Mektips - Frågor & Svar - KTM

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 540 SMR -06
jag skulle köpa kopplings- och bromshandtag till min 525'a idag. kopplingshandtaget kostade 290kr!!!!!! hur fan kan det kosta så mycket? när jag körde yamaha förut så köpte man broms och kopplingshandtag i ett paket för 100kr. hur kan samma handtag kosta 6 ggr så mycket till ktm? kan man köpa pirat?

precis som du säger så finns det en sats med kopplings/bromshandtag för drygt 120 SEK och det är pirat...
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
precis som du säger så finns det en sats med kopplings/bromshandtag för drygt 120 SEK och det är pirat...

underbart! och var hittar jag denna sats? länk till någon hemsida kanske? eller numret till någon butik?


jag måste fråga om det är någon av er som haft problem när ni packar om dämpare med att få ner packboxen i bottenläget i dämpare. jag värmer den yttre delen av dämparen och använder hemmagjort verktyg för att pressa ner packboxen. jag får ner den till 99% väldigt lätt men sen hur mycket jag än tar i så får jag inte ner packboxen den sista millimetern vilket gör att jag precis inte får in låssprinten i springan. har ni något tips. det känns verkligen som att packboxen är i botten, men låssprinten går ju inte dit.
 
Last edited:

stecro

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Bjärred
Hoj
Yamaha FZ 1 N
Bakfälg går i "kedjesläpet" på 525

Monterade mina motardfälgar igår, men bakfälgen drar i framkanten på kedjesläpet. Blir väl till att skönhetsoperera släpet. Någon som råkat ut för detta??
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
Monterade mina motardfälgar igår, men bakfälgen drar i framkanten på kedjesläpet. Blir väl till att skönhetsoperera släpet. Någon som råkat ut för detta??

kedjeskyddet på ovansidan av svingen ska bort... sen ska metallkorgen till kedjestyraren under svingen väck med... eller så får du korta kedjan... fast då kan du inte ha endurodrevningen sen ....


tycker det e skumt som fan... det funka utmärkt på min gammla 05:a men på 07:an så går det ej.. har dom kortat av svingen eller nått...
 

stecro

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Bjärred
Hoj
Yamaha FZ 1 N
kedjeskyddet på ovansidan av svingen ska bort... sen ska metallkorgen till kedjestyraren under svingen väck med... eller så får du korta kedjan... fast då kan du inte ha endurodrevningen sen ....


tycker det e skumt som fan... det funka utmärkt på min gammla 05:a men på 07:an så går det ej.. har dom kortat av svingen eller nått...

Kymit!!

Men då e frågan, ska man ta bort hela alubiten, då kommer ju plastbiten bara sitta med en bult eller ska man kapa av hörnet som går i fälgen då kan man ju använda bakre bulte oxå ju.

En annan fråga. Nu när man satt på motardhjulen så tycker jag att hojen står oroväckande rakt upp när stödet är nerfält, någon som tycker likadant??
 

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 540 SMR -06
Kymit!!
Nu när man satt på motardhjulen så tycker jag att hojen står oroväckande rakt upp när stödet är nerfält, någon som tycker likadant??

Maskinen kommer nog tippa väldigt lätt, om du inte byter till ett motardstöd ev. plocka fram rondellen och svetsen...



tycker det e skumt som fan... det funka utmärkt på min gammla 05:a men på 07:an så går det ej.. har dom kortat av svingen eller nått...

hmm, har inget problem på min -06 och svinen är samma från 05. Det är nog inte svingen det är fel på, utan operatören :tungan
 
Last edited:

stecro

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Bjärred
Hoj
Yamaha FZ 1 N
Maskinen kommer nog tippa väldigt lätt, om du inte byter till ett motardstöd ev. plocka fram rondellen och svetsen...

okidoki, får väl fixa de senare.

Nån somvet vilken rulldiameter de ska va på 17" fälgen
O hur ändrar man den i H-mätaren? Får göra de som e mot en killes principer.....ta fram instr.boken, suck
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Nill0w motardiserar sin 05:a nu, och den gör motstånd. Justerskruvarna i svingen går inte att skruva in så långt som man skulle vilja. Det kärvar nåt helt groteskt och tvärnyper långt innan skruvarna bottnar. Det löste sig genom att fixa kortare skruv, men ändå. Österrikisk kvalitet?

Kedjestyraren kan sitta kvar på just den här hojen iaf. Det kanske är tillverkningstoleranser mätta i centimeter på KTM?
 

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Stenungsund
Hoj
Har hittat den Retta:)
Hej, det e dags för mig att byta packboxar i gaffleln. Jag har aldrig gjort det, tyvärr. Jag har hört att det ska vara lite pilligt men jag har la inte tummen mitt i handen :tungan

Är det någon som skulle kunna förklara snabbt hur man gör, eller finns det ngn bra manual på detta...

tacksam för svar...
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
Nill0w motardiserar sin 05:a nu, och den gör motstånd. Justerskruvarna i svingen går inte att skruva in så långt som man skulle vilja. Det kärvar nåt helt groteskt och tvärnyper långt innan skruvarna bottnar. Det löste sig genom att fixa kortare skruv, men ändå. Österrikisk kvalitet?

Kedjestyraren kan sitta kvar på just den här hojen iaf. Det kanske är tillverkningstoleranser mätta i centimeter på KTM?

skumt med skruvarna. trode svingen var ihålig.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Justerskruvarna i svingen går inte att skruva in så långt som man skulle vilja. Det kärvar nåt helt groteskt och tvärnyper långt innan skruvarna bottnar. Det löste sig genom att fixa kortare skruv, men ändå. Österrikisk kvalitet?

Det samlas vatten i svingen och så rostar det... Ta bort skruvarna, smörj dom med kopparfett och dra dom in och ut tills dom går lätt. Borra sen dräneringshål i svingen (sitter orginal på 07orna)
 

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 540 SMR -06
skumt med skruvarna. trode svingen var ihålig.

Svingen är ihålig, rätt...

Det samlas vatten i svingen och så rostar det... Ta bort skruvarna, smörj dom med kopparfett och dra dom in och ut tills dom går lätt. Borra sen dräneringshål i svingen (sitter orginal på 07orna)

Allt måste underhållas, använd kopparpaste som ljunghusen nämner eller använd 5-56 eller dyligt...

Det sitter dräneringshål sedan -04, du kanske har fått in smågrus etc genom just dräneringshålen. Justeringsskruvan skall gå in helt utan problem...
 
Last edited:

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Kymit!!

Men då e frågan, ska man ta bort hela alubiten, då kommer ju plastbiten bara sitta med en bult eller ska man kapa av hörnet som går i fälgen då kan man ju använda bakre bulte oxå ju.

En annan fråga. Nu när man satt på motardhjulen så tycker jag att hojen står oroväckande rakt upp när stödet är nerfält, någon som tycker likadant??

kan säga som så, att min hoj har trillat ~5-6ggr pga stödet :gnissla
 

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Ort
Stockholm!
Hoj
HRC RC213V
Min 525a läcker olja, ser ut att komma ifrån ett av filterlocken. Det drägglar ner runt drevet och lilla kopplingssaken. Nån som haft liknande problem?
 

Vargen

#48 Kungaklassen
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Mjölby
Hoj
KTM 450 SMR -06, KTM 525 EXC/SM -03
Min 525a läcker olja, ser ut att komma ifrån ett av filterlocken. Det drägglar ner runt drevet och lilla kopplingssaken. Nån som haft liknande problem?

Det är troligen o-ringen som till ett av locken som läcker. Köp ny o-ring kostar max 20:-. Annars kan den tycka ur sig olja vid drevaxeln ochså.
Sitter en o-ring där med men den är mindre så där gissar jag på max 10:-
 

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Ort
Stockholm!
Hoj
HRC RC213V
Det är troligen o-ringen som till ett av locken som läcker. Köp ny o-ring kostar max 20:-. Annars kan den tycka ur sig olja vid drevaxeln ochså.
Sitter en o-ring där med men den är mindre så där gissar jag på max 10:-

Aha.. visste inte ens att det satt en o-ring eller någonting som packning där. Men då är det väl antagligen oljelocket då. Tror inte att det är vid drevaxeln, för det är mkt olja ovanför.

Sen droppade det rätt mkt bensin när jag gjorde stoppie. Men det är väl så va?
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
Aha.. visste inte ens att det satt en o-ring eller någonting som packning där. Men då är det väl antagligen oljelocket då. Tror inte att det är vid drevaxeln, för det är mkt olja ovanför.

Sen droppade det rätt mkt bensin när jag gjorde stoppie. Men det är väl så va?

bensin droppar dom när man gör stoppi... släng på ett uppsamlingskärl.. kostar en flaska drickjoghurt och ett buntband.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top