a spåret nerifrån. sen fåpr du laborera lite.. kan gå bättre med 192 munstycke. min förra gjorde det nämligen.
lycka till :tummenupp





EDIT: Nålen är original avstypta... vet ej vad den heter..
 

jimmy78

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Olofström
Hoj
R1
sådär! hittade ett 178 och ett 192 munstycke i garaget.. alltså har jag 190 i min. 45 lågfart. o nålen i näst högsta läget dvs clipset i 2:a spåret nerifrån. sen fåpr du laborera lite.. kan gå bättre med 192 munstycke. min förra gjorde det nämligen.
lycka till :tummenupp

EDIT: Nålen är original avstypta... vet ej vad den heter..



Tackar:tummenupp Köpte ett 48 och ett 185 idag. Ska laborera sen när jag får lite tid över!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top