Mektips - Frågor & Svar - KTM

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Det kommer jag inte ihåg! eller är den något utöver det vanliga som man borde lagt märke till? : )

Nja tydligen hade den värmenypt och kolven hade fixat fina repor i cylindern. Tror det var Johan som kollar den också. Han hade tydligen inte sett nåt liknande tidigare!
 

Jii

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Stockholm/Jönköping
Hoj
89%honda, 10%yamaha, 1%eltejp gammelräser -87
Nja tydligen hade den värmenypt och kolven hade fixat fina repor i cylindern. Tror det var Johan som kollar den också. Han hade tydligen inte sett nåt liknande tidigare!

Det låter ju inte så värst kul att råka ut för heller! Hehe men han har inte gått igenom hema min motor än, om det slutar med att han kommenterar att min motor är värre ska jag slänga in det i denhär tråden senare! ;)
 

alexx86

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Får se vad det blir.
Svårighetsgrad på att ställa ventiler?
Har bara mekat 2-takt innan, men antar att det inte kan vara speciellt svårt på en 625a?
 

alexx86

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Får se vad det blir.
Hehe aja, då ska det nog lösa sig.. Får krympa händerna en aning eller låta brudan skruva ;)
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
Svårighetsgrad på att ställa ventiler?
Har bara mekat 2-takt innan, men antar att det inte kan vara speciellt svårt på en 625a?

tja.. på en skala mella 1 och 10 där 1 är att byta bromsbelägg o 10 är totalrenovering av motorn... så 3 kanske...


du fixar det lätt.. kolla på www.soe.se dom har en bra beskrivning på meksidan
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
FYI.

Ett 160 Michelin Pilot Road 2 passar inte på en 525'a med 5" bakfälg (däcket är ca 174mm brett).

Nu ska jag testa ett 150 Bridgestone BT090.
 

WaZZe

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM 525exc-06 mutard och en URretta samt R1 kråssplejn
Hallojs boys..

Jo, jag köppte en ktm 525 exc-06 i förrgår och min fråga är. Vilka årsmodeller har manuella dekompen på styret? Sitter ingen på mitt styre och de ser inte ut som de har setat nån, men kollar man nere vid toppen så sitter "armen" som vajern drar i kvar.
 

Snoogans

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Ort
Jämshög
Hoj
Gasgas EC300 05
Den finns på alla årsmodeller, dock är den inte livsnödvändig. Det är en lättkickad maskin om sålänge man har lite känsla för feeling.
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
du behöver nada kännsla o feeling för o kicka igång en 525... bara o dra till på kicken. inget fittande med o hitta "rätt"läge osv..
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Behöver er hjälp nu. Ge mig länk på vart jag kan ladda ner workshop-manualen till KTM 525 03a EXC.
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Behöver er hjälp nu. Ge mig länk på vart jag kan ladda ner workshop-manualen till KTM 525 03a EXC.

Fel av mig, behöver "Engineparts manual". Den med bilder och artikelnummer, den man har när man beställer delar. Brukar vara i pdf format.
 

Tompe525

mr fix-it wannabe
Gick med
17 May 2007
Ort
Strömsund
Hoj
KTM 525 -05
Halloj.

Jag har fått lite krångel med hojen. Ska måla upp scenariot: Har bytt ventiler inför sommaren. I vanlig ordning slipade jag in de nya ventilerna mot ventilsätena med slip-pasta och sugplopp för hand. Det blev en fin tunn ring runt ventilen vilket visar att ventilsätena är i gott skick. Satte ihop hojen och gjorde justering av ventilspel. Startade hojen (gick igång på tredje kicken) och den tickade HÖGT! Jag rev isär hojen tillräckligt för att kunna justera om ventilspelet. Denna gång gick jag minutiöst till väga. Jag drog runt motorn med en lednyckel så jag kunde se var ventilspelet var som störst på insug respektive avgasventilerna. Mätte med bladmått EFTER att jag dragit åt muttrarna. Satte ihop hojen och kickade igång den...men den grisen tickar fortfarande svinhögt. Gjorde om ovansagda procedur en gång till med oförändrat resultat.

Så min fråga är: Vad kan jag ha gjort för fel? Jag är definitivt inget blåbär i verkstan så om ni har minsta idé så ut med den. För jag har helt ärligt börjat få ont om sådana själv, plus att det känns svinaktigt dyrt att misslyckas igen eftersom man tömmer motorn på olja vid ventiljustering (iaf om man som jag är pedant) och högprestandaolja inte direkt kostar 15kr/litern.
 

bullet ride

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
ingen för tillfället
osså ett problem..skulle byta olja på den o får lossa den store oljepluggen allt är frid o fröjd o samma med en av de mindre sen den sista bara snurrade utan att vilja följa med ner så antagligen har förra ägaren dragit sönder gängorna. så jag testade o borra ett litet hål i pluggen men bara en liten bit in kanske 5mm sen gänga in ett borr som är koniskt för att få bra grepp ser ut såhär

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=81086

efter de så drog man som fan neråt o snurrade samtidigt utåt men de hände inte ett skit man får alltså inte grepp i de gängor som finns sen knäckte man tappen i skruven ovanpå allt så frågan är hur gör man för att få ut pluggen nån som har nån egen erfarenhet av detta vill helst inte klyva motorn o sånt tacksam för svar
 

Tompe525

mr fix-it wannabe
Gick med
17 May 2007
Ort
Strömsund
Hoj
KTM 525 -05
Dekompen?...en polare sa samma sak...men ja förstår inte riktigt hur den ska kunna föra sånt oväsen...var i min ihopsättning av motorn gick det fel för att autodekompen ska börja låta så?
Jag har jämfört motorljud med en polares hoj (en 525:a -04) och hans maskin tickar inte sådär högt. Så något är definitivt fel.

Kan någon snabbt beskriva vad felet på/kring dekompen är och hur jag snabbt åtgärdar det?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top