Mektips - Frågor & Svar - KTM

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
Var tar oljan vägen då? Känns som att den ändå borde lira lite ifall det kommit luft i, inte vara helt stendöd... men men, jag testar! :)

vart oljan tar vägen skulle jag oxåvilja veta... var ute o körde i ett riktigt ösregn en kväll o dagen effter så var all olja borta. pumpa luft i princip. syntes inga spår av nån läcka. verkar dock som det inte försvinner nått nu.
 

El0l

live to ride, ride to live.
Gick med
5 Nov 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR600RR 08- STUNT
Motorblockets kåpa vid lamellerna packningen har gått där och jag är enormt kör sugen, dessvärre tar det två veckor att få hem packningen går det med flyttande gasket?
Sen har någon något tips på hur fan jag ska få ut packboxen vid primärdrevet på en ktm 620 egs.
 

Brooklyn

på G.
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Sthlm.
Hoj
525 Motard.
tänkte ge mig på att byta motorolja imorgon för första gången på min 525a 05a, är det bara att varmköra motorn ett tag, och sen tömma ur all olja i "pluggen" unden motorn, och sen bara fylla på med ny? och hur mycket olja ska man ha i, har för mig att det står 1.2liter i manualen stämmer detta?

är det någon "procedur" som jag hoppat över, eller är this all?

mvh :)
 

Hi-ho

Guest
tänkte ge mig på att byta motorolja imorgon för första gången på min 525a 05a, är det bara att varmköra motorn ett tag, och sen tömma ur all olja i "pluggen" unden motorn, och sen bara fylla på med ny? och hur mycket olja ska man ha i, har för mig att det står 1.2liter i manualen stämmer detta?

är det någon "procedur" som jag hoppat över, eller är this all?

mvh :)

Varmkör, sen ur med pluggen som sitter i bakkant av motorn, ta även bort de två silar som finns.
En under motorn, och en på sidan, vid växelspaken.
gör rent silarna, och dit med allt igen.

Ja, 1,2 lite skall det vara.
Byt även filter..
//J
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
1,2 liter?? jag kan lätt hälla i 1,4 i min.. utna att det kommer upp i "MIN" nivån i fönstret. för jag antar att oljepumpen skiter i on jag hällar i 1,2 eller 1,3 om jag ändå inte kommer upp i rätt nivå :rolleyes:
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Var tar oljan vägen då? Känns som att den ändå borde lira lite ifall det kommit luft i, inte vara helt stendöd... men men, jag testar! :)

Antagligen är o-ringen i slavcylindern kass så oljan rinner in i motorn.. Då tackar man för att ktm inte har bromsvätska i kopplingen vilket man antagligen inte vill ha i motorn

Motorblockets kåpa vid lamellerna packningen har gått där och jag är enormt kör sugen, dessvärre tar det två veckor att få hem packningen går det med flyttande gasket?
Sen har någon något tips på hur fan jag ska få ut packboxen vid primärdrevet på en ktm 620 egs.

Gör en egen packning med packningsmaterial från biltema, micro,mekonomen etc

p-boxen får du ut genom att slå sönder den rakt på stålringen med mejsel och hammare, sen böja ut de
 
Last edited:

Hi-ho

Guest
1,2 liter?? jag kan lätt hälla i 1,4 i min.. utna att det kommer upp i "MIN" nivån i fönstret. för jag antar att oljepumpen skiter i on jag hällar i 1,2 eller 1,3 om jag ändå inte kommer upp i rätt nivå :rolleyes:

Okey.
Då säger vi att man skall fylla på tills det syns i fönstret, sen starta och kolla efter en stund igen då!

(Det stämmer att man brukar ha i mer än 1,2)
//J
 

Snoogans

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Ort
Jämshög
Hoj
Gasgas EC300 05
Ni med ventilspelsfrågor på RFS kanske är intresserade av denna

[YOUTUBE-ID]hWS9RuEQzc8[/YOUTUBE-ID]
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Antagligen är o-ringen i slavcylindern kass så oljan rinner in i motorn.. Då tackar man för att ktm inte har bromsvätska i kopplingen vilket man antagligen inte vill ha i motorn

Vad har KTM för vätska i kopplingshydrauliken då?

Det var jag som körde nill0ws jävla skithoj när kopplingen upphörde. Jag körde mellan bilarna vid ett rödljus och precis när jag svängt in framför första bilen så inser jag att den faktiskt inte kopplar ur. Hack-hack-hack till stopp. Försöker starta. Elstarten har dött sen tidigare, så kicka gäller. Jag stod fan där och kickade i 40 minuter! :mad: Slant gjorde jag också, så jag mosade hela jävla vaden mot kickhelvetet. Nu har jag blå hålfot och blå vad. Till slut startade den i alla fall. Det intressanta var att försöka få i ettan utan att kunna koppla ur. Jag sparkade fart så gott det gick och stampade i ettan och gav gas i en enda manöver. Gick ju fint. De rödlysen där tajmingen felade fick jag helt enkelt strunta i att stanna vid. Man blir inte huligan på motard för att man vill, utan för att man måste.

Fy fan, jävla skit-nill0w
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Vad har KTM för vätska i kopplingshydrauliken då?

Det var jag som körde nill0ws jävla skithoj när kopplingen upphörde. Jag körde mellan bilarna vid ett rödljus och precis när jag svängt in framför första bilen så inser jag att den faktiskt inte kopplar ur. Hack-hack-hack till stopp. Försöker starta. Elstarten har dött sen tidigare, så kicka gäller. Jag stod fan där och kickade i 40 minuter! :mad: Slant gjorde jag också, så jag mosade hela jävla vaden mot kickhelvetet. Nu har jag blå hålfot och blå vad. Till slut startade den i alla fall. Det intressanta var att försöka få i ettan utan att kunna koppla ur. Jag sparkade fart så gott det gick och stampade i ettan och gav gas i en enda manöver. Gick ju fint. De rödlysen där tajmingen felade fick jag helt enkelt strunta i att stanna vid. Man blir inte huligan på motard för att man vill, utan för att man måste.

Fy fan, jävla skit-nill0w

haha..Puttenutten då ;)

Dom har hydraulolja från Magura !
 

Brooklyn

på G.
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Sthlm.
Hoj
525 Motard.
har provat att söka, men icke funnit :tuttar

Vad ska man ha för bromsbelägg till berigers 4-kolvsok, och till originalbakbroms till ktm 525exc 05a.
släng gärna med en länk till där dom säljer! eller om ni kan rekommendera nån fin affär i sthlm :tummenupp
 

Brooklyn

på G.
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Sthlm.
Hoj
525 Motard.
har provat att söka, men icke funnit :tuttar

Vad ska man ha för bromsbelägg till berigers 4-kolvsok, och till originalbakbroms till ktm 525exc 05a.
släng gärna med en länk till där dom säljer! eller om ni kan rekommendera nån fin affär i sthlm :tummenupp

^

fråga nr2, läste i början på denna tråd att man skulle fylla oljefiltren, och "silhålen" med olja, detta stod det inget om i min instruktionsbok (525 exc 05a) så jag gjorde som det stod (dvs fyllde ingen olja i filtren eller i silarna) kan detta vara skadligt? skumt att det inte stod i boken :va
 

Snoogans

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Ort
Jämshög
Hoj
Gasgas EC300 05
^

fråga nr2, läste i början på denna tråd att man skulle fylla oljefiltren, och "silhålen" med olja, detta stod det inget om i min instruktionsbok (525 exc 05a) så jag gjorde som det stod (dvs fyllde ingen olja i filtren eller i silarna) kan detta vara skadligt? skumt att det inte stod i boken :va

Nej det är inte skadligt, jag gjorde aldrig det på min 525a som jag hade och den gick som en klocka. Det är säkert bra att göra det men inget som är ett måste.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
^

fråga nr2, läste i början på denna tråd att man skulle fylla oljefiltren, och "silhålen" med olja, detta stod det inget om i min instruktionsbok (525 exc 05a) så jag gjorde som det stod (dvs fyllde ingen olja i filtren eller i silarna) kan detta vara skadligt? skumt att det inte stod i boken :va

Att förfylla på det viset är för att motorn ska gå kortare tid utan oljetryck vid den första starten efter service.

En motor som är i ordning är inte så känslig att man får skador. Men det är ju roligt att vara noggrann.

/J
 

Brooklyn

på G.
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Sthlm.
Hoj
525 Motard.
tack för svaren :tummenupp

undrar fortfarande vad man ska ha för belägg till beriger 4kolvs(ktm) och bakbromsbelägg till 525exc 05a,

och passar Michelin pilot power 160/60-17 i en 5" bakfälg på en 525a? eller tar det i svingen/kedjan?
 

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Ort
Stockholm!
Hoj
HRC RC213V
HEJ!!

Vad gör man om vevstaken glappar på en 525a? Går det att lagra om det på något sätt eller är det bara å byta hela skiten? Jag har stött på lite problem dårå... Veven glappar uppåt och neråt så att säga. enime?

puss
 

Vargen

#48 Kungaklassen
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Mjölby
Hoj
KTM 450 SMR -06, KTM 525 EXC/SM -03
HEJ!!

Vad gör man om vevstaken glappar på en 525a? Går det att lagra om det på något sätt eller är det bara å byta hela skiten? Jag har stött på lite problem dårå... Veven glappar uppåt och neråt så att säga. enime?

puss

Man byter vevstaken, vevstakstappen och lager. Sen behöver man nån som byter grejerna, behövs ordentligt tryck för att få ut tappen sen måste veven riktas efter ordning. Själv köpte jag PROX-stake(inkl tapp o lager) från jocke.se kostar 2300:- har jag för mig. Var mycket billigare än orginal iaf kommer jag ihåg.
 

Dark_Messenger

Guest
Ingen riktig mekfråga men ställer frågan här iaf.

Har precis inhandlat mig en KTM duke2 -05 och nu måste jag ha något stöd till hojen. Till sportisarna har man ju depåstöd, är det samma till ktm:arna eller:va

Har sett att många har nått slags stöd under ramen. Vad är "the shit" egentligen?? Tanken är väl mest att ha det till att byta lite däck och serva...

EDIT: Är det ett sånt man ska ha? Vilket isf. De har en motocross/enduro- och en supermotomodell...:confused:
54829055000_B.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top