Mektips - Frågor & Svar - KTM

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag har inte orkat läsa hela denna tråd så jag frågar bara. är det någon här som har packat om framdämparna på din 525? jag måste packa om mina för dom läcker olja. tydligen måste man ha något specialverktyg för att få isär dämparna. det kostar 400 spänn för en liten jävla hylsa. rimligt pris vore 40 spänn tycker jag. är det någon som gjort något billigt egentillverkat verktyg för att få isär dämparna. det jag snackar om är när man ska skruva av "locket" på toppen av dämpare. enligt instruktionen ska man ha något specialverktyg t103 då.


Edit: en fråga till. min 525 drar rätt mycket olja. jag ser inte direkt några läckage någonstans. är det kolvringarna som är slita då eller? var ska oljan annars kunna ta vägen?
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
jag har inte orkat läsa hela denna tråd så jag frågar bara. är det någon här som har packat om framdämparna på din 525? jag måste packa om mina för dom läcker olja. tydligen måste man ha något specialverktyg för att få isär dämparna. det kostar 400 spänn för en liten jävla hylsa. rimligt pris vore 40 spänn tycker jag. är det någon som gjort något billigt egentillverkat verktyg för att få isär dämparna. det jag snackar om är när man ska skruva av "locket" på toppen av dämpare. enligt instruktionen ska man ha något specialverktyg t103 då.


Edit: en fråga till. min 525 drar rätt mycket olja. jag ser inte direkt några läckage någonstans. är det kolvringarna som är slita då eller? var ska oljan annars kunna ta vägen?

oljan kan försvinna ut genom vevhusventilationen... men det borde inte försvinna några stora mängder där...
angående stötdämparna så fråga snällt på nån verkstad om du kan få låna verktyget en kväll...
 

Andersj

ytterst omogen
Gick med
20 Jul 2004
Ort
Nacka
Hoj
660 smc
jag har inte orkat läsa hela denna tråd så jag frågar bara. är det någon här som har packat om framdämparna på din 525? jag måste packa om mina för dom läcker olja. tydligen måste man ha något specialverktyg för att få isär dämparna. det kostar 400 spänn för en liten jävla hylsa. rimligt pris vore 40 spänn tycker jag. är det någon som gjort något billigt egentillverkat verktyg för att få isär dämparna. det jag snackar om är när man ska skruva av "locket" på toppen av dämpare. enligt instruktionen ska man ha något specialverktyg t103 då.


Edit: en fråga till. min 525 drar rätt mycket olja. jag ser inte direkt några läckage någonstans. är det kolvringarna som är slita då eller? var ska oljan annars kunna ta vägen?

Jag tog en såndär hake som man låser fast kapskivor i vinkelslipen, fick iofs snitta och svetsa ihop pga att den inte passade perfekt. Men jag har sett att det finns ställbara sånna på biltema.

Den jag använde var iofs gammal och rubust, vet inte vilket material den på biltema är i.

http://www.biltema.se/Archive/Product_images/20/Large/20-840_l.jpg
 

Snoogans

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Ort
Jämshög
Hoj
Gasgas EC300 05
Är det ett packboxbyte du ska göra så behöver man inte några specialverktyg, eller jag behövde inte det iaf! Eller vad menar du, packa om en gaffel har jag aldrig hört talas om innan detta!
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Är det ett packboxbyte du ska göra så behöver man inte några specialverktyg, eller jag behövde inte det iaf! Eller vad menar du, packa om en gaffel har jag aldrig hört talas om innan detta!
Han har nog locken med justerbar fjäderförspänning.Till dom behövs ett specialverktyg istället för vanlig sexkanthylsa.
 

Snoogans

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Ort
Jämshög
Hoj
Gasgas EC300 05
Han har nog locken med justerbar fjäderförspänning.Till dom behövs ett specialverktyg istället för vanlig sexkanthylsa.

Asch so! Ja det stämmer ju att SX har förspänningsfunktion, den har jag aldrig skruvat med. Tur att det finns folk med mera info i huvudet än en själv som tvålar till en när man svamlar :tummenupp .
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Jag tog en såndär hake som man låser fast kapskivor i vinkelslipen, fick iofs snitta och svetsa ihop pga att den inte passade perfekt. Men jag har sett att det finns ställbara sånna på biltema.

Den jag använde var iofs gammal och rubust, vet inte vilket material den på biltema är i.

http://www.biltema.se/Archive/Product_images/20/Large/20-840_l.jpg

den där du länkade till hos biltema kollade jag faktiskt på i katalogen. känns ju som att den skulle kunna funka men jag är så jävla körkåt så jag har redan beställt specialhylsan från ktm för 400kr. crossbanan har öppnat nu och jag måååååååååste köra i helgen
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jaha... den där tokdyra hylsan är tydligen resta hos fabrik så nu går det inte att få tag på den. hur kan det vara så? detta är ju en nödvändig pryl för att kunna serva sin hoj. jag får väl köpa den där grejen på biltema och hoppas på att det funkar med den
 

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 540 SMR -06
jaha... den där tokdyra hylsan är tydligen resta hos fabrik så nu går det inte att få tag på den. hur kan det vara så? detta är ju en nödvändig pryl för att kunna serva sin hoj. jag får väl köpa den där grejen på biltema och hoppas på att det funkar med den

Ta med dig gafflarna och åk till närmaste KTM verkstad och låna deras hylsa någon minut!
 

C.Persson

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2005
Ort
Hörby mitt i skåne
Hoj
ktm 625smc 04
jag tänkte beställa nya pilot power idag men jag har ju hojen på annan ort så jag tänkte höra med er om det här är rätt mått?
160/60/17....120/70/17

625a
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Ta med dig gafflarna och åk till närmaste KTM verkstad och låna deras hylsa någon minut!


jag har tyvärr inte möjligthet att göra detta. jag hade tänkt meka på fredag kväll :D för jag måste vara på crossbanan på lördag morgon. jag ska dock testa med det där biltema verktyget. funkar inte det får jag väl lösa det på något annat sätt
 

Andersj

ytterst omogen
Gick med
20 Jul 2004
Ort
Nacka
Hoj
660 smc
jag har tyvärr inte möjligthet att göra detta. jag hade tänkt meka på fredag kväll :D för jag måste vara på crossbanan på lördag morgon. jag ska dock testa med det där biltema verktyget. funkar inte det får jag väl lösa det på något annat sätt

Verkyget jag gjorde ligger nog nånstans + en gammal plastventil som jag kapade sönder som passar perfekt för att knacka ner den nya packboxen. Så hojta till om det skiter sig totalt.
 

Jii

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Stockholm/Jönköping
Hoj
89%honda, 10%yamaha, 1%eltejp gammelräser -87
Elproblem

Tutan har vid tvätt två gånger på raken nu fått för sig att sätta igång! Då det smått hörselproblem-framkallande ljudet kommer lite smått oväntat hade jag tänkt att det kanske är bäst att fixa! Antar att det läcker in vatten i nåt olämpligt ställe. Är det någon som vet vart problemet kan sitta och kanske även upplevt detta själv?

Säkringen i batteriet brukar även den dö lite då och då, inte när jag kör utan när den är avstängd, kan detta ha nåt att göra med tutan? :gnissla
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
Tutan har vid tvätt två gånger på raken nu fått för sig att sätta igång! Då det smått hörselproblem-framkallande ljudet kommer lite smått oväntat hade jag tänkt att det kanske är bäst att fixa! Antar att det läcker in vatten i nåt olämpligt ställe. Är det någon som vet vart problemet kan sitta och kanske även upplevt detta själv?

Säkringen i batteriet brukar även den dö lite då och då, inte när jag kör utan när den är avstängd, kan detta ha nåt att göra med tutan? :gnissla
Fan vad jag hade garvat om jag sett dej =) låter som du har nått alvarligt elfel på hojen... sälj aset annars byt..... eller det var ingen saab nä :gnissla
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top