Mektips - Frågor & Svar - KTM

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Ort
Stockholm!
Hoj
HRC RC213V
Det är troligen o-ringen som till ett av locken som läcker. Köp ny o-ring kostar max 20:-. Annars kan den tycka ur sig olja vid drevaxeln ochså.
Sitter en o-ring där med men den är mindre så där gissar jag på max 10:-

Någon som har några mått på dom här o-ringarna? För då kanske jag kan fixa det snabbare....
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Vet inte hur det är på din, men i min SMR 450 gick det i ca 6 dl/gaffelben så köp två liter och mät hur mycket du får ut.
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Har det läckt ur båda gaffelbenen? Ring och fråga din mekaniker hur du kan mäta, ihoptryckt gaffelben utan fjäder så mäter du hur många millimeter du har till oljan. Vet inte vad det ska va på din dock...
 

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Stenungsund
Hoj
Har hittat den Retta:)
Någon som kan hjålpa mig med mina stötdämpare. Jag har bytt packboxar och nu ska bara oljan i. Hur ska man göra när man häller i oljan utan att den drar luft??

120mm luftspalt, är det ifrån benets "slut". Vad har de fyra hålen för funktion??

Mycket tacksam för svar...
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Någon som kan hjålpa mig med mina stötdämpare. Jag har bytt packboxar och nu ska bara oljan i. Hur ska man göra när man häller i oljan utan att den drar luft??

120mm luftspalt, är det ifrån benets "slut". Vad har de fyra hålen för funktion??

Mycket tacksam för svar...

Med benen ej utdragna och ingen fjäder i häller du i olja en bit ifrån kanten. Sen pumpar du dämparen tills det inte kommer nån mer luft och du har ett jämt motstånd hela vägen upp och ner. Sen fyller du så du har olja 120mm från ytterbenets kant (fortfarande ej utdragna ben)- sen sätter du i fjädern och skruvar ihopa
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Vilka fyra hål menar du?
Du trycker ihop gaffelbenet och mäter luftspalten från längst upp på gaffelbenet tills oljan börjar.
Tryck ihop gaffelbenet, häll i olja, pumpa innebenet så att oljan sugs in i benet, du känner att oljan sugs upp. Fortsätt pumpa med innerbenet tills det att det inte är någon luft kvar.
 

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Stenungsund
Hoj
Har hittat den Retta:)
Japp, det e så jag har gjort, men på www.soe.se så står det att man ska hela tiden ha nivå över de fyra hålen... För att inte dra luft...

Med de fyra hålen menar jag dom som sitter på ytterbenet...

Men huvudsaken är att det inte "gurglar" på vägen upp eller vägen ner??
Men om jag fyller så att det inte grurglar då blir luftspalten oftast mindre än 120mm.

+ Hur mycket moment ska man dra med i kronan när gaffeln ska på plats??
 
Last edited:

Jii

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Stockholm/Jönköping
Hoj
89%honda, 10%yamaha, 1%eltejp gammelräser -87
Död!

Efter en lite lekrunda idag, med bakhjulsåka och höga varvtal låg jag och två polare i kanske 80 på ett lugnt varvtal när hojen helt plötsligt dör. När jag sedan försökte kicka igång han kändes kompet som bortblåst! Under tiden vi lekte så tyckte jag att den började ticka allt mer från ventilerna, och när jag skulle kicka igång han när vi skulle dra gick det knapt att rucka på kicken, tillslut gick han igång men tickade oroväckande mycket, även tomgången kändes högre än vanligt! Är det någon som har något tips på vad som kan ha hänt? Gjorde bara en snabb översikt ikväll och såg att det hade runnit lite olja någonstans från toppen, kan det vara någon packning som har pajjat med resultat att kompet har försvunnit? Kan även noteras att jag har dragit ut lite på ventiljusteringen, kan detta ha något med saken att göra? :va

/Jakob
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Japp, det e så jag har gjort, men på www.soe.se så står det att man ska hela tiden ha nivå över de fyra hålen... För att inte dra luft...

Med de fyra hålen menar jag dom som sitter på ytterbenet...

Men huvudsaken är att det inte "gurglar" på vägen upp eller vägen ner??
Men om jag fyller så att det inte grurglar då blir luftspalten oftast mindre än 120mm.

+ Hur mycket moment ska man dra med i kronan när gaffeln ska på plats??


Det står på gaffeln, tror det är 12 resp 17 du ska dra med, men jag kommer inte ihåg vad som va uppe och nere.
Om de inte gurglar så har du ju inte luft i.
 

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Ort
Stockholm!
Hoj
HRC RC213V
Någon som har några mått på dom här o-ringarna? För då kanske jag kan fixa det snabbare....

Det var den där O-ringen. När jag höll på upptäckte jag att det även var ett jättetunt lager med olja under motorn... Vet inte riktigt var det kan komma ifrån. Nån som sett nån liknande?
 

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 540 SMR -06
Kan även noteras att jag har dragit ut lite på ventiljusteringen, kan detta ha något med saken att göra? :va

Ta och justera ventilerna så skall du nog se att det blir fart i maskinen igen!

Det var den där O-ringen. När jag höll på upptäckte jag att det även var ett jättetunt lager med olja under motorn... Vet inte riktigt var det kan komma ifrån. Nån som sett nån liknande?

Vart rinner det olja? Kolla om oljan kommer ifrån silen alt oljeurtapningen, om inte så är det packningen mellan motorblocken som läker :näsblod
 
Last edited:

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Stenungsund
Hoj
Har hittat den Retta:)
Är det ngn som vet på rak arm om det finns nån markering på svänghjulet som man kan kolla när kolven står i övre dödläget på en -03:a??
I så fall vart?
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
Är det ngn som vet på rak arm om det finns nån markering på svänghjulet som man kan kolla när kolven står i övre dödläget på en -03:a??
I så fall vart?

ja det sitter en skruv på framsidan av motorn.. skruva ur den så ska du kunna se ett "hål" på svänghjulet där skruven ska gå o skruva in för att låsa motorn.
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Min KTM 125 SX -03 pissar ur sig soppa ur slangarna på förgasaren när soppakranen är på och motorn av.

Nån som kan hjälpa mig och komma på vad de e för fel? Jag har haft loss och isär förgasaren (munstycken, flottören, choken...), blåst rent alla kanaler osv. Den gör fortfarande likadant, några tips?
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Min KTM 125 SX -03 pissar ur sig soppa ur slangarna på förgasaren när soppakranen är på och motorn av.

Nån som kan hjälpa mig och komma på vad de e för fel? Jag har haft loss och isär förgasaren (munstycken, flottören, choken...), blåst rent alla kanaler osv. Den gör fortfarande likadant, några tips?

Vilken slang. Var leder den?
Underdelen av förgasaren? > Flottören har hängt sig eller dålig nålventil
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top