Mektips - Frågor & Svar - KTM

Hi-ho

Guest
Ok, och att kompläget är i märker man på att ventilerna är lösa? Om vi t.ex. säger att motorn är i fel läge, och man ska få den till rätt läge, hur är tillvägagångssättet då? Ha i högsta växeln och snurra på hjulet ett varv så att kolven åker runt ett varv? Den går ju inte att snurra runt ett varv på min hoj, ner nästan hela vägen går men sen tar det stopp, ska det vara så? Många "dumma frågor" Men vill veta säkert! Tacksam för svar!

Bort med stiftet, stoppa tex ner en sticka, sen kör du som du säger med högsta växeln,(snurrar hjulet i färdriktning) då ser du lätt när den är högst uppe, och är på väg att vända,,

Sen skruva i skruven på framsidan av motorn.

Ventilerna är bara lösa vid rätt läge..
//J
 

bullet ride

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
ingen för tillfället
missljud i motor

ljudet hörs redan vid tomgång men inte så högt och låter mer när man varvar lite...de är ett missljud som låter hela tiden alltså inget tickande. en polare trodde de kunde vara ett ramlager nån som har någon annan ide störigt nu när man precis fått tillbaka möget från verkstaden. vågar man köra med de? hojen är en 660-05 med cirka 400 mil så tycker de verkar konstigt om nåt hänt i motorn redan bytt olja var 100:e mil
 

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Ort
Stockholm!
Hoj
HRC RC213V
TJA!
Var ute å wheelade lite nyss, vart ett par repor på kanske 500 meter eller så, och efter ett tag började det ryka ganska mkt! Vadårå, tänkte jag! Varför ryker det? Ser ut som det runnit ner olja i luftburken också, suger den in det igen eller? Därför det ryker? Eller nåt...
Nåt att oroa sig över? Pusspuss! ;>
 

Smurfer

Filosofie kandidat
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Short Valley
Hoj
KTM
TJA!
Var ute å wheelade lite nyss, vart ett par repor på kanske 500 meter eller så, och efter ett tag började det ryka ganska mkt! Vadårå, tänkte jag! Varför ryker det? Ser ut som det runnit ner olja i luftburken också, suger den in det igen eller? Därför det ryker? Eller nåt...
Nåt att oroa sig över? Pusspuss! ;>

Hög vinkel + någon kilometer på bakhjulet resulterade i att min 660 tvärdog + att det fullkomligt bolmade ut rök från under sadel och motor. Jag drog om vevhus ventilations slangen (som går in i luftburken) till en burk som är perforerad i ovankant och fäst vid ramen istället.

Vet inte hur 525:an ser ut riktigt men kika efter en slang som går in i luftburken.
Min gick från ramen under tanken in i luftburken.
Att tänka på är att vevhus ventilationen ibland kan suga tillbaka luft. Se till att det kommer in luft i burken och att slangen inte ligger i botten bland oljan den spottar ur.
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
vevhus ventilationen går rakt in i förgasaren.. så lite sugs säkert in i motorn o lite rinner ut i luftburken. har du för mycket olja i den eller... har aldrig varit med om att det kommit olja ur venhus-vent på en 525 tidigare (har haft 2 egna som gått x antal km på bakhjulet i ett svep).

ljudet hörs redan vid tomgång men inte så högt och låter mer när man varvar lite...de är ett missljud som låter hela tiden alltså inget tickande. en polare trodde de kunde vara ett ramlager nån som har någon annan ide störigt nu när man precis fått tillbaka möget från verkstaden. vågar man köra med de? hojen är en 660-05 med cirka 400 mil så tycker de verkar konstigt om nåt hänt i motorn redan bytt olja var 100:e mil

låter inte nice alls. lät den när du precis hämtat den på verkstaden o inte tidigare så hade jag kört tillbaks o rådfrågat dom på verkstaden. den ska ju inte paja för att dom skruvar med den.
 
Last edited:

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Ort
Stockholm!
Hoj
HRC RC213V
vevhus ventilationen går rakt in i förgasaren.. så lite sugs säkert in i motorn o lite rinner ut i luftburken. har du för mycket olja i den eller... har aldrig varit med om att det kommit olja ur venhus-vent på en 525 tidigare (har haft 2 egna som gått x antal km på bakhjulet i ett svep).

Verkar som massa olja försvunnit efter det där, fick i en halvliter eller nåt när jag fyllde på nu, verkar som det försvann igen efter bara några kilometer, är inte säker. Den ryker som fan, men har inte wheelat nå vidare långt på 15 mil typ.
Vad fan kan det bero på? :va
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
Verkar som massa olja försvunnit efter det där, fick i en halvliter eller nåt när jag fyllde på nu, verkar som det försvann igen efter bara några kilometer, är inte säker. Den ryker som fan, men har inte wheelat nå vidare långt på 15 mil typ.
Vad fan kan det bero på? :va

har du fått olja på ljuddämparullen så komer den ryka o luckta skit ett tag till.. men det e skumt att det försvinner mer olja...
 

Brooklyn

på G.
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Sthlm.
Hoj
525 Motard.
har precis skaffat mig en 525, och jag skulle bli jätteglad om någon här inne skulle kunna hjälpa mig att ställa ventilerna (så att jag lär mig och kan göra det helt själv sen!) självklart mot betalning! garage finns!

skicka gärna ett PM!

mvh
 

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Ort
Stockholm!
Hoj
HRC RC213V
har du fått olja på ljuddämparullen så komer den ryka o luckta skit ett tag till.. men det e skumt att det försvinner mer olja...

Jaaa, är ju lite skumt. Vi får se vart det slutar... Tycker skiten skramlar lite också, körde ett tag med lite olja verkar det som... är väl nåt som skitit sig. Men nu verkar det som oljan stannade iaf, alltid nåt.
 

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Ort
nu med 4st tjejer
Hoj
HOT AND BLUE
har precis skaffat mig en 525, och jag skulle bli jätteglad om någon här inne skulle kunna hjälpa mig att ställa ventilerna (så att jag lär mig och kan göra det helt själv sen!) självklart mot betalning! garage finns!

skicka gärna ett PM!

mvh

om du går in på www.karlstrommotor.se så tror jag att det finns en utförlig beskrivning där på hur du ska göra :)
 

Rumpel

Medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Umeå
Hoj
Honda AT -97
Hej hej hallo.
Har en 660 och bytt batteri i instrumentdisplayen Så allting nollade sig, Jag undrar hur man ställer in timm och distansmätaren, alltså ODO mätaren. Har ställt in hjulstorleken, men vet inte hur man gör med de andra mätningarna.
Är det nån kontakt man ska dra ut där också. I så fall vilken.
Snälla hjälp mig
Tack på förhand
 

frigol33t

Ett hjul - j*vligt kul
Gick med
24 Apr 2007
Ort
Växjö/Staffanstorp
Hoj
KTM EXC 125 SM
Kanske är fel att ställa denna frågan här, men jag lånar tråden lite o_O

Har varit och införskaffat mej SM-sulor till min EXC 125. Framhjulet passade utan problem men när det väl kom till bakhjulet så passade det inte riktigt bra :(

Det är så att bakdäcket tar i ca 1 mm i kedjan, på ovansidan av svingen, och ett par mm i kedjehållaren på undersidan av svingen, strax framför bakdrevet. HUR SKA JAG GÖRA ? :)
Tänkte först att lägga brickor mellan drev och nav men det sliter väl som fan på drivpaketet.. Sen tänkte jag, får man kapa i däcken lite då.. Kan man göra det? Däcket går emot precis på den mest breda delen av däcket så det borde väl vara ganska gott om gummi?
Har en idé till, det kanske finns SMALARE däck som passar på min fälg? Finns det tros? Bakdäcket heter 160/60 R17.
Har ju dock en reservplan.. Hela bakhjulet är HELT nytt så jag kan ju byta ner mej en storlek hos KTM-åf.

Tack för era svar!

/Ville
 

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Ort
nu med 4st tjejer
Hoj
HOT AND BLUE
Kanske är fel att ställa denna frågan här, men jag lånar tråden lite o_O

Har varit och införskaffat mej SM-sulor till min EXC 125. Framhjulet passade utan problem men när det väl kom till bakhjulet så passade det inte riktigt bra :(

Det är så att bakdäcket tar i ca 1 mm i kedjan, på ovansidan av svingen, och ett par mm i kedjehållaren på undersidan av svingen, strax framför bakdrevet. HUR SKA JAG GÖRA ? :)
Tänkte först att lägga brickor mellan drev och nav men det sliter väl som fan på drivpaketet.. Sen tänkte jag, får man kapa i däcken lite då.. Kan man göra det? Däcket går emot precis på den mest breda delen av däcket så det borde väl vara ganska gott om gummi?
Har en idé till, det kanske finns SMALARE däck som passar på min fälg? Finns det tros? Bakdäcket heter 160/60 R17.
Har ju dock en reservplan.. Hela bakhjulet är HELT nytt så jag kan ju byta ner mej en storlek hos KTM-åf.

Tack för era svar!

/Ville

att kedjan tar i däcket är inte helt ovanligt. det du kan göra är att sneställa däcket lite när du skruvar fast det i svingen.
 

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Moto Guzzi 1000SP

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
en massa jefla text


/Ville


att kedjan tar i ca 1 mm på däcket e lugnt.. köptew ett avon viper o där var det nog 1- 1,5 cm som hackades bort.. rekomenderas inte :fakta
det du kan gör aär att skära med en vass kniv.. eller skita i det.. kedjan kommer tugga bort det som e ivägen ändå.

angående kedjestyraren så vet jag inte riktigt hur din ser ut.. MEN!!
ser den ut som på bilden så kan du montera bort aluminium grejen som håller gummit o bara köra med gummit. du måste fixa kortase skruv osv men det e enkelt gjort ju.

god luck!!
 

Bifogat

  • förklaring.JPG
    förklaring.JPG
    80.5 KB · Visningar: 99

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Ort
Stockholm!
Hoj
HRC RC213V
Var är min koppling?

Den dog mer å mer, sen helt död, inget motstånd alls i handtaget. Ser inte ut som att det läckt ut nåt heller. Är det massa luft i? Hål nånstans?
Tack för hjälpen..
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
Mjo, får väl testa det.

Nån mer som har nåt tips?

Njä. kolla i alla fall om du har olja kvar i behållaren.. har råkat ut för samma sak. upptäckte att jag inte hade nån koppling. mindre kul mitt bland rondeller o jävulskap. men fylde på nytt o fick ut lite luftbubblor.. så nu funkar den prima igen. annars får du nog öppna o kolla läget bakom kåpan.
 

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Ort
Stockholm!
Hoj
HRC RC213V
Njä. kolla i alla fall om du har olja kvar i behållaren.. har råkat ut för samma sak. upptäckte att jag inte hade nån koppling. mindre kul mitt bland rondeller o jävulskap. men fylde på nytt o fick ut lite luftbubblor.. så nu funkar den prima igen. annars får du nog öppna o kolla läget bakom kåpan.

Var tar oljan vägen då? Känns som att den ändå borde lira lite ifall det kommit luft i, inte vara helt stendöd... men men, jag testar! :)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top